LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pakket uit China met bijkomende kosten

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
Gesloten
DianaV
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 feb 2016 16:37

Pakket uit China met bijkomende kosten

Ongelezen bericht door DianaV »

Ik bestel regelmatig pakketjes uit China. Meestal kleine dingen zoals make-up, kwastjes etc.
Dit keer had ik 2 telefoonhoesjes besteld met een totale waarde van €6. Gratis verzending.
Vanmiddag vond ik een briefje in de brievenbus dat de postbezorger langs is geweest maar dat ik het pakketje elders moet ophalen omdat er nog €26 bijkomt. Dit vond ik dus erg raar omdat ik vaker kleine dingen uit China bestel en ik nog niet eerder invoerrechten oid hoefde te betalen.
Nou heb ik het een en ander op internet opgezocht en daar staat ook dat bij bestellingen met een totale waarde tot €22 geen invoerrechten, belastingen en dergelijke betaald hoeven te worden. Ook zaten er geen verzendkosten bij en was de verzending niet met ups/dhl e.d.
Iemand die hier ervaring mee heeft en me kan vertellen waar deze extra kosten dan wel voor zijn?

taxikemperman
Berichten: 632
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Pakket uit China met bijkomende kosten

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Hallo Diana
Je hebt helemaal gelijk
Ik denk dat er een fout gemaakt is.
Ik zou de uitdraai van de internetsite meenemen en dan even vragen hoe het zit.
Mogelijk kan je eerst met een klantenservice bellen of chatten??

gerda1956
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2005 21:22

Re: Pakket uit China met bijkomende kosten

Ongelezen bericht door gerda1956 »

Nee, U heeft geen verzendkosten betaald, maar het transportbedrijf verzendt niet gratis. De transportkosten die de verzender aan de transporteur heeft betaald, worden bij de waarde van de goederen opgeteld. Op de douanepapieren zouden dus altijd de door de verzender gemaakte kosten genoteerd moeten worden. Staat er geen bedrag, heeft de douane staffels,: een pakket uit dat land van dat gewicht is die prijs. Die prijs wordt dan bij de waarde van uw zending opgeteld en daarover berekent de douane de btw en eventuele invoerrechten. En uiteraard komen daar de kosten van inklaring voor der transporteur ook bij.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Pakket uit China met bijkomende kosten

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

gerda1956 schreef:Nee, U heeft geen verzendkosten betaald, maar het transportbedrijf verzendt niet gratis. De transportkosten die de verzender aan de transporteur heeft betaald, worden bij de waarde van de goederen opgeteld. Op de douanepapieren zouden dus altijd de door de verzender gemaakte kosten genoteerd moeten worden. Staat er geen bedrag, heeft de douane staffels,: een pakket uit dat land van dat gewicht is die prijs. Die prijs wordt dan bij de waarde van uw zending opgeteld en daarover berekent de douane de btw en eventuele invoerrechten. En uiteraard komen daar de kosten van inklaring voor der transporteur ook bij.

Uit de OP:
Gratis verzending.
De Chinese overheid "sponsort" het gratis versturen. De verzender heeft dus geen transportkosten gemaakt. Vervolgens wordt de zending als in NL aankomt door de uiteindelijke vervoerder ( zal veelal PostNl ) vbezorgd worden, en ja daar wordt niets op verdient maar dat zijn nu eenmaal de gemaakte afspraken.

Zolang de waarde van de zending onder de 21,- euro is, is er helemaal niets verschuldigd.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Pakket uit China met bijkomende kosten

Ongelezen bericht door langste adem »

Soms glipt een soortgelijk pakketje door de douane heen maar toch worden de verzendkosten officieel bij het aankoopbedrag opgeteld. En ook al betaalt de ontvanger geen verzendkosten, die zijn er wel. Of de verzender in China die nu betaalt of de Chinese overheid doet niet ter zake.. Dan wordt er gewoon een schatting gemaakt van de verzendkosten door de douane.

flief
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 jan 2006 08:11

Re: Pakket uit China met bijkomende kosten

Ongelezen bericht door flief »

Op pakketten van buiten Europa die boven de 20 euro zijn betaal je wel invoerrechten/btw

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Pakket uit China met bijkomende kosten

Ongelezen bericht door newmikey »

DianaV schreef:Ik bestel regelmatig pakketjes uit China. Meestal kleine dingen zoals make-up, kwastjes etc.
Dit keer had ik 2 telefoonhoesjes besteld met een totale waarde van €6. Gratis verzending.
Vanmiddag vond ik een briefje in de brievenbus dat de postbezorger langs is geweest maar dat ik het pakketje elders moet ophalen omdat er nog €26 bijkomt. Dit vond ik dus erg raar omdat ik vaker kleine dingen uit China bestel en ik nog niet eerder invoerrechten oid hoefde te betalen.
Nou heb ik het een en ander op internet opgezocht en daar staat ook dat bij bestellingen met een totale waarde tot €22 geen invoerrechten, belastingen en dergelijke betaald hoeven te worden. Ook zaten er geen verzendkosten bij en was de verzending niet met ups/dhl e.d.
Iemand die hier ervaring mee heeft en me kan vertellen waar deze extra kosten dan wel voor zijn?
Ik zou u adviseren even een specificatie op te vragen. Op zich zouden twee hoesjes er zonder al te veel problemen doorheen moeten komen. Gezien het bedrag zou het kunnen dat de waarde door de verzender verkeerd is opgegeven of dat er een invoerfout is gemaakt bij het doen van de electronische SAGITTA aangifte door de import afdeling van de vervoerder. Over het algemeen is een bezwaar wel mogelijk maar omslachtig en is vaak het sop de kool niet waard. Dan kunt u beter het pakketje weigeren en bij de verzender aan de bel trekken.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Pakket uit China met bijkomende kosten

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

langste adem schreef:Soms glipt een soortgelijk pakketje door de douane heen maar toch worden de verzendkosten officieel bij het aankoopbedrag opgeteld. En ook al betaalt de ontvanger geen verzendkosten, die zijn er wel. Of de verzender in China die nu betaalt of de Chinese overheid doet niet ter zake.. Dan wordt er gewoon een schatting gemaakt van de verzendkosten door de douane.

Nou, dan zijn er bij mij wel heeeeeeel veel pakjes door de douane geglipt de afgelopen 6 jaar.
Ik ben niet bekend dat verzendkosten bij een aankoop uit China worden opgeteld......waar kan ik dit vinden ? Leer graag bij.


langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Pakket uit China met bijkomende kosten

Ongelezen bericht door langste adem »

En op http://chinesewebshop.nl/special-douane ... ten-china/ staat :
"Pakketjes met een waarde tot 22 euro mogen vrij ingevoerd worden, zonder douanerechten en omzetbelasting."
Dat klopt helemaal, alleen zegt men er niet bij dat de verzendkosten bij de waarde worden opgeteld.

En verderop staat :
"Naast de standaard tarieven brengen postbedrijven extra inklaringskosten in rekening. Dit zijn de kosten die ze maken, door jouw pakket bij de douane aan te melden. Deze kosten bedragen 13 euro (voor PostNL) en 17,50 euro voor EMS zendingen!"
Alleen de standaard inklaringskosten van 13 euro zijn dus al veel voor een aankoop van in dit geval 6 euro.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Pakket uit China met bijkomende kosten

Ongelezen bericht door newmikey »

Even strikt formeel en belastingtechnisch: voor het bepalen of de belastingvrije drempel van €22 wordt overschreden, worden de vervoerskosten niet meegererekend. Als deze waarde wordt overschreden, wordt echter belasting geheven over het aankoopbedrag plus de vervoerskosten (CIF). Als de vervoerskosten niet duidelijk op de documenten worden vermeld, wordt met standaard tabellen gerekend waarbij wel verschil wordt gemaakt tussen postzendingen, expresspakketjes of gewone luchtvracht (IATA rates) zodat de werkelijke kosten zo veel mogelijk worden benaderd. Het is daarbij niet van belang of u ze nu wèl of niet daadwerkelijk aan de leverancier heeft betaald. Voor het doen van de (electronische) aangifte en het voorschieten van de geheven heffingen mogen vervoerders administratiekosten heffen. Die zijn bij PostNL €13 en bij sommige pakketvervoerders zelfs 17.50. Bij expediteurs bedragen die kosten vaak €75 of meer.

De Douane kàn afwijken van de aangegeven waarde (na dat de vervoerder aangifte heeft gedaan) als deze te sterk afwijkt van referentiewaardes voor gelijkaardige goederen. Als er op een pakket helemaal geen gegevens voorkomen zal de aangever (vaak het post- of pakket-bedrijf) u om meer informatie vragen en altijd aangifte doen. In dat laatste geval zullen er dus altijd administratiekosten worden gerekend zelfs als uiteindelijk blijkt dat de waarde lager is dan €22.

Pakjes liggen niet "bij de Douane", ze worden opgeslagen in loodsen van de vervoerder die daarvoor een vergunning (entrepot) heeft. Pas na toestemming van de Douanecomputer mogen de pakjes uit de loods worden gehaald. Voor de lage waarde pakketten mèt documentatie wordt die toestemming vaak voor meerdere pakketjes samen verleend. Voor twijfelgevallen en/of hogere waardes komt die toestemming vaak nadat de aangifte is goedgekeurd en vrijgegeven. Soms moeten pakketjes opengemaakt worden, "gezien" heet dat bij de Douane en daarvoor komt één of meerdere malen per dag een mobiel Douaneteam bij de vervoerder langs. Als het pakketje opengemaakt moet worden, doet de ambtenaar dit nooit zèlf, dat zal altijd een vertegnwoordiger van de vervoerder zijn die er ook verantwoordelijk voor is de boel dan weer netjes dicht te maken.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Pakket uit China met bijkomende kosten

Ongelezen bericht door langste adem »

Even strikt formeel en belastingtechnisch: voor het bepalen of de belastingvrije drempel van €22 wordt overschreden, worden de vervoerskosten niet meegererekend.
Het zou kunnen dat dat in de praktijk niet of nauwelijks gebeurt , dat is dan ook een reden dat er zo vaak soortgelijke pakketjes moeiteloos en zonder extra kosten keurig worden bezorgd. Ik heb de indruk dat dit bij gewone briefpost makkelijker gaat, en bij een DHL of FedEx pakketdienst minder makkelijk. En natuurlijk wordt niet iedere zending doorgelicht, het zijn steekproeven. En als jouw zending er dan uit wordt gepikt betaal je misschien geeneens BTW of invoerrechten, maar wel de inklaringskosten,

Een aantal jaar geleden heb ik weleens online sigaretten proberen te kopen , en de afzender splitste toen de zending : er werden toen dagelijks 2 pakjes sigaretten in een envelopje verstuurd om de waarde lag te houden.
Dit zou heel goed gewerkt kunnen hebben in het begin, maar mijn zendingen waren allemaal onderschept, ik moest dus extra betalen.
En daarnaast zijn er tal van andere truucjes om de kosten bij invoer te beperken : dat kan zijn door termen te gebruiken als " gift" of " no commercial value" . Soms wordt de waarde bewust lager vermeld op de papieren.

Op een gegeven moment valt het toch op bij de douane dat ze wel erg veel inkomsten mislopen. Zo gaat het denk ik ook bij de Chinese webshops, die de laatste jaren heel veel verkopen aan ons.

En om even terug te komen op het waarom de verzendkosten ook bij de aanschafkosten worden opgeteld : anders krijg je weer het trucje dat er dure producten bewust spotgoedkoop worden verkocht, maar met torenhoge verzendkosten.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Pakket uit China met bijkomende kosten

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

langste adem schreef:Dat staat hier....
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... etaankopen

Ik lees o.a.
Dit onderdeel is alleen bedoeld voor particulieren, die goederen ontvangen uit het buitenland van organisaties en bedrijven.

Ik bestel niet bij een organisatie / bedrijf maar een particulier.

Dan is denk ik dit van toepassing:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... iculieren/

en dit

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... bij_invoer


Anyway, blijkbaar heb ik ruim 6 jaar mazzel want ik heb nog nooit of te nimmer aanvullende kosten gehad. Daarentegen blijf ik veelal onder de 21 euri.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Pakket uit China met bijkomende kosten

Ongelezen bericht door langste adem »

De regels bij zendingen tussen 2 particulieren zijn weliswaar iets soepeler, maar aangezien u het heeft over bestellingen betwijfel ik het of u onder die regeling valt.

Maar ach, het gaat bij u dus al 6 jaar goed ,en als er dan eens in de zoveel tijd WEL een keer aanvullende kosten zijn is het ook geen onoverkomelijke ramp.
Zie het als snelheidscontroles : de politie pakt ook liever een echte snelheidsduivel, dan dat ze iemand beboeten die slechts 1 km per uur te hard rijdt.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Pakket uit China met bijkomende kosten

Ongelezen bericht door newmikey »

Even wat puntjes op de i:
langste adem schreef: En natuurlijk wordt niet iedere zending doorgelicht, het zijn steekproeven. En als jouw zending er dan uit wordt gepikt betaal je misschien geeneens BTW of invoerrechten, maar wel de inklaringskosten,
Voor wat betreft het eerste: als je met "doorgelicht" bedoelt dat ze ingezien worden dan klopt dat. De douanecomputer bevat risicoprofielen die continue worden aangepast op goederensoorten, verdachte afzenders, landen en ontvangers. Daarbovenop zijn er nog een aantal controles die geheel willekeurig worden aangewezen ter controle. De aangever (de pakketvervoerder) zelf doet echter de eerste schifting voor wat betreft kleine lage-waarde zendingen die buiten het schriftelijke aangifte circuit worden gehouden en die administratief worden afgehandeld/vrijgegeven. Ook bij deze vrijgave wil er nog wel eens een zending uitspringen die op papier opvalt (via het vervoersmanifest) en die dan wordt aangewezen om alsnog de schriftelijke aangifte procedure te volgen. Aangezien de expresvervoerders ook grotere pakketten vervoeren dan PostNL zal daar inderdaad een wat hoger percentage schriftelijk worden afgehandeld.
Een aantal jaar geleden heb ik weleens online sigaretten proberen te kopen , en de afzender splitste toen de zending : er werden toen dagelijks 2 pakjes sigaretten in een envelopje verstuurd om de waarde lag te houden.
Dit zou heel goed gewerkt kunnen hebben in het begin, maar mijn zendingen waren allemaal onderschept, ik moest dus extra betalen.
Tja, sigaretten en andere accijnswaren zijn wettelijk uitgesloten van de €22 en €150 drempelwaarden - die worden altijd schriftelijk afgehandeld en daar wordt te allen tijde een betaling voor vereist.
En daarnaast zijn er tal van andere truucjes om de kosten bij invoer te beperken : dat kan zijn door termen te gebruiken als " gift" of " no commercial value" . Soms wordt de waarde bewust lager vermeld op de papieren.
Yep, maar die trucjes kent de Douane ook héél goed, alsmede de verzenders die ze toepassen. Kan eens een paar keer per ongeluk er door glippen maar uiteindelijk houdt het een keer op.
En om even terug te komen op het waarom de verzendkosten ook bij de aanschafkosten worden opgeteld : anders krijg je weer het trucje dat er dure producten bewust spotgoedkoop worden verkocht, maar met torenhoge verzendkosten.
Nee, dat speelt helemaal geen rol. De verzendkosten worden bijgeteld omdat ze volgens het Europees Douanewetboek als onderdeel van de douanewaarde worden gezien:
VERORDENING (EEG) Nr. 2913/92 VAN DE RAAD
van 12 oktober 1992 tot vaststelling van het communautair douanewetboek

Artikel 32
Voor het vaststellen van de douanewaarde met toepassing van
artikel 29 wordt de voor de ingevoerde goederen werkelijk betaalde of
te betalen prijs verhoogd met:
...
...
e) i) de kosten van vervoer en verzekering van de ingevoerde goederen
...
De vervoerskosten maken deel uit van de z.g. "CIF" waarde (Cost, Insurance, Freight) die in bijna alle landen ter wereld als uitgangspunt voor de te berekenen heffingen dient.

Gesloten