LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belastingverhoging op klein aanvullend pensioen

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Lady1234
Berichten: 27223
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingverhoging op klein aanvullend pensioen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De situatie voor AOW-ers met daarnaast een klein pensioen, is dus juist verbeterd. In ieder geval als AOW plus pensioen onder de ca. €20.000 blijftDoor het overschot aan heffingskorting, wat niet gebruikt wordt bij de AOW is er meer pensioen belastingvrij.

Persoonlijk denk ik dat de Ts een komma-fout heeft gemaakt bij zijn berekening. Want netto is het dus 0,45 procent minder, afgerond 0,5 procent.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Belastingverhoging op klein aanvullend pensioen

Ongelezen bericht door grun »

berndv schreef:
23 jan 2020 13:34
Nee, en dat is prima en daarin heef ts ook volledig gelijk. Ik persoonlijk kijk liever naar het totaalplaatje. Dus wat komt er binnen. Want in het totaalplaatje is weinig veranderd, of in ieder geval niet verslechterd.
Inderdaad. Misschien moet TS eens de jaaropgave van de AOW bestuderen en de toelichting lezen. Mogelijk krijgt hij straks na de aangifte voor de inkomstenbelasting geld terug, vooral als er achter de regel 'ingehouden loonbelasting / premie volksverzekeringen' een nul staat.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Belastingverhoging op klein aanvullend pensioen

Ongelezen bericht door scontra »

De vraag van Ts. gaat toch echt enkel en alleen over de verlaging van het ABP-pensioen en nergens anders over.
Het is daarmee onterecht om er van alles en nog wat m.b.t. het netto totale inkomen bij te slepen, aangezien hij daar niet over klaagt.

Lady1234
Berichten: 27223
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingverhoging op klein aanvullend pensioen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien moet hij dan maar een VA aanvragen, dan krijgt hij het teveel ingehouden bedrag nog dit jaar in termijnen terug.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Belastingverhoging op klein aanvullend pensioen

Ongelezen bericht door grun »

scontra schreef:
23 jan 2020 15:45
De vraag van Ts. gaat toch echt enkel en alleen over de verlaging van het ABP-pensioen en nergens anders over. Het is daarmee onterecht om er van alles en nog wat m.b.t. het netto totale inkomen bij te slepen, aangezien hij daar niet over klaagt.
Aan mijn kleine pensioen is onder de streep niks veranderd, hoewel ook daar de belasting naar 19,45% gegaan is (KPN pensioenfonds). Als het echt 5% scheelt, moet er meer aan de hand zijn, kan me niet voorstellen dat het alleen aan die geringe belastingverhoging ligt.

Lady1234
Berichten: 27223
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingverhoging op klein aanvullend pensioen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Netto zou dus echt een beetje veranderd moeten zijn. Beetje meer belasting, beetje minder ZVW.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Belastingverhoging op klein aanvullend pensioen

Ongelezen bericht door grun »

Ik hou de inkomsten en vaste uitgaven tot op de euro nauwkeurig in een excel sheet bij. Als er al verschil is, dan is het minder dan een euro en valt het weg in de afronding. Bijvoorbeeld 99,51 en 100,49 noteer ik beide als 100.

Gesloten