LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ING verstuurt ongevraagd bankpas

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: ING verstuurt ongevraagd bankpas

Ongelezen bericht door BL2 »

Julie4444 schreef:
bprosman schreef:
Ik kan er alleen met code mee pinnen.
Is dan ook een stuk makkelijker om "mee te kijken" welke pincode er ingetoetst wordt :mrgreen:
Bij al die contactloze transacties kan dat niet meer :cry:
In winkels betaal ik contant. Het paslimiet van €20 zorgt er ook voor dat, mocht iemand meekijken én ongemerkt mijn pas weten te stelen (good luck with that), er geen geld uit de automaat meer komt.

Verder houden wij ons saldo laag, dus de kans is groot dat er nog niet eens €100 op de betaalrekening staat om er in een winkel mee te pinnen.

Even naast het feit dat ik nou niet echt binnen de "target" groep val van dat type crimineel. Duurt nog wel een jaartje of 30-40 voor ik grijs ga worden. :mrgreen:
Grappig, je verondersteld dat je pas over 30 pf 40 jaar grijs gaat worden, dan zou je nu zo tussen de 5 á 10 jaren oud moeten zijn. Verder denk je dat kinderen (jij dus :wink: ) dus niet het slachtoffer kunnen worden van meekijkers, terwijl juist kinderen zo slordig zijn als wat (net als hun vaak jonge ouders dus)
Alle boodschappen contant betalen is iets wat juist de leeftijdsgroep >70 nog doet.
Slechts E 100,- op je betaalrekening hebben staan schiet niet echt op, een gezin geeft dit met gemak per week in de supermarkt uit. Elke week je saldo weer aanvullen op betaalrekeing is niet echt handig, zeker niet als dit prefentief is tegen het "lenen" van je pas door criminelen, terwijl je schijnbaar niet tot de doelgroep behoort.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: ING verstuurt ongevraagd bankpas

Ongelezen bericht door Julie4444 »

BL2 schreef:
Julie4444 schreef:[...]
In winkels betaal ik contant. Het paslimiet van €20 zorgt er ook voor dat, mocht iemand meekijken én ongemerkt mijn pas weten te stelen (good luck with that), er geen geld uit de automaat meer komt.

Verder houden wij ons saldo laag, dus de kans is groot dat er nog niet eens €100 op de betaalrekening staat om er in een winkel mee te pinnen.

Even naast het feit dat ik nou niet echt binnen de "target" groep val van dat type crimineel. Duurt nog wel een jaartje of 30-40 voor ik grijs ga worden. :mrgreen:
Grappig, je verondersteld dat je pas over 30 pf 40 jaar grijs gaat worden, dan zou je nu zo tussen de 5 á 10 jaren oud moeten zijn. Verder denk je dat kinderen (jij dus :wink: ) dus niet het slachtoffer kunnen worden van meekijkers, terwijl juist kinderen zo slordig zijn als wat (net als hun vaak jonge ouders dus)
Alle boodschappen contant betalen is iets wat juist de leeftijdsgroep >70 nog doet.
Slechts E 100,- op je betaalrekening hebben staan schiet niet echt op, een gezin geeft dit met gemak per week in de supermarkt uit. Elke week je saldo weer aanvullen op betaalrekeing is niet echt handig, zeker niet als dit prefentief is tegen het "lenen" van je pas door criminelen, terwijl je schijnbaar niet tot de doelgroep behoort.
Ik ben 25. Mijn ouders zijn beiden 30 jaar ouder en van hen is nog maar 1 begonnen met grijs worden. In mijn moeders familie is de gemiddelde grijs-worden-leeftijd rond de 60-65.

Contant betalen geeft mij overzicht. Wij geven ongeveer €20 per boodschappenronde uit en gaan gemiddeld 1.5 keer per week boodschappen doen. Het limiet van €20 past dus bij ons. Het tweede limiet is groter voor het geval dat we onverhoopt toch meer wensen uit te geven. Mochten we grotere aankopen doen stel ik gewoon tijdelijk een ander limiet in.

Overigens heb ik jaren in een supermarkt gewerkt en heb zelf vaak genoeg anderen gewaarschuwd en ook een paar keer mensen gemaand verder weg van de pinnende klant te gaan staan. Onze manier van doen is voor extra veiligheid, want het kán je altijd overkomen. De limieten beperken de schade aanzienlijk.

Wat betreft het "probleem" van TS: het toegestuurd krijgen van een bankpas. Ik zie dat als service. ING dringt je niets op omdat je alles zelf kan instellen.

Moneyman
Berichten: 30109
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ING verstuurt ongevraagd bankpas

Ongelezen bericht door Moneyman »

breien schreef:Contactloos betalen is wel gemakkelijk en snel. Voor de paranoiden op dit forum. Bij contactloos betalen heeft het geen zin om over de schouder mee te kijken, want mijn pincode 9471 tik ik toch niet in.
bprosman schreef:
Ik kan er alleen met code mee pinnen.
Is dan ook een stuk makkelijker om "mee te kijken" welke pincode er ingetoetst wordt :mrgreen:
Bij al die contactloze transacties kan dat niet meer :cry:
Niet helemaal waar. Het is ook bij contactloos betalen nog steeds nodig om een pincode in te toetsen zodra een bepaald bedrag wordt overschreden.

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: ING verstuurt ongevraagd bankpas

Ongelezen bericht door BL2 »

Julie4444 schreef: Contant betalen geeft mij overzicht. Wij geven ongeveer €20 per boodschappenronde uit en gaan gemiddeld 1.5 keer per week boodschappen doen. Het limiet van €20 past dus bij ons. Het tweede limiet is groter voor het geval dat we onverhoopt toch meer wensen uit te geven. Mochten we grotere aankopen doen stel ik gewoon tijdelijk een ander limiet in.

Overigens heb ik jaren in een supermarkt gewerkt en heb zelf vaak genoeg anderen gewaarschuwd en ook een paar keer mensen gemaand verder weg van de pinnende klant te gaan staan. Onze manier van doen is voor extra veiligheid, want het kán je altijd overkomen. De limieten beperken de schade aanzienlijk.
Super dat je op jou leeftijd (was ik nog maar zo jong) zo omgaat met je bankpas en saldo. Je bent een voorbeeld voor vele. Echter met zulk soort kleine bedragen komen vele niet rond, en kiezen voor het gemak.
Bij ons staat er altijd tussen de 1000 en 1500 euro op de betaalrekening, maar er gaan dan ook fors hogere bedragen rond "om in leven te blijven".
Wij pinnen alles, we hebben nog geen 25 euro contant in huis. Dat vonden de inbrekers destijds weer wat minder, overigens :shock:

Met je stelling over het toezenden van de pas ben ik het geheel eens. Wil je niet contactloos betalen zoals TS, zet het gewoon uit, die vrijheid heb je gelukkig.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: ING verstuurt ongevraagd bankpas

Ongelezen bericht door sjohie »

kweenie schreef:Sommige banken sturen vooraf nog een brief dat er een bankpas verstuurd gaat worden. En ik kan mij ook voorstellen dat het voor een bank relatief eenvoudig is om binnen het internetbankieren een bericht hierover in de mededelingen-box te zetten. Daarmee voorkom je ook nog eens dat beide brieven onderschept worden. Ik begrijp dat ING dit allebei niet heeft gedaan? Dat zou ik toch wel hebben verwacht en dat vind ik dan wel een beetje slordig. Een verbeterpuntje, zullen we maar zeggen...
Nou moet ik bekennen dat ik ~1x/jaar alle meldingen in de app en op de telebankiersite lees en archiveer/weggooi, en dus wat dat betreft ook niet echt een goed geïnformeerde klant ben. Dan vind ik het wel weer fijn dat ze die pas zo opsturen, zonder dat ik er wat voor hoef te doen. :wink:

Mucha

Re: ING verstuurt ongevraagd bankpas

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: ING verstuurt ongevraagd bankpas

Ongelezen bericht door Dirkie »

Ik heb nog nooit ongevraagd een nieuwe pas van de ING gekregen. Ik moet er altijd zelf om vragen omdat hun passen op de een of andere manier nooit erg lang meegaan. En ik bewaar ze echt heel zorgvuldig in een metalen case. Maar meestal zijn ze na 2 jaar wel echt versleten :D

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: ING verstuurt ongevraagd bankpas

Ongelezen bericht door GJvdZ »

BL2 schreef:
Julie4444 schreef:
Bij ons staat er altijd tussen de 1000 en 1500 euro op de betaalrekening, maar er gaan dan ook fors hogere bedragen rond "om in leven te blijven".
Dat is nu iets wat absoluut niet slim is. Als iemand dan jouw PIN code en pas heeft, kan dat bedrag in een dag worden opgenomen. Het is een stuk slimmer om alles wat je niet direct nodig hebt op een spaarrekening te zetten en vlak voordat je het nodig hebt terug te boeken naar de betaalrekening.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: ING verstuurt ongevraagd bankpas

Ongelezen bericht door Julie4444 »

GJvdZ schreef:
BL2 schreef:
Julie4444 schreef:
Bij ons staat er altijd tussen de 1000 en 1500 euro op de betaalrekening, maar er gaan dan ook fors hogere bedragen rond "om in leven te blijven".
Dat is nu iets wat absoluut niet slim is. Als iemand dan jouw PIN code en pas heeft, kan dat bedrag in een dag worden opgenomen. Het is een stuk slimmer om alles wat je niet direct nodig hebt op een spaarrekening te zetten en vlak voordat je het nodig hebt terug te boeken naar de betaalrekening.
Het lijkt in jouw post net alsof ik dat gezegd heb, maar dat is beslist niet zo.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: ING verstuurt ongevraagd bankpas

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Het is toch niet altijd zo onschuldig ..
Brabants Dagblad schreef: TILBURG - Een 76-jarige Amsterdammer is een zwemmiddagje in het Tilburgse recreatiebad Stappegoor duur komen te staan.

De bejaarde man werd het slachtoffer van phishing nadat twee jonge mannen de tas uit zijn kluisje hadden gehaald. Met de bankpas die daarin zat, slaagden de mannen erin 13.000 euro van de rekening van het slachtoffer af te halen.

Hoe geraffineerd ze op dinsdag 13 september te werk gingen, liet de politie maandagavond zien in Bureau Brabant, het opsporingsprogramma van Omroep Brabant.

Codes afgegeven
Twee weken voor zijn bezoek aan Stappegoor was de man ongevraagd een bankpas toegestuurd. Daarop volgde een nauwelijks van echt te onderscheiden nepmail van de Rabobank, waarin de man om zijn inlog- en pincode werd gevraagd. Banken vragen daar nooit om per mail, maar de man gaf zijn codes toch door.

Ten slotte was het voor de twee daders alleen nog zaak om in het zwembad de code af te kijken die de man intoetste voor het openen van zijn kluisje.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: ING verstuurt ongevraagd bankpas

Ongelezen bericht door angel1978 »

Leo The Emperor schreef:Het is toch niet altijd zo onschuldig ..
Brabants Dagblad schreef: TILBURG - Een 76-jarige Amsterdammer is een zwemmiddagje in het Tilburgse recreatiebad Stappegoor duur komen te staan.

De bejaarde man werd het slachtoffer van phishing nadat twee jonge mannen de tas uit zijn kluisje hadden gehaald. Met de bankpas die daarin zat, slaagden de mannen erin 13.000 euro van de rekening van het slachtoffer af te halen.

Hoe geraffineerd ze op dinsdag 13 september te werk gingen, liet de politie maandagavond zien in Bureau Brabant, het opsporingsprogramma van Omroep Brabant.

Codes afgegeven
Twee weken voor zijn bezoek aan Stappegoor was de man ongevraagd een bankpas toegestuurd. Daarop volgde een nauwelijks van echt te onderscheiden nepmail van de Rabobank, waarin de man om zijn inlog- en pincode werd gevraagd. Banken vragen daar nooit om per mail, maar de man gaf zijn codes toch door.

Ten slotte was het voor de twee daders alleen nog zaak om in het zwembad de code af te kijken die de man intoetste voor het openen van zijn kluisje.
Behalve dat het er als bijzin bij werd vermeld, wat heeft het nu met het ongevraagd toesturen van een bankpas te maken? Dit had met elke bestaande pas ook gekund. Zijn pas is gestolen, hij heeft zijn codes afgegeven en zijn pincode is afgekeken.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: ING verstuurt ongevraagd bankpas

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Breien en Angel1978 jullie laten wel even jullie naieve kant zien.

De bankpas is niet door het slachtoffer aangevraagd , maar door de daders, die deze man al eerder kenden en wisten dat er veel geld op zijn rekening stond. Dat is dus geen toeval.

Een paar dagen na ontvangst van de pas die ze zelf hadden aangevraagd, hebben ze een nep e-mail namens de Rabobank gestuurd, waarbij het slachtoffer werd gevraagd om de pas te activeren door zijn codes te kiezen .

Vervolgens zijn ze hem vanuit Amsterdam naar Tilburg gevolgd, en hebben hem daar steeds in de gaten gehouden

Al met al een goed voorbereide actie.

Natuurlijk had hij niet moeten reageren op de nep e-mail, maar daar stonden al zijn gegevens, inclusief rekeningnummer en pasnummer al in vermeld

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: ING verstuurt ongevraagd bankpas

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dan is het dus niet een ongevraagde bankpas, waarbij initiatief bij de bank ligt.
Bankpas aanvragen kan bij rabo alleen via internet bankieren, app of telefoon (waarbij ze je identiteit controleren)...
.
In de Mail stond het bankpasnr van de aangevraagde bankpas? En hoe hadden ze die dan bemachtigd?

Ergens klopt er iets niet in het verhaal, maar noem jij het maar naïef :wink:

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: ING verstuurt ongevraagd bankpas

Ongelezen bericht door Brainless »

Elke week je saldo weer aanvullen op betaalrekeing is niet echt handig, zeker niet als dit prefentief is tegen het "lenen" van je pas door criminelen, terwijl je schijnbaar niet tot de doelgroep behoort.
Dat is kwestie van 1x overschrijven via de app.
Ik heb max 250 staan op mijn betaalrekening.
Dat is voor de boodschappen en een x tanken.
Voordat ik (grotere) boodschappen ga halen check ik altijd even of er voldoende opstaat.
En die ene x per jaar dat het bij de kassa onvoldoende saldo is; dan zet ik gelijk even geld over.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: ING verstuurt ongevraagd bankpas

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Punt is dat als je een bankpas krijgt waarom je niet hebt gevraagd , het vestandig is om goed op te letten, of misschien zelfs de bank te bellen met de vraag waarom er een nieuwe pas is gestuurd. Het lijkt ( en is ) een goede service om een nieuwe bankpas te geven, maar misbruik ligt ook hier op de loer.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: ING verstuurt ongevraagd bankpas

Ongelezen bericht door angel1978 »

Leo The Emperor schreef:Punt is dat als je een bankpas krijgt waarom je niet hebt gevraagd , het vestandig is om goed op te letten, of misschien zelfs de bank te bellen met de vraag waarom er een nieuwe pas is gestuurd. Het lijkt ( en is ) een goede service om een nieuwe bankpas te geven, maar misbruik ligt ook hier op de loer.
Dat is het sowieso, maar ook dat staat weer los van het ongevraagd sturen van de bankpas.
Ongevraagd is weer wat anders dan onaangekondigd. In de brief die je krijgt van de bank staat gewoon netjes dat je een nieuwe pas krijgt, waarom je een nieuwe pas krijgt en hoe je deze moet activeren ( en dat is niet op de wijze zoals deze man heeft gedaan ). Daarnaast staat idd. dat je bij twijfel contact op moet nemen met de bank.

Dat de man niets hiermee gedaan heeft, zijn pincode invult n.a.v. een e-mail ( wat je sowieso nooit moet doen ) en zijn codes afgeeft getuigt dan ook van naïviteit. Blijkbaar helpen al die brieven, reclames en andere uitingsvormen van de bank nog steeds niet voldoende voor een bepaalde categorie mensen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ING verstuurt ongevraagd bankpas

Ongelezen bericht door kweenie »

Brainless schreef:
Elke week je saldo weer aanvullen op betaalrekeing is niet echt handig, zeker niet als dit prefentief is tegen het "lenen" van je pas door criminelen, terwijl je schijnbaar niet tot de doelgroep behoort.
Dat is kwestie van 1x overschrijven via de app.
Ik heb max 250 staan op mijn betaalrekening.
Dat is voor de boodschappen en een x tanken.
Voordat ik (grotere) boodschappen ga halen check ik altijd even of er voldoende opstaat.
En die ene x per jaar dat het bij de kassa onvoldoende saldo is; dan zet ik gelijk even geld over.
In het voorbeeld van de zwembadcriminelen zou dat waarschijnlijk alleen wat hebben uitgemaakt als de spaarrekening bij een andere bank was. Als je de pin hebt van de Rabobank pas, en de bijbehorende pas, dan kun je namelijk eenvoudig in internetbankieren inloggen en vervolgens al het geld van de spaarrekening(en) oversluizen naar de betaalrekening. (Waarschijnlijk hebben zij dit ook zo gedaan; het lijkt mij dat het waarschijnlijker is dat er een normaal bedrag op de betaalrekening stond en 13.000 op de spaarrekening dan dat er 13.000 op de betaalrekening stond.)

Gesloten