LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door olaf79 »

encore schreef:En Olaf79 duik eerst maar eens in de Engels wetgeving hierover. Daarna mag je weer de Nederlandse Overheid kwooten. En dat dingen "moeten" is inderdaad een farce . Hoe ga je nou je gelijk halen als de andere kant je lekker laat rondtollen? Inderdaad: niet. Nog altijd geldt: gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen. En je gaat geen webshop uit HongKong voor een ( CHINESE) rechter slepen omdat je maar liefst 200 euri voor je autoladio moest betalen ipv 130...
Encore, je snapt het kennelijk nog steeds niet. TS deed zaken met een engelse LTD en dus geldt niet de engelse maar de europese wet. Het betreft hier namelijk intracommunautaire handel. TS kan naar zowel de NL als engelse rechter stappen en deze zal de europese wet toepassen niet de NL of Engelse.
De europese wet is nu eenmaal bedoelt om dit soort conflicten op te lossen. Elke europese burger heeft zo een set gelijke consumentenrechten.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door newmikey »

mart2345 schreef: Daar gaat mijn verhaal niet over, het gaat over invoerheffingen, die zijn geen onderdeel van het aankoopbedrag, dat is het hele punt. Die zijn altijd voor rekening van de importeur, de koper dus in dit geval. Hij zal vast een recht op retour hebben, maar de TS heeft een artikel geimporteerd uit een niet EU-land en moet daar invoerrechten over betalen. Had hij het artikel aangenomen en vervolgens teruggestuurd dat had hij de invoerrechten terug moeten gaan vragen bij de belastingdienst, niet bij de firma en dan vraag ik me af of hij ze teruggekregen had. Dat weet ik niet. Nu heeft hij ze nooit betaald (want het artikel geweigerd) en dat is slim. Want daardoor denk ik dat de rekening voor hem vervalt omdat het importeren van het artikel niet is afgemaakt. Het koeriersbedrijf schiet invoerrechten voor en zij gaan dat of terugvragen aan de belastingdienst of in rekening brengen bij de webshop. Ik vermoed dat eerste.
Je hebt (bijna) helemaal gelijk op die laatste opmerking na. Dit zou moeten vallen onder art. 236-238 van het Communautair Douanewetboek die gaan over teruggaaf van invoerheffingen op goederen die "onvoorzien retour" worden gestuurd. Je moet je afvragen of de kosten van deze teruggaaf procedure (in tijd en moeite) voor UPS opwegen tegen de baten, waarschijnlijk is dat niet het geval en verhaalt UPS het gewoon op de verzender die het op zijn beurt weer...enfin, dàt deel heb je geheel correct voorspeld.
Mijn punt was vooral dat je bij een webshop die verstuurd uit een niet EU-land altijd kans maakt op invoerheffingen en dat deze zo ongeveer nooit bij de prijs zijn inbegrepen. En het is dan niet relevant waar de webshop is, het is alleen relevant waar het artikel vandaan komt. Een Brits bedrijf dat verstuurd vanuit China is invoerheffingen voor de koper, een Chinees bedrijf dat verstuurd vanuit Groot-Brittannië is geen invoerheffingen.
En ook hier heb je 100% gelijk. Rechten bij invoer alsmede invoer-BTW volgen de goederen-, niet de facturatie-stroom.

DennisVenray
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 aug 2014 12:27

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door DennisVenray »

Dit is de mail die ik van Lightinthebox heb ontvangen. Je hebt de keuze: of 50% retour ontvangen van hen na de invoerrechten zelf aan UPS voorgeschoten te hebben, of ze vernietigen het product (ad € 162,00) en dan moet je je geld maar terug zien te krijgen. Dan lijkt het me verstandiger de € 44,27 invoerrechten te betalen en maar hopen dat ze inderdaad 50% terugbetalen. Dan heb ik namelijk voor € 22,14 toch nog wat voor die € 162,00 (welk eigenlijk € 132,00 had moeten zijn) gekregen.

Feit blijft:
ze antwoorden in het Nederlands (dus ze bedienen wel degelijk de Nederlandse markt) en ze willen me in die mail aan iets herinneren wat op het moment van de aankoop voor me verzwegen werd.

Daarnaast is het dat dit soort bedrijven niet alleen nalaten klanten die via de zoekmachine rechtstreeks op het gezochte artikel in hun website uitkomen te informeren over nog bijkomende invoerrechten (dit is een zekerheid, niets eventueel), maar eigenlijk is het een oneigenlijke manier om te concurreren binnen de EU met andere (o.a. Europese) bedrijven. Europese bedrijven worden benadeeld (wel op korte termijn dan, want de kopers trappen er geen 2e x meer in) met valse concurrentie. Lightinthebox kan juist op prijs concurreren omdat ze hun producten (welk overigens ook namaak zijn op de merkartikelen van Westerse producten) 'tax free' aanbieden op de EU markten dit op moment van aankoop niet melden. Alleen als je via de 'voorkant' (de homepage) hun webshop binnenkomt, kun je het eventueel lezen als je je gelijk daarin verdiept (want er zijn wel vele links tegelijkertijd, overigens dan nog wordt niet aangegeven dat het hoge invoerrechten betreft, wat toevallig hè). Het is dus gewoon valse concurrentie, want ze proberen voet aan de grond in de EU te krijgen op basis van valse prijzen ('laat de klant later maar voor de invoerrechten betalen'-mentaliteit, want dan hebben zij hun geld al en zijn zij buiten schot).

Copie van de ontvangen mail van Lightinthebox:


Beste klant,

We hebben vernomen via koerier dat u uw pakket geweigerd heeft de invoerrechten van 44.27 EUR te betalen. Wij willen u eraan herinneren dat klanten zelf verantwoordelijk zijn voor eventuele belasting die wordt geheven. Bezoekt u onderstaande link voor meer informatie over ons beleid betreffende belastingen.
http://www.lightinthebox.com/nl/knowled ... a2865.html

Omdat wij u als onze belangrijke klant waarderen en u willen helpen om uw pakket binnenkort op te halen, willen we u 50% van de belasting terugbetalen. Wij vragen u contact met koerier op te nemen, de belasting te betalen en het pakket op te halen. Vervolgens stuurt u aub een foto van het ontvangstbewijs van het pakket waarop de belasting wordt aangetoond, wij zullen vervolgens de terugbetaling van de extra kosten verwerken. We kijken uit naar uw snel antwoord. Anders wordt uw pakket vernietigd na 2 september.

mh73

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door mh73 »

DennisVenray schreef: Feit blijft:
ze antwoorden in het Nederlands (dus ze bedienen wel degelijk de Nederlandse markt) en ze willen me in die mail aan iets herinneren wat op het moment van de aankoop voor me verzwegen werd.
Nee hoor, ook al bedienen ze de Nederlandse markt, ze mogen ervan uitgaan dat iemand weet dat er invoerrechten geheven worden op zendingen vanuit China. Zeker als die informatie ook op hun website te lezen staat. Bestel je altijd zomaar bij elke webshop, zonder de adresgegevens te controleren, zonder even te googelen of het een betrouwbare webshop is? Dat is niet slim.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door Julie4444 »

DennisVenray schreef:Dan moet de producent het ook niet actief aanbieden op de Nederlandse markt en het bewust met andere producten vergelijken die wel inclusief zijn. Ook niet met buitenlandse artikelen die al wel de invoerrechten in de prijs hebben zitten. Dit is bewust een foutief beeld creëren bij de klant, en de klant zoveel mogelijk voor de aankoop in onwetendheid laten over de aanvullende kosten. Deze Chinese verkoper kiest er zelf voor zijn producten ook op de Nederlandse markt actief aan te bieden...
U kiest ervoor om een product in China te kopen. Een jaartje terug heb ik ook een vervangend hardware onderdeel voor mijn laptop gekocht in China. Hierover hoefde ik geen invoerkosten te betalen omdat het bedrag onder de €22 was. Wél heb ik van te voren de verkoper nagetrokken én gecheckt of er geen extra kosten zoals invoerrechten betaald moesten worden. Dat had u ook moeten doen.

De Chinese verkoper heeft u niet verkeerd voorgelicht. De prijs die ze noemden was dus gewoon de prijs die u betaald heeft voor het product. Als u verder had gekeken dan uw neus lang is (voorwaarden en dergelijke lezen als u voor het eerst bij een website bestelt, en de shop googlen natuurlijk), had u dit alles geweten.

U kunt dan ook wel roepen dat een google-resultaat u naar een specifieke productpagina brengt, maar dat is niet de verantwoordelijkheid van de shop. Dat is bij vrijwel iedere site het geval. Dat u niet gekeken heeft betekent niet dat u gewoon aan kan nemen dat het bedrijf alle kosten voor zich neemt. Dat ze de helft willen betalen is dan nog coulance.

Dit geldt evengoed voor alle andere webshops. Altijd eerst nakijken of ze wel te vertrouwen zijn en altijd (actie)voorwaarden bekijken.

boeiend
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 dec 2014 11:30

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door boeiend »

In de voorwaarde van UPS staat:

Als (a) UPS namens de verzender, de ontvanger of een andere partij belastingen, invoerrechten of heffingen moet betalen.......................
dan zal UPS deze bedragen in eerste instantie aan de ontvanger of, in het betreffende geval, aan de andere partij in rekening brengen, hetgeen niet afdoet aan aansprakelijkheid van de verzender voor die bedragen.
Indien UPS er niet in slaagt zodanig bedrag op verzoek van de desbetreffende partij volledig vergoed te krijgen, is dat bedrag op eerste verzoek door de verzender verschuldigd.
UPS is niet gehouden een vordering in te stellen tegen de ontvanger of de andere partij, omdat de verzender met deze hoofdelijk aansprakelijk is voor deze bedragen. In geval van twijfel rust de bewijslast dat de bedragen betaald zijn op de verzender.

Ik ben dus van mening dat ik NIET verantwoordelijk ben voor de kosten (voorschotprovisie en BTW) die UPS mij in rekening brengt.
Ik heb een order geplaatst bij Mini in the Box en heb geen afspraak/contract met UPS.

Gr. Boeiend

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Buitenlandse webshops stunten met prijzen ex importheffing

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat kun je vinden. En dan zal in zo'n geval je pakketje ook niet bij je worden bezorgd.

Gesloten