LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Welk pensioen is van toepassing na aangaan nieuwe relatie

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Theka
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 dec 2017 13:52

Welk pensioen is van toepassing na aangaan nieuwe relatie

Ongelezen bericht door Theka »

Is er iemand die mij duidelijkheid kan verschaffen over de volgende vraag.

Ik ben 10 jaar geleden gescheiden en heb straks aanspraak op de helft van
het opgebouwde pensioen (tot scheidingsdatum) van mijn ex-partner. Nu heb
ik sinds kort een nieuwe relatie waar ik officieel mee samenwoon. Wij
hebben elkaar met een officieel samenlevingscontract aangemeld bij elkaars
pensioenfonds. Nu is mijn vraag: welk pensioenrecht behoud ik straks? Van
beide partners of van de laatste partner? Dit is belangrijk voor mij om te
weten omdat het pensioen van mijn tweede partner inmiddels ook gedeeld is
met zijn eerste partner en er voor mij in verhouding straks weinig
overblijft. Mijn pensioenrecht van mijn eerste partner is aanzienlijk meer.
Of krijg ik straks van twee partners pensioen? Wie kan mij dit
duidelijk maken?
Graag uw reactie. Alvast dank hiervoor!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Welk pensioen is van toepassing na aangaan nieuwe relatie

Ongelezen bericht door kweenie »

De standaardregeling is:

Voor het partnerpensioen (nabestaandenpensioen na overlijden van de (ex-) partner) krijg je alles wat je partner aan partnerpensioen heeft opgebouwd sinds de vorige scheiding. Dus ook de tijd voordat jullie partners waren telt daarbij mee. Jullie kunnen bij de scheiding ook besluiten om van deze standaardverdeling van het partnerpensioen af te zien. Dan moet je dat wel expliciet in het convenant afspreken en aan het pensioenfonds melden.

Let er wel op dat dit in principe alleen geldt voor partnerpensioen dat is opgebouwd. Tegenwoordig wordt bij veel pensioenregelingen het partnerpensioen op risicobasis verzekerd: er is dan geen opbouw en alleen een uitkering als je overlijdt terwijl je nog in dienst bent.

Voor het ouderdomspensioen geldt dat je bij scheiding in principe allebei recht hebt op de helft van het pensioen dat tijdens het huwelijk is opgebouwd. Dus de tijd voordat jullie partners waren telt daarbij niet mee. Maar dit moet je wel binnen twee jaar aan het pensioenfonds melden! Anders wordt het pensioen in principe niet meer door het pensioenfonds verevend, maar zal de ex het volledige pensioen krijgen en zul je dat zelf maandelijks van de ex moeten ontvangen. (En andersom, natuurlijk, voor jouw ouderdomspensioen.) Ook hier geldt dat jullie bij de scheiding kunnen besluiten om van deze standaardverdeling van het pensioen af te zien. In dat geval moet dat wel in het convenant zijn opgenomen.

Er zitten nog wat details in de regelgeving die het in uitzonderlijke gevallen net iets afwijkend maken, maar dit is wel het idee van de regelgeving. Meer formeel geldt dat wordt gekeken naar wat de aanspraken zouden zijn als de deelnemer op de scheidingsdatum uit dienst was gegaan (en voor het ouderdomspensioen: als bij het huwelijk in dienst was gekomen). In sommige bijzondere situaties kan dit afwijkend zijn.

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welk pensioen is van toepassing na aangaan nieuwe relatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als uw huidige partner met pensioen gaat en u bent nog steeds zijn partner, krijgt hij uiteraard dat pensioen, waarvan dan een deel naar zijn ex zal gaan.

U behoudt uiteraard uw aanspraken op uw deel van het ouderdomspensioen van uw ex.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Welk pensioen is van toepassing na aangaan nieuwe relatie

Ongelezen bericht door henk51 »

Lady1234 schreef:Als uw huidige partner met pensioen gaat en u bent nog steeds zijn partner, krijgt hij uiteraard dat pensioen, waarvan dan een deel naar zijn ex zal gaan.

U behoudt uiteraard uw aanspraken op uw deel van het ouderdomspensioen van uw ex.
Nog een aanvulling wat bij mijn pensioen van toepassing is en bij meerderen, als mijn ex eerder overlijdt dan ik krijg ik dat gedeelte van pensioen weer bij mijn pensioen.
Gaat niet naar haar nieuwe partner. De nieuwe partner heeft geen recht op mijn verdeeld pensioen.


groeten Henk

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welk pensioen is van toepassing na aangaan nieuwe relatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

henk51 schreef:
Lady1234 schreef:Als uw huidige partner met pensioen gaat en u bent nog steeds zijn partner, krijgt hij uiteraard dat pensioen, waarvan dan een deel naar zijn ex zal gaan.

U behoudt uiteraard uw aanspraken op uw deel van het ouderdomspensioen van uw ex.
Nog een aanvulling wat bij mijn pensioen van toepassing is en bij meerderen, als mijn ex eerder overlijdt dan ik krijg ik dat gedeelte van pensioen weer bij mijn pensioen.
Gaat niet naar haar nieuwe partner. De nieuwe partner heeft geen recht op mijn verdeeld pensioen.


groeten Henk
Maar dat spreekt voor zich, dat is uiteraard bij elk pensioen van toepassing.

Theka
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 dec 2017 13:52

Re: Welk pensioen is van toepassing na aangaan nieuwe relatie

Ongelezen bericht door Theka »

Hartelijk dank voor uw reacties maar mijn bezorgdheid ontstond toen ik een artikel las waarin verteld werd dat als mijn nieuwe partner nu plotseling zou overlijden ik alleen nog aanspraak zou hebben op het kleine partnerpensioen van deze nieuwe partner, terwijl ik dan mijn rechten zou verliezen op het partner-pensioen van mijn eerste, inmiddels ex-partner. Dat maakt me erg onrustig, vandaar mijn vraag.
De conclusie die ik nu trek uit uw antwoorden is dat ik van beiden straks toch een gedeeltelijke pensioenuitkering zal krijgen, of zouden de pensioenfondsen kunnen zegge;, u ontvangt al iets van een ander pensioenfonds en, dus krijgt u niks meer van ons pensioenfonds?

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welk pensioen is van toepassing na aangaan nieuwe relatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee, dat zeggen die pensioenfondsen dus niet. U blijft recht houden op dat stuk oudedagspensioen van uw ex. Maar u krijgt van uw huidige partner alleen nabestaandenpensioen als hij zou zijn overleden. En recht op een stukje oudedagspensioen als u weer uit elkaar gaat.

Maar u kunt uw vragen ook gewoon aan die pensioenfondsen stellen hoor.

Krijgen uw ex en huidige partner ook nog wat als u komt te overlijden?

Theka
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 dec 2017 13:52

Re: Welk pensioen is van toepassing na aangaan nieuwe relatie

Ongelezen bericht door Theka »

nu helemaal duidelijk voor me en geruststellend. Dank u hiervoor. En ja, mijn ex deelt ook mijn opgebouwd pensioen en mijn nieuwe partner is aangemeld bij mijn pensioenfonds.

Gesloten