Hoogte AOW niet eerlijk

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Harrieët
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 feb 2024 12:42

Hoogte AOW niet eerlijk

Ongelezen bericht door Harrieët »

Ik ben 35 jaar getrouwd en mijn man is sinds 1 jaar met pensioen. Hij krijgt AOW voor gehuwden, dus 50%. Ik heb pas in april 2028 de AOW leeftijd en heb geen inkomen. Ik heb op 42 jarige leeftijd een hersenbloeding gehad en het UWV heeft een Arbeidsongeschiktheidsuitkering afgewezen, omdat volgens schrijven, ze de hoogte van AO niet konden bepalen. Ik heb natuurlijk geprobeerd dit aan te vechten, maar na jaren strijd ging ik er kapot aan en heb uiteindelijk opgegeven. Daardoor heb ik nu dus al jaren geen inkomen en kan ook echt niet werken, mede doordat ik fysiek ook erg ben achteruit gegaan, nadat ik kanker kreeg. Nu mijn vraag:
De AOW is 50% geworden i.v.m. de kostendelers regel. Voor ongehuwden en b.v. kinderen die nog thuis wonen hebben ze diverse oplossingen, maar omdat wij getrouwd zijn met 1 inkomen, is het nog steeds 50%? Ik ben geen kostendeler, hoe is het dan mogelijk dat mijn man niet de alleenstaande AOW kan krijgen? Zijn er misschien nog vangnetten waar ik terecht kan? Wij zitten zeker niet op bijstandsniveau, Daar is het pensioen te goed voor na 50 jaar werken, maar de hoogte van de AOW vind ik niet helemaal eerlijk, als het verlaagd is vanwege de kostendelers norm.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoogte AOW niet eerlijk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij u is de kostendelersnorm helemaal niet van toepassing. Uw man is ook geen alleenstaande. AOW-ers krijgen al jaren 50% van de AOW.

Als uw man geen of een heel gering bedrag aan pensioen zou krijgen, zou hij wellicht in aanmerking kunnen komen voor AIO, maar dat is samen met AOW minder dan bijstand.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Hoogte AOW niet eerlijk

Ongelezen bericht door Lowieze »

“AOW met jongere partner zonder inkomen
Woont u samen en heeft uw partner geen inkomen en ook nog geen AOW? Ook dan is uw AOW gelijk aan 50% van het minimumloon. De AOW-partnertoeslag is per 1 januari 2015 vervallen.”

Bron: Rijksoverheid.nl

Waarom zou het niet eerlijk zijn als de partner de AOW-leeftijd nog niet bereikt heeft. Zolang het gezinsinkomen niet onder het sociaal minimum komt, heeft u verder nergens recht op.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Hoogte AOW niet eerlijk

Ongelezen bericht door rwolters »

Als je gezond was geweest maar om andere redenen geen inkomen had gehad, dan was de situatie hetzelfde geweest.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Hoogte AOW niet eerlijk

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Als het gezinsinkomen nu onder de bijstandsnorm is, dan kunt u bij de gemeente aankloppen voor aanvullende bijstand.
Als uw man een fatsoenlijke pensioen heeft, dan kan het zijn dat u niet in aanmerking komt voor bijstand.

Overigens had u dit al jarenlang kunnen zien aankomen.

En ja, deze situatie is wél eerlijk sinds het niet meer vanzelfsprekend is dat vrouwen fulltime thuis in de keuken staan. Uitgangspunt is simpelweg dat mannen en vrouwen ieder hun eigen inkomen hebben. En als de oudste AOW krijgt en met pensioen gaat, dan heeft dat geen invloed op de inkomsten van de jongere partner. De jongere partner krijgt zijn of haar AOW (en eventueel pensioen) als ook de AOW leeftijd is bereikt.

Dagkoers
Berichten: 580
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: Hoogte AOW niet eerlijk

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Misschien aanvullende bijstand?
het ligt ook aan jullie vermogen.
Vraag eens hulp aan het wijkteam of jullie gemeente.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoogte AOW niet eerlijk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uit de OP.

Wij zitten zeker niet op bijstandsniveau, Daar is het pensioen te goed voor na 50 jaar werken, maar de hoogte van de AOW vind ik niet helemaal eerlijk, als het verlaagd is vanwege de kostendelers norm
.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Hoogte AOW niet eerlijk

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Maar dan mag je er niet blijven wonen.
Dat loont zich niet.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoogte AOW niet eerlijk

Ongelezen bericht door witte angora »

Thijs124 schreef:
04 feb 2024 19:00
Maar dan mag je er niet blijven wonen.
Dat loont zich niet.
Dus een relatie is goedkoper dan alleen wonen? Dan klopt er iets niet. Dat vind ik niet eerlijk.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Hoogte AOW niet eerlijk

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Als er een verschil is van een halve AOW, ongeveer 750 euro dan is dit te weinig voor een apart huishouden.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoogte AOW niet eerlijk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De netto AOW is voor één persoon van een stel bijna € 1000,00 netto.
Voor een alleenstaande is het ruim € 1.450,00 netto.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Hoogte AOW niet eerlijk

Ongelezen bericht door rwolters »

witte angora schreef:
04 feb 2024 19:24
Thijs124 schreef:
04 feb 2024 19:00
Maar dan mag je er niet blijven wonen.
Dat loont zich niet.
Dus een relatie is goedkoper dan alleen wonen? Dan klopt er iets niet. Dat vind ik niet eerlijk.
Hoor je dat echt voor de eerste keer? Het is toch volstrekt logisch? En het heeft ook niets te maken met leeftijd, het geldt voor iedereen. Is ook nooit anders geweest.

Janzegt
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 okt 2023 16:18

Re: Hoogte AOW niet eerlijk

Ongelezen bericht door Janzegt »

Lady1234 schreef:
04 feb 2024 20:11
De netto AOW is voor één persoon van een stel bijna € 1000,00 netto.
Voor een alleenstaande is het ruim € 1.450,00 netto.
De bedragen die je noemt zijn de bedragen indien de loonheffingskorting wordt toegepast door SVB. Kies je ervoor de loonheffingskorting toe te laten passen door de pensioenverstrekker, dan is AOW voor één persoon van een stel net geen € 800,--

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoogte AOW niet eerlijk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar waarom zou je de loonheffingskorting laten toepassen door de pensioen verstrekker? Standaard past de SVB de loonheffingskorting toe. Dat inkomen is tenslotte zeker.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Hoogte AOW niet eerlijk

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Als het pensioen hoger is dan de AOW lijkt me dat wel verstandig

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoogte AOW niet eerlijk

Ongelezen bericht door witte angora »

Janzegt schreef:
04 feb 2024 20:46
Lady1234 schreef:
04 feb 2024 20:11
De netto AOW is voor één persoon van een stel bijna € 1000,00 netto.
Voor een alleenstaande is het ruim € 1.450,00 netto.
De bedragen die je noemt zijn de bedragen indien de loonheffingskorting wordt toegepast door SVB. Kies je ervoor de loonheffingskorting toe te laten passen door de pensioenverstrekker, dan is AOW voor één persoon van een stel net geen € 800,--
En dan is je pensioen netto 200 euro hoger. Lood om oud ijzer dus.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Hoogte AOW niet eerlijk

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Thijs124 schreef:
04 feb 2024 21:53
Als het pensioen hoger is dan de AOW lijkt me dat wel verstandig
Onderaan de streep maakt het niets uit op welke inkomstenbron je de loonheffingskorting laat toepassen.
Voor de maandbedragen kan het een wat verschil maken, maar bij de jaarlijkse aangifte worden alle eventuele verschillen tot de laatste cent recht getrokken.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoogte AOW niet eerlijk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is helemaal niet per se verstandig om de loonheffingskorting niet te laten toepassen op je AOW.

Als je de loonheffingskorting laat toepassen op je AOW, gebruik je die niet helemaal. En als je daarnaast een aardig pensioen hebt, kan het zijn dat je niet helemaal recht hebt op die totale loonheffingskorting. Maar dat maakt dat het overschot, wat je niet gebruikt bij de AOW, weer deels of helemaal goed.

Aygulf
Berichten: 379
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Hoogte AOW niet eerlijk

Ongelezen bericht door Aygulf »

Dagkoers schreef:
04 feb 2024 16:49
Misschien aanvullende bijstand?
het ligt ook aan jullie vermogen.
Vraag eens hulp aan het wijkteam of jullie gemeente.
Voor alle reageerders die naar bijstand wijzen,
In het topic staat duidelijk:

"Wij zitten zeker niet op bijstandsniveau, Daar is het pensioen te goed voor na 50 jaar werken"!

Harrieët
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 feb 2024 12:42

Re: Hoogte AOW niet eerlijk

Ongelezen bericht door Harrieët »

Het gaat mij er niet om wat de hoogte van de AOW netto na loonheffingskorting is. Het is voor mij meer onredelijk dat je, omdat je getrouwd bent, maar 50% i.p.v. 70% of zelfs 100%. En dat er overal vermeld wordt dat dit vanwege het kostendelen is! Als je zoals in ons gevaL, buiten schuld, geen kosten kunt delen, dan klopt die redenering niet. Wij hebben een stukje pensioen naar voren gehaald, waardoor we nu en straks (als ik AOW krijg) netto ongeveer net zo veel hebben. En wij hebben het zeker niet slecht!!!!
Waarom wordt er steeds verwezen naar de 50% i.v.m. kostendelersnorm?

Plaats reactie