LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe krijg ik overzicht over mijn pensioen?

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe krijg ik overzicht over mijn pensioen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is een hele foute opmerking. 😁😡😁

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Hoe krijg ik overzicht over mijn pensioen?

Ongelezen bericht door kuklos »

HeHaHu schreef:
22 okt 2020 11:03
Op 18-09-2020 heb ik zo'n adviseur via e-mail benaderd. We zijn nu bijna 5 weken verder en ik heb nog geen antwoord. Of die adviseur kundig en betaalbaar is weet ik niet. Betrouwbaar in elk geval zeker niet.
Dan benader je er nog een paar.
Maar als je die adviseurs niet vertrouwt, hoe weet je dan of de adviezen op het forum wel kundig en betrouwbaar zijn?

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe krijg ik overzicht over mijn pensioen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als je kijk naar de AOW uitkering nu € 870, dan wordt min 20% € 696, bijna € 2100 op jaarbasis.

Of dat in uw geval nou zoveel zoden aan de dijk zet?

HeHaHu
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 okt 2020 13:59

Re: Hoe krijg ik overzicht over mijn pensioen?

Ongelezen bericht door HeHaHu »

kuklos schreef:
22 okt 2020 16:40

Dan benader je er nog een paar.
Maar als je die adviseurs niet vertrouwt, hoe weet je dan of de adviezen op het forum wel kundig en betrouwbaar zijn?

Ik wil er nog wel meer benaderen, maar ik wil ergens een ingang hebben tot iemand die o.a. betrouwbaar is. Dat die adviseur van de FFP nooit gereageerd heeft kan gebeuren. Maar als ik dan de FFP zelf benader met de vraag of de lijst waaruit ik geput heb in orde is en ook daar nooit antwoord op krijg weet ik wel dat ik niet bij de FFP moet zijn.

Of de adviezen hier kundig en betrouwbaar zijn weet ik niet, wel dat ze "betaalbaar" zijn :). Maar voor alsnog heb ik geen adviezen gekregen die betrekking hebben op mijn gehele situatie. Dat is ook totaal begrijpelijk, omdat dat niet even via een forum te doen is. Maar dat was ook niet mijn vraag hier. Mijn vraag gaat over hoe ik zelf inzichtelijk kan krijgen wat er mogelijk is. Inmiddels heb ik wel begrepen dat een gesprek met een adviseur met kennis van zaken nodig zal zijn. Die zoek ik dus nu.

HeHaHu
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 okt 2020 13:59

Re: Hoe krijg ik overzicht over mijn pensioen?

Ongelezen bericht door HeHaHu »

Lady1234 schreef:
22 okt 2020 16:36
Dat is een hele foute opmerking. 😁😡😁

Weet ik. Kan ze wel tegen hoor :D.

HeHaHu
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 okt 2020 13:59

Re: Hoe krijg ik overzicht over mijn pensioen?

Ongelezen bericht door HeHaHu »

Lady1234 schreef:
22 okt 2020 16:43
Maar als je kijk naar de AOW uitkering nu € 870, dan wordt min 20% € 696, bijna € 2100 op jaarbasis.

Of dat in uw geval nou zoveel zoden aan de dijk zet?

Ik snap wat u bedoelt. Zo denk ik zelf ook wel en ik waardeer de inbreng en ben blij met diverse blikpunten. Aan de andere kant, misschien zitten we in ons geval dan met studerende kinderen en dat is denk ik het collegegeld van 1 jaar (moet ik me ooit nog in verdiepen).

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Hoe krijg ik overzicht over mijn pensioen?

Ongelezen bericht door Jablan »

HeHaHu schreef:
22 okt 2020 17:08
Of de adviezen hier kundig en betrouwbaar zijn weet ik niet, wel dat ze "betaalbaar" zijn :).
Lady1234 en Fiesiekus zijn goed op de hoogte. :!: :wink:

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe krijg ik overzicht over mijn pensioen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar met zoveel variabelen, en zonder de precieze cijfers te kennen en de precieze wensen, en dan nog zo lang van tevoren?

Erthanax
Berichten: 9690
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoe krijg ik overzicht over mijn pensioen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Lang van tevoren vind ik niet zo gek. Dan is er tenminste nog tijd om iets te regelen. Ofwel, vrij naar een oude overheidscampagne: "Ook de vent van een slimme meid, is op de toekomst voorbereid." :wink:
Dan helpt het wel als TS weet wat hij en zijn vrouw willen, zodat hij kan gaan/laten rekenen of dat haalbaar is. Daarbij ook rekening houdend met ziekte, invaliditeit en overlijden van een van beiden.

Als ik TS was, zou ik een financieel planner (of estate planner) zoeken en die niet mailen maar bellen.

Ik vind het overigens heel verstandig dat TS en zijn vrouw beiden zo vroeg mogelijk willen stoppen met werken om zo veel mogelijk tijd met het gezin door te brengen. Het leven kan in een oogwenk een geheel andere wending nemen. Dan is er niemand die denkt "had ik maar meer tijd aan mijn werk besteed."

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoe krijg ik overzicht over mijn pensioen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat ik lees is vooral een hoop onzekerheid en onduidelijkheid over de algehele financiën. Volgens mij gaat je vraag dus niet zozeer over inzicht in je pensioen, maar veel breder. Het is in ieder geval verstandig om een en ander op een rijtje te krijgen en om de eigenschappen van de diverse producten te kennen. Die kunnen namelijk nogal belangrijk zijn. Daarna kun je een financieel plan opstellen. Dat kun je zelf doen, door er een hoop tijd en energie in te stoppen (als je dat leuk vindt), of je kunt een financiële planner vragen.

Een klein voorbeeldje. Je hebt het over een spaarhypotheek. Daar zijn een paar verschillende fiscale regimes voor, afhankelijk van wanneer de polis is ingegaan. Bovendien kan er nog verschil zijn tussen een 'box 1'-polis (KEW) en een 'box-3'-polis. Als je een 'gewone' spaarhypotheek hebt en je gebruikt de uitkering niet voor de eigenwoningschuld, dan moet je inkomstenbelasting betalen over het verschil tussen de uitkering en wat je aan premies hebt betaald. Dat kan een hele dure keus zijn. Maar in sommige gevallen valt dit ook wel mee. Dat heeft dus niet alleen te maken met de keus tussen 'vrij' geld en een lagere hypotheekschuld, maar gaat veel verder.
(Overigens zou ik als jij en je partner relatief jong zijn en er ook nog kinderen in het spel zijn kiezen voor aflossen en de rest van jullie leven geen/lagere hypotheeklasten hebben.)

Ander punt, hoe zit het straks als de kinderen klaar zijn met school. Gaan ze dan verder leren? Wil/moet je daar ook geld voor uittrekken?

Ten slotte nog een dingetje over pensioenen. Je kunt het pensioen altijd vervroegen, maar dat kan een relateif dure keus zijn. De uitkering een jaar eerder laten ingaan betekent iets langer een iets lager pensioen ontvangen. Het pensioen wordt dan per jaar zo'n 5% lager. Als je dan ook rekent met een jaar minder opbouw, dan gaat er nog weer een paar procent af. Dus doorwerken tot AOW of een jaar eerder stoppen scheelt uiteindelijk zo'n 8% in je pensioen. Daar komt bij dat je bij eerder stoppen natuurlijk ook nog geen AOW uitkering hebt en daar waarschijnlijk ook 'compensatie' voor wilt hebben. Dat kan ook via het pensioenfonds, maar uiteraard betekent alles wat je eerder laat uitkeren ook een lagere uitkering in de rest van de looptijd. Als je een beetje handig bent, dan kun je hier zelf mee rekenen om een indruk van krijgen. Maar je kunt een en ander ook door een financieel planner laten uitzoeken.

HeHaHu
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 okt 2020 13:59

Re: Hoe krijg ik overzicht over mijn pensioen?

Ongelezen bericht door HeHaHu »

Jablan schreef:
22 okt 2020 20:11
HeHaHu schreef:
22 okt 2020 17:08
Of de adviezen hier kundig en betrouwbaar zijn weet ik niet, wel dat ze "betaalbaar" zijn :).
Lady1234 en Fiesiekus zijn goed op de hoogte. :!: :wink:

Dat geloof ik meteen 👍. Maar mijn situatie is hier niet even in kaart te brengen en vervolgens uit te voeren. Ik zal echt een afspraak met een adviseur moeten maken, maar weet nog niet waar.

HeHaHu
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 okt 2020 13:59

Re: Hoe krijg ik overzicht over mijn pensioen?

Ongelezen bericht door HeHaHu »

Lady1234 schreef:
22 okt 2020 21:38
Maar met zoveel variabelen, en zonder de precieze cijfers te kennen en de precieze wensen, en dan nog zo lang van tevoren?

"Lang van tevoren"? Dat begrijp ik niet. Overal lees je dat je tijdig je pensioen moet plannen. We praten over 10-15 jaar, is dat zo lang van tevoren m.b.t. de planning van een pensioen? Over 10 jaar kan ik niet meer met terugwerkende kracht iets starten. Als ik over 2,5 jaar mijn hypotheek aflos en over 10 jaar wordt gezegd dat ik dat beter niet had kunnen en dat geld voor ....... ja wat? had kunnen gebruiken met het oog op de pensionering, kan ik dat niet meer wijzigen.

Hetzelfde geldt voor de kapitaal- en lijfrenteverzekeringen die over 7-8 jaar vrijkomen. Over 10-15 jaar kan ik niet meer terugkomen op de beslissing die dan genomen is.

En het geldt ook voor het IKB. Mijn vrouw kan over 10 jaar niet zeggen dat ze met terugwerkende kracht 10 jaar geleden had willen starten met sparen voor vakantie. Wil ze het maximum, ruim 1 jaar, bij elkaar sparen zal ze toch tijdig moeten beginnen.

HeHaHu
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 okt 2020 13:59

Re: Hoe krijg ik overzicht over mijn pensioen?

Ongelezen bericht door HeHaHu »

Erthanax schreef:
22 okt 2020 23:38
Lang van tevoren vind ik niet zo gek. Dan is er tenminste nog tijd om iets te regelen. Ofwel, vrij naar een oude overheidscampagne: "Ook de vent van een slimme meid, is op de toekomst voorbereid." :wink:
Dan helpt het wel als TS weet wat hij en zijn vrouw willen, zodat hij kan gaan/laten rekenen of dat haalbaar is. Daarbij ook rekening houdend met ziekte, invaliditeit en overlijden van een van beiden.

Als ik TS was, zou ik een financieel planner (of estate planner) zoeken en die niet mailen maar bellen.

Ik vind het overigens heel verstandig dat TS en zijn vrouw beiden zo vroeg mogelijk willen stoppen met werken om zo veel mogelijk tijd met het gezin door te brengen. Het leven kan in een oogwenk een geheel andere wending nemen. Dan is er niemand die denkt "had ik maar meer tijd aan mijn werk besteed."

Dit is inderdaad mijn reden om er nu over te gaan nadenken. Nu zijn dingen waarschijnlijk nog in de juiste vorm te kneden. Als de tijd dringt levert dat meestal niet de meest ideale oplossing op.

Dat het leven een geheel andere wending kan nemen heb ik meegemaakt. Mijn eerste vrouw is in 1994 overleden. Dat heeft er mede toe geleid dat ik iets anders in het leven sta en zo min mogelijk dingen probeer te missen. Dat kan iets simpels als kinderen naar school brengen zijn, of een "number blocks" taart bakken voor een verjaardag. Kopen kan altijd, maar mij geeft het voldoening zelf dingen voor de kinderen te doen. Een klimwand zelf maken en plaatsen, en dan met 3 touwen, want we hebben 3 jongens die gelijktijdig naar boven moeten kunnen klimmen. En als je dan ziet dat zelfs de jongste van 1 een poging waagt, als je niet oplet, naar boven te klimmen geeft dat voldoening.

Noem het sentimenteel of melancholisch, maar ik geniet er van. Zeker omdat mijn eerste vrouw voorspeld heeft dat ik ooit nog kinderen zou krijgen. "ik ben wel jaloers" zei ze er bij. Ik heb altijd gezegd dat ze nooit gelijk heeft gekregen met haar voorspelling. Tot mijn vrouw zwanger was van de eerste. En toen bleek de uitrekendatum precies op de dag te zijn dat mijn eerste vrouw 20 jaar geleden overleden was. Hoeveel toeval bestaat er :D?

Een beslissing, als je tenminste in de gelegenheid bent die te nemen, is nooit gebaseerd op 1 ding. het is een samenspel van allerlei factoren. Bij ons is het nu zo dat wij aan het kijken zijn of wat we voor ogen hebben (financieel) haalbaar is.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoe krijg ik overzicht over mijn pensioen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Even een sidenote: ik vind dit een ontzettend leuk topic om te lezen, niet eens vanwege de eigenlijke (financiële) vragen, maar vooral door de toon en de vorm waarin de bijdragen van met name HeHaHu worden geschreven. Ik zie een heerlijke levenshouding, een verademing!

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe krijg ik overzicht over mijn pensioen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb natuurlijk geen idee op welk gebied uw vrouw werkt en of zij in Duitsland een baan zou kunnen vinden, maar mocht dat het geval zijn, zou het wellicht het overwegen waard zijn om het huis in Nederland te verkopen en nu al op die zalige plek in Duitsland te gaan wonen.

Natuurlijk scheelt dat AOW enzovoort, maar er zijn ook minder kosten. En u kunt daar nu vast samen van genieten.

HeHaHu
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 okt 2020 13:59

Re: Hoe krijg ik overzicht over mijn pensioen?

Ongelezen bericht door HeHaHu »

Moneyman schreef:
23 okt 2020 13:46
Even een sidenote: ik vind dit een ontzettend leuk topic om te lezen, niet eens vanwege de eigenlijke (financiële) vragen, maar vooral door de toon en de vorm waarin de bijdragen van met name HeHaHu worden geschreven. Ik zie een heerlijke levenshouding, een verademing!

Het is alleen echt niet allemaal "little house on the prairie" hoor :wink:.

Maar hartelijk dank voor de opmerking 👍.

HeHaHu
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 okt 2020 13:59

Re: Hoe krijg ik overzicht over mijn pensioen?

Ongelezen bericht door HeHaHu »

Lady1234 schreef:
23 okt 2020 13:59
Ik heb natuurlijk geen idee op welk gebied uw vrouw werkt en of zij in Duitsland een baan zou kunnen vinden, maar mocht dat het geval zijn, zou het wellicht het overwegen waard zijn om het huis in Nederland te verkopen en nu al op die zalige plek in Duitsland te gaan wonen.

Natuurlijk scheelt dat AOW enzovoort, maar er zijn ook minder kosten. En u kunt daar nu vast samen van genieten.

Mijn vrouw werkt bij de overheid. Zij kan in Duitsland "geen" baan vinden. Wij komen al 15 jaar heel veel in Duitsland en ondanks dat is haar Duits te vergelijken met het Duits in het interview met Jean-Marie Pfaff. Mag een link hier voor de jongere lezers? https://www.youtube.com/watch?v=NDf0p4MgFmw. Hopelijk vergeeft ze het me :D.

Natuurlijk is dat een beetje kort door de bocht, maar ze vind gegarandeerd geen baan, met het salaris en bijbehorende voorwaarden, die lijkt op haar baan in Nederland.

Maar zo gek is uw opmerking niet hoor. Zeker niet. We hebben daar serieus over nagedacht. Eigenlijk is de situatie voor ons dan op dit moment ideaal is onze conclusie. Leven in Nederland en regelmatig genieten van het Duitse platteland. Hoewel het niet plat is waar wij naartoe gaan :lol:. Duitsland is toch, hoe zeg je dat, iets "anders". Rondom ons heen hebben we daar echt hele lieve mensen, maar je moet ook je kind, 's morgen om 07:00 uur, met de bus, naar school sturen. We horen van kennissen die wel naar Duitsland zijn getrokken dingen die ons niet echt aanspreken. Duitsland is nog wat conservatiever. Dat speelt o.a. mee om het (nog) niet te doen.

Je leert er ook geen goed Engels en dat vinden we toch wel belangrijk voor de kinderen. Mijn Engels is beter dan mijn Duits en heb daar veel plezier van gehad. Ik heb vroeger o.a. als internationaal inkoper gewerkt. Dit verzinnen wij niet zelf, maar in ons dorp daar hebben we contact met een vrouw die (officiële) teksten vertaalt als beroep, Engels-Duits en Duits-Engels. En zij zegt dat wij zoveel voordeel hebben doordat wij bij onze Engelstalige films op tv het originele geluid hebben. Kinderen krijgen dat automatisch mee. Heeft iemand hier wel eens Sylvester Stallone in het Duits nagesynchroniseerd gehoord :lol:?

Mijn Duits is, dat klinkt onbescheiden, sorry, echt goed. In de koopakte van het huis had de notaris daarom geschreven dat een tolk niet nodig was. Ik heb vroeger ook voor een Duits bedrijf gewerkt en zou dus taaltechnisch zeker in Duitsland kunnen werken, maar ik krijg, met mijn achtergrond, nooit een baan gevonden met dezelfde condities als mijn vrouw nu in Nederland heeft. Het zal nu niet meer zo erg zijn, maar ik heb, al bijna 25 jaar geleden, meegemaakt dat collega's elkaar met "Herr" en "Frau" aanspraken. Je moet in Duitsland met tact te werk gaan. Er is een hele smalle scheidslijn tussen brutaal en direct. Wij Nederlanders zijn vrij direct en daar hebben Duitsers wel eens moeite mee. Toch heb ik dat "Herr" en "Frau" destijds vrij snel aan de kant geschoven en met plezier gewerkt. Sterker nog ik heb voor een zakenrelatie in Zweden, van geboorte Duitser, geregeld dat hij ook mocht "duzen". Daar zat hij al 7 jaar tegen aan te hikken :shock:.

De kosten zijn inderdaad lager, maar als we nu vertrekken loopt mijn vrouw ca. 50%, van haar AOW mis. Ik ga er dan van uit dat zij tot haar 70e moet werken. 70-45=25, 25x2%=50%. Ik loop 18% mis. Daar komt bij dat de pensioenopbouw van mijn vrouw in Nederland stagneert. En ook komt daarbij dat de Duitsers geen "Staatsrente" (AOW) kennen. Je moet dus echt via je baan daar pensioen opbouwen. En als die baan achterblijft bij wat je normaal gesproken gewend bent, zal dat pensioen ook tegenvallen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoe krijg ik overzicht over mijn pensioen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Even kort wat tips, of zaken hoe ik het zou aanpakken. Als ik jullie situatie zo lees, dan lijkt het er op dat je vooral in zit over de tijd waarin jij al AOW krijgt en je vrouw nog niet. En dat je liefst wilt dat zij veel eerder kan stoppen. Liefst gelijk met jou natuurlijk, maar dat is een redelijk dure oplossing.
HeHaHu schreef:
23 okt 2020 13:03
Als ik over 2,5 jaar mijn hypotheek aflos en over 10 jaar wordt gezegd dat ik dat beter niet had kunnen en dat geld voor ....... ja wat? had kunnen gebruiken met het oog op de pensionering, kan ik dat niet meer wijzigen.
Je schreef eerder dat je dat potje niet zou hoeven te gebruiken voor de aflossing. Ik neem aan dat dit dan ook volgens de fiscale regels niet zou hoeven? Dan levert die 'vrije' 45k wel een leuk potje geld op. Dat komt overeen met ongeveer 4½ jaar AOW voor een gehuwde. Door de hypotheek niet af te lossen zou je dan dus kunnen rekenen alsof haar AOW zo'n 4 jaar eerder zou ingaan. Of je kun bv. met 7½ jaar lang 500 per maand rekenen.
Hetzelfde geldt voor de kapitaal- en lijfrenteverzekeringen die over 7-8 jaar vrijkomen. Over 10-15 jaar kan ik niet meer terugkomen op de beslissing die dan genomen is.
De lijfrente kun je tijdelijk laten uitkeren, ingang maximaal 5 jaar na je AOW datum en looptijd minimaal 5 jaar. Ik weet niet om welk bedrag het gaat, maar je zou de uitkering bijvoorbeeld 5 jaar na je AOW kunnen laten ingaan en dan laten lopen tot het moment dat haar AOW in gaat. Opnieuw, om dat gat van geen AOW op te vullen. Je kunt het uiteraard ook gelijk met je AOW laten ingaan, maar dan wordt het maandelijkse bedrag ook een stuk lager.
En het geldt ook voor het IKB. Mijn vrouw kan over 10 jaar niet zeggen dat ze met terugwerkende kracht 10 jaar geleden had willen starten met sparen voor vakantie. Wil ze het maximum, ruim 1 jaar, bij elkaar sparen zal ze toch tijdig moeten beginnen.
Vrije dagen sparen is een heel goede 'investering' om twee redenen. Ten eerste 'koop' je ze tegen het huidige salaris en kun je ze opnemen met het salaris van over een paar jaar. Daar zullen nog wel wat loon/CAO-stijgingen overheen zijn gegaan, zodat die dagen vanzelf meer waard worden. Tweede voordeel is dat je met het opnemen van vrije dagen (in plaats van ontslag nemen) je secundaire voorwaarden behoudt. Dus bv pensioen zul je iha blijven opbouwen, eventuele ontslagbescherming, regelingen bij ziekte of arbeidsongeschiktheid etc. Ik zou dus zeker mikken op maximale dagen sparen.

Bijkomend voordeel is dat ze die dagen waarschijnlijk ook tussendoor kan opnemen. Jullie kunnen dan dus ook tussendoor al een tijd wat langer vrij nemen om even lang tijd voor elkaar (of de kinderen) te hebben of wat langere tijd in Duitsland door te brengen.

HeHaHu
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 okt 2020 13:59

Re: Hoe krijg ik overzicht over mijn pensioen?

Ongelezen bericht door HeHaHu »

kweenie schreef:
24 okt 2020 16:17
Even kort wat tips, of zaken hoe ik het zou aanpakken. Als ik jullie situatie zo lees, dan lijkt het er op dat je vooral in zit over de tijd waarin jij al AOW krijgt en je vrouw nog niet. En dat je liefst wilt dat zij veel eerder kan stoppen. Liefst gelijk met jou natuurlijk, maar dat is een redelijk dure oplossing.
Klopt helemaal. Naar, mijn, schatting zal er tussen mijn AOW en haar AOW zo’n 16 jaar verschil zitten. Aan dat verschil kunnen we niks veranderen. Maar het zou wel mooi zijn als we het verschil tussen mijn pensionering en haar pensionering aardig wat kleiner zouden kunnen maken. En dan is het inderdaad zaak dat we die periode tot haar AOW zorgeloos door kunnen komen.

kweenie schreef:
24 okt 2020 16:17
Je schreef eerder dat je dat potje niet zou hoeven te gebruiken voor de aflossing. Ik neem aan dat dit dan ook volgens de fiscale regels niet zou hoeven? Dan levert die 'vrije' 45k wel een leuk potje geld op. Dat komt overeen met ongeveer 4½ jaar AOW voor een gehuwde. Door de hypotheek niet af te lossen zou je dan dus kunnen rekenen alsof haar AOW zo'n 4 jaar eerder zou ingaan. Of je kun bv. met 7½ jaar lang 500 per maand rekenen.
Ja, het is geen KEW. Ik heb een schriftelijke bevestiging van mijn hypotheekverstrekker. Bij de inkomstenbelasting wordt dit ook zo aangegeven.

Ik kan dus inderdaad dat geld voor iets anders dan voor mijn hypotheek gebruiken. Daarom wil ik daar over nadenken. Uw rekensom kan ik volgen, maar is, met alle respect, ten dele juist. Als ik mijn hypotheek niet aflos, moet ik, of beter, mijn vrouw, een nieuwe hypotheek afsluiten. Ik ben geen hypotheekdeskundige, maar durf te schatten dat we, als we ook aflossen en een rentevaste periode van 30 jaar nemen, zo’n € 200,-- tot € 250,-- per maand betalen. Dat betekent dat dat deel dus niet vrij besteedbaar is. En er komt een moment dat, nogmaals, ik ben geen hypotheekdeskundige, de rente niet meer aftrekbaar zal zijn. Is dat voor mij/ons 1 januari 2031? Dit alles maakt het iets gecompliceerder. Zeker omdat de AOW rond 2045 verwacht wordt.

kweenie schreef:
24 okt 2020 16:17
De lijfrente kun je tijdelijk laten uitkeren, ingang maximaal 5 jaar na je AOW datum en looptijd minimaal 5 jaar. Ik weet niet om welk bedrag het gaat, maar je zou de uitkering bijvoorbeeld 5 jaar na je AOW kunnen laten ingaan en dan laten lopen tot het moment dat haar AOW in gaat. Opnieuw, om dat gat van geen AOW op te vullen. Je kunt het uiteraard ook gelijk met je AOW laten ingaan, maar dan wordt het maandelijkse bedrag ook een stuk lager.
Ik had me daar nog niet in verdiept, maar deze info is zeer welkom en waardeer ik zeer. We praten dan over ongeveer 14 jaar vanaf nu. Dan is ze, bij leven en welzijn, 59. 1 Jaar “IKB vakantie” en ze is 60. Met 60 kan ze van haar vervroegd pensioen gaan genieten. Ze ontvangt dan € 1.490,--/maand netto. En vanaf haar 67e, daar wordt nu mee gerekend, € 280,--/maand netto. Incl. AOW € 1.160,--/mand netto. Zie afbeelding. Met deze bedragen kan ook geschoven worden als ik het goed begrepen heb. Met 60 iets minder en vanaf 67 iets meer. Ik heb het op dit moment niet uitgesplitst in mijn hoofd, maar de dan vrijkomende kapitaal-(vrijstelling)/lijfrenteverzekeringen samen bedragen zo’n € 80.000,--. Dat is gegarandeerd. Mocht er binnen de markt der beleggingen hele gekke dingen gebeuren zou het meer kunnen zijn, maar daar ga ik niet van uit.

Oh, afbeelding lukt me niet :shock:.

Wordt vervolgd.......

HeHaHu
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 okt 2020 13:59

Re: Hoe krijg ik overzicht over mijn pensioen?

Ongelezen bericht door HeHaHu »

Vervolg.........
kweenie schreef:
24 okt 2020 16:17
Vrije dagen sparen is een heel goede 'investering' om twee redenen. Ten eerste 'koop' je ze tegen het huidige salaris en kun je ze opnemen met het salaris van over een paar jaar. Daar zullen nog wel wat loon/CAO-stijgingen overheen zijn gegaan, zodat die dagen vanzelf meer waard worden. Tweede voordeel is dat je met het opnemen van vrije dagen (in plaats van ontslag nemen) je secundaire voorwaarden behoudt. Dus bv pensioen zul je iha blijven opbouwen, eventuele ontslagbescherming, regelingen bij ziekte of arbeidsongeschiktheid etc. Ik zou dus zeker mikken op maximale dagen sparen.

Bijkomend voordeel is dat ze die dagen waarschijnlijk ook tussendoor kan opnemen. Jullie kunnen dan dus ook tussendoor al een tijd wat langer vrij nemen om even lang tijd voor elkaar (of de kinderen) te hebben of wat langere tijd in Duitsland door te brengen.
Tussendoor opnemen is normaal gesproken niet aan de orde. Ze heeft 11 weken vakantie per jaar, dat is wel toereikend. Bovendien kan ze, mocht het nodig zijn, een beroep doen op zorgverlof.

Ik had m.b.t. de vrije dagen hetzelfde geredeneerd. Daarom willen we het maximaal toegestane aantal dagen gaan sparen. Daarom schreef ik eerder:
HeHaHu schreef:
21 okt 2020 19:35
Ook m.b.t. het IKB moet er een beslissing genomen worden. Wil ze, mijn vrouw dus, op tijd de maximale vakantie, ruim 1 jaar, bij elkaar gespaard hebben moet ze wel voor 31 december dit jaar beginnen. Ze kan dan ruim 1 jaar eerder stoppen met werken, maar blijft haar dienstbetrekking, met alle bijbehorende voordelen, gewoon behouden. Pas als die periode voorbij is zou ze dan stoppen met werken.
Het betekent wel dat je afziet van vakantiegeld en de eindejaarsuitkering. Het klinkt misschien arrogant, is zeker niet zo bedoeld, maar we missen dat geld niet. Dan dus beter vakantiedagen sparen. Overigens is het niet helemaal nul. Er blijft elk jaar nog wel wat geld over dat uitgekeerd wordt uit het IKB. Er is namelijk een maximum gesteld aan het aantal dagen dat je per jaar mag “kopen”.

Gesloten