vragen omtrent Wezenpensioen ABP

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Vkoning
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jul 2023 19:49

vragen omtrent Wezenpensioen ABP

Ongelezen bericht door Vkoning »

Goedendag, ik heb een brief ontvangen van ABP dat ik wezenpensioen kan ontvangen dat ik ben misgelopen ongeveer 20 jaar geleden van mijn 16e tot 21e. In mijn geval waren beide ouders overleden toen ik 16 jaar was en mijn vader was werkzaam bij een voorloper van ABP. Er is aangegeven dat er een behandeltijd is van 10 weken dus moet ik nog even geduld hebben. Helaas staat het water me, zoals wel meer Nederlanders een beetje aan de schenen door een verhuizing en dubbele huur en de algehele duurheid van het bestaan tegenwoordig.

Er is helaas op internet weinig te vinden over dit pensioen en ook veel verwarring met het algemene wezenpensioen. Ik weet dat ik recht zou hebben op 28% van het ouderdoms pensioen, is dit het algemene ABP pensioen of het AOW? Hoeveel bedrag zou het ongeveer per maand zijn?

En hoe moet ik dit doen met toeslagen en aangiftebelasting?

Ik hoop dat iemand me wat informatie kan verstrekken.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: vragen omtrent Wezenpensioen ABP

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uw vader was dus blijkbaar werkzaam geweest bij een werkgever die voor het pensioen aangesloten was bij het ABP.

Ik neem aan dat u toentertijd wel het wezenpensioen van de staat hebt ontvangen. En wellicht wezenpensioen via de werkgever van uw moeder.

De hoogte van het wezenpensioen van het ABP hangt af van de op te bouwen pensioen rechten van uw vader. En die hangen weer af van onder meer zijn toenmalige inkomen.

Dus hoe hoog dat uitpakt, is voor hier niet te zeggen. Dus even geduld hebben.

Als u nu huurtoeslag ontvangt, kunt u aan de belastingdienst afd. Toeslagen vragen deze nabetaling van het pensioen buiten beschouwing te laten.

Voor de zorgtoeslag telt het gewoon mee als inkomen.

Normaal gesproken krijgt u volgend jaar een aangiftebiljet waarop de nabetaling van het pensioen al is vermeld, onder inkomen uit vroegere arbeid, enz.

Dit is het formulier voor de huurtoeslag waarmee u dat verzoek kunt doen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... uurtoeslag

Plaats reactie