Mijnpensioenoverzicht laat partnerpensioen niet zien

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
FraDo
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jan 2011 21:55

Mijnpensioenoverzicht laat partnerpensioen niet zien

Ongelezen bericht door FraDo »

Mijnpensioenoverzicht.nl pretendeert een volledig overzicht van jouw pensioenaanspraken te geven.

Mensen die in het verleden gescheiden zijn, hebben vaak een aanspraak op meestal de helft van het tijdens het huwelijk opgebouwde pensioen bij de ex-partner. Dat heet bijzonder ouderdomspensioen resp. bijzonder nabestaandenpensioen.

Helaas laat mijnpensioenoverzicht.nl die aanspraak op bijzonder ouderdoms-/nabestaandenpensioen NIET zien waardoor een onvolledig beeld van de totale financiële situatie.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijnpensioenoverzicht laat partnerpensioen niet zien

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is slechts een hulpmiddel. Ook je eigen privé lijfrente aanspraken staan er uiteraard niet op.

Lowieze
Berichten: 6608
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Mijnpensioenoverzicht laat partnerpensioen niet zien

Ongelezen bericht door Lowieze »

Bij veelgestelde vragen op de site staat:
“Ik ben gescheiden en wil weten of ik pensioen zal ontvangen van mijn ex-partner. Is dit zichtbaar op Mijnpensioenoverzicht.nl?
Het is niet mogelijk om te laten zien of en hoeveel pensioen u eventueel van uw ex-partner zult ontvangen. Dit komt omdat het pensioenrecht tot aan pensionering bij degene ligt die het pensioen opbouwt. Dit geldt ook voor het deel dat eventueel aan een ex-partner toekomt.”

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Mijnpensioenoverzicht laat partnerpensioen niet zien

Ongelezen bericht door BL2 »

FraDo schreef:
07 feb 2024 12:05
.....Ik handhaaf uiteraard mijn klacht van poging tot afpersing. Als ik, zoals steeds aangekondigd, vandaag voor 18:00 uur geen bevredigend antwoord heb, stuur ik mijn klacht door naar de brancheorganisatie......
Is uw probleem uit 2011 trouwens al opgelost ?

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Mijnpensioenoverzicht laat partnerpensioen niet zien

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

BNP is alleen vt als ex parter is overleden voor pensioendatum.
En de juiste gegevens zijn ook op de verevening terug te vinden, weet niet of u een zelfstandige polis heeft gekregen
=Conversie
En alleen een OP wordt bij leven vanaf pensioendatum uitgekeerd op voorwaarden van de verevening.

Herman V
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 sep 2019 16:52

Re: Mijnpensioenoverzicht laat partnerpensioen niet zien

Ongelezen bericht door Herman V »

Dat men iets extra pensioen kan krijgen door een scheiding lijkt mij een financiële meevaller.
Dat men een deel van het pensioen moet afdragen wat niet in het pensioenoverzicht staat kan weleens een groter probleem zijn. Dit geldt uiteraard voor beide partners maar vermoedelijk zal de één er iets op vooruit gaan en de ander moet dat inleveren.

Lowieze
Berichten: 6608
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Mijnpensioenoverzicht laat partnerpensioen niet zien

Ongelezen bericht door Lowieze »

Herman V schreef:
09 feb 2024 09:44
Dat men iets extra pensioen kan krijgen door een scheiding lijkt mij een financiële meevaller.
Dat men een deel van het pensioen moet afdragen wat niet in het pensioenoverzicht staat kan weleens een groter probleem zijn. Dit geldt uiteraard voor beide partners maar vermoedelijk zal de één er iets op vooruit gaan en de ander moet dat inleveren.
Dit is iets wat de partners gezamenlijk zijn overeengekomen bij de scheiding, dus dat kan geen verrassing meer zijn.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mijnpensioenoverzicht laat partnerpensioen niet zien

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
09 feb 2024 10:00
Herman V schreef:
09 feb 2024 09:44
Dat men iets extra pensioen kan krijgen door een scheiding lijkt mij een financiële meevaller.
Dat men een deel van het pensioen moet afdragen wat niet in het pensioenoverzicht staat kan weleens een groter probleem zijn. Dit geldt uiteraard voor beide partners maar vermoedelijk zal de één er iets op vooruit gaan en de ander moet dat inleveren.
Dit is iets wat de partners gezamenlijk zijn overeengekomen bij de scheiding, dus dat kan geen verrassing meer zijn.
De werkelijkheid is genuanceerder. Op het moment van scheiden weet je niet veel meer of minder dan dat je een deel van je pensioenrechten overdraagt aan je aanstaande ex-partner. Wat dat daadwerkelijk financieel betekent, zie je pas vele (soms tientallen) jaren later.

Dit is overigens ook de reden dat het huidige wettelijke systeem, wat uitgaat van pensioenverevening bij scheiding, omgezet wordt in pensioenconversie, waarbij als het ware direct gesplitst wordt en direct eigen aanspraken ontstaan. Dat heeft ook wel weer zijn eigen nadelen overigens, vooral als de ex-partner voor de pensioendatum overlijdt, maar dat terzijde.

peter17111962
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Mijnpensioenoverzicht laat partnerpensioen niet zien

Ongelezen bericht door peter17111962 »

"Dat men iets extra pensioen kan krijgen door een scheiding lijkt mij een financiële meevaller."
Er zijn helaas ook mensen dit dit zien als een hele snelle manier om hun pensioen te verhogen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijnpensioenoverzicht laat partnerpensioen niet zien

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je krijgt geen extra pensioen door een scheiding. Er wordt juist gedeeld.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mijnpensioenoverzicht laat partnerpensioen niet zien

Ongelezen bericht door Moneyman »

peter17111962 schreef:
09 feb 2024 11:03
"Dat men iets extra pensioen kan krijgen door een scheiding lijkt mij een financiële meevaller."
Er zijn helaas ook mensen dit dit zien als een hele snelle manier om hun pensioen te verhogen.
Onzin natuurlijk. Je krijgt immers niet meer rechten dan voorheen. En dan hebben we het nog niet eens over de ellende en kosten die een beetje scheiding met zich mee brengt.

Plaats reactie