LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verzonden pakket in Rotterdam ophalen?

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Verzonden pakket in Rotterdam ophalen?

Ongelezen bericht door czarczar »

berndv schreef:Lekker mijn quote uit verband trekken :roll: er stond nog wat achter. Namelijk als ts het artikel graag wil hebben de optie bij de webshop neerleggen. Of opdraaien voor de kosten van dhl, want als ts de verzendkosten terug krijgt, zal iemand toch dhl moeten betalen, en dat komt op het bordje van de verzender, of de reiskosten vergoeden om het pakket daar op te halen.
DHL is echt niet de enige bezorger hoor. Er zijn er tientallen.
Levering van het product is inclusief de verzending ervan. Dat risico ligt dus bij de verkoper, want de verkoper kiest zijn verzenders. Sterker nog, terugzending is in beginsel ook op kosten van de verkoper. Dat allemaal volgens de nieuwste regels van de wet kopen op afstand sinds 13 juni 2014:
http://www.consuwijzer.nl/thema/kopen-o ... na-13-juni

Niet dat jij het tegenovergestelde beweert, maar je doet dat wel erg onduidelijk.
En de reiskosten vergoeden betekent in dit geval dus gewoon nog op het afleveradres bezorgen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Verzonden pakket in Rotterdam ophalen?

Ongelezen bericht door berndv »

czarczar schreef: Niet dat jij het tegenovergestelde beweert, maar je doet dat wel erg onduidelijk.
En de reiskosten vergoeden betekent in dit geval dus gewoon nog op het afleveradres bezorgen.
Ik doe niks onduidelijk. Jij maakt de boel vaag. Ts heeft 2 opties, de koop ontbinden of het artikel ophalen bij het depot op 30km afstand. Ophalen is voor ts geen optie, gezien de kosten, zoals deze aangeeft. Dus blijft ontbinden/annuleren over. Deze optie gaat de ondernemer geld kosten aangezien die nu de rekening voor retourtransport krijgt en de kosten voor de eerste verzending, aangezien de verzendkosten ook teruggestort dienen te worden, en ts krijgt het speelgoed voor haar kleine niet. Dus dit levert voor niemand iets op. Als de webshop of de eventuele reiskosten voor ts zou vergoeden of een nieuwe aanbieding aan de deur, zijn de kosten voor de shop lager en krijgt ts haar speelgoed.

Dat heet logica en een win/win situatie creëeren. Niks vaags aan.

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Verzonden pakket in Rotterdam ophalen?

Ongelezen bericht door czarczar »

berndv schreef:Ts heeft 2 opties, de koop ontbinden of het artikel ophalen bij het depot op 30km afstand.
Dat is simpel.
En daarna een heel verhaal wat gunstiger is voor de verkoper of de koper, en dat heet vaag doen.
Gewoon ontbinden en laat de verkoper het dan maar uitzoeken/aanbieden, dat is weer duidelijk.

Femmiej
Berichten: 176
Lid geworden op: 04 dec 2010 22:20

Re: Verzonden pakket in Rotterdam ophalen?

Ongelezen bericht door Femmiej »

Ga morgen de webshop maar weer eens bellen en wie weet bieden ze gewoon aan het alsnog te verzenden... Mijn topic was zoals sommige verkeerd opgevat hebben niet om de webshop 'zwart' te maken, daarom heb ik ook geen naam genoemd.
Vond het alleen niet kloppen dat DHL zegt, kom het maar in rdam halen. Dat is toch geen bezorgservice?
En daarbij vroeg ik mij af of er misschien mensen waren die dit wel eerder meegemaakt hebben en hoe het bij hen afgelopen is.

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Verzonden pakket in Rotterdam ophalen?

Ongelezen bericht door czarczar »

Femmiej schreef:Vond het alleen niet kloppen dat DHL zegt, kom het maar in rdam halen. Dat is toch geen bezorgservice?
Juridisch gezien is dat de service van je leverancier.
Ik heb het ook wel eens meegemaakt. Woonde in Hengelo en er werd gezegd: kom het maar in Zutphen halen bij ons depot van UPS. Is ietsje meer dan 30 km, eerder 60 km.
De leverancier moet het oplossen, desnoods geeft hij DHL nogmaals opdracht.
En Rotjeknor, nee, voor geen goud.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verzonden pakket in Rotterdam ophalen?

Ongelezen bericht door 16again »

czarczar schreef:Sterker nog, terugzending is in beginsel ook op kosten van de verkoper. Dat allemaal volgens de nieuwste regels van de wet kopen op afstand sinds 13 juni 2014:
http://www.consuwijzer.nl/thema/kopen-o ... na-13-juni
Op die pagina lees ik niet dat ondernemer het terugsturen moet betalen.

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Verzonden pakket in Rotterdam ophalen?

Ongelezen bericht door czarczar »

16again schreef:Op die pagina lees ik niet dat ondernemer het terugsturen moet betalen.
Op die pagina staat wel een linkje naar de regels m.b.t. terug sturen, naar de volgende pagina dus:
http://www.consuwijzer.nl/elektronica/k ... en-betalen

U betaalt de verzendkosten voor het terugsturen van het product. Dit hoeft alleen als de verkoper u van te voren heeft geïnformeerd over die kosten. Heeft de verkoper u niet laten weten dat u verzendkosten moet betalen als u het product terugstuurt? Dan moet de verkoper de verzendkosten die u maakt om het product terug te sturen betalen.

pinguin
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 jun 2005 16:25

Re: Verzonden pakket in Rotterdam ophalen?

Ongelezen bericht door pinguin »

Een aantal webshops kiest inderdaad voor Dhl. Je ontvangt een Track&Trace waar je niets aan hebt en op de dag dat ze moeten komen zie je ze niet.
Voor de webshop zijn de verzendkosten schijnbaar laag, terwijl je als klant toch het gewone tarief betaald.
Bij post.nl zie je precies binnen welk tijdsbestek ze komen.
Ik heb ook al eens een zending terug laten gaan en bij die webshop nooit meer besteld.
Voor 6,95 kan een pakket tot 30 kg verstuurd worden en als je dan niet thuis bent kun je duidelijk aangeven wanneer en waar je je pakket wilt ontvangen.
Bij Dhl " zakelijk" krijg je te horen, als je belt, Oh nee, dit is een goedkope service. Dan moet je niet bij ons zijn.
Er ligt een briefje in de bus en daar staat op wanneer ze weer komen. Zelfs als je dan zegt, dat ze gisteren zouden komen, maar niet geweest zijn, verwijzen ze je naar de webshop.
Niet meer bij webshops bestellen, die deze verzenddienst gebruiken.
Dan leren ze het misschien.
Als je 30 km moet rijden kun je het ook ergens in een fysieke winkel kopen en vervalt het gemak van de webshop.
Om TS nu aan te vallen, omdat die niet thuis was op het moment, dat de bestelling werd afgeleverd os niet juist.
Je gaat geen twee dagen thuis zitten, omdat een pakket wordt afgeleverd en zij niet precies aangeven wanneer.
Dit betreft een keuze voor slechte goedkope koeriersdienst van de webshop.

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Verzonden pakket in Rotterdam ophalen?

Ongelezen bericht door czarczar »

pinguin schreef:Voor de webshop zijn de verzendkosten schijnbaar laag, terwijl je als klant toch het gewone tarief betaald.
Als grote klant betaal je tussen de 3 en 3,50 euro excl. BTW voor een pakket.
DHL is in Nederland niet echt ingericht op consumenten, voor B2B is het prima.
De Track&Trace van DHL is echt een lachertje, er is bij heel DHL-Nederland slechts 1 persoon die weet hoe hij dat moet instellen voor klanten (webshops) en technisch lijkt het nergens naar.
Voor de rest is de logistiek van DHL wel prima, is mijn ervaring.

mh73

Re: Verzonden pakket in Rotterdam ophalen?

Ongelezen bericht door mh73 »

pinguin schreef:Om TS nu aan te vallen, omdat die niet thuis was op het moment, dat de bestelling werd afgeleverd os niet juist.
Je gaat geen twee dagen thuis zitten, omdat een pakket wordt afgeleverd en zij niet precies aangeven wanneer.
Dit betreft een keuze voor slechte goedkope koeriersdienst van de webshop.
TS hoefde maar 1 dag thuis te zitten, want het werd geleverd op de dag dat aangegeven was dat het geleverd zou worden.

Kent pinguin een koeriersdienst die precies aangeeft wanneer een pakket wordt geleverd? Ik ontvang zowel zakelijk als privé veel pakketten, en meestal draait het erop uit dat je er een hele dag voor thuis moet zitten (en dat ze altijd net komen als je de hond aan het uitlaten bent of je kind naar school brengt of haalt). Maar dan komen ze de dag erop nog een keer, en ben je er dan weer niet, dan krijg je een briefje in je bus om een afspraak te maken of dan moet je het ophalen in het depot of op het postkantoor.

Sorry hoor, maar als je iets koopt wat niet door de brievenbus past, dan is je enige verantwoordelijkheid als klant om thuis te zijn als het pakket bezorgd wordt. Wat mij betreft is men op een aantal punten totaal doorgeschoten met het beschermen van de consument.

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Verzonden pakket in Rotterdam ophalen?

Ongelezen bericht door czarczar »

mh73 schreef:Kent pinguin een koeriersdienst die precies aangeeft wanneer een pakket wordt geleverd?
Geen idee of Pinguin ze kent, maar ze zijn er wel. Hoe nauwer de time-slots des te duurder de dienst.
Een goed werkend T&T systeem helpt ook enorm. Ik kan soms wel vrij gemakkelijk inschatten wanneer een pakket wordt bezorgd. Het zit dan al in de bestelbus die het komt langs brengen en ze komen altijd rond dezelfde tijd bij mij langs (nauwkeurigheid van een uur ongeveer).
mh73 schreef:Sorry hoor, maar als je iets koopt wat niet door de brievenbus past, dan is je enige verantwoordelijkheid als klant om thuis te zijn als het pakket bezorgd wordt. Wat mij betreft is men op een aantal punten totaal doorgeschoten met het beschermen van de consument.
Het is de verkoper die zijn vervoerders kiest, daar heeft de koper geen keus in. Het is ook de verkoper die het product moet leveren en zolang dat niet is geleverd, voldoet de verkoper dus niet aan zijn leveringsplicht.
Als koper wil je je spullen het liefst zo snel mogelijk hebben, dus desnoods laat je het op je werk bezorgen, gebruik je een afleverpunt, kies je het adres van iemand die wel de gehele dag thuis is, of je timmert een kast aan de muur waarin de bezorgdienst het pakket kan achter laten.

In Duitsland heeft DHL zgn. ''Packstationen"
Afbeelding
Die staan bij supermarkten ed. in de buurt.
Daar laat je dan je pakje bezorgen. Je kunt een vakje openen middels een code die je krijgt toegestuurd. Je krijgt een mailtje als het in het packstation ligt en er wordt geregistreerd dat je het vak hebt geopend (bewijs van levering).

Femmiej
Berichten: 176
Lid geworden op: 04 dec 2010 22:20

Re: Verzonden pakket in Rotterdam ophalen?

Ongelezen bericht door Femmiej »

Mh73

Zoals je zegt, kan voorkomen dat je er niet heel de dag bent en dan krijg een vervolgpoging.
Dat was ook mijn gedachte, en als het de 2e keer weer niet lukt kun je het bij een servicepoint ophalen.
Ook dat zou ik geen probleem gevonden hebben.
Echter kreeg ik die keuze helemaal niet, mijn pakket ligt 30km verder 'punt'.
Dus dit is 'normale' situatie... Ik ontvang ook wel vaker pakketjes dus weet ook echt wel hoe het 'normaal' gaat.

Femmiej
Berichten: 176
Lid geworden op: 04 dec 2010 22:20

Re: Verzonden pakket in Rotterdam ophalen?

Ongelezen bericht door Femmiej »

Wat iedereen nu bedoeld betreft een 'normale' verzending.
DHL zakelijk is schijnbaar een heel ander principe.
Ik kreeg geen tijdvak bij t&t
En normaal komen pakjes bij mij 's morgens dus ook dat is anders.
Ik kon na de 1e poging niet kiezen hoe wat en wanneer de 2e poging gedaan kon worden.
Ook kon ik na de 2e poging het pakket niet bij een punt in de buurt ophalen.

Webshop probeer ik al de hele dag te bereiken maar krijg alleen voicemail, mail is ook nog niet beantwoord. Hoop dat ik snel contact krijg want ben benieuwd wat voor oplossing er komt.
Misschien versturen ze het nog wel een keer.

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Verzonden pakket in Rotterdam ophalen?

Ongelezen bericht door czarczar »

Femmiej schreef:Zoals je zegt, kan voorkomen dat je er niet heel de dag bent en dan krijg een vervolgpoging. Dat was ook mijn gedachte, ....
Het aantal pogingen is afhankelijk van de overeenkomst tussen verkoper en bezorgdienst.
Hoe meer pogingen, des te duurder per pakketje.
En uw afhaalpunt ligt 30 km verderop, waarschijnlijk is dat het sorteercentrum.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Verzonden pakket in Rotterdam ophalen?

Ongelezen bericht door eleven »

czarczar schreef:
mh73 schreef:Kent pinguin een koeriersdienst die precies aangeeft wanneer een pakket wordt geleverd?
Geen idee of Pinguin ze kent, maar ze zijn er wel. Hoe nauwer de time-slots des te duurder de dienst.
Een goed werkend T&T systeem helpt ook enorm. Ik kan soms wel vrij gemakkelijk inschatten wanneer een pakket wordt bezorgd. Het zit dan al in de bestelbus die het komt langs brengen en ze komen altijd rond dezelfde tijd bij mij langs (nauwkeurigheid van een uur ongeveer).
mh73 schreef:Sorry hoor, maar als je iets koopt wat niet door de brievenbus past, dan is je enige verantwoordelijkheid als klant om thuis te zijn als het pakket bezorgd wordt. Wat mij betreft is men op een aantal punten totaal doorgeschoten met het beschermen van de consument.
Het is de verkoper die zijn vervoerders kiest, daar heeft de koper geen keus in. Het is ook de verkoper die het product moet leveren en zolang dat niet is geleverd, voldoet de verkoper dus niet aan zijn leveringsplicht.
Als koper wil je je spullen het liefst zo snel mogelijk hebben, dus desnoods laat je het op je werk bezorgen, gebruik je een afleverpunt, kies je het adres van iemand die wel de gehele dag thuis is, of je timmert een kast aan de muur waarin de bezorgdienst het pakket kan achter laten.

In Duitsland heeft DHL zgn. ''Packstationen"
Afbeelding
Die staan bij supermarkten ed. in de buurt.
Daar laat je dan je pakje bezorgen. Je kunt een vakje openen middels een code die je krijgt toegestuurd. Je krijgt een mailtje als het in het packstation ligt en er wordt geregistreerd dat je het vak hebt geopend (bewijs van levering).
Het toesturen gaat via een SMS, maar alleen als je ook een Duits GSM nummer hebt. :wink:

mh73

Re: Verzonden pakket in Rotterdam ophalen?

Ongelezen bericht door mh73 »

[quote="czarczar"]Geen idee of Pinguin ze kent, maar ze zijn er wel. Hoe nauwer de time-slots des te duurder de dienst.
Een goed werkend T&T systeem helpt ook enorm. Ik kan soms wel vrij gemakkelijk inschatten wanneer een pakket wordt bezorgd. Het zit dan al in de bestelbus die het komt langs brengen en ze komen altijd rond dezelfde tijd bij mij langs (nauwkeurigheid van een uur ongeveer).

Dat klopt. Ik weet dat de pakketten van de post meestal tussen half twaalf en één uur gebracht worden en UPS komt meestal tussen één en drie. DHL weer wat later en bij Fedex weet je het nooit. Maar als je meestal de deur uit bent weet je dat ook niet natuurlijk.

In mijn woonplaats is ook zo'n gebouw met allerlei kluisjes waar je je pakje kunt laten bezorgen, maar ik zie daar eigenlijk nooit iemand in- of uitgaan, dus of dat een succes is durf ik niet te zeggen.

Femmiej
Berichten: 176
Lid geworden op: 04 dec 2010 22:20

Re: Verzonden pakket in Rotterdam ophalen?

Ongelezen bericht door Femmiej »

Zojuist contact met de webshop gehad en voor slechts €6,95 laten ze DHL weer bezorgen.

Mag dat nou of niet??

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Verzonden pakket in Rotterdam ophalen?

Ongelezen bericht door berndv »

Femmiej schreef:Zojuist contact met de webshop gehad en voor slechts €6,95 laten ze DHL weer bezorgen.

Mag dat nou of niet??
Moet u die kosten betalen? Dan zou ik het niet doen, en zoals hierboven al gezegd de koop annuleren op grond van de wet koop op afstand.

Femmiej
Berichten: 176
Lid geworden op: 04 dec 2010 22:20

Re: Verzonden pakket in Rotterdam ophalen?

Ongelezen bericht door Femmiej »

Ja ik moet die 6,95 over maken en dan geven zij DHL weer opdracht om te bezorgen.

Mocht ik de koop annuleren, moet ik dan niet alsnog verzendkosten betalen?

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Verzonden pakket in Rotterdam ophalen?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Femmiej schreef:Zojuist contact met de webshop gehad en voor slechts €6,95 laten ze DHL weer bezorgen.

Mag dat nou of niet??
Dit Lijkt me een redelijke oplossing, en beter dan alle genoemde alternatieven.

Als je nu de koop ontbindt hoef je juridisch gezien niets te betalen , maar moet je wel je reeds betaalde geld nog terugkrijgen. Als de webshop dan 6.95 (of meer) inhoudt op de terugbetaling heb je en geen speelgoed voor je kind en toch de verzendkosten betaald. Of ga je dan voor 6,95 een rechtszaak beginnen?

Soms is het ook een kwestie van gewoon praktisch blijven.

Gesloten