groot verschil in pensioen premie

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
nelis 76
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 nov 2017 00:31

groot verschil in pensioen premie

Ongelezen bericht door nelis 76 »

Bij mijn huidige werkgever heb ik een pensioen fonds waarbij een premie wordt afgedragen van 12%, van die 12% komen 4% voor mijn rekening en 8% voor die van de werkgever.

Momenteel ben ik in een behoorlijk ver stadium om van werkgever te wisselen. hierbij heb ik een proforma loonstrook gekregen en mij viel de pensioen premie gelijk op. bij dit pensioen fonds is de premie bijna 28% waarbij de verhouding werkgever werknemer ook ongeveer 1/3e, 2/3e is. Na wat google werk lijkt me een premie vanaf 20% een gezonden premie. maar nu vraag ik me af hoe zwart wit ik dit kan zien.

bij mijn toekomstig werkgever wordt er 16% meer pensioenpremie betaald, zie ik dit later ook terug?

Ik ben me er van bewust dat pensioenfondsen doen beleggen dus het kan altijd stijgen en dalen, maar kan ik in de regel stellen dat ik bij mijn huidige werkgever dan bijna 2x zoveel pensioen opbouw en later ook krijg?

Huidig pensioenfonds is NN en het nieuwe zal PMT worden.
Verder ben ik 29 jaar oud.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: groot verschil in pensioen premie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het is helaas veel ingewikkelder dan dat. Er spelen een heleboel factoren mee die uiteindelijk bepalen hoe goed je pensioen is.

Het type pensioen, de premieverdeling, het we of niet werken met een gemiddelde premie, de gehanteerde staffel/ rekenrente, de gebruikte franchise, je risicoprofiel: allemaal bepalen ze voor een deel het eindresultaat.

Als je je pensioenkeuze mee wit laten wegen, dan moet je je simpelweg tot een pensioenadviseur wenden.

nelis 76
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 nov 2017 00:31

Re: groot verschil in pensioen premie

Ongelezen bericht door nelis 76 »

hartelijk dank voor de reactie. de pensioenkeuzen zal geen "deal breaker" worden . Maar meer dat ik me afvroeg hoe er z'n groot verschil in zit.
De totale premie gaat circa 500 euro omhoog. Als er dan ook geen verschil zit in het rendement van het pensioen fonds zal toch iedereen kiezen voor de goedkoopste optie?

jammer genoeg is dit niet voor mij ge begrijpen hoe dit in mekaar steekt. Ik zal morgen opzoek gaan naar een pensioen adviseur hopelijk kan ik er eentje vinden die mij op korte tijd dit kan uitleggen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: groot verschil in pensioen premie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u die baan wilt, hebt u het, wat betreft het pensioenfonds, niet voor het kiezen.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: groot verschil in pensioen premie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het zou mij niet verbazen als het huidige NN-pensioen op kapitaalbasis is, dwz u "spaart" een flink bedrag bij elkaar en koopt met dat kapitaal op uw pensioendatum een uitkering. Bij PMT zal het gaan om pensioenopbouw met een middelloon-regeling.

Er kunnen ook grote verschillen bestaan in bv het partnerpensioen.

Als u het echt wil weten, moet u de voorwaarden van het PMT-pensioen vergelijken met uw huidige NN-pensioenregeling.
beide regelinge

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: groot verschil in pensioen premie

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Er zijn grote verschillen.
NN is geen pensioenfonds, maar een commerciële (pensioen)verzekeraar.
PMT is wel een pensioenfonds.

PMT berekent alleen premie over het salaris wat boven de zgn franchise uitkomt. Over het eerste deel van je loon betaal je geen premie. Het bedrag van de franchise wordt jaarlijks vastgesteld, maar ligt ongeveer op het niveau van het wettelijk minimumloon.
De gedachte hierachter is dat je voor het eerste deel van je inkomen al via de AOW-regeling een inkomen op je oude dag zult ontvangen. En je hierover dus geen aanvullend pensioen hoeft op te bouwen. De uiteindelijke premie omvat dus een veel kleiner deel van het totale brutoloon dan de genoemde premie van 28%.

Hoe dit bij NN werkt weet ik niet. Als het percentage aan premie daar over het volledige salaris wordt berekend, dan ontloopt het elkaar voor een modaal salaris allemaal niet zo gek veel voor wat betreft de totale premie-inleg. Het grootste verschil zit hem dan in de verdeling tussen werkgever en werknemer.
Als bij NN ook met een franchise gewerkt wordt waarover géén premie wordt afgedragen, dan is er wél een enorm verschil in inleg. En dan is het wel de moeite waard om eens goed te kijken hoe dat verschil in inleg zich vertaalt naar een verschil in pensioen opbouw.

nelis 76
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 nov 2017 00:31

Re: groot verschil in pensioen premie

Ongelezen bericht door nelis 76 »

Hartelijk dank voor de uitleg, het huidige pensioen fonds van NN houd ook rekening met franchise.

Het verschil in inleg (gezamenlijk werknemer en werkgever) is bijna €500,-

Het lijkt me sterk dat ik dit premie verschil op mijn oude dag niet ga terug zien, maar ik zal hier morgen werk van gaan maken om dit te laten uitzoeken.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: groot verschil in pensioen premie

Ongelezen bericht door Jablan »

Erthanax heeft het al correct uitgelegd. Alleen bij de aanvullende pensioenen en verzekeringen zijn er - per bedrijfstak - verschillen in wie de premie betaalt.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: groot verschil in pensioen premie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
18 nov 2022 08:16
Alleen bij de aanvullende pensioenen en verzekeringen zijn er - per bedrijfstak - verschillen in wie de premie betaalt.
Waarom? Ook bij de gewone pensioenregelingen zijn die verschillen er.

Plaats reactie