LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gekort op AOW vanwege hoog pensioen

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
leozaaijer
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 dec 2017 19:36

Gekort op AOW vanwege hoog pensioen

Ongelezen bericht door leozaaijer »

Hallo,
Kan iemand mij vertellen hoe het met de volgende zaak zit?
Ik zit 22 maanden voor mijn pensioendatum. Als ik op "mijn ABP" kijk, zie ik dat na alle netto en bruto-berekeningen mijn netto AOW wordt gekort met
ca. € 240,00.
Er schijnt een regel te zijn dat je nooit meer kan ontvangen dan je laatst verdiende netto loon.
Ik heb bovenop de straks bijna 50 jaar werken en daarvan ruim 47 jaar overheidsdienst ook 7 jaar pensioen opgebouwd vanuit de tijd dat ik 27 jaar als "vrijwillig"brandweerman werkzaam was vanuit mijn vergoedingen.
Braaf altijd door de werkgevers de premies afgedragen in mijn pensioenpotje voor later.
Een inwoner van dit land die altijd in NL heeft gewoond en gewerkt en de benodigde premies heeft betaald heeft toch recht op 100% AOW?

atlas1302

Re: Gekort op AOW vanwege hoog pensioen

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Mijn opa die 40 jaar geleden nog leefde zat toen al te mopperen dat ieder jaar zijn pensioen minder werd, dus dat zal altijd wel zo blijven.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... YRVU2-ug0q

Hier staan uw antwoorden wel bij denk ik, ik moet jammer genoeg ook nog tot mijn 67 jaar en 3 maanden werken en tegen die tijd is moet ik maar weer afwachten.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Gekort op AOW vanwege hoog pensioen

Ongelezen bericht door mahadma »

Dan kunt u een potje maken van 22 x € 240 als u nu gaat leven alsof u al 'met pensioen' bent.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Gekort op AOW vanwege hoog pensioen

Ongelezen bericht door piet987654 »

Gekort op AOW ??? Voor zover ik weet is AOW een vaststaand bedrag, Als U altijd in Nederland hebt gewoond heeft U recht op de volle AOW.
Mogelijk staat er iets heel interessants voor U op de volgende site: SVP de regel kopieeren is uw browser.

https://fnvprofessionals.nl/is-er-een-m ... oenopbouw/

Deze mensen kunnen U vast wel het goede antwoord geven en hulp bieden.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Gekort op AOW vanwege hoog pensioen

Ongelezen bericht door renewouters »

Kan je eens een screenshot plaatsen zodat we kunnen zien wat er precies staat?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gekort op AOW vanwege hoog pensioen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wordt er werkelijk € 240,00 afgetrokken van uw netto AOW? Kan mij dat niet voorstellen. AOW staat los van alles.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Gekort op AOW vanwege hoog pensioen

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Korten op AOW lijkt me sterk. Kan het met uw woonsituatie te maken hebben?

De SVB voert de AOW uit. Stel uw vraag daar eens. Kunnen zij uw vraag niet beantwoorden, laat het dan hier even weten.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Gekort op AOW vanwege hoog pensioen

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik ontving gisteren nog van het ABP een krantje 'pensioenupdate' en daar staat in dat je vanaf 1 september jongstleden méér dan 100% van je laatstverdiende salaris als pensioen mag ontvangen.
Ik zou het ABP dus maar even bellen.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Gekort op AOW vanwege hoog pensioen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Miepje1 schreef:Ik ontving gisteren nog van het ABP een krantje 'pensioenupdate' en daar staat in dat je vanaf 1 september jongstleden méér dan 100% van je laatstverdiende salaris als pensioen mag ontvangen.
Ik zou het ABP dus maar even bellen.
TO heeft het over de AOW, niet over het pensioen dat gekort wordt. AOW wordt geregeld door de SVB.
Ik denk dat hier ook het 'probleem' zit, het verschil tussen pensioen en AOW.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gekort op AOW vanwege hoog pensioen

Ongelezen bericht door kweenie »

Op de AOW zal niet gekort worden, hoogstens op het ouderdomspensioen. Maar sinds 1 januari van dit jaar mag je fiscaal wél meer dan 100% van het laatstverdiende loon aan pensioen opbouwen. Blijkbaar is dit in het pensioenreglement nog tot 1 september blijven staan, maar daar zou nu toch aangepast moeten zijn.

Ik denk eerder dat de pensioenplanner van het ABP nog niet aangepast is op deze wijziging in de regelgeving. Ik zou ze daarom even hierover bellen.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Gekort op AOW vanwege hoog pensioen

Ongelezen bericht door henk51 »

Beste TS dat zal misschiente maken hebben met de heffingskorting die kan maar bij 1 uitkering toegepast worden. Of bij AOW ,of bij uw pensioen .
Mocht u teveel belasting betalen wordt dit weer verrekend met uw aanslag.Bij mij wordt het toegepast op mijn AOW en gaat de belasting van mijn pensioen af.Kan u ook laten toepassen krijgt u meer AOW minder pensioen.

groeten Henk

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gekort op AOW vanwege hoog pensioen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

henk51 schreef:Beste TS dat zal misschiente maken hebben met de heffingskorting die kan maar bij 1 uitkering toegepast worden. Of bij AOW ,of bij uw pensioen .
Mocht u teveel belasting betalen wordt dit weer verrekend met uw aanslag.Bij mij wordt het toegepast op mijn AOW en gaat de belasting van mijn pensioen af.Kan u ook laten toepassen krijgt u meer AOW minder pensioen.

groeten Henk
De SVB past standaard de loonheffingskorting toe en pensioenuitvoerders dus niet. Als men dat anders wil, moet men dat zelf regelen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gekort op AOW vanwege hoog pensioen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Donna schreef:
Lady1234 schreef:
henk51 schreef:Beste TS dat zal misschiente maken hebben met de heffingskorting die kan maar bij 1 uitkering toegepast worden. Of bij AOW ,of bij uw pensioen .
Mocht u teveel belasting betalen wordt dit weer verrekend met uw aanslag.Bij mij wordt het toegepast op mijn AOW en gaat de belasting van mijn pensioen af.Kan u ook laten toepassen krijgt u meer AOW minder pensioen.

groeten Henk
De SVB past standaard de loonheffingskorting toe en pensioenuitvoerders dus niet. Als men dat anders wil, moet men dat zelf regelen.
Ik kreeg de vraag of ik de loonheffingskorting wilde laten toepassen zowel van SVB als van pensioenfonds. Ik heb gekozen voor pensioenfonds en mijn AOW is ongeveer € 240,00 euro lager. TS kan dat gemakkelijk nakijken.
Als u alleenstaand bent, kan dat slechts € 216,50 lager zijn.

Gesloten