Wezenpensioen voor zoon 14

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Bianca78
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mei 2023 12:12

Wezenpensioen voor zoon 14

Ongelezen bericht door Bianca78 »

Goedemiddag ik heb een vraag en hoop dat iemand een antwoord heeft. Mijn partner overleed plotseling in 2011. Nu kreeg ik gisteren een brief binnen over wezenpensioen voor onze zoon van 14. Mijn partner zat bij abp. Nu moest ik een brief invullen. Ze wilde niet vertellen over een bedrag of wat ze zeggen moet je inloggen met partners digid op mijn abp. Alleen dat weet ik na 12 jaar echt niet meer. Heeft iemand hier ervaring mee?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wezenpensioen voor zoon 14

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dan vult u toch gewoon dat formulier in, maak een kopie, en stuur dat op. Dan krijgt u vanzelf bericht hoeveel wezenpensioen uw zoon krijgt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wezenpensioen voor zoon 14

Ongelezen bericht door kweenie »

Er kunnen redenen zijn waarom jij niet (meer) de wettelijke vertegenwoordiger bent van de zoon van je partner. Daarom zal een pensioenfonds in eerste instantie contact opnemen met zou weinig mogelijk specifieke informatie over bedragen etc Uiteraard komt het niet vaak voor dat een ander de wettelijke vertegenwoordiger is, maar voor de gevallen waarbij dit speelt, kan het heel vervelend zijn als zulke informatie bij de 'verkeerde' mensen komt. Daarom moet een pensioenfonds hier extra voorzichtig mee om gaan.

Dus gewoon de formulieren invullen, dan krijg je daarna vanzelf meer informatie.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Wezenpensioen voor zoon 14

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ook ik denk dat u het beste in kunt vullen wat u wel weet en leeg laten wat u niet weet.

Misschien bestaat de mogelijkheid om erheen te gaan voor hulp (met afspraak).

EddyP
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 sep 2009 23:02

Re: Wezenpensioen voor zoon 14

Ongelezen bericht door EddyP »

Het gaat hier om een nabestaandenpensioen van het ABP. Volgens het ABP wordt dit automatisch geregeld na het overlijden van de partner die bij het ABP verzekerd was. Het overlijden en het bestaan van kinderen (bloed of geadopteerd) wordt automatisch gemeld aan het ABP door de gemeente.

Aangezien de partner al in 2011 overleden is (het kind was toen drie jaar), had dit pensioen al twaalf jaar uitgekeerd moeten worden (tot de leeftijd van 25 jaar). Wat hier fout gaat of is gegaan, is een raadsel.

Ik zou in ieder geval de formulieren invullen en opsturen. Let op: indien 12 jaar achterstallig nabestaandenpensioen in één keer uitbetaald wordt, kunnen er problemen ontstaan met de toeslagen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wezenpensioen voor zoon 14

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat wezenpensioen wordt aan het kind uitbetaald. Met een minderjarig kind is men geen toeslagpartner.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Wezenpensioen voor zoon 14

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Lady1234 schreef:
08 mei 2023 18:01
Dat wezenpensioen wordt aan het kind uitbetaald. Met een minderjarig kind is men geen toeslagpartner.
Maar voor de huurtoeslag telt het inkomen van alle bewoners van de woning mee. Ook van de bewoners die geen toeslagpartner van de hoofdbewoner zijn. Voor minderjarige kinderen van de hoofdbewoner geldt wel een vrijstelling van enkele duizenden Euro's. Maar een grote (na) betaling die in één keer ontvangen wordt door het minderjarige kind, kan wel degelijk invloed hebben op de huurtoeslag van de ouder.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wezenpensioen voor zoon 14

Ongelezen bericht door Lowieze »

Een kind is een medebewoner en telt (gedeeltelijk) mee voor de huurtoeslag.
TS kan, als er sprake is van huurtoeslag, wel aan de BD vragen dit inkomen aan te merken als ‘bijzonder inkomen’.
Dit is mogelijk bij ‘een wezenuitkering aan een ander dan de wettelijke vertegenwoordiger’.

Plaats reactie