LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bepalen van recht op premievrije pensioenopbouw

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
aanhetlijntje
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mei 2017 17:55

Bepalen van recht op premievrije pensioenopbouw

Ongelezen bericht door aanhetlijntje »

Ik word van het kastje naar de muur gestuurd: Van het Pensioenfonds Zorg en Welzijn moet ik WAO-dossiergegevens, ouder dan tien jaar, opvragen bij het UWV. Er zou een afspraak tussen deze beide instanties bestaan dat zij dit onderling regelen (dit beweert het UWV). Echter, het Pensioenfonds ontkent dit.
Wie heeft hier ervaring mee?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Bepalen van recht op premievrije pensioenopbouw

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo, er ontbreekt wat in uw vraag. Waar gaat dit precies over? Mocht u geen premievrije opbouw van uw pensioen hebben gekregen in de afgelopen jaren, dan had u daar waarschijnlijk wel recht op gehad. PFZW voorziet in een 50% premievrije opbouw van het pensioen in veel gevallen.
Op de site van PFZW staat aangegeven dat u zich zelf moet melden voor zo'n pensioen. Daarop zou u zeker attent moeten zijn gemaakt door uw ex-werkgever. Het UWV heeft bij zo'n aanvraag geen rol. Daar moet u niet zijn.

Als PFZW hier nu alsnog aan mee wil werken op basis van papieren van het UWV van destijds dan is dat heel netjes. Gewoon aanleveren zou ik zeggen.

Omdat ik niet precies kan lezen wat uw vraag is hoop ik dat u iets aan mijn reactie heeft.

aanhetlijntje
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mei 2017 17:55

Re: Bepalen van recht op premievrije pensioenopbouw

Ongelezen bericht door aanhetlijntje »

Zowel het pensioenfonds als het UWV blijven volharden dat de andere partij de gegevens moet opvragen. UWV speelt de bal terug naar het pensioenfonds en het pensioenfonds blijft volharden dat het UWV mij deze opstuurt. Als ik deze gegevens niet krijg of het pensioenfonds ze niet krijgt, maak ik geen aanspraak op een premie vrij pensioen. Dat is de streijd die ik tussen deze twee partijen moet voeren. Wie heeft gelijk en hoe dit op te lossen?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Bepalen van recht op premievrije pensioenopbouw

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

In deze brochure https://www.pfzw.nl/Documents/brochures ... en-wao.pdf van PFZW staat dat u een 'kopie van de volledige definitieve beslissing van het UWV' moet opsturen. Ik zie trouwens dat het niet 50% opbouw hoeft te zijn maar dat dat ook minder of meer kan zijn. Excuus.
Een webcaremedewerker van het UWV schreef op een paar forums: 'Je kunt een kopie opvragen bij het UWV van je toekenningsbesluit. Neem hiervoor contact op met UWV-telefoon (0900-9294).'

aanhetlijntje
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mei 2017 17:55

Re: Bepalen van recht op premievrije pensioenopbouw

Ongelezen bericht door aanhetlijntje »

Hoi Klaas Jan,

Afgelopen dagen heb ik zoveel verschillende dingen over deze kwestie gehoord, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Ik heb besloten om al de berichten die ik van het pensioenfonds en het UWV heb ontvangen naar de juridische afdeling van de vakbond door te sturen in de hoop dat er dan eindelijk spijkers met koppen geslagen kunnen worden.
In ieder geval bedankt voor de genomen moeite

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: Bepalen van recht op premievrije pensioenopbouw

Ongelezen bericht door Hatertje »

Ik kan u uit ervaring vertellen dat u bij het UWV moet zijn.

Pensioenfondsen hebben tegenwoordig een koppeling met het UWV waardoor zij beschikken over de arbeidsongeschiktheidsgegevens van hun deelnemers. Zoals u zelf al aangeeft betreft het hier een WAO uitkering. Ik vermoed zelfs dat u voor 1 januari 2000 arbeidsongeschikt bent geraakt. Het systeem waarmee pensioenfondsen de arbeidsongeschiktheidsgegevens kunnen raadplegen gaat maar tot een beperkte tijd terug. Meestal tot de hierboven aangegeven datum. In deze situaties wilt het UWV dat de pensioenfondsen geld betalen om de arbeidsongeschiktheidsgegevens boven water te halen.

Pensioenfondsen hebben daar op hun beurt uiteraard geen zin in, aangezien ze u al premievrije pensioenopbouw gaan geven. In het verleden was het inderdaad zo dat het premievrije pensioenopbouw binnen X termijn na de arbeidsongeschiktheid moest worden aangevraagd. Meestal 1 jaar. Indien u dit niet heeft gedaan, wilt het pensioenfonds u klaarblijkelijk tegemoet komen, maar daar willen ze uiteraard geen extra kosten voor maken.

Ik adviseer u het UWV te attenderen op het recht op inzage, en alsnog te eisen dat zij uw dossier overhandigen.

Succes!

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Bepalen van recht op premievrije pensioenopbouw

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

aanhetlijntje schreef:Hoi Klaas Jan,

Afgelopen dagen heb ik zoveel verschillende dingen over deze kwestie gehoord, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Ik heb besloten om al de berichten die ik van het pensioenfonds en het UWV heb ontvangen naar de juridische afdeling van de vakbond door te sturen in de hoop dat er dan eindelijk spijkers met koppen geslagen kunnen worden.
In ieder geval bedankt voor de genomen moeite
Geen dank. Goeie idee trouwens om er de juridische afdeling van de vakbond bij te halen.
Nog even dit: geen enkel pensioenfonds had of heeft zo maar inzicht in de gegevens van het UWV.
Dat is voor uw eigen privacy goed afgeschermd door het UWV en dat is maar goed ook.
Hopelijk komt alles nu goed met uw pensioen.

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: Bepalen van recht op premievrije pensioenopbouw

Ongelezen bericht door Hatertje »

Klaas Jan schreef: Nog even dit: geen enkel pensioenfonds had of heeft zo maar inzicht in de gegevens van het UWV.
Dat is voor uw eigen privacy goed afgeschermd door het UWV en dat is maar goed ook.
Hopelijk komt alles nu goed met uw pensioen.
Misschien was ik wat kort door de bocht. Ze hebben, alleen voor hun deelnemers, inzage in het arbeidsongeschiktheidspercentage e.d. Uiteraard hebben ze geen toegang tot het inhoudelijke dossier. Op basis van het arbeidsongeschiktheidspercentage kan het pensioenfonds de mate van premievrije voortzetting berekenen.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Bepalen van recht op premievrije pensioenopbouw

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hatertje schreef:
Klaas Jan schreef: Nog even dit: geen enkel pensioenfonds had of heeft zo maar inzicht in de gegevens van het UWV.
Dat is voor uw eigen privacy goed afgeschermd door het UWV en dat is maar goed ook.
Hopelijk komt alles nu goed met uw pensioen.
Misschien was ik wat kort door de bocht. Ze hebben, alleen voor hun deelnemers, inzage in het arbeidsongeschiktheidspercentage e.d. Uiteraard hebben ze geen toegang tot het inhoudelijke dossier. Op basis van het arbeidsongeschiktheidspercentage kan het pensioenfonds de mate van premievrije voortzetting berekenen.
Ook dat niet. Het pensioenfonds heeft alleen inzage in gegevens als ze die toegestuurd krijgen van de persoon in kwestie zelf.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Bepalen van recht op premievrije pensioenopbouw

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat is onjuist. Pensioenfondsen kunnen wel degelijk de status van arbeidsongeschikten navragen bij het UWV. Waarbij ze (uiteraard) alleen inzicht hebben in relevante zaken en bijvoorbeeld niet je medische dossier zouden kunnen bekijken

Hatertje geeft in grote lijnen prima weer wat de pensioenfondsen kunnen en mogen doen. Al verschilt het werk sterk van fonds tot fonds hoe een en ander geregeld is.

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: Bepalen van recht op premievrije pensioenopbouw

Ongelezen bericht door Hatertje »

Klaas Jan schreef:
Hatertje schreef: Ook dat niet. Het pensioenfonds heeft alleen inzage in gegevens als ze die toegestuurd krijgen van de persoon in kwestie zelf.
Dat is niet correct. Zie onderstaande link van het UWV zelf. Fijn dat je zo stellig de verkeerde informatie geeft.

https://www.uwv.nl/zakelijk/gegevensdie ... emers-suag

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Bepalen van recht op premievrije pensioenopbouw

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Ho, nu gaat het een beetje mis qua communicatie. Als je recht denkt te hebben op premievrije voortzetting of een arbeidsongeschiktheidspensioen van je pensioenfonds dan zul je zelf het besluit van het UWV aan moeten leveren aan het pensioenfonds.

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: Bepalen van recht op premievrije pensioenopbouw

Ongelezen bericht door Hatertje »

Klaas Jan schreef:Ho, nu gaat het een beetje mis qua communicatie. Als je recht denkt te hebben op premievrije voortzetting of een arbeidsongeschiktheidspensioen van je pensioenfonds dan zul je zelf het besluit van het UWV aan moeten leveren aan het pensioenfonds.
Als een fonds gebruik maakt van het systeem dat ik in mijn vorige post heb gelinkt, krijgen ze automatisch bericht over de arbeidsongeschitkheid van een deelnemer. Het fonds kan dan ook zonder tussenkomt van de deelnemer premievrije pensioenopbouw toekennen. In de praktijk gebeurt dat ook:


PF Vervoer


PGB


PME


PF Detail


In het verleden hadden de pensioenfondsen deze koppeling niet. Vandaag de dag werken ook nog niet alle fondsen met dit systeem. Daarom was het in het verleden (en bij sommige fondsen nog steeds) verplicht om zelf premievrije deelname aan te vragen bij de fondsen binnen X termijn na de vaststelling van het arbeidsongeschiktheidspercentage.

Veel fondsen zijn door de komst van deze koppeling pro-actief premievrije pensioenopbouw gaan toekennen. Ook voor gevallen die ruim buiten de aanvraagtermijn zitten. Er zijn echter situaties waarin het systeem van het UWV niet toereikend is (als de deelnemer bv. arbeidsongeschikt is geworden voor 2000). In die gevallen moet de deelnemer dus zelf bewijsstukken aanleveren om aan te tonen dat de arbeidsongeschiktheid aansluit op het dienstverband. Je hebt immers geen recht op premievrije deelname als je arbeidsongeschiktheid niet aansluit op het einde van je dienstverband.

Voor WIA uitkeringen speelt dit probleem dus niet. Die zijn pas na 2006 geintroduceerd. Deze situatie komt alleen voor bij oude WAO uitkeringen, of bij pensioenfondsen die geen koppeling hebben met het UWV.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Bepalen van recht op premievrije pensioenopbouw

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @Hatertje, er zijn blijkbaar fondsen waarbij dat vanzelf gaat. Of dat automatisch inhoudt dat ook overal een arbeidsongeschiktheidspensioen en premievrije voortzetting automatisch in gang wordt gezet is niet zo. Bij het pensioenfonds waar de vraagsteller problemen mee heeft moet je beide zelf aanvragen https://www.pfzw.nl/Documents/brochures ... en-wia.pdf
En dat geldt ook voor het ABP. Ook daar zelf aanvragen en een beslissing van het UWV aanleveren.
Ook met een WIA uitkering.
Ik hou het hier verder bij.

aanhetlijntje
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mei 2017 17:55

Re: Bepalen van recht op premievrije pensioenopbouw

Ongelezen bericht door aanhetlijntje »

Beste klaas Jan,

Ik heb het inmiddels bij de vakbond neergelegd en wacht op bericht van hen.
Ze sturen het naar een juridische afdeling en ik wacht hun advies even af.
Bedankt voor de genomen moeite.

groeten, aan het lijntje

Gesloten