ABP is mijn pensioen kwijt

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Pensioenkwijt
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 aug 2023 11:49

ABP is mijn pensioen kwijt

Ongelezen bericht door Pensioenkwijt »

Het ABP heeft mijn pensioen zoekgemaakt en ik kan geen kant op.

Ik heb ruim 40 jaar geleden gewerkt bij een semi overheids instelling (Bedrijfschap) en premie afgedragen aan Nationale Nederlanden.
Die hele pot is zo'n 20 jaar geleden overgedragen aan het pensioenfonds SER en Bedrijfschappen. Dat is later weer opgegaan in het ABP.

Nationale Nederlanden heeft aangetoond dat mijn premie is overgedragen.
ABP heeft alle gegevens en zegt dat ik daar niet in voorkom.

Bij de ombudsman pensioenen kan je alleen terecht als je de klachtenprocedure van het ABP hebt doorlopen.
Ik kan geen klacht indienen bij het ABP want ik ben volgens hun geen klant.

ABP weet dat ik geen juridische procedure zal beginnen want de kosten die ik daarvoor moet maken zijn hoger dan mijn verdwenen pensioen.

Mijn enige hoop nu is dat er meer mensen in deze positie zitten en dat Radar hier aandacht aan gaat besteden.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: ABP is mijn pensioen kwijt

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Wat ontbreekt is het bewijs dat het pensioen is overgedragen van die (mij onbekende) organisatie naar ABP. U heeft daar bericht van gekregen (anders weet u niet eens dat het is overgedragen) en dat kan als bewijs dienen lijkt mij.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ABP is mijn pensioen kwijt

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Toch maar wel een schriftelijke klacht indienen en met de afwijzing daarvan naar de Ombudsman pensioenen.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ABP is mijn pensioen kwijt

Ongelezen bericht door Moneyman »

Is dat pensioen wel zichtbaar op mijnpensioenoverzicht.nl?

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: ABP is mijn pensioen kwijt

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Pensioenen raken niet zomaar kwijt, is het soms afgekocht.
Heb maanden oude afdrachten zitten scannen voor een pensioenfonds omdat alles digitaal moest worden opgeslagen.
En dan bedoel ik (handgeschreven en met potlood) correspondentie uit de jaren 60.
En inderdaad wat staat er in het mijn Pensioenoverzicht.
Heb zelf nog steeds de correspondentie van mijn oude Pensioenfonds PMT bewaard. Zelfs de eerste aanmelding (25jr)
Vraag mij dus af wat u met het uwe gedaan heeft?
Voordat ik het vergeet aanmelding vanaf bereiken 25 jarige leeftijd voor zowel m als v.
Dit zijn zaken die je gewoon moet bij houden en ook bijgehouden worden door het Pensioenfonds bij slapers 1x per 5 jaar.
Anders jaarlijks een UPO

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: ABP is mijn pensioen kwijt

Ongelezen bericht door Erthanax »

Hoe lang heeft u veertig jaar geleden bij dat bedrijfschap gewerkt?
Ik neem aan dat u er niet meer werkte toen het pensioen overging naar het ABP, anders was toen al gebleken dat u niet bij het ABP in de administratie voorkomt.

Als u in het begin van uw looppbaan maar een paar jaar pensioen bij het bedtijfschap hebt opgebouwd, gaat het maar om een (heel) klein pensioen. Weet u zeker dat het niet is afgekocht?

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: ABP is mijn pensioen kwijt

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Er zijn 3 opties:

1: het pensioen was klein en is ooit afgekocht.

2: het pensioen is ooit bij verandering van baan en pensioenfonds overgedragen aan uw nieuwe pensioenfonds (en dus niet aan het ABP)

3: het pensioen is écht zoekgeraakt doordat er bij de overname van SER door ABP iets administratief is foutgegaan.

Pensioenkwijt
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 aug 2023 11:49

Re: ABP is mijn pensioen kwijt

Ongelezen bericht door Pensioenkwijt »

Bedankt voor de reacties.

Ik heb in het verleden geen bericht gekregen dat het is overgedragen naar het ABP.
Via oud collega's en zoeken op internet ben ik daar achtergekomen.

Ik heb een klacht ingediend bij het ABP. Met als resultaat dat die niet in behandeling wordt genomen omdat ik geen pensioen bij hun zou hebben.

Ik heb contact gehad met de ombudsman pensioenen.
Die zeggen dat je niet bij kun terrecht kunt voordat je de gehele klachtenprocedure bij het ABP hebt doorlopen.

Het is niet zichtbaar op mijnpensioenoverzicht.
Zo kwam ik er ruim een jaar geleden achter dat er iets ontbrak.

Wat ik bewaard heb zijn de gegevens van Nationale Nederlanden. Die hebben mij eind vorig jaar op verzoek van mij het bewijs gestuurd dat zij mijn rechten hebben overgedragen aan het Pensioenfonds SER en Bedrijfschappen. Niets dan lof voor Nationale Nederlanden.

Ik heb er maar 5 jaar gewerkt en het is een klein pensioen van ongeveer € 17.000 bruto.
Als ik het zou hebben afgekochtt zou het ABP daar gegevens van moeten hebben.

De pensioenfondsen waar ik bij zit heb ik allemaal gevraagd of er in hun overzichten iets uit die periode bij zat. Antwoord was overal negatief.

Mijn juridisch adviseur is er ook van overtuigd dat het is misgegaan bij de SER.
De kosten om te aan procederen zullen minimaal richting € 10.000 netto gaan.
Bij het winnen van de procedure krijg ik een forfetaire vergoeding van de juridische kosten. Met zo'n klein pensioen van € 17.000 netto loont dit niet.
En dit weet ABP met al zijn juristen heel goed.

Conclusie: Ik sta in mijn recht maar ben kansloos.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ABP is mijn pensioen kwijt

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik lees op Google diverse adviezen. Ook wordt verwezen naar de informatiebalie van de Nederlandsche Bank. Wellicht is dat een ingang.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: ABP is mijn pensioen kwijt

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Blijft nog steeds de vraag waarom u niet eerder er achteraan bent gegaan.
En wat betreft die bedragen zou mij daar niet op stukbijten.
Overigens dit is niet de eerste keer dat ik dit verhaal lees
Volgens mij is hier al eerder wat van gezegd.
Dat u via oud collega's dit te horen heeft gekregen zegt mij nog steeds dat er hiaten zitten in het verhaal.
Pensioenfondsen halen hemel en hel tevoorschijn om iemand te traceren als het op uitbetalen aankomt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: ABP is mijn pensioen kwijt

Ongelezen bericht door moederslink »

Pensioenkwijt schreef:
01 aug 2023 12:22
(...)Ik heb ruim 40 jaar geleden gewerkt bij een semi overheids instelling (Bedrijfschap) en premie afgedragen aan Nationale Nederlanden.
Die hele pot is zo'n 20 jaar geleden overgedragen aan het pensioenfonds SER en Bedrijfschappen. Dat is later weer opgegaan in het ABP.
Heeft SER en Bedrijfschappen niet nog het bewijs dát en hoevéél en wannéér er is overgeheveld naar het ABP?

peter17111962
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: ABP is mijn pensioen kwijt

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Er is nog een mogelijkheid om te ontdekken of een opgebouwd pensioen alleen is opgebouwd of dat er ooit iets
is bijgekomen via overdracht van een ander pensioenfonds. Dat is om oude jaar opgaven goed te bestuderen.
Tijdens het opbouwen van uw pensioen wordt het opgebouwd bedrag ieder jaar verhoogd door uw pensioeninleg.
Wat in 1 jaartijd is opgebouwd ziet U aan het verschil tussen de laatste en de voorlaatste jaaropgave.
Mogelijk dat de hoogte van uw opgebouwde pensioen en de jaarlijkse verhoging U een idee kan geven in hoeveel
jaar dat pensioen is opgebouwd. Als er "te veel" staat kan dat duiden op een extra inleg afkomstig van een overdracht.
Toen ik heel lang geleden ging werken kreeg ik van een bijna pensionado een gouden tip en dat was om alle
correspondentie wat ik ooit ging krijgen om dat te bewaren in een map. Die map is ondertussen flink gevuld
met jaaropgavens en papieren van overdracht naar een ander pensioenfonds.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: ABP is mijn pensioen kwijt

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

peter17111962 schreef:
03 aug 2023 13:47
Er is nog een mogelijkheid om te ontdekken of een opgebouwd pensioen alleen is opgebouwd of dat er ooit iets
is bijgekomen via overdracht van een ander pensioenfonds. Dat is om oude jaar opgaven goed te bestuderen.
Tijdens het opbouwen van uw pensioen wordt het opgebouwd bedrag ieder jaar verhoogd door uw pensioeninleg.
Wat in 1 jaartijd is opgebouwd ziet U aan het verschil tussen de laatste en de voorlaatste jaaropgave.
Mogelijk dat de hoogte van uw opgebouwde pensioen en de jaarlijkse verhoging U een idee kan geven in hoeveel
jaar dat pensioen is opgebouwd. Als er "te veel" staat kan dat duiden op een extra inleg afkomstig van een overdracht.
Toen ik heel lang geleden ging werken kreeg ik van een bijna pensionado een gouden tip en dat was om alle
correspondentie wat ik ooit ging krijgen om dat te bewaren in een map. Die map is ondertussen flink gevuld
met jaaropgavens en papieren van overdracht naar een ander pensioenfonds.
Die jaaropgaven zijn "goud"waard. :mrgreen:
Krijg er van een uitvoerder elk jaar, de ander 1x per 5. En nee samenvoegen ging m niet worden.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: ABP is mijn pensioen kwijt

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Pensioenkwijt schreef:
03 aug 2023 12:06
Bedankt voor de reacties.

Ik heb in het verleden geen bericht gekregen dat het is overgedragen naar het ABP.
Via oud collega's en zoeken op internet ben ik daar achtergekomen.

Ik heb een klacht ingediend bij het ABP. Met als resultaat dat die niet in behandeling wordt genomen omdat ik geen pensioen bij hun zou hebben.

Ik heb contact gehad met de ombudsman pensioenen.
Die zeggen dat je niet bij kun terrecht kunt voordat je de gehele klachtenprocedure bij het ABP hebt doorlopen.

Het is niet zichtbaar op mijnpensioenoverzicht.
Zo kwam ik er ruim een jaar geleden achter dat er iets ontbrak.

Wat ik bewaard heb zijn de gegevens van Nationale Nederlanden. Die hebben mij eind vorig jaar op verzoek van mij het bewijs gestuurd dat zij mijn rechten hebben overgedragen aan het Pensioenfonds SER en Bedrijfschappen. Niets dan lof voor Nationale Nederlanden.

Ik heb er maar 5 jaar gewerkt en het is een klein pensioen van ongeveer € 17.000 bruto.
Als ik het zou hebben afgekochtt zou het ABP daar gegevens van moeten hebben.

De pensioenfondsen waar ik bij zit heb ik allemaal gevraagd of er in hun overzichten iets uit die periode bij zat. Antwoord was overal negatief.

Mijn juridisch adviseur is er ook van overtuigd dat het is misgegaan bij de SER.
De kosten om te aan procederen zullen minimaal richting € 10.000 netto gaan.
Bij het winnen van de procedure krijg ik een forfetaire vergoeding van de juridische kosten. Met zo'n klein pensioen van € 17.000 netto loont dit niet.
En dit weet ABP met al zijn juristen heel goed.

Conclusie: Ik sta in mijn recht maar ben kansloos.
Conclusie: Ik heb mijn administratie niet bijgehouden, geef nu een ander de schuld en ga ook nog effe juridisch aan de slag.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: ABP is mijn pensioen kwijt

Ongelezen bericht door Erthanax »

Pensioenkwijt schreef:
03 aug 2023 12:06
(...) Ik heb er maar 5 jaar gewerkt en het is een klein pensioen van ongeveer € 17.000 bruto. (...)
Weet u zeker dat dit klopt? Is dit niet het maximaal te bereiken pensioen als u al die jaren daar was blijven werken?
Ik vind het namelijk een erg hoog bedrag voor een slapend pensioen dat 40 jaar geleden in 5 jaar is opgebouwd.

Het modale inkomen in 1980 was f 33.500 (ongeveer €15.000). Daar moet de franchise (ong. de AOW) vanaf, en dan heb je de pensioengrondslag. Per jaar bouw je ongeveer 1,75% op van de pensioengrondslag.

Hoe hoog uw franchise of de AOW was in 1985 weet ik niet. Ik schat ongeveer f 1100 (€500) per maand, dwz f 13.200 (€6000) per jaar.

Een pensioenaanspraak in de orde van grootte van 5 jaar x 1,75% x (€33.500 - €6000) = €2400 per jaar lijkt me meer voor de hand te liggen.

Als dat sommetje 17.000 moet opleveren, moet het inkomen ongeveer €200.000 (ong. f 441.000) per jaar zijn geweest. Dat lijkt me niet voor de hand te liggen.

Misschien vergis ik me (dat zou niet voor het eerst zijn :wink: ) en mijn berekening is ook maar een schatting, maar die €17.000 bruto per jaar kan ik me niet goed voorstellen.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: ABP is mijn pensioen kwijt

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Uw juridisch adviseur is ervan overtuigd dat de fout bij de SER ligt. Die heeft uw pensioenpotje niet overgeheveld naar ABP. Dan is het logisch dat u daar niet geregistreerd staat als klant valt ABP niets te verwijten.
De post van NN was u ook kwijt? Daar heeft u de gegevens nu op kunnen vragen, dat is het bewijs dat het naar SER is gegaan.
U moet dus bij de SER zijn met uw klacht. Wellicht hebben oud-collega's nog de post van SER en als dit op dezelfde datum staat dan zou er een lijst moeten zijn van de bedragen die overgedragen zijn, u ontbreekt dan op die lijst en daarmee + de overdrachtsbewijzen van de NN naar SER zou u bij de (oud)bestuurders van de SER kunnen aankloppen.

Pensioenkwijt
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 aug 2023 11:49

Re: ABP is mijn pensioen kwijt

Ongelezen bericht door Pensioenkwijt »

Die € 17.000 klopt inderdaad niet, het is veel minder.
Collega's vragen naar brieven is een goeie, ga ik doen.
Bedankt allemaal voor het meedenken.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: ABP is mijn pensioen kwijt

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Pensioenkwijt schreef:
04 aug 2023 13:54
Die € 17.000 klopt inderdaad niet, het is veel minder.
Collega's vragen naar brieven is een goeie, ga ik doen.
Bedankt allemaal voor het meedenken.
U kunt als u een datum heeft gehoord van uw oud-collega's ook nog bij de ABP infotrmeren of ze de SER-documenten van die periode nog hebben; het kan ook zijn dat uw "pensioenpotje" daar wel tussen zit maar de ABP bij het verwerken daarvan u niet in het ABP-systeem gezet heeft. Dan hebben ze wel het geld ontvangen maar is uw pensioenpotje niet op uw naam opgenomen in het systeem.

Plaats reactie