LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ongevraagd aangemeld als pensioenpartner

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
L_vb
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2015 08:08

ongevraagd aangemeld als pensioenpartner

Ongelezen bericht door L_vb »

Hallo,

Wie kan mij helpen? We kregen enkele weken de nieuwe pensioen papieren voor dit jaar van mijn vriend per post. Nu kwamen we achter dat ik sinds dit jaar sta aangemeld als pensioen partner.
Echter hebben wij hier nooit voor getekend of opgegeven. Zilvere kruis geeft aan dat ik er niet af mag omdat we samenwonen, werkgever heeft een polis afgesloten dat als je een half jaar samenwoont recht hebt om als de partner overlijd op de pensioen waar je niet voor op de polis hoeft te staan (gezien ze eerder mensen hiervoor hadden moeten teleurstellen hebben ze deze extra premie ervoor betaald)

Afijn nu is het probleem dat we nu dus fiscaal partner zijn wat voor ons grote gevolgen heeft en we doot dit geintje veel terug moeten betalen. Gezien een half jaar geld als een heel jaar als fiscaal partner zitten we de jaren tot we uit elkaar zouden gaan of wat dan ook hieraan vast.

Wat kunnen we doen om dit terug te zetten en dit op te lossen?

Alvast bedankt

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: ongevraagd aangemeld als pensioenpartner

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Even langs HR gaan en vragen of ze het willen veranderen.

L_vb
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2015 08:08

Re: ongevraagd aangemeld als pensioenpartner

Ongelezen bericht door L_vb »

Allereerst bedankt gjvdz!
Ja daar zijn we inderdaad al mee bezig, echter is de persoon in kwestie op vakantie. Maar ik vraag me af of het kwaad al niet geschiet is gezien we dus al een half jaar achter onze rug samen op de polis staan en volgens de belasting dienst telt een half jaar al als volledig jaar voor fiscale partner. Ook de regel voor de komende jaren ''was u het jaar ervoor ook fiscale partner?'' geld dan ook. We moeten denk ik vooral bewijs hebben dat dit ongevraagd gebeurd is zodat we dit kunnen terug koppelen aan de belastingdienst. Maar is dit niet al te laat? Kan het nog terug gedraaid worden? En hoe kunnen we dit het beste aanpakken?

Helaas nog niet veel meegemaakt op dit gebied en wonen ook nog maar net samen. (huis is van hem) waardoor we daar ook al geen fiscale partners zijn.

Ik vind vooral het feit dat dit ongevraagd gebeurd erg kwalijk en zorgt voor grote problemen, hetzij beide zorgtoeslag terug betalen en voor het bedrijf van me vriend maakt hij hier door ook ipv 4 jaar maar 2 jaar recht op belasting voordeel. Echter is dit weer iets waar ik niet veel van af weet maar het geeft wel weer dat dit niet onze bedoeling is geweest en niet om gevraagd hebben.

Hopelijk kan iemand ons helpen, alvast bedankt

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ongevraagd aangemeld als pensioenpartner

Ongelezen bericht door kweenie »

Je wordt niet zomaar fiscaal partners als je bij de pensioenregeling als partner telt. Het kan wel zo zijn dat de regels van de pensioenregeling gelijk zijn gesteld aan de fiscale regels, dus dat het pensioenfonds zegt dat als je aan de regels voor fiscaal partnerschap voldoet, je ook voor de pensioenregeling als partner meetelt.

Het wel of niet als partner op de pensioenregeling staan heeft dus geen invloed op of je fiscaal partner bent of niet. Ook al zou het mogelijk zijn om niet meer als partner bij de pensioenregeling mee te tellen, dan nog zou dat geen impact hebben op het fiscaal partnerschap.

Als je persé wil afzien van aanspraken op partnerpensioen, dan kun je dat meestal wel met een afstandsverklaring regelen. Maar dan moet je die allebei ondertekenen en je zult dat waarschijnlijk ook periodiek opnieuw moeten bevestigen. Waarbij je dus ook expliciet moet aangeven dat als je alsnog aanspraken op partnerpensioen wil krijgen, er naar de gezondheid kan worden gekeken en de premie (op jouw kosten) dan hoger zal worden. Bovendien zul je geen lagere premie krijgen. En, belangrijker, dit zal geen invloed hebben op of je fiscaal partner bent of niet.

Dus als over een paar jaar blijkt dat je partner een ernstige ziekte heeft en niet lang meer te leven heeft, en je krijgt dan spijt dat je geen nabestaandenpensioen zou gaan krijgen, dan kun je dat niet zomaar herstellen. Dat kan je dan dus een levenslang partnerpensioen vele duizenden euro's per jaar kosten zonder dat daar iets tegenover staat.

L_vb
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2015 08:08

Re: ongevraagd aangemeld als pensioenpartner

Ongelezen bericht door L_vb »

Bedankt! Volgens de belasting dienst ben je fiscaal partner als je onder bepaalde voorwaarde valt. Hier staat als je aangemeld staat bij de ander op zijn pensioen je fiscaal partner bent.
http://www.consumentenbond.nl/morello-b ... ne_(2).pdf

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: ongevraagd aangemeld als pensioenpartner

Ongelezen bericht door tijger1 »

Maar weet dat pensioenfonds van uw partner dan uw gegevens? Of hebben ze zomaar willekeurig een partner gedekt?

Gesloten