LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belastingverhoging op klein aanvullend pensioen

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
CJVoogd
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2020 18:21

Belastingverhoging op klein aanvullend pensioen

Ongelezen bericht door CJVoogd »

Naast mijn AOW ontvang ik een klein aanvullend ABP pensioen. Vandaag blijkt dat mijn maandelijks ABP pensioen met ongeveer 5% is verminderd, niet als gevolg van de hoogte van mijn bruto pensioen, dat is namelijk onveranderd. De belasting is verhoogd. Kan dit allemaal zomaar? Ik ervaar het als immoreel en gewetenloos

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Belastingverhoging op klein aanvullend pensioen

Ongelezen bericht door berndv »

Heeft u ook gekeken naar uw zorgtoeslag? Die zou hoger moeten zijn geworden.

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingverhoging op klein aanvullend pensioen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt AOW en een klein pensioen schrijft u.

In 2019 was het percentage ingehouden loonheffing op uw pensioen 18,75 procent.
In 2020 is het ingehouden percentage loonheffing op uw pensioen 19,45 procent.

Daarnaast zijn de loonheffingskortingen sterk verhoogd. Dus als u in 2021 aangifte doet zult u ongetwijfeld nog een deel van de ingehouden loonheffing terugkrijgen.

.

ZeerPrivé
Berichten: 5452
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Belastingverhoging op klein aanvullend pensioen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Informatie hierover staat al sinds 13 januari op de site van het ABP https://www.abp.nl/over-abp/actueel/nie ... ienst.aspx

Als ik dit artikel lees, gaat het zo slecht nog niet met de gepensioneerden https://www.telegraaf.nl/financieel/827 ... ijdssector

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingverhoging op klein aanvullend pensioen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Daarnaast is ook nog de premie ZVW verlaagd.

In 2019 5,70 procent
In 2020 5,45 procent

ZeerPrivé
Berichten: 5452
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Belastingverhoging op klein aanvullend pensioen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
23 jan 2020 11:18
Daarnaast is ook nog de premie ZVW verlaagd.

In 2019 5,70 procent
In 2020 5,45 procent

Maar dat vermelden 'we' liever niet. Net als de verhoogde zorgtoeslag. :roll: Edit: En niet te vergeten, de verhoogde AOW uitkering.

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingverhoging op klein aanvullend pensioen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan voor de volledigheid ook nog maar even de heffingskortingen voor AOW en een klein pensioen.

2019 €2.864, en verhoogd met € 429,00 voor een alleenstaande AOW-er.
2020 € 3.035, en verhoogd met € 436,00 voor een alleenstaande AOW-er.

Hieruit volgt dat een AOW-er met een partner naast zijn AOW ca. € 4.800 pensioen belastingvrij kan ontvangen. Heeft hij of zij nog aftrekposten, dan is dat nog meer.

ZeerPrivé
Berichten: 5452
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Belastingverhoging op klein aanvullend pensioen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik vind het werkelijk immoreel en gewetenloos dat gepensioneerden zoveel verhogingen en voordeeltjes krijgen. :evil: :lol:

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingverhoging op klein aanvullend pensioen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik niet. 😁😁😁

Het enige wat mij stoort, is dat ze onterecht klagen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Belastingverhoging op klein aanvullend pensioen

Ongelezen bericht door scontra »

CJVoogd schreef:
22 jan 2020 18:29
. Vandaag blijkt dat mijn maandelijks ABP pensioen met ongeveer 5% is verminderd
5 % of 5 Euro, het laatste lijkt mij meer het geval !
Bij 5 % zou u nl. per honderd euro pensioen € 5,00 inleveren en daar geloof ik geen ABP-tje van.

Als u € 5,00 minder netto heeft, dan mag u uw ABP-pensioen zelfs niet als een "klein" pensioen benoemen.

Zou u 5 % minder netto hebben, dan heeft u een "grootverdieners" pensioen en geen recht op welke toeslagregeling dan ook.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Belastingverhoging op klein aanvullend pensioen

Ongelezen bericht door 16again »

Vooralsnog wordt TS in de hoek gezet, maar lees ik nog geen reden dat pensioen netto 5% minder is.

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingverhoging op klein aanvullend pensioen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er wordt 0,70 procent meer loonheffing ingehouden en 0,25 procent minder premie, dus per saldo zal hij 0,45 procent netto minder ontvangen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Belastingverhoging op klein aanvullend pensioen

Ongelezen bericht door kweenie »

16again schreef:
23 jan 2020 11:59
Vooralsnog wordt TS in de hoek gezet, maar lees ik nog geen reden dat pensioen netto 5% minder is.
Punt is dat je voor je netto inkomen niet naar maar één element kunt kijken. Als het tarief voor de inkomstenbelasting omhoog gaat naar er tegelijk ook meer heffingskortingen worden verleend, dan kan het dus zijn dat je totale inkomen stijgt, terwijl het maandelijkse inkomen na voorheffing van één van de inkomensbronnen daalt. De heffingskortingen worden in deze situatie namelijk met de AOW verrekend.

TS 'vergeet' dus te melden dat zijn of haar netto AOW gestegen is. En dat deze netto stijging zelfs hoger is dan de verhoging van de bruto AOW.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Belastingverhoging op klein aanvullend pensioen

Ongelezen bericht door 16again »

Kees2850 schreef:
23 jan 2020 12:09
@16again het is ook geen 5% maar € 5,-- Zie eerdere uitleg van @scontra.
Dat is niet door TS bevestigt.

En natuurlijk meldt TS niets over AOW. Het gaat immers over het bedrag dat netto van het pensioen overblijft.

Mensen met AOW + klein pensioen betalen doorgaans al een laag belasting percentage , wat m.i. niet zomaar 5% hoger kan uitpakken

Moneyman
Berichten: 30102
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Belastingverhoging op klein aanvullend pensioen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wellicht vergeet TS dit niet, maar heeft hij het hele plaatje gewoon niet op zijn netvlies. Dat is dan in ieder geval opgehelderd door de reacties in dit topic.

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingverhoging op klein aanvullend pensioen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts zal nu inderdaad een heel klein beetje pensioen netto minder krijgen, maar dat krijgt hij, ik zou haast zeggen dubbel en dwars, volgend jaar met de aangifte terug.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Belastingverhoging op klein aanvullend pensioen

Ongelezen bericht door kweenie »

16again schreef:
23 jan 2020 12:17
En natuurlijk meldt TS niets over AOW. Het gaat immers over het bedrag dat netto van het pensioen overblijft.
En daarover kun je dus helemaal niets zeggen zonder het totaalplaatje te bekijken. Het enige wat je kunt zeggen is dat de voorheffing op het aanvullend pensioen hoger is.

Dat die voorheffing (en het heffingspercentage) hoger is hangt ondermeer samen met het de stijging van het 'vaste' bedrag aan heffingskortingen. Een combinatie die juist voor mensen met maar weinig aanvullend pensioen gunstig uitvalt.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Belastingverhoging op klein aanvullend pensioen

Ongelezen bericht door berndv »

16again schreef:
23 jan 2020 12:17
En natuurlijk meldt TS niets over AOW. Het gaat immers over het bedrag dat netto van het pensioen overblijft.
Nee, en dat is prima en daarin heef ts ook volledig gelijk. Ik persoonlijk kijk liever naar het totaalplaatje. Dus wat komt er binnen. Want in het totaalplaatje is weinig veranderd, of in ieder geval niet verslechterd.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Belastingverhoging op klein aanvullend pensioen

Ongelezen bericht door 16again »

Naar mijn idee is het raar dat pensioen alleen 5% minder is. En als je dan alleen naar totaalplaatje kijkt, valt een mogelijke fout niet op

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Belastingverhoging op klein aanvullend pensioen

Ongelezen bericht door berndv »

Het is niet raar, het is een keuze in het herinrichten van de inkomstenbelasting. Aan de ene kant zijn belastingen omhoog gegaan, aan de andere kant zijn toeslagen verhoogd en een paar voordelen opnieuw ingericht, waardoor je onder de streep gelijk blijft of licht er op vooruit gaat voor gepensioneerden. TS heeft het niet over een foutje, ts heeft het over een belastingverhoging die immoreel en gewenloos wordt genoemd. Daar wordt op gereageerd, ts heeft het niet over gemaakte fouten, want vooralsnog lees ik nergens dat de constatering van ts mogelijk een fout is van het ABP.

Gesloten