LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pensioen met terugwerkende kracht van werkgever

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Mart76
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jul 2015 09:07

Pensioen met terugwerkende kracht van werkgever

Ongelezen bericht door Mart76 »

Hallo,

Mijn werkgever heeft mij bij indiensttreding geen pensioenregeling geboden, maar wel aangegeven dat hij dit met terugwerkende kracht bij een jaar in dienst zou doen. Dat is nu aangebroken, maar het zal waarschijnlijk de kant op gaan dat ik wat extra geld krijg en het verder zelf moet regelen. Nu is mijn belangrijkste vraag, wat is een doorsnee percentage van het loon wat naar het pensioen gaat? Totaal, ongeacht verdeling werknemer/werkgever? Zodat ik weet waar ik mee moet rekenen. Mijn inkomen in het afgelopen jaar was +/- 26.000 euro. Ik wil dus graag weten wat hierover een redelijke pensioenpremie is om mee te rekenen.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Pensioen met terugwerkende kracht van werkgever

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Google is your friend! Kijk even bij 'pensioenpremie berekenen'. Hoeveel het is, is afhankelijk van onder welke CAO je valt en hoeveel uur je werkt en zo.
Beetje lastig om dat voor jou uit te rekenen als wij niet weten wat voor werk je doet. Bovendien kan je op het net handige pagina's vinden waar je dat kan doen.
Succes!

Mart76
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jul 2015 09:07

Re: Pensioen met terugwerkende kracht van werkgever

Ongelezen bericht door Mart76 »

Ik kom er zelf niet uit, vandaar ook dat ik de vraag hier stel.
Ik val niet onder een CAO. Er is geen regeling. Ik ben op zoek naar een algemene leidraad.

Misschien kan dit helemaal niet, maar stel ik zeg:

26500 jaarinkomen - 13500 franchise = 13000.
Uitgaande van een gemiddelde pensioenpremie is ?19%?.
19% van 13000 = 2470 over afgelopen jaar.

Ik heb hier geen rekening gehouden met het feit dat ik niet fulltime werk. Ik heb een min max 24 - 40 uren contract, en heb gemiddeld denk ik 34 uur gewerkt. Maar maakt dat uit voor een algemeen beeld?

Ik zie zelf in hoe vaag dit allemaal is, maar veel duidelijker krijg ik het ook niet voor mezelf.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Pensioen met terugwerkende kracht van werkgever

Ongelezen bericht door tijger1 »

Misschien hebt u hier iets aan? De regel van de beschikbare premieregeling nemen.

http://www.pensioenperspectief.nl/pensi ... -door.html

Uiteraard wordt uw franchise lager. Dus de franchise vermenigvuldigen met de breuk gemiddeld gewerkte uren/standaard uren.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Pensioen met terugwerkende kracht van werkgever

Ongelezen bericht door kweenie »

Franchise zal in jouw geval wat lager zijn, ga voor het gemak uit van premie over een grondslag van 15.000 euro.
Bij een 'dure' pensioenregeling gaat de pensioenpremie zo richting een kwart van de grondslag, maar veel bedrijven hebben veel goedkopere regelingen. Als je bijvoorbeeld kijkt naar het pensioenfonds voor uitzenden en detacheren, dan is de premie ongeveer 12% van de grondslag.

Er is dus geen duidelijke regel voor wat 'normaal' is.

Gesloten