Hoogte AOW niet eerlijk

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Hoogte AOW niet eerlijk

Ongelezen bericht door Lowieze »

Harrieët schreef:
05 feb 2024 14:27
Het gaat mij er niet om wat de hoogte van de AOW netto na loonheffingskorting is. Het is voor mij meer onredelijk dat je, omdat je getrouwd bent, maar 50% i.p.v. 70% of zelfs 100%. En dat er overal vermeld wordt dat dit vanwege het kostendelen is! Als je zoals in ons gevaL, buiten schuld, geen kosten kunt delen, dan klopt die redenering niet. Wij hebben een stukje pensioen naar voren gehaald, waardoor we nu en straks (als ik AOW krijg) netto ongeveer net zo veel hebben. En wij hebben het zeker niet slecht!!!!
Waarom wordt er steeds verwezen naar de 50% i.v.m. kostendelersnorm?
Kosten delen is wat anders dan de kostendelersnorm.
Het is vervelend dat u geen inkomen heeft om ‘de kosten te delen’, maar hiervoor is al jaren geleden gewaarschuwd.
“Tot 2015 kon er recht bestaan op partnertoeslag als de jongste partner nog niet AOW-gerechtigd was. Afhankelijk van het inkomen van de jongste partner bestond er recht op een financiële tegemoetkoming als er maar recht bestond op 50 procent van de AOW-uitkering.
Tegenwoordig kun je geen partnertoeslag meer aanvragen. Partners met een groot leeftijdsverschil kunnen hier beter maar rekening mee houden. Je kunt een financieel vangnet opbouwen, maar dat gaat natuurlijk niet meer lukken wanneer je daar kort vóór de pensioendatum van de oudste partner nog mee moet beginnen”

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Hoogte AOW niet eerlijk

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Zo te lezen is uw man al jaren de kostwinner en ook had u graag willen werken lukte dat helaas niet.
Uw man krijgt nu een AOW uitkering die lager is omdat u nog niet AOW gerechtigd bent en daar baalt u van.
Na 50 jaar pensioen opbouw zal de maandelijkse pensioenuitkering veel hoger zijn dan de AOW uitkering en maakt dat de inkomensterugval niet bijster groot zal zijn.
Voor gepensioneerden geldt een ander belasting tarief waarbij op de hoogte uitkering heffingskorting toe gepast mag worden omdat er sprake is van twee inkomens.
Uw man zal ruim voor ingang van het pensioen op de hoogte zijn gesteld van het verwachte inkomen en ook het advies hebben gehad om de heffingskorting op het hoogste inkomen toe te laten passen.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Hoogte AOW niet eerlijk

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Harrieët schreef:
05 feb 2024 14:27
Het gaat mij er niet om wat de hoogte van de AOW netto na loonheffingskorting is. Het is voor mij meer onredelijk dat je, omdat je getrouwd bent, maar 50% i.p.v. 70% of zelfs 100%. En dat er overal vermeld wordt dat dit vanwege het kostendelen is! Als je zoals in ons gevaL, buiten schuld, geen kosten kunt delen, dan klopt die redenering niet. Wij hebben een stukje pensioen naar voren gehaald, waardoor we nu en straks (als ik AOW krijg) netto ongeveer net zo veel hebben. En wij hebben het zeker niet slecht!!!!
Waarom wordt er steeds verwezen naar de 50% i.v.m. kostendelersnorm?
Waarom zou iemand die een partner heeft voor haar of zijn AOW leeftijd wel AOW krijgen en een alleenstaande niet? Dat zou je wel eerlijk vinden dan? AOW, de naam zegt het al, is voor mensen die de voor hen geldende AOW leeftijd bereiken.

Het is in de begintijd zeer regelmatig in het nieuws geweest, vanaf die tijd had er een spaarpotje kunnen worden gemaakt om de betreffende periode financieel (beter) te kunnen overbruggen.

En zoals al meerdere keren gezegd is, met de kostendelersnorm heeft het niets te maken.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoogte AOW niet eerlijk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De man krijgt geen lagere AOW uitkering omdat de Ts nog niet AOW gerechtigd is. Hij krijgt waar hij recht op heeft. Er zal beslist geen 50 jaar pensioenopbouw zijn geweest. Opbouw begon vroeger veel later.

De loonheffingskorting wordt standaard toegepast door de SVB en zeker als het pensioen echt hoog zou zijn, is het niet verstandig de korting te laten toepassen op het pensioen. Er moet dan veel nabetaald worden.

Maar per saldo maakt het geen verschil.

BorgQueen
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 feb 2024 16:09

Re: Hoogte AOW niet eerlijk

Ongelezen bericht door BorgQueen »

Mijn man en ik zitten al enkele jaren in ongeveer dezelfde situatie. Ik ben 68 en heb al enkele jaren 50% van de gehuwden AOW. Mijn echtgenoot is 51 en werkloos (al ruim 20 jaar) zonder uitzicht op werk, ook vanwege allerlei aangeboren problemen. Wel hebben wij toeslagen en een AIO aanvulling, waar hij de helft van krijgt. Dat is zijn hele inkomen.

L. Geraets
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jun 2005 22:12

Re: Hoogte AOW niet eerlijk

Ongelezen bericht door L. Geraets »

Bent u geboren voor 1963? En doet u ieder jaar belastingaangifte? En heef u man voldoende pensioen? Dan hebt u recht op aanrechtgeld ( algemene heffingskorting). Dit is in 2023 €3070 en in 2024 €3362 Lees: https://kandoor.nl/blogs/heb-ik-recht-op-aanrechtgeld
U krijgt dit alleen als er aangifte wordt gedaan!

L. Geraets
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jun 2005 22:12

Re: Hoogte AOW niet eerlijk

Ongelezen bericht door L. Geraets »

De AOW van een gehuwde is 50% van het minimum. Van een alleenstaande is dit 70% van het minimum.
De AOW heeft niets met de kostendelersnorm te maken!

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Hoogte AOW niet eerlijk

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Lady1234 schreef:
05 feb 2024 15:21
De man krijgt geen lagere AOW uitkering omdat de Ts nog niet AOW gerechtigd is. Hij krijgt waar hij recht op heeft. Er zal beslist geen 50 jaar pensioenopbouw zijn geweest. Opbouw begon vroeger veel later.
Nee, de man krijgt geen lagere AOW uitkering. Hij krijgt gewoon dezelfde AOW uitkering als ieder ander die de AOW leeftijd bereikt heeft en met iemand samenwoont (die geen ouder of (pleeg/stief)kind is en waarmee een gezamenlijke huishouding wordt gevoerd.


Dat de jongere partner nog geen AOW ontvangt en ook geen andere inkomsten heeft, heeft geen enkele invloed op het inkomen van de partner die al wel de AOW leeftijd heeft bereikt.
Mijn ouders hebben momenteel een min of meer vergelijkbare financiële situatie. De oudste is AOW gerechtigd, de jongste heeft geen noemenswaardig eigen inkomen.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Hoogte AOW niet eerlijk

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Het uitgangspunt is dat beide partners (kunnen) werken; maar als een van de twee arbeidsongeschikt is, dan wringt dat. Volgens mij is dat één van de punten waar Omtzigt zich mee bezig houdt. Een tijd terug zag ik op tv iemand die vertelde dat de belastingambtenaar had gezegd dat ze maar moest gaan scheiden, dan zou haar financiele positie verbeteren. Haar man lag in het verpleeghuis met onherstelbaar hersenletsel.
De partner die arbeidsongeschikt is zou zelf een inkomen moeten krijgen (niet via de AOW van de partner) maar als Ts het gevecht om erkenning heeft opgegeven dan is dat geen basis hiervoor. Een nieuwe poging om arbeidsongeschikt verklaard te worden vanwege de gezondheidstoestand die mevrouw beschrijft, zou nog kunnen maar dat kost ook weer giga veel energie.
Laatst gewijzigd door HandigeHarrie op 11 feb 2024 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Hoogte AOW niet eerlijk

Ongelezen bericht door Ivo.w »

HandigeHarrie schreef:
11 feb 2024 13:56
Het uitgangspunt is dat beide partners (kunnen) werken; maar als een van de twee arbeidsongeschikt is, dan wringt dat. Volgens mij is dat één van de punten waar Omtzigt zich mee bezig houdt. Een tijd terug zag ik op tv iemand die vertelde dat de belastingambtenaar had gezegd dat ze maar moest gaan scheiden, dan zou haar financiele positie verbeteren. Haar man lag in het verpleeghuis met onherstelbaar hersenletsel.
De partner die arbeidsongeschikt is zou zelf een inkomen moeten krijgen (niet via de AOW vn de partner) maar als Ts het gevecht om erkenning heeft opgegeven dan is dat geen basis hiervoor. Een nieuwe poging om arbeidsongeschikt verklaard te worden vanwege de gezondheidstoestand die mevrouw beschrijft, aou nog kunnen maar dat kost ook weer giga veel energie.
Hier beschrijf je goed het probleem waar TS tegenaan loopt.

Het probleem is niet zozeer dat de jongere partner nog niet in aanmerking komt voor AOW (en de oudste partner geen extra aanvulling krijgt).
Het probleem is vooral dat de jongste partner in dit geval geen eigen inkomen heeft. En dat er nooit echt werk gemaakt is van het eventueel krijgen van een arbeidsongeschiktheidsuitkering en/of het zoeken naar passend werk.

Dat leidt nu tot een inkomensgat totdat de jongste partner zelf ook AOW ontvangt.
En dat is een situatie waarvoor in de voorbije jaren heel vaak en uitgebreid gewaarschuwd is middels onder andere spotjes op radio en televisie.

Plaats reactie