LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pensioenaanspraken ex-en.

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
menteng
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 apr 2011 21:26

Pensioenaanspraken ex-en.

Ongelezen bericht door menteng »

Zo te zien worden de vragen in dit forum gesteld door de vrouwelijke partner. Nu eens één door de mannelijke partner. Ik ben in 1980 voor de eerste keer na 10 jaar huwelijk, gescheiden. Daarna, in maart 1981, na een kort hels huwelijk van een paar maanden, nog eens.
a.Wie kan mij vertellen waar de eerste twee aanspraak op kunnen maken? De eerste heeft in die 10 jaar ook een baan gehad. De tweede niet.
b.Als ze recht hebben op een deel van mijn pensioen, wanneer moet ik dat afdragen? Een kennis zei: pas na mijn overlijden wordt er naar gekeken.
c.Maakt het wat uit als ik het tweede huwelijk beeindigd heb op grond van onverdraagbare geestelijke belasting? M.a.w. kan ik bezwaar maken tegen haar aanspraak?

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Pensioenaanspraken ex-en.

Ongelezen bericht door manondoris »

zij krijgen allebij een gedeelte van uw pensioen als u 65 bent geworden ,dit gaat wel naar aantal jaren dat u getrouwd bent geweest dus zal bij vrouw 1 iets meer zijn als bij vrouw 2 . vrouw 2 zal een paar euro per maand krijgen omdat u zo kort getrouwd bent geweest met haar . en vrouw 1 zal het om 30 euro gaan ongv . mijn vader en moeder waren 8 jaar getrouwd en mijn moeder krijgt als mijn vader 65 word 25 euro per maand,maar het ligt er natuurlijk wel aan wat u aan pensioen heeft opgebouwd,mijn vader had een hele goede baan met dito salaris. komt u te overlijden dan word het bedrag wat zij ontvangen dacht ik meer. ik geloof dat het dan ook weer meespeelt of dat u weer een huidige partner heeft en of u daar weer mee getrouwd bent.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Pensioenaanspraken ex-en.

Ongelezen bericht door kweenie »

Aangezien het om echtscheidingen van lang geleden gaat (voor 27 november 1981) geldt niet het Boon/van Loon-arrest en ook niet de regelingen die na mei 1995 gelden. Je zult daarom onderling afspraken hebben moeten maken. Heb je dat niet gedaan, dan denk ik dat je geen aanspraak meer kunt maken op een ouderdomspensioen. Maar dat kun je misschien beter aan het pensioenfonds of een advocaat vragen.

Voor het partnerpensioen/nabestaandenpensioen geldt dat de ex-partner in principe recht heeft op het partnerpensioen dat is opgebouwd tot het moment van scheiding. Van belang daarbij is dat het dus niet gaat om het partnerpensioen dat is opgebouwd tijdens het huwelijk, maar om ál het partnerpensioen dat voor die tijd is opgebouwd (althans, vanaf het moment dat een mogelijke eerdere relatie al is beëindigd). Dus bij de tweede relatie, die maar een paar maande duurde, geldt dat als de partner bv. al 20 jaar partnerpensioen had opgebouwd zonder dat hij/zij een relatie had, dan heeft de ex recht op die hele 20 jaar partnerpensioen.

menteng
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 apr 2011 21:26

Re: Pensioenaanspraken ex-en.

Ongelezen bericht door menteng »

Bedankt voor de reacties! Maar eerlijk gezegd ben ik er nog niet uit. Als ik de reacties van manon en kweenie naast elkaar leg dan lijken me dat twee verschillende antwoorden. Bij manon denk ik: "oh, dat valt mee" maar bij kweenie denk ik: "potverdrie".

@kweenie: er zijn geen afspraken gemaakt met mijn ex-en. Ben nu benieuwd of het ABP dat deel voor mijn ex-en inhoudt of dat zij mij gewoon alles uitbetalen in afwachting van eventuele claims van hun en ik dat met hun onderling moet gaan regelen.

@vogels: hoe doe ik dat?

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Pensioenaanspraken ex-en.

Ongelezen bericht door manondoris »

kweenie schreef:Aangezien het om echtscheidingen van lang geleden gaat (voor 27 november 1981) geldt niet het Boon/van Loon-arrest en ook niet de regelingen die na mei 1995 gelden. Je zult daarom onderling afspraken hebben moeten maken. Heb je dat niet gedaan, dan denk ik dat je geen aanspraak meer kunt maken op een ouderdomspensioen. Maar dat kun je misschien beter aan het pensioenfonds of een advocaat vragen.

Voor het partnerpensioen/nabestaandenpensioen geldt dat de ex-partner in principe recht heeft op het partnerpensioen dat is opgebouwd tot het moment van scheiding. Van belang daarbij is dat het dus niet gaat om het partnerpensioen dat is opgebouwd tijdens het huwelijk, maar om ál het partnerpensioen dat voor die tijd is opgebouwd (althans, vanaf het moment dat een mogelijke eerdere relatie al is beëindigd). Dus bij de tweede relatie, die maar een paar maande duurde, geldt dat als de partner bv. al 20 jaar partnerpensioen had opgebouwd zonder dat hij/zij een relatie had, dan heeft de ex recht op die hele 20 jaar partnerpensioen.
mijn vader en moeder zijn in 1977 gescheiden en hij is in 1990 gescheiden van vrouw 2 .mischien heb iets aan die info.

emma76
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mei 2008 21:53

Re: Pensioenaanspraken ex-en.

Ongelezen bericht door emma76 »

Beste Menting,

Kweenie heeft gelijk.

Je partnerpensioen opgebouwd tot de tweede scheiding ben je kwijt aan je ex-en. Het kan erg vervelend zijn daar nu nogmaals mee geconfronteerd te worden. Als je nu een partner hebt, krijgt zij dus niet het volledige nabestaandenpensioen. Misschien een schrale troost, maar je tweede ex krijgt heel weinig.

Er is ook goed nieuws, je ouderdomspensioen kunnen ze niet meer aankomen.
Succes ermee

menteng
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 apr 2011 21:26

Re: Pensioenaanspraken ex-en.

Ongelezen bericht door menteng »

bedankt voor alle reacties! nooit gedacht dat het bereiken van je 65e zoveel rompslomp met zich zou brengen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Pensioenaanspraken ex-en.

Ongelezen bericht door kweenie »

menteng schreef: @kweenie: er zijn geen afspraken gemaakt met mijn ex-en. Ben nu benieuwd of het ABP dat deel voor mijn ex-en inhoudt of dat zij mij gewoon alles uitbetalen in afwachting van eventuele claims van hun en ik dat met hun onderling moet gaan regelen.
Als er niets geregeld is, dan zul je wellicht het volledige pensioen kunnen houden, maar als er bv. een alimentatieregeling is, dan zal die dan waarschijnlijk ook doorgaan na 65 jaar.

Gesloten