Pensioen opbouw onevenredig hoog (18 jaar ondernemer geweest)

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
G67
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mar 2023 10:42

Pensioen opbouw onevenredig hoog (18 jaar ondernemer geweest)

Ongelezen bericht door G67 »

Tot mijn 35e heb ik pensioenpremie betaald. Vervolgens, (na een sabbatical) tot en met mijn 54e ben ik ondernemer geweest. Nu (55jr) ben ik weer in loondienst. Nu ik de pensioenvooruitzichten bekijk bij mijnpensioenoverzicht, lijkt het erop dat het totale verwachte pensioen zal uitkomen op globaal 70% bruto van wat ik nu in loondienst verdien (als ik tot aan mijn pensioen daar zou blijven werken), terwijl ik een behoorlijke tijd geen pensioenopbouw heb gehad. Kijk ik er nu verkeerd naar of mis ik nog iets?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pensioen opbouw onevenredig hoog (18 jaar ondernemer geweest)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zit de AOW daar niet in begrepen? Anders één telefoontje naar het pensioenfonds en u weet het zeker.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Pensioen opbouw onevenredig hoog (18 jaar ondernemer geweest)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het lijkt mij ook bijzonder dat een pensioen waarop al 18 jaar niets meer is ingelegd nu nog 70% van uw huidige salaris zou opleveren.

Kunt u ook inloggen bij het pensioenfonds zelf? Dat is, denk ik, betrouwbaarder dan mijnpensioenoverzicht.

Of heeft u nog een of meer UPO's van het pensioenfonds toen u nog werkte? Het maximaal te bereiken pensioen wat daarop staat, moet een stuk hoger zijn dan waar u nu recht op hebt (na 18 jaar geen premie betasld te hebben).

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Pensioen opbouw onevenredig hoog (18 jaar ondernemer geweest)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Lady1234 schreef:
12 mar 2023 20:25
Zit de AOW daar niet in begrepen? Anders één telefoontje naar het pensioenfonds en u weet het zeker.
Zelfs als dat zo is, is het pensioen nog "volledig". Dat lijkt me onmogelijk, met 18 jaar slapende rechten, tenzij het vroegere salaris veel hoger was dan het huidige is.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Pensioen opbouw onevenredig hoog (18 jaar ondernemer geweest)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De grootste opbouw vindt aan het einde pas plaats, dat kan ook wat uitmaken natuurlijk.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Pensioen opbouw onevenredig hoog (18 jaar ondernemer geweest)

Ongelezen bericht door rwolters »

Nijogeth schreef:
12 mar 2023 21:45
De grootste opbouw vindt aan het einde pas plaats, dat kan ook wat uitmaken natuurlijk.
De hoogste inleg, niet opbouw, vindt plaats aan het einde omdat dat geld niet meer zo lang kan renderen.

G67
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mar 2023 10:42

Re: Pensioen opbouw onevenredig hoog (18 jaar ondernemer geweest)

Ongelezen bericht door G67 »

Dank voor de reacties. Ik heb ingelogd bij mijn huidige pensioenfonds en het resultaat is hetzelfde. Wat ik intussen wel ontdekt heb is dat er mijnpensioenoverzicht een bedrag staat dat opgebouwd zou worden dat niet meer van toepassing is (onevenredig hoog, van kort dienstverband). Maar als ik dat eraf haal is het eindresultaat nog steeds aan de hoge kant, nl. bruto 66% van wat mijn bruto-inkomen nu is.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Pensioen opbouw onevenredig hoog (18 jaar ondernemer geweest)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

U hebt nog 12 jaar te gaan en geen idee hoe lang u hiervoor hebt gewerkt, maar als dat 15 jaar is, dan heeft u in totaal 28 jaar werk en 19 jaar ondernemer of sabbatical achter de kiezen. Dat is toch al bijna 60% van uw werkzame jaren in dat geval.
Ga je vanaf 15 jaar tellen (wat vroeger redelijk normaal was om aan pensioenopbouw te beginnen, omdat dat 50 jaar voor de dan geldende pensioenleeftijd is) dan kom je uiteindelijk op 33 van de 51 jaar gewerkt uit. Dat is aardig in de richting van die 66%.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Pensioen opbouw onevenredig hoog (18 jaar ondernemer geweest)

Ongelezen bericht door kweenie »

Nijogeth schreef:
13 mar 2023 20:29
Ga je vanaf 15 jaar tellen (wat vroeger redelijk normaal was om aan pensioenopbouw te beginnen, omdat dat 50 jaar voor de dan geldende pensioenleeftijd is)
Ehm, pensioenvoorziening begin vroeger in de regel pas met 25 jaar. Het is nog niet zo lang dat dit lager is. Wellicht ben je in de war met de jaren die meetellen voor de AOW. Dat telt vanaf 50 jaar voor de AOW leeftijd. (Maar schuift ook mee met de AOW leeftijd.)

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Pensioen opbouw onevenredig hoog (18 jaar ondernemer geweest)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Hmm, ja. Daarmee zou ik inderdaad in de war kunnen zijn.

Plaats reactie