LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen recht op AOW opbouw

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
chaser
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 feb 2016 18:56

Geen recht op AOW opbouw

Ongelezen bericht door chaser »

Onlangs heb ik te horen gekregen van het SVB dat ik geen recht heb op AOW opbouw (2% per jaar) omdat ik voor bedrijf werk wat in het buitenland gevestigd is.

Ik werk in de luchtvaart voor een buitenlands bedrijf via een agency wat ook in het buitenland zit. In mijn contract staat dat ik de belasting zelf moet regelen in het land waar ik woon. Voor mij is dit Nederland, ik sta hier ingeschreven en betaal elk jaar netjes belasting + premie volksverzekeringen.
Nu heb ik net te horen gekregen van de SVB dat ik geen recht heb op AOW opbouw (2% per jaar) omdat ik in het buitenland werk?

Heeft iemand enig idee hoe dit zit? Het is toch raar om wel Sociale premies te betalen en zelf geen recht te hebben op de AOW.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geen recht op AOW opbouw

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij zou je gewoon opbouw moeten hebben als je ook premie voor de AOW betaalt. Maar mogelijk dat dit niet goed 'gekoppeld' is tussen SVB en belastingdienst?

Maar het kan ook zijn dat de SVB het over de toekomst heeft en niet over wat je tot nu toe hebt opgebouwd. De regels voro binnenlands/buitenlands belastingplichtige zijn namelijk juist veranderd. Mogelijk voldoe jij niet aan de nieuwe voorwaarden voor automatisch verplicht verzekerd zijn voor de AOW. Dat zou betekenen dat je naar de toekomst toe geen opbouw AOW meer hebt, maar dan dus ook geen AOW-premie zou hoeven te betalen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Geen recht op AOW opbouw

Ongelezen bericht door GJvdZ »

AOW staat los van het wel of niet premie betalen (die betaal je immers voor de mensen die nu een AOW uitkering krijgen, het is geen verzekering of spaarpot voor jezelf). Om AOW rechten op te bouwen hoef je alleen maar in Nederland te wonen. Iemand die nooit heeft gewerkt heeft immers ook recht op AOW.

chaser
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 feb 2016 18:56

Re: Geen recht op AOW opbouw

Ongelezen bericht door chaser »

Ik weet dat het los staat van sociale premies die je betaald (dat is voor nu). Maar het is toch wel raar dat ik moet betalen voor mensen die nu pensioen hebben en ik zelf niks kan opbouwen. Het lijkt mij dan ook zo fair als ik niks zou opbouwen dat ik ook niet hoef te betalen. Inmiddels is er een bezwaarschrift naar de SVB gestuurd dus ik ben benieuwd wat hier uitkomt.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Geen recht op AOW opbouw

Ongelezen bericht door Jantje7 »

U kunt op de website van SVB toch redelijk duidelijk lezen waaraan u moet voldoen om voor opbouw AOW en andere sociale uitkeringen aan moet voldoen. Zo kunt u bv niet langer dan 5 jaar in het buitenland werken etc. Lees dit eens op uw gemak door.
http://www.svb.nl/int/nl/buiten_nl_wonen_werken.jsp

Succes.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Geen recht op AOW opbouw

Ongelezen bericht door GJvdZ »

chaser schreef:Ik weet dat het los staat van sociale premies die je betaald (dat is voor nu). Maar het is toch wel raar dat ik moet betalen voor mensen die nu pensioen hebben en ik zelf niks kan opbouwen. Het lijkt mij dan ook zo fair als ik niks zou opbouwen dat ik ook niet hoef te betalen. Inmiddels is er een bezwaarschrift naar de SVB gestuurd dus ik ben benieuwd wat hier uitkomt.
Zo werkt het systeem niet. Het is hetzelfde dat als je nooit gebruik maakt van een snelweg je toch belasting betaalt voor die snelweg. Of dat je nooit met de trein gaat en dat je er toch belasting voor betaalt. Of als je geen kinderen hebt, etc, etc.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geen recht op AOW opbouw

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat is niet helemaal een juiste vergelijking. De belastingen zijn principieel anders dan de sociale verzekeringen. De belastingen verdwijnen in de 'algemene middelen' waaruit allerlei zaken worden bekostigd. Ook als je er geen gebruik van maakt en er ook geen gebruik van kunt maken.

De premies voor de sociale verzekeringen betaal je in principe alleen als je daar ook in de toekomst in theorie aanspraak op kunt gaan maken. Als ander voorbeeld worden de premies voor de werknemersverzekeringen ook alleen in rekening gebracht voor werknemers. (En bijvoorbeeld niet bij zzp-ers.)

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Geen recht op AOW opbouw

Ongelezen bericht door GJvdZ »

kweenie schreef:
De premies voor de sociale verzekeringen betaal je in principe alleen als je daar ook in de toekomst in theorie aanspraak op kunt gaan maken. Als ander voorbeeld worden de premies voor de werknemersverzekeringen ook alleen in rekening gebracht voor werknemers. (En bijvoorbeeld niet bij zzp-ers.)
Nee, AOW is een omslagstelsel. Je betaalt niet voor jezelf. Niet-werkenden betalen ook geen AOW premie en krijgen t.z.t. toch een uitkering. In die zin is de AOW premie gewoon een verkapte belasting. WW en WIA premies zijn wat anders.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geen recht op AOW opbouw

Ongelezen bericht door kweenie »

Dacht je dat WW en WIA geen omslagstelsel waren...?

Ook niet-werkenden betalen AOW-premie. Dat betaal je namelijk gewoon over je box-3 inkomen, zolang je de AOW-leeftijd niet hebt bereikt, dus ook over inkomsten die niet uit werken komen. En in prinvipe betalen ook mensen zonder inkomen AOW premie, Je bent dan gewoon premieplichtig, maar uiteraard is de te betalen premie dan ook nul.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Geen recht op AOW opbouw

Ongelezen bericht door GJvdZ »

kweenie schreef:Dacht je dat WW en WIA geen omslagstelsel waren...?

Ook niet-werkenden betalen AOW-premie. Dat betaal je namelijk gewoon over je box-3 inkomen, zolang je de AOW-leeftijd niet hebt bereikt, dus ook over inkomsten die niet uit werken komen. En in prinvipe betalen ook mensen zonder inkomen AOW premie, Je bent dan gewoon premieplichtig, maar uiteraard is de te betalen premie dan ook nul.
WW en WIA zijn verzekeringen. Je betaalt premie om, als het nodig is, een uitkering te krijgen. Betaal je geen premie, dan ook geen uitkering.
En jouw tweede punt is academisch: als je geen vermogen hebt en geen inkomsten betaal je inderdaad x% over nul inkomen. Praktisch gezien betaal je dan niets en krijg je toch wat.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geen recht op AOW opbouw

Ongelezen bericht door kweenie »

AOW is óók een verzekering, nl. een volksverzekering...

Mijn tweede punt mag misschien academisch lijken, dat is het helemaal niet als het gaat om met TS vergelijkbare situaties. Hoe zit het bijvoorbeeld met een eventuele (niet-werkende) partner bij alle varianten (zoals Nederlanders met een buitenlands inkomen, buitenlanders met een Nederlands inkomen, waarbij ze wel of juist niet in Nederland wonen en wel of juist niet in Nederland werken etc.,)? Soms bouwt die wel AOW op, in het andere geval niet. Het is dan behoorlijk relevant of iemand zonder inkomen wel of niet premieplichtig is.

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Geen recht op AOW opbouw

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Besluit uitbreiding en beperking kring der verzekerden volksverzekeringen;

Artikel 17. Rijdend, vliegend of varend personeel, in Nederland wonend

Niet verzekerd op grond van de volksverzekeringen is de persoon die in Nederland woont en die behoort tot het rijdend, vliegend of op de binnenwateren varend personeel van een buiten Nederland wonende of gevestigde werkgever die internationaal vervoer verricht, tenzij hij:

a. in hoofdzaak in Nederland arbeid verricht; of

b. werkt bij een filiaal of een vaste vertegenwoordiging van die werkgever in Nederland.

of anders

Artikel 12. Wonen in Nederland, werken buiten Nederland

1 Niet verzekerd op grond van de volksverzekeringen is de persoon die in Nederland woont en die gedurende een aaneengesloten periode van ten minste drie maanden uitsluitend buiten Nederland arbeid verricht, tenzij die arbeid uitsluitend wordt verricht uit hoofde van een dienstbetrekking met een in Nederland wonende of gevestigde werkgever.

2 Voor de vaststelling van de periode van drie maanden, bedoeld in het eerste lid, worden perioden gedurende welke de arbeid buiten Nederland tijdelijk wordt onderbroken:

a. wegens ziekte, gebreken, zwangerschap, bevalling of werkloosheid; of

b. wegens verlof, staking of uitsluiting; beschouwd als perioden waarin uitsluitend buiten Nederland arbeid wordt verricht, tenzij tijdens deze perioden arbeid in Nederland wordt verricht.

starwars
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 jan 2016 07:56

Re: Geen recht op AOW opbouw

Ongelezen bericht door starwars »

Jantje7 schreef:U kunt op de website van SVB toch redelijk duidelijk lezen waaraan u moet voldoen om voor opbouw AOW en andere sociale uitkeringen aan moet voldoen. Zo kunt u bv niet langer dan 5 jaar in het buitenland werken etc. Lees dit eens op uw gemak door.
http://www.svb.nl/int/nl/buiten_nl_wonen_werken.jsp

Succes.
Niets meer aan te te voegen.
Lees en je weet het.
Laat je niet van andere op het verkeerde been zetten!

michielvdm
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 sep 2014 17:25

Re: Geen recht op AOW opbouw

Ongelezen bericht door michielvdm »

Ik heb negen jaar in het buitenland gewoond, maar altijd in Nederland gewerkt. Premies werden door werkgever afgedragen. SVB wilde 18% korten op mijn AOW. Maar nadat ik kon aantonen dat al mijn premies keurig aan de Nederlandse Staat waren afgedragen, heb ik nu 100% AOW.
Als u kunt aantonen dat u altijd premies in Nederland hebt afgedragen, komt u mijns inziens in aanmerking voor 100% AOW.

Gesloten