LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PFZW: Verhoging premie + onnodige marketing

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Hilversum01
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jan 2021 12:36

PFZW: Verhoging premie + onnodige marketing

Ongelezen bericht door Hilversum01 »

Beste Forumleden/Radar,

Ik ben benieuwd naar jullie mening/visie over het pensioenfonds Zorg en Welzijn.

Ik kreeg mijn loonstrook binnen en zag dat ik in het nieuwe jaar 13,5% meer pensioenpremie betaal dan vorig jaar (van 213,96 naar 242,81). Ik ben wel een loonschaal gestegen, maar die stijging is zo'n 3%.
Ik heb niet alle kennis in huis, maar vraag mij wel zeer sterk af hoe eerlijk het is om de huidige betalers meer te laten betalen, terwijl de huidige ontvangers niet minder gaan ontvangen. Ik weet dat de pensioen uitkeringen niet met de inflatie zijn meegestegen afgelopen jaren, maar de bijdrage van de werkenden is wel meegestegen met de inflatie. Dus daar is voor beide groepen geen voordeel aan te behalen. Ik voel mij dus nu benadeeld.

Daarnaast hoor ik ook dat de hoogte van uitbetalen vroeger een x percentage van het laatst verdiende loon was en dat er wel eens regelingen waren dat werknemers het laatste jaar/half jaar een opslag op hun salaris kregen om zo een extra goed pensioen te krijgen. Ik kan dit zo snel niet terug vinden, maar ben wel benieuwd of iemand daar wat kennis over heeft (liefst onderbouwd natuurlijk).

Ook vind ik het bijzonder dat mijn verplichte pensioenfonds (PFZW) gelikte marketingfilmpjes heeft, reclame's op tv en soms zelfs prijsvragen. Lijkt mij dat hun primaire doel is om te zorgen dat mensen zo min mogelijk premie moeten betalen en zo hoog mogelijk pensioen kunnen krijgen. Een secundaire taak is informeren. Zorgen dat de informatie die mensen zoeken goed te vinden is. Ik kan mij niet voorstellen wat de meerwaarde voor mij/verplichte deelnemers aan het fonds is van een tv-commercial, een web-serie over werken in de zorg en een prijsvraag om je trouwfoto op canvas te krijgen. Dat vind ik veel eerder bij een vakbond of vereniging passen, waar je bewust voor kiest ipv verplicht voor moet betalen.

Ik heb het laatste wel eens bij het pensioenfonds gevraagd, daarop was hun antwoord dat hun marketing kosten wel mee vielen in vergelijking met andere pensioenfondsen. Inhoudelijk gaven ze geen verklaring waarom ze dure webseries en filmpjes (zie https://www.youtube.com/user/deelnemerspfzw/videos) maken. Ik weet toevallig ook wat van films af en weet dat per filmpje je een aantal mensen een maand hun premie kunt uitkeren.

Onderaan de streep vraag ik mij nu af of ik de enige ben die mij hier zo over verbaas en of mijn aannames wel kloppen. Ik ben daarom benieuwd naar jullie reacties en lees graag hoe jullie er over denken.
Laatst gewijzigd door Radar op 26 jan 2021 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel wat ingekort

Moneyman
Berichten: 30102
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PFZW: Verhoging premie + onnodige marketing

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je schrijft dat je niet alle kennis in huis hebt, en dat blijkt ook wel uit je vragen, maar heb je dan die vragen ook gewoon even aan HR/PSA of je pensioencontactpersoon gesteld?

Heb je uberhaupt gevraagd waarom je premie(deel) gestegen is? Wellicht bijvoorbeeld gewoon omdat je een jaar ouder bent geworden en inmiddels in een ander cohort valt?

Verdiep je eens in eindloon-systemen, middelloon-systemen en beschikbare premie-systemen, er gaat een wereld voor je open.

De marketingkosten van je verzekeraar... ja, daar kan je van alles van vinden, maar wat heb je daaraan?

TPGaanderen
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jan 2021 13:00

Re: PFZW: Verhoging premie + onnodige marketing

Ongelezen bericht door TPGaanderen »

Door het pensioenfonds is gecommuniceerd dat de premie per 01-01-2021 verhoogd zou worden van 23,5% naar 25,0% en per 01-01-2022 naar 25,8%. In de cao is bepaald welk deel voor rekening komt van de werknemer (meestal 50%). Echt nieuw is het dus niet maar de reden is mij ook niet echt duidelijk vooral ook met het zicht op het nieuwe pensioenstelsel en de ruime reserveren van het pensioenfonds.
NB de opbouw verandert verder niet

bupaul
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 jul 2010 11:32

Re: PFZW: Verhoging premie + onnodige marketing

Ongelezen bericht door bupaul »

Wat vroeger betreft hebben gelijk. Het laatste jaar salaris verhoging en dan meer pensioen. Dit is echter jaren geleden al afgeschaft en heeft op de hoogte van pensioen geen invloed meer.

Astrid57
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mar 2020 14:29

Re: PFZW: Verhoging premie + onnodige marketing

Ongelezen bericht door Astrid57 »

Hoe kan het dan zo zijn dat de pensioenpremies van verschillende verzekeringen zoooo anders zijn. Neem aan dat aan het eind ze allebei hetzelfde pensioen krijgen. Voorbeeld: 2 personen. 1 bij Zwitserleven en 1 bij PFZW. De eerste betaald €75(= 5 omhoog) 5 dagen werken, de 2e bij PFZW betaald €110 (= 12 omhoog)voor 3 dgn weken.
Waarom moet het bij PFZW zo hoog zijn? Marketing?

gewicht
Berichten: 87
Lid geworden op: 18 nov 2009 19:28

Re: PFZW: Verhoging premie + onnodige marketing

Ongelezen bericht door gewicht »

Wat bupaul schrijft over de over salarisverhoging in het laatste jaar, ook o.a. door extra overwerk ,is juist het is niet meer van invloed op het pensioen, voor Jan Modaal tenminste.
Maar pas maar op voor het nieuwe pensioenstelsel. Het zal weer net zo worden als met de ziekteverzekeringen, heel veel "aparte" instellingen/dochterondernemingen met een eigen dure directies die enorm veel geld gaan kosten. Ik ben zelf al lang met pensioen, het wordt al jaren niet meer verhoogd , triest, maar dat is niets met wat de huidige werkenden nog te wachten staat als hij/zij met pensioen gaat. Het verhogen van de pensioenleeftijd is een voorbeeld daar van. Verder is voor die private verzekeringen het enige doel ,geld verdienen. Heel simpel is ook de regel ,hoe hoger de leeftijd hoe kleiner de kans op uitkering, kassa. Onze "Volks vertegenwoordiging" ? Stelt niets voor hebben er de ballen verstand van , dat heb je kunnen merken met de toeslagaffaire en nu ook met Corona , men klooit maar wat aan.

honza
Berichten: 80
Lid geworden op: 27 mar 2009 16:04

Re: PFZW: Verhoging premie + onnodige marketing

Ongelezen bericht door honza »

Volgende keer (maart a.s.) beter nadenken bij het stemmen....
Pensioenfondsen hebben te maken met dekkingsgraden en die is 1 op 1 afhankelijk van de rekenrente.
Hoe lager die is hoe meer premie nodig is en hoe minder pensioen je mogelijkerwijze krijgt.
Die rekenrente is zo laag omdat 'men' bij de EU/ECB besloten heeft dat landen die er een zooitje van maken geholpen worden door massaal euro's bij te drukken door de ECB (nu al 3.000.000.000.000) waarmee nieuwe schulden van die landen gekocht kunnen worden zodat de rente laag blijft. Op deze wijzen kunnen die landen dus doorgaan met riante pensioensystemen: Italië (de facto failliet): vrouwen met 58, mannen met 62; en 75% van laatste loon; zonder dat ze daarvoor premies betalen of sparen. Frankrijk: pensioen met 62 en 93% van laatste loon, ook weer zonder premies te betalen of te sparen. Kan nog erger: een Franse metrobestuurder kan al met 50 met pensioen, en hij krijgt dan €3500/mnd; de Nederlandse collega mag dan nog 17 jaar doorwerken en krijgt €2750. Nu heeft onze politiek besloten dat we de komende jaren als NL nog eens 100 miljard extra aan die landen gaan geven (onder het mom vabn corona-steun; van al dat geld gaat 0 euro naar corona o.i.d.); zodat ze geen pensioenhervormingen hoeven door te voeren en de zorgsalarissen daar omhoog kunnen. Geld voor onze zorg is er dan niet meer... En tot slot: dankzij die bijgedrukte euro's moet je ook niet vreemd staan op te kijken als je euro straks evenveel waard is als een drachme, lire of peseta....
Samengevat: wij betalen via lage rente (kost spaarders en gepensioneerden geld) voor riante pensioenen in Zuid-Eiropa, en krijgen daarvoor een munt die steeds minder waard wordt.
Dus blijf vooral PvdA, GroenLinks, D66, CDA, VVD, CU etc stemmen ! Want die vinden dit allemaal geweldig. Alles voor de EU en u zoekt het maar uit met uw pensioen...

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: PFZW: Verhoging premie + onnodige marketing

Ongelezen bericht door Jablan »

Hilversum01 schreef:
26 jan 2021 12:56
Ik kreeg mijn loonstrook binnen en zag dat ik in het nieuwe jaar 13,5% meer pensioenpremie betaal dan vorig jaar (van 213,96 naar 242,81).
Berekening pensioenpremie:

Jaarsalaris (volgens de definitie van het pensioenfonds, kan met of zonder bonussen, overwerk, incidentele betalingen zijn)
AF: Franchise. In principe is dit de bruto AOW.
Over het restant wordt de premie berekend, werkgevers- en werknemersdeel.

Details moet je afdeling HR/Personeelszaken kennen.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: PFZW: Verhoging premie + onnodige marketing

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

reken eens uit hoeveel procent je premie echt is gestegen en dan tov je loon wat je uitbetaald krijgt, als dat ook gestegen is met een flink aantal procenten dan valt stijging premie ineens mee, kan ook te maken hebben met je loonschaal trouwens....

marketing is een groot bedrag maar zet je dit af tegen de overhead dan is het een druppel op de gloeiende plaat....

Hu.Lpje
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jun 2020 08:06

Re: PFZW: Verhoging premie + onnodige marketing

Ongelezen bericht door Hu.Lpje »

Allemaal boeiende reacties op de vraag van Hilversum01...maar er is maar één echt ter zake doende reactie die wij ons allemaal zouden moeten realiseren: dat is de reactie van honza. Lezen dus en navenant handelen in maart!

Moneyman
Berichten: 30102
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PFZW: Verhoging premie + onnodige marketing

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hu.Lpje schreef:
01 feb 2021 10:38
... maar er is maar één echt ter zake doende reactie die wij ons allemaal zouden moeten realiseren: dat is de reactie van honza.
In één woord: onzin.

Henk Terpstra
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:19

Re: PFZW: Verhoging premie + onnodige marketing

Ongelezen bericht door Henk Terpstra »

Honza. 31-01 15.48. U slaat de spijker op z. n'n kop. Knap dat u deze kennis heeft. Ik heb het moeten doen met kennis van 4 professoren.

Klein feitje.: Volgens het ABP. kan ik 130 jaar worden zonder rendement van mijn uitgekeerd eigen geld. Let wel, zonder rendement.

Dat de overheid als grootste werkgever de inleg sinds 4 jaar gekort heeft met 1 % inleg van de werkenden is feit.

Dus maar roepen dat de ouderen de pensioenpot voor de jongeren leeg halen is opruiíng van het kabinet.

Als ik u een stemadvies mag geven, Stem blanko. .

Dat de rekenrente de laagste van EU. is terwijl wij de grootste pensioen potten hebben riekt naar bedrog. Ik vind dat is een feit.!

Dat vind Lakeman ook, die Hamer ING en lacheBEK Zalm ABNA al voor de rechter heeft geplaatst.

Vr. groet, Henk Terpstra.

Hpaulen
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 aug 2020 13:19

Re: PFZW: Verhoging premie + onnodige marketing

Ongelezen bericht door Hpaulen »

Ik ben niet bij dit fonds aangesloten en al 20 jaar gepensioneerd Waarvan 2maal gekort en12 jaar niet aangevuld Maar zoals eerder vermeld {r}overheid ,banken ,verzekeraars zijn gewoon criminele organisaties

Gesloten