LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onjuiste berichten van PostNL dat iemand niet thuis

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
Gesloten
Tessa den Braber
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 okt 2017 21:45

Onjuiste berichten van PostNL dat iemand niet thuis

Ongelezen bericht door Tessa den Braber »

Ik ervaar de laatste maanden alleen maar klachten over PostNL. Hierbij is de klachtenlijn al diverse malen gebeld, ik heb PostNL via Twitter benaderd en laatst heb ik een brief gestuurd t.a.v. de directie. De klachten varieerden van grote bezorgbussen die voor de woningen over het fietspad racen, pakketjes die na de afgesproken tijd niet op het postkantoor liggen, pakketjes die toch bij buren worden bezorgd terwijl dit niet de bedoeling is en pakketbezorgers die aanbellen en gelijk naar de buren lopen omdat wachten tot de bewoner bij de voordeur is toch wel erg vervelend is. Ik kan helaas niet vliegen, ik weet niet hoe het bij de meesten van u gesteld is. De laatste klacht dateert van 24-10-2017. Ik had een bestelling geplaatst en deze avond ingepland om het pakketje te laten bezorgen. Tot mijn grote verbazing, en dit is nu de tweede keer dat PostNL dit flikt, zag ik bij het aanklikken van de track and trace code dat ze mij niet thuis hebben aangetroffen. Ik weet het niet, maar om 19:11 uur is het bij mij buiten donker. Mijn verlichting binnen brandt en van buitenaf kan men mij zien zitten. Ik heb namelijk een glazen voordeur. De tussendeur laat ik expres open om zicht te hebben bij een dergelijke afspraak. Ook als ik in mijn studeerkamer boven zit, kan men mij zien zitten. Zeker als de luxaflex open is en het licht brandt!
De reactie van de klachtenlijn is zeer onbevredigend. Er is duidelijk geleerd om mee te veren met de frustraties van de klager. 'Ja mevrouw, we geven dit door aan de leidinggevende en dan wordt diegene op het matje geroepen'. Punt. Geen terugkoppeling, klant merkt het weinig van. Zeker niet als het de volgende keer dus weer gebeurt. Wanneer zou PostNL gaan beseffen dat ze een dienstverlenend bedrijf zijn dat met mensen te maken heeft, met klanten? Nee, het gaat om tijd en geld.

Beste Radar, beste forumbezoekers... wie of wie kan hier iets mee of weet hier iets op. Ik merk geen verbetering na mijn opgesomde lijstje richting PostNL. Jammer dat je je eigen bezorgbedrijf niet kunt kiezen.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Onjuiste berichten van PostNL dat iemand niet thuis

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Correctie: de klant zal er wellicht wel iets van merken, maar u bent de klant niet. U bent 'slechts' ontvanger. U bent geen partij voor PostNL.
Overigens zijn het ook niet de bussen van PostNL die voorbij scheuren, dit zijn bedrijven die in opdracht van werken. Maar dat er bij chauffeurs rondrijden die het niet zo nauw nemen wil niet zeggen dat het overal zo is.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Onjuiste berichten van PostNL dat iemand niet thuis

Ongelezen bericht door kokka »

Ik denk overigens niet dat je van een bezorger kan verwachten dat hij ziet of je thuis ben of niet.. hij belt aan, wordt er niet open gedaan dan ben je voor hem dus gewoon niet thuis.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Onjuiste berichten van PostNL dat iemand niet thuis

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dit klinkt alsof je een keer een meningsverschil met de bezorger hebt gehad en deze u probeert te mijden.

HADES2001
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Onjuiste berichten van PostNL dat iemand niet thuis

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Ken het probleem maar is niet PostNL specifiek, woon 4 hoog zonder lift en blijf soms zelfs thuis voor pakketjes maar er komt maar niks.
Vervolgens kijk ik in de brievenbus en ja hoor briefje met erop "er was niemand thuis", gewoon echt een probleem van bezorgers die het vertikken hun werk uit te voeren zoals het hoort

Mucha

Re: Onjuiste berichten van PostNL dat iemand niet thuis

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Tessa den Braber
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 okt 2017 21:45

Re: Onjuiste berichten van PostNL dat iemand niet thuis

Ongelezen bericht door Tessa den Braber »

kokka schreef:Ik denk overigens niet dat je van een bezorger kan verwachten dat hij ziet of je thuis ben of niet.. hij belt aan, wordt er niet open gedaan dan ben je voor hem dus gewoon niet thuis.
Klopt, maar je hoeft niet direct na aanbellen weg te lopen. Dat zie ik namelijk gewoon gebeuren als ik bijvoorbeeld in de keuken sta. Je kunt ook netjes 10 seconden wachten of je beweging ziet.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Onjuiste berichten van PostNL dat iemand niet thuis

Ongelezen bericht door Nijogeth »

HADES2001 schreef:Ken het probleem maar is niet PostNL specifiek, woon 4 hoog zonder lift en blijf soms zelfs thuis voor pakketjes maar er komt maar niks.
Vervolgens kijk ik in de brievenbus en ja hoor briefje met erop "er was niemand thuis", gewoon echt een probleem van bezorgers die het vertikken hun werk uit te voeren zoals het hoort
Of mensen die vertikken gewoon meer te betalen zodat PostNL hun werknemers meer per pakket kan geven of meer tijd per pakket.
Een pakketje bezorgen bij iemand die niet thuis is levert maar 50% op, maar kost wel meer tijd, dit doet men dus niet uit plezier. Bij de buren afgeven levert echter wel de volledige vergoeding op. Als je dan ziet dat bezorgers soms meer dan 100 adressen per dag hebben, dan hebben ze gewoon amper de tijd.

HADES2001
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Onjuiste berichten van PostNL dat iemand niet thuis

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Nijogeth schreef:
HADES2001 schreef:Ken het probleem maar is niet PostNL specifiek, woon 4 hoog zonder lift en blijf soms zelfs thuis voor pakketjes maar er komt maar niks.
Vervolgens kijk ik in de brievenbus en ja hoor briefje met erop "er was niemand thuis", gewoon echt een probleem van bezorgers die het vertikken hun werk uit te voeren zoals het hoort
Of mensen die vertikken gewoon meer te betalen zodat PostNL hun werknemers meer per pakket kan geven of meer tijd per pakket.
Een pakketje bezorgen bij iemand die niet thuis is levert maar 50% op, maar kost wel meer tijd, dit doet men dus niet uit plezier. Bij de buren afgeven levert echter wel de volledige vergoeding op. Als je dan ziet dat bezorgers soms meer dan 100 adressen per dag hebben, dan hebben ze gewoon amper de tijd.
Tja als ik wat bij een webwinkel bestel dan beslist die over de zendwijze, ik heb nooit gezegt dat alles maar gratis geleverd moet worden.
Echter word het probleem van de bezorgers bij mij neer gelegt doordat ze vertikken aan te bellen, terwijl ik geregelt eten bestel opt thuisbezorgt en altijd de bezorger tegemoet loop als hij aanbelt omdat ik weet dat ik op de vierde woon zonder lift.

Maar goed beste wat kan gebeuren is dat de post bezorging gewoon op zijn gat gaat en alle chaufeurs staken en dat er ook voor hun een keer goede voorwaarden komen.

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: Onjuiste berichten van PostNL dat iemand niet thuis

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

Tip van iemand die meer dan tienduizend pakketten per jaar verstuurd en er dagelijks ontvangt:
als de bezorger van welk bedrijf dan ook voor de deur staat, ben even extra vriendelijk en laat zien dat je het waardeert. Dan is de kans erg groot dat deze volgende keer net even wat extra moeite voor je doet, als is het maar door 10 seconden extra te wachten.

Het laatste dat je wilt is dat de bezorger je als een lastig iemand gaat zien. Jij wint het nooit namelijk.

Mucha

Re: Onjuiste berichten van PostNL dat iemand niet thuis

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]
Laatst gewijzigd door Mucha op 25 okt 2017 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: Onjuiste berichten van PostNL dat iemand niet thuis

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

HADES2001 schreef: Tja als ik wat bij een webwinkel bestel dan beslist die over de zendwijze, ik heb nooit gezegt dat alles maar gratis geleverd moet worden.
Helaas denkt de gemiddelde klant daar anders over. Dat is overigens ook logisch.

MaaikeM
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 dec 2011 17:07

Re: Onjuiste berichten van PostNL dat iemand niet thuis

Ongelezen bericht door MaaikeM »

Ik heb zelf ook wel de andere kant mee gemaakt. Ben bezorger van brievenbuspost, maar wij moeten steeds meer pakjes mee nemen die niet door de bus kunnen. Bij flats levert dit vervelende situaties op, want in tegenstelling tot de gewone pakketbezorger die in principe naar boven moet komen, mogen wij dit niet. Wij mogen onze fiets niet achterlaten, omdat alles er uit gehaald kan worden. Heb al wel van collega's gehoord dat mensen dus gewoonweg niet naar beneden willen komen. Zelf al wel eens mee gemaakt dat er duidelijk mensen aanwezig waren, volgens mij zaten ze te eten. Dat is natuurlijk wel vervelend, dat ik net dan aan de deur sta met dat pakje, maar als er niet open gedaan wordt gaat het naar het afhaalpunt. Daar mogen we in kiezen, bij buren of afhaalpunt. Ik kies tegenwoordig vrijwel altijd voor het laatste, niet iedereen houdt van levering bij de buren en het is bij een collega al eens fout gegaan (buren zeiden dat ze geen pakje hadden). Sommige collega's bellen juist desnoods bij de halve straat aan om het maar weg te krijgen. Overigens hoeven we stickers, briefjes etc waar op staat 'niet bij buren' niet op te volgen. Pakketten waar door de afzender op is gezet 'alleen huisadres', die mogen niet bij buren (maar die komen altijd bij de pakketdienst terecht), voor de rest mag een bezorger dat gewoon doen. Ik wacht wel altijd eventjes, en daarna moet ik dan nog een briefje pakken, schrijven, in de bus gooien. En dan gebeurt het toch wel eens dat mensen pas open doen als ik daarna weg loop, maar dan heb ik er toch een tijdje gestaan.

Voor de gewone pakketbezorgers is eea natuurlijk wel anders, want die krijgen inderdaad vergoedingen per pakket. Geloof ook best wel dat daar bezorgers tussen zitten die zich er makkelijk vanaf maken. Ook zitten er een hoop goeie tussen, gelukkig. De klantenservice is helaas niet altijd even nuttig, heb daar zelf ook wisselende ervaringen mee gehad.

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: Onjuiste berichten van PostNL dat iemand niet thuis

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

Hoewel de houding van postnl een van mijn grootste ergernissen is als webshopeigenaar vind ik het wel altijd mooi om de kant van de bezorger te horen. Uiteraard zitten er rotte peren tussen maar dat heb je overal. Uit ervaring kan ik ook melden dat klanten er ook wat van kunnen overigens. Deze houden er geen rekening mee dat de bezorgers nog tientallen andere pakjes moeten bezorgen en wekken soms de indruk dat men denkt dat de bezorger speciaal voor hen even op en neer gereden komt.

Zo maak ik wekelijks mee dat klanten opmerkingen bij bestellingen plaatsen als:
- indien niet thuis svp 3 straten verderop bij family bezorgen.
- svp bezorgen tussen 14.15 en 14.30u
- indien niet thuis ligt de sleutel van het tuinhuisje bij de buren, en mag het in het tuinhuisje gelegd worden.
- met stip op 1: een belg die als afleveradres het postkantoor in Brussel opgaf (zonder zijn eigen naam erbij) omdat hij de week erna toch in Brussel moest zijn. En uiteraard was hij kwaad op ons omdat het postkantoor daar niet wist waar zijn pakketje was :)

Ik vergelijk het altijd met iemand die voor je in de rij bij de kassa staat en eerst uitgebreid zijn boodschappen gaat staan inpakken, dan nog even een praatje maakt en vervolgens langzaam op zoek gaat naar zijn portemonnee. De rij naast je is inmiddels 6 klanten verder.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Onjuiste berichten van PostNL dat iemand niet thuis

Ongelezen bericht door john18 »

Ik heb nou juist goede ervaringen. Gisteren nog stond ik op school te wachten om 1 van mijn kinderen op te halen. De bezorger zag mij aan de straat bij de school . En riep ik heb nog een pakketje voor jouw. Hij liep naar zijn bus en gaf mij het pakketje! Dat noem ik service.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Onjuiste berichten van PostNL dat iemand niet thuis

Ongelezen bericht door Speedy123 »

webshopeigenaar14 schreef:
HADES2001 schreef: Tja als ik wat bij een webwinkel bestel dan beslist die over de zendwijze, ik heb nooit gezegt dat alles maar gratis geleverd moet worden.
Helaas denkt de gemiddelde klant daar anders over. Dat is overigens ook logisch.
Dat is echt onzin, elke klant begrijpt dat de kosten van verzending door de verkoper doorberekend wordt in de prijs. Aangezien een webshop zelden de optie heeft om zelf de spullen op te halen (vaak worden de spullen niet eens verzonden door de webshop zelf maar door derden), is het normaal dat de verzendkosten in de prijs zitten en niet achteraf extra bijgeteld worden. Het zijn tenslotte niet vermijdbare kosten.

Gesloten