LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen jaarruimte bij maximaal levensloopsparen!

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
pensioenspaarder
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 apr 2014 14:51

Geen jaarruimte bij maximaal levensloopsparen!

Ongelezen bericht door pensioenspaarder »

Kan iemand mij antwoord geven op de volgende vraag? Sinds ik het maximale bedrag per jaar stort in mijn levensloopspaarrekening heb ik geen jaarruimte meer, aangezien mijn bruto jaarsalaris op mijn jaaropgave lager is dan gebruikelijk.
Mag ik het bruto gespaarde levensloopbedrag optellen bij mijn bruto-salaris van mijn jaaropgave? Hierdoor krijg ik wel jaarruimte. (Of sla ik de plank mis).
Ik ben nu 40 en zal waarschijnlijk geen verlof opnemen. In 2021 wil ik het geld vrij laten komen.
Mijn doel: Leuke spaarpot buiten box 3 en optimaal bijstorten op mijn bankspaarrekening voor toekomstig pensioen.
Wie heeft adviezen voor me? Is dit een handige strategie?

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Geen jaarruimte bij maximaal levensloopsparen!

Ongelezen bericht door ruud_a »

sparen buiten box 3 levert afhankelijk van de belastingschijven nauwelijks of geen voordeel op.
aan het einde van de rit, betaal je alsnog belasting over de inleg plus de opgebouwde rente.
ik heb het eens nagerekend met de stellen dat de belasting op spaargeld even hoog is als belasting in de tariefschijven.
uiteindelijk betaal je dan met box 3 precies evenveel belasting als via "belastingvrij" sparen.
gezien de stijgende tarievenschijven en het landelijk roepen om een verlaging van box 3 zou u met box 3 sparen wel eens beter af kunnen zijn.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geen jaarruimte bij maximaal levensloopsparen!

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat is onzin. Je bespaart op de jaarlijkse 1,2% vrh en vaak is het schijventarief na de aow leeftijd ook lager.

Het is wel zo dat je sinds dit jaar bij het openen van een bankspaarrekening iha eenmalige kosten hebt. Als je tot je pensioen maar een klein bedrag zou willen sparen, dan is het dus niet zinvol.

Kleine berekening : als je 1000 op een bankspaarrekening stort, kost je dat bij 42% ib 580 euro netto. Na 20 jaar groeit dat bij 2% rente tot bruto bijna 1500 euro. Als je bij uitkering nog steeds 42% ib zou moeten betalen, houd je netto 861 over.

Zou je die netto 580 op een spaarrekening zetten, dan levert dat geen 2% op, maar 0,8, vanwege de vrh. Na 20 jaar kom je dan op 680 uit.

Dus zelfs als je na je pensioen in de zelfde ib schijf zou zitten, is het nog voordeliger. En als je in de 24% schijf zou vallen, dan zou de bankspaarrekening zelfs ruim 1100 netto opleveren.

Gesloten