LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PostNL levert product niet

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
Verwijderd

Re: PostNL levert product niet

Ongelezen bericht door Verwijderd »

john18 schreef:
alfatrion schreef:Heb je een link naar het vonnis?
In het linkje stond ECLI:NL:RBMNE:20145:6645

Ik kan het alleen niet vinden.
Dat is een lelijke schrijffout die ze van dat advocatenkantoor maken. Na lang zoeken kwam ik erachter dat de 5 achter 2014 daar niet hoort.

Hier is de link naar de uitspraak waar ze naar verwijzen:

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 014%3a6645

Dit moet de code dus zijn: ECLI:NL:RBMNE:2014:6645

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: PostNL levert product niet

Ongelezen bericht door alfatrion »

john18 schreef:
alfatrion schreef:Heb je een link naar het vonnis?
In het linkje stond ECLI:NL:RBMNE:20145:6645

Ik kan het alleen niet vinden.
Dat gaat om een niet gepubliceerd vonnis van de rechtbank Midden-Nederland. In het linkje staat ook:

"De rechter overweegt dat PostNL op grond van artikel 29 van de Postwet 2009 slechts aansprakelijk kan zijn voor ontstane schade indien dit is te wijten aan een doen of nalaten welke gericht is op het veroorzaken van de schade dan wel met de wetenschap dat de schade zeer waarschijnlijk uit het doen of nalaten zou voortvloeien."

Het geen mijn standpunt onderschrijft dat er uitzonderingen zijn, waardoor je PostNL soms wel aansprakelijk wilt houden. Niet dat je dat moet willen, want de verkoper aansprakelijk stellen is een stuk eenvoudiger.

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: PostNL levert product niet

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

Maar goed, conclusie...als klant met een 'kleine schade' heeft het dus 0,000005 zin om iets tegen postnl te beginnen.

De meeste webshops (waaronder ook de mijne) verstuurd overigens via een tussenpersoon. Aangezien die tussenpersoon duizenden andere klanten heeft, en per dag dus 10 tot 100 duizenden pakketten via postnl laat versturen kunnen die een iets hardere vuist maken. In veel gevallen als blijkt dat postnl gewoonweg zijn werk niet gedaan heeft regelen die het onderling met de shop.

Back on topic, TS moet dus gewoon bij de shop zijn, en geeft die niet thuis, dan juridisch dreigen aangezien hij dit voor 100% wint.

Nijogeth
Berichten: 9990
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: PostNL levert product niet

Ongelezen bericht door Nijogeth »

secuur1987 schreef:
renewouters schreef:
Mark1992 schreef: Aan de ene kant ben ik het hiermee eens. Toch vind ik dat dit moet veranderen. Wanneer PostNL de track & trace op ''Afgeleverd'' hebben gezet, vind ik dat de bewoner ook een klacht kan indienen van PostNL wanneer dit toch niet het geval is. Tevens moeten er voor dit soort pakketjes vaak ook getekend worden voor ontvangst. Ik weet niet of dat in dit geval ook zo is, heeft TS niet aangegeven namelijk.

Maar toch, ik vind dat je een betrokken partij bent wanneer PostNL informatie verschaft die niet blijkt te kloppen. Vaak komt de webshop ook geen steek verder met hun klachten bij PostNL.
Nee, je bent nog steeds geen partij voor PostNL. Je hebt als geadresseerde immers geen opdracht aan PostNL gegeven. De track&trace code krijg je ook van de verzender, niet van PostNL. Als PostNL onbetrouwbaar is moet een webwinkel een andere bezorger kiezen.
wat een onzin is dit? dit is echt klinkklare onzin. postnl heeft het pakketje op afgeleverd gezet, dus je moet maar vertrouwen dat de fout bij de webshop ligt? en postnl zou volgens jou nooit iets fout kunnen doen? en zometeen heeft postnl echt mn pakketje kwijtgeraakt, en is het dus de schuld van postnl en kan je daar geen klacht tegen indienen? onzin!! als postnl het pakketje kwijt heeft geraakt heeft de webshop er nix mee te maken, en hoeft de webshop ook niet met oplossing te komen. mocht bewezen worden dat postnl het pakketje kwijtgeraakf heeft. postnl heeft ook regels, ze zetten een pakketje op afgeleverd, dat is hun verantwoordelijkheid. en mocht de postbezorger dit doen, dan is dit fraude, maar nog steeds de schuld van postnl. ik vraag me overigens af van boom je die onzin vandaan geplukt hebt want dat is gewoon echt niet zo. ku je hier een onderbouwde reactie op geven? iedereen maakt fouten, IEDEREEN, en of het een fout is of fraude binnen postnl dat zal de toekomst zeggen. maar je kan geen webshop aanklagen omdat postnl het pakketje heeft zoekgeraakt op het postkantoor of binnen het distributie/sorteer centrum.
Zo moeilijk is het anders niet. Je bent geen klant bij PostNL, maar bij de webshop. Jij moet dus naar de webshop stappen. De webshop is klant bij PostNL en deze moeten het onderling maar regelen.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: PostNL levert product niet

Ongelezen bericht door Cro »

secuur1987 schreef: ja, deze reactie heb ik wel 100 x gehoord hier. kon je niet met iets originelers komen? kijk wat ik geschreven heb en kijk je reactie erop. ik kan ook wel 100 x herhalen dat als postnl iets zoekraakt dat ik vind dat het de taak van postnl is om het probleem op te lossen, en dat het onlogisch is dat de webshop hier voor moet opdraaien. dat is precies hetzelfde als wanneer je een bounty koopt bij de albert heijn, je maakt 'm open, en er zit een mier in, of 1 of andere insect, dan moet je bij de fabrikant zijn en niet bij de AH. maar jij vindt dus in zo'n geval dat je moet aankloppen bij AH? volgens mij snappen sommige mensen de realiteit niet. als ik iets kapot maak aan je dure jas van 800,- dan klop je toch ook niet aan bij de burgemeester van Texel? dan klop je aan bij de gene die dat veroorzaakt heeft, bij mij of me aansprakelijkheidsverzekering. zo logisch is het!
Je redenering in je eerdere post is enigszins logisch beredeneerd, echter heeft onze wetgever anders bepaald. De wetgever heeft bepaald dat deze verantwoordelijkheid ten aanzien van de consument altijd bij de verkoper ligt tot correcte aflevering bij de koper. Waardoor de verkoper altijd verantwoordelijk is richting de consument, wat er ook gebeurt ten aanzien van fouten tijdens het bezorgproces.

Dat jij dan van mening bent dat PostNL verantwoordelijk is voor wat er misgegaan is, wat mogelijk ook zo kan zijn. Echter is PostNL in deze niet verantwoordelijk naar jou toe, ook al zijn ze verantwoordelijk voor het kwijtraken van het pakket, maar de webshop kan PostNL aanspreken op haar verantwoordelijkheid. Zo zit de wet nu eenmaal in elkaar. De webshop stelt jou schadeloos, PostNL stelt de webshop schadeloos, mits verzekerd verzonden en voldaan aan alle criteria verzekerde verzending.

Er zijn hier 2 zaken aan de hand. Een is de overeenkomst tussen de verkoper en jou om een iPhone te leveren voor bedrag X, de verkoper is er verantwoordelijk voor richting jou dat dit ook nagekomen zal worden. Het 2de is de overeenkomst tussen de verkoper en PostNL om de levering te verzorgen, PostNL is verantwoordelijk richting de verkoper om dit na te komen.

En nee, je bounty voorbeeld klopt wettelijk gezien ook niet. Ook daar ligt de verantwoordelijkheid richting de koper bij de verkoper wettelijk gezien. AH zal jou een Bounty moeten leveren zonder mier / insect. Wat AH daarna met de bounty met mier doet is hun zaak.

Verwijderd

Re: PostNL levert product niet

Ongelezen bericht door Verwijderd »

secuur1987 schreef: ja, deze reactie heb ik wel 100 x gehoord hier. kon je niet met iets originelers komen? kijk wat ik geschreven heb en kijk je reactie erop. ik kan ook wel 100 x herhalen dat als postnl iets zoekraakt dat ik vind dat het de taak van postnl is om het probleem op te lossen, en dat het onlogisch is dat de webshop hier voor moet opdraaien. dat is precies hetzelfde als wanneer je een bounty koopt bij de albert heijn, je maakt 'm open, en er zit een mier in, of 1 of andere insect, dan moet je bij de fabrikant zijn en niet bij de AH. maar jij vindt dus in zo'n geval dat je moet aankloppen bij AH? volgens mij snappen sommige mensen de realiteit niet. als ik iets kapot maak aan je dure jas van 800,- dan klop je toch ook niet aan bij de burgemeester van Texel? dan klop je aan bij de gene die dat veroorzaakt heeft, bij mij of me aansprakelijkheidsverzekering. zo logisch is het!
U heeft het al 100 X gehoord omdat dat de waarheid is. U wordt nu boos maar het betekent juist dat er geen verantwoordelijkheid bij u ligt. U als ontvangende partij bent hier volkomen schadeloos. Dat zou toch juist fijn moeten zijn? Het is kortweg gezegd uw probleem niet.

De verzendende partij is er volgens de wet verantwoordelijk voor dat het item dat u bij hen gekocht heeft onbeschadigd bij u aan komt. De verzendende partij wil dit bereiken door met een betrouwbaar postbedrijf in zee te gaan en de verzender geeft hen de opdracht om dit pakket onbeschadigd bij u te laten bezorgen. PostNL is hierin niet geslaagd. Balen voor de verzender. Hij is de opdrachtgever van PostNL dus de verzender moet nu boos met PostNL in gesprek gaan omdat de klant van verzender (u dus) nu met de gebakken peren zit. Nu het pakket kwijt is moet de verzender u uw geld terug geven en moet de verzender ruzie gaan maken met PostNL over hoe zij dit op gaan lossen. Aangezien u uw geld terug heeft zal het pakketje, als het wordt terug gevonden, terug gestuurd worden naar de verzender.

Kortom: het is uw probleem niet. Zo is de wet geregeld. Fijn toch?

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: PostNL levert product niet

Ongelezen bericht door Cro »

secuur1987 schreef:
nou niet boos, maar het irriteert mij meer omdat IK het niet logisch vindt dat het in de wet staat betekent niet dat het onlogisch en zo scheef als de pest is. weetje hoeveel wetten er op jaarbasis veranderd worden? dus zo gek is mn frustatie niet. maar jullie klemmen je wel iedere keer vast aan de wet, maar laat dan eens zien? d.m.v. een linkje? en dan heb ik het over dat wanneer aangetoond kan worden dat als postnl een pakketje zoekraakt, dat de webshop (volgens jullie) nog steeds verantwoordelijk is. ik kan me niet voorstellen dat dat wettelijk geregeld is. dus ik heb het NIET over dat wanneer het de schuld is van de postkantoor, want dan zou het juridisch kloppen.
BW7 Artikel 11 lid 1:
Bij een consumentenkoop waarbij de zaak bij de koper wordt bezorgd, is de zaak voor het risico van de koper vanaf het moment dat de koper of een door hem aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de zaak heeft ontvangen.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2017-07-01

Gezien de iPhone nooit bij jou is aangekomen en jij hem dus niet hebt ontvangen is het risico nooit overgegaan van de verkoper naar de koper.
secuur1987 schreef:dus als ik bij postnl zou werken als pakket bezorger, zou ik gewoon heel makkelijk een iphone kunnen stelen? ik scan het pakketje gewoon de status staat op afgeleverd, en ik weet bij voorbaat toch al dat dat de webshop de schuld krijgt. kom op man, mij maak je dit niet wijs. al zullen 1000 mensen hetzelfde zeggen, ik geloof niet in deze sprookjes verhalen.
Dat de webshop verantwoordelijk is richting de klant en dus alsnog een iPhone moet leveren of de klant moet terugbetalen betekent natuurlijk niet dat jij als bezorger in zo'n geval niet de schuld kan krijgen. Als je gepakt wordt naar aanleiding van het interne onderzoek van PostNL zal je zeker je baan kwijt zijn en zal er ook zeer waarschijnlijk aangifte tegen je gedaan worden met alle mogelijke gevolgen van dien.

Verwijderd

Re: PostNL levert product niet

Ongelezen bericht door Verwijderd »

secuur1987 schreef:dus als ik bij postnl zou werken als pakket bezorger, zou ik gewoon heel makkelijk een iphone kunnen stelen? ik scan het pakketje gewoon de status staat op afgeleverd, en ik weet bij voorbaat toch al dat dat de webshop de schuld krijgt. kom op man, mij maak je dit niet wijs. al zullen 1000 mensen hetzelfde zeggen, ik geloof niet in deze sprookjes verhalen.
Nee, dan heb je een enorm probleem met de verkoper van de iPhone. Het gaat er niet om dat de webshop 'de schuld' krijgt in dezen. De PostNL-medewerker is nog steeds schuldig. De webshop zal dit dan moeten uitvechten met PostNL.

En doe verder eens even chill. Ik krijg steeds minder zin om op je reacties te reageren. Lees de post-wet er even op na.

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: PostNL levert product niet

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

Dit soort klanten zijn de droom van iedere webshop.

Jip en Janneke taal uitleg.
Piet verkoopt Truus een lollie voor 5 euro. Piet geeft Klaasje 10 cent om de lollie naar Truus te brengen, maar Klaasje eet hem stiekem op. Klaasje is pas 2 jaar. Aan wie moet Truus nu een nieuwe lollie of haar geld terug vragen?

(waarschijnlijk vind TS dat de ouders van Klaasje verantwoordelijk zijn haha)

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: PostNL levert product niet

Ongelezen bericht door john18 »

webshopeigenaar14 schreef:Dit soort klanten zijn de droom van iedere webshop.

Jip en Janneke taal uitleg.
Piet verkoopt Truus een lollie voor 5 euro. Piet geeft Klaasje 10 cent om de lollie naar Truus te brengen, maar Klaasje eet hem stiekem op. Klaasje is pas 2 jaar. Aan wie moet Truus nu een nieuwe lollie of haar geld terug vragen?

(waarschijnlijk vind TS dat de ouders van Klaasje verantwoordelijk zijn haha)
En de belachelijke webshop eigenaar blijft vast hangen aan de valse handtekening! Hoe moet de consument het bewijzen??? De wet moet aangepast worden en postNL moet opdraaien voor de diefstallen ongeacht verzekerd of niet!

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: PostNL levert product niet

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

Geheel mee eens dat Postnl er makkelijk mee weg komt. Maar zo is het nu eenmaal. En dan kun je mij belachelijk vinden, maar dit werkt in mijn nadeel.
Ik sta aan de zijde van de webshops welke wekelijks met deze praktijken te maken hebben. Klanten die beweren niets ontvangen te hebben terwijl er volgens postnl wel geleverd is. En het is heel makkelijk om het probleem bij de klant te leggen, echter weet ik ook uit ervaring met heel veel vaste betrouwbare klanten dat postnl de fout ingaat. Dat is een risico dat iedere webshop loopt, en incalculeerd.
Kun je daar niet mee omgaan, dan moet je niet verzenden en het persoonlijk brengen of alleen met afhalen werken.

Komisch dat er mensen zijn die vinden dat een winkel belachelijk is als deze zijn klanten gelijk geeft en voor hun recht opkomt.

QUOTE: En de belachelijke webshop eigenaar blijft vast hangen aan de valse handtekening! Hoe moet de consument het bewijzen???
ANTWOORD: Dat hoeft de consument niet. De consument is goed beschermd.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: PostNL levert product niet

Ongelezen bericht door john18 »

BW7 Artikel 11 lid 1:
Bij een consumentenkoop waarbij de zaak bij de koper wordt bezorgd, is de zaak voor het risico van de koper vanaf het moment dat de koper of een door hem aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de zaak heeft ontvangen.
Het probleem is dat dit artikel het volgende zegt de zaak heeft ontvangen. Aangezien er een bevestiging is dat de koper het heeft ontvangen is de artikel niet van toepassing tot er bewezen is dat het ook daadwerkelijk niet ontvangen is. Dus zal de ontvanger WEL in strijd moeten gaan tegen postnl omdat die onrechtmatig een handtekening heeft geplaatst. Tenzij de webshop er actie in onderneemt omdat ze de ontvanger geloven. Maar meeste webshop eigenaars maken hun handen niet aan vuil en blijven eerst verlangen naar bewijs dat er ook daadwerkelijk niet is ontvangen. Dus Ja ontvanger moet eerst tegen postNL beginnen omdat BW7 Artikel 11 lid 1 nog niet is bewezen. En daarom ook niet van toepassing in dit geval.
ANTWOORD: Dat hoeft de consument niet. De consument is goed beschermd.
Wat moet je dan doen om alsnog je product te krijgen?
Want zoals jij meld
Ik sta aan de zijde van de webshops welke wekelijks met deze praktijken te maken hebben. Klanten die beweren niets ontvangen te hebben terwijl er volgens postnl wel geleverd is.
Tuurlijk zijn er die misselijke praktijken maar de echte onschuldigen dan?

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: PostNL levert product niet

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

Shop kan niet bewijzen dat er geleverd is. Handtekening zegt niets als deze niet van de klant is. Volgens postnl is er dus geleverd, maar postnl kan niet bewijzen dat er bij de klant geleverd is. Daarmee gaat de verantwoording dus terug naar de verkoper. Krom maar waar.

Inhoudelijk op dit topic:

Shop en klant wijzen beiden naar Postnl. Postnl blijft echter wettelijk buiten schot en zal voor 100% niet voor een oplossing zorgen. In dat geval ligt het risico bij de verkoper en niet bij klant.
Deze sshop geeft aan 'echt geen nieuwe te gaan versturen.' Dat geeft al aan dat het geen beroepsmatige shop is, maar een particulier met een hobbyshopje. Daar ligt het probleem. Deze shop neemt zijn wettelijke verantwoordelijkheid niet. Iedereen kan met 'mijn webwinkel' een shop beginnen. Daar zitten echter regels aan vast die soms niet leuk zijn. Dan kun je niet zeggen: 'dat is niet eerlijk' of 'daar doe ik niet aan mee.' Daar staan boetes van 10.000den euro's op.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: PostNL levert product niet

Ongelezen bericht door john18 »

Ik zelf controleer altijd voordat ik teken of het pakketje open is geweest of beschadigt. De chauffeur van postNL bij ons toont gelukkig begrip en maakt er een melding van. Soms wil ik het open maken waar hij bij is. Maar merk dat hij daar niet op zit te wachten i.v.m. werkdruk/tijdsnood. Maar ja soms is gewoon de beschadiging aan het pakket te erg en moet ik het controleren. Tot nu toe nog geen enkel probleem gehad. En de volledige medewerking van de bezorgers.
Handtekening zegt niets als deze niet van de klant is
En men kan ook een nep handtekening zetten en vaak hoef ik geen handtekening te zetten. Toch hoor ik nog vaak dat men naar postNL verwijzen dat hun bevestigen dat er is geleverd. Dus dan ligt de bal weer bij de consument die bij postNL moeten aankloppen omdat het niet is geleverd.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: PostNL levert product niet

Ongelezen bericht door john18 »

Shop en klant wijzen beiden naar Postnl. Postnl blijft echter wettelijk buiten schot en zal voor 100% niet voor een oplossing zorgen. In dat geval ligt het risico bij de verkoper en niet bij klant.
Deze sshop geeft aan 'echt geen nieuwe te gaan versturen.' Dat geeft al aan dat het geen beroepsmatige shop is, maar een particulier met een hobbyshopje. Daar ligt het probleem. Deze shop neemt zijn wettelijke verantwoordelijkheid niet. Iedereen kan met 'mijn webwinkel' een shop beginnen. Daar zitten echter regels aan vast die soms niet leuk zijn. Dan kun je niet zeggen: 'dat is niet eerlijk' of 'daar doe ik niet aan mee.' Daar staan boetes van 10.000den euro's op.
Dat is helder! Dus men moet harder optreden tegen
een particulier met een hobbyshopje. Daar ligt het probleem
Laatst gewijzigd door john18 op 30 sep 2017 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: PostNL levert product niet

Ongelezen bericht door john18 »

Toch lijkt het mij dat webshop eigenaars ook harder moeten optreden tegen postNL om hun verantwoording ook te laten meetellen.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: PostNL levert product niet

Ongelezen bericht door Cro »

john18 schreef:
BW7 Artikel 11 lid 1:
Bij een consumentenkoop waarbij de zaak bij de koper wordt bezorgd, is de zaak voor het risico van de koper vanaf het moment dat de koper of een door hem aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de zaak heeft ontvangen.
Het probleem is dat dit artikel het volgende zegt de zaak heeft ontvangen. Aangezien er een bevestiging is dat de koper het heeft ontvangen is de artikel niet van toepassing tot er bewezen is dat het ook daadwerkelijk niet ontvangen is. Dus zal de ontvanger WEL in strijd moeten gaan tegen postnl omdat die onrechtmatig een handtekening heeft geplaatst. Tenzij de webshop er actie in onderneemt omdat ze de ontvanger geloven. Maar meeste webshop eigenaars maken hun handen niet aan vuil en blijven eerst verlangen naar bewijs dat er ook daadwerkelijk niet is ontvangen. Dus Ja ontvanger moet eerst tegen postNL beginnen omdat BW7 Artikel 11 lid 1 nog niet is bewezen. En daarom ook niet van toepassing in dit geval.
Nee dat hoeft de koper niet, de koper hoeft enkel aan te geven dat hij niets ontvangen heeft. Het is dan aan de verkoper te bewijzen dat de koper de zaak wel ontvangen heeft. Dat kan de verkoper hier niet, dus blijft deze verantwoordelijk.
john18 schreef:
Handtekening zegt niets als deze niet van de klant is
En men kan ook een nep handtekening zetten en vaak hoef ik geen handtekening te zetten. Toch hoor ik nog vaak dat men naar postNL verwijzen dat hun bevestigen dat er is geleverd. Dus dan ligt de bal weer bij de consument die bij postNL moeten aankloppen omdat het niet is geleverd.
Nee, ook dan heeft de koper niets met PostNL te maken, hij heeft geen overeenkomt met PostNL. PostNL is niet eens verplicht om hierover te communiceren met de koper omdat deze koper geen opdrachtgever en dus geen klant van PostNL is en daardoor PostNL ook niets verplicht is aan deze koper. Dat er verkopers zijn die hun wettelijke verantwoording niet willen dragen en proberen af te schuiven op PostNL of op andere wijze onder hun verantwoordelijkheid proberen uit te komen betekend niet dat de consument dan wettelijk gezien bij PostNL moet zijn. Dat betekend enkel dat de verkoper geen goede verkoper is, en dat helaas de consument dan zeer waarschijnlijk genoodzaakt zal zijn om juridische stappen te ondernemen richting de verkoper. Je komt dan in een situatie met de webshop waar gelijk hebben wat anders is dan gelijk krijgen tenzij je bereid bent juridische stappen te nemen.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: PostNL levert product niet

Ongelezen bericht door JvandeW »

secuur1987 schreef:dat is precies hetzelfde als wanneer je een bounty koopt bij de albert heijn, je maakt 'm open, en er zit een mier in, of 1 of andere insect, dan moet je bij de fabrikant zijn en niet bij de AH. maar jij vindt dus in zo'n geval dat je moet aankloppen bij AH?
Ja.

Je hebt die Bounty gekocht bij de AH en je geld heb je aan de AH gegeven. Vanaf dat moment heeft de AH een verplichting naar jou toe en niet de fabrikant.

Vervolgens heeft de fabrikant, die de Bounty aan de AH heeft verkocht, weer een verplichting naar de AH toe. De AH kan dus weer klagen bij de Bounty fabrikant dat er een insect in hun Bounty reep zat.

Zo werkt het, of jij dat nou wil of niet. Het heeft totaal geen zin voor jou om het dan maar op jouw manier te doen omdat jij de logica er niet van in ziet, je bereikt er helemaal niets mee. Een wetswijziging om het op jouw manier en jouw logica te doen, gaat er namelijk niet komen omdat het niet logisch is.

Stel dat je een kennis beloofd op te halen van Schiphol na een vakantie. Je hebt een belofte gemaakt met die kennis.
Uiteindelijk komt het jou beter uit om niet zelf te gaan maar vraag je jouw broer (of zus of wie dan ook) om die kennis van Schiphol te halen. Jouw broer belooft jou dat. Uiteindelijk blijkt jouw broer die kennis niet te hebben opgehaald op Schiphol.

Vervolgens belt die kennis jou boos op en zegt dat jij niet op Schiphol staat en eist dat jij er alsnog voor zorgt dat je kennis thuis komt. Jij belt je broer om te vragen hoe het zit en je broer zegt dat hij op Schiphol stond maar dat er niemand was en is naar huis gegaan. Vind je het dan ook normaal om tegen die kennis te zeggen dat zij het maar met elkaar moeten uitzoeken en jij jouw belofte niet meer hoeft na te komen?

Of is het niet eerlijker als jij ervoor zorgt dat de situatie opgelost wordt, want immers heb jij een belofte gemaakt met die kennis van jou en jij weer een belofte met jouw broer om die kennis op te halen. Jouw broer heeft geen belofte gedaan aan jouw kennis om deze bij Schiphol te halen.

En zo zit jouw situatie nu ook in elkaar. De webwinkel heeft jou een belofte gedaan (de overeenkomst) en die belofte moet de webwinkel naar jou toe ook nakomen. PostNL heeft de webwinkel een belofte gedaan en die belofte moet PostNL naar de webwinkel nakomen. Als PostNL zegt dat zij die belofte zijn nagekomen, moeten de webwinkel en PostNL dat maar uitvechten. Maar de webwinkel moet nog steeds de belofte met jou nakomen, namelijk de levering van een Apple iPhone. De webwinkel kan niet zomaar zeggen dat je het met PostNL moet uitzoeken, want PostNL heeft jou geen belofte gedaan. Behalve het aannemen van het pakket als het geleverd wordt, heb je verder helemaal niets met PostNL te maken.

Verwijderd

Re: PostNL levert product niet

Ongelezen bericht door Verwijderd »

webshopeigenaar14 schreef:Shop kan niet bewijzen dat er geleverd is. Handtekening zegt niets als deze niet van de klant is. Volgens postnl is er dus geleverd, maar postnl kan niet bewijzen dat er bij de klant geleverd is. Daarmee gaat de verantwoording dus terug naar de verkoper. Krom maar waar.

Inhoudelijk op dit topic:

Shop en klant wijzen beiden naar Postnl. Postnl blijft echter wettelijk buiten schot en zal voor 100% niet voor een oplossing zorgen. In dat geval ligt het risico bij de verkoper en niet bij klant.
Deze sshop geeft aan 'echt geen nieuwe te gaan versturen.' Dat geeft al aan dat het geen beroepsmatige shop is, maar een particulier met een hobbyshopje. Daar ligt het probleem. Deze shop neemt zijn wettelijke verantwoordelijkheid niet. Iedereen kan met 'mijn webwinkel' een shop beginnen. Daar zitten echter regels aan vast die soms niet leuk zijn. Dan kun je niet zeggen: 'dat is niet eerlijk' of 'daar doe ik niet aan mee.' Daar staan boetes van 10.000den euro's op.
Maar dan kun jij als webshopeigenaar toch een zaak beginnen tegen PostNL? Vast staat namelijk dat ze bij PostNL zeer onprofessioneel hebben gehandeld door een handtekening te laten zetten die aantoonbaar niet van de koper is. Daarmee heeft PostNL niet aan zijn zorgvuldigheidsplicht voldaan. PostNL kan daardoor niet bewijzen het pakket ook afgeleverd te hebben. Genoeg voor de webshop om een zaak om te beginnen. Ik vind het als consument wel fijn dat ik daardoor in principe buiten schot blijf. Je kunt als webshop de koper altijd vragen om mee te helpen aan een zaak door de koper schriftelijk te laten getuigen dat de handtekening die door PostNL gezet is niet van de koper is.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: PostNL levert product niet

Ongelezen bericht door Cro »

JohnTheBassist schreef:
Maar dan kun jij als webshopeigenaar toch een zaak beginnen tegen PostNL? Vast staat namelijk dat ze bij PostNL zeer onprofessioneel hebben gehandeld door een handtekening te laten zetten die aantoonbaar niet van de koper is. Daarmee heeft PostNL niet aan zijn zorgvuldigheidsplicht voldaan. PostNL kan daardoor niet bewijzen het pakket ook afgeleverd te hebben. Genoeg voor de webshop om een zaak om te beginnen. Ik vind het als consument wel fijn dat ik daardoor in principe buiten schot blijf. Je kunt als webshop de koper altijd vragen om mee te helpen aan een zaak door de koper schriftelijk te laten getuigen dat de handtekening die door PostNL gezet is niet van de koper is.
Een zaak tegen PostNL is lastig omdat post/pakket bezorgers door de wet zeer goed beschermd worden. Met enkel een beroep op onzorgvuldigheid kom je er in de regel niet. Volgens mij zul je als verkoper dan bewuste roekeloosheid of iets in die strekking moeten bewijzen wat juridisch gezien zeer lastig is.

Maar dat zijn dan ook zaken waar een verkoper zich van bewust dient te zijn, en waar ze ook op kunnen inspelen door bijv. alleen te verzenden met verzekering. Dit is echter duurder dus vaak zie dat verkoper bewust dat risico als bedrijfsrisico nemen en kiezen voor de niet verzekerde variant daar 1 op de X pakketten verliezen goedkoper is voor de bedrijfsvoering dan alles verzekerd te verzenden. Echter moet je dan wel dat bedrijfsrisico meenemen in de verkoopprijs en bij een probleem met PostNL zonder morren je klanten schadeloos stellen, en niet zoals sommige verkopers proberen achteraf als nog op de consument af te wentelen.

Gesloten