LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Strafportokosten Postnl

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
Gesloten
BenteLief
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jun 2015 10:21

Strafportokosten Postnl

Ongelezen bericht door BenteLief »

Postnl stuurde me dit weekend een kaartje zonder enig ander poststuk. Hierbij het verzoek of ik strafportokosten wilde betalen. Via een link zou ik kunnen achterhalen wat de inhoud van het betreffende poststuk zou zijn (verzender/ontvanger). Het kwam er op neer dat er helemaal niets te achterhalen viel.

Wat ik hier mee wil geven is een waarschuwing:
Het kaartje impliceert namelijk dat je bijna geen andere keus zou hebben dan te moeten betalen maar het is slechts een verzoek. Let daar mee op en betaal niet.

Ik heb een site gevonden waarop de laatste weken dezelfde klachten waren binnengekomen en gek genoeg gaat het hierbij allemaal om dezelfde bedragen namelijk € 2,07 en daarbij waren dus ook de poststukken niet te achterhalen. Zelf heb ik niets verstuurd, net als de andere klagers, alleen maar (overgefrankeerde post via Falk Post en van StraatenPost) ontvangen van bedrijfsleven en een rouwkaart welke door het postkantoor zelf was gefrankeerd. Dat was de enige zonder afzender. Wat ook opvallend was aan anderen en mijn kaart is dat de naam fout gespeld is.

Volgens Postnl zijn deze kaarten wel van hunzelf afkomstig dus van oplichting is geen sprake. Maar typerend vind ik het wel in tijden van financieel verlies voor Postnl en problematiek met hen bezorgers.... Wat je hier mee doet moet je uiteraard zelf weten maar wees gewaarschuwd

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Strafportokosten Postnl

Ongelezen bericht door renewouters »

De ontvanger krijgt al tientallen jaren zo'n kaartje als een poststuk niet goed is gefrankeerd. Helemaal niks nieuws en heeft ook helemaal niets met de financieele situatie van PostNL te maken. De PTT deed dat vroeger al.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Strafportokosten Postnl

Ongelezen bericht door ruitenheer »

In het verleden kreeg je het poststuk met een kaart eraan om de strafport te betalen. Tegenwoordig krijg je alleen het kaartje voor de strafpost en krijg je je kaart pas later.

stofzuigertje

Re: Strafportokosten Postnl

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je het nu wilt hebben moet je betalen, kan nog reclame zijn ook..

Maar ooit een gehad wegens slecht plakkende zegels en daarom ook niet betaald...
Daar was stempel te zien met gat van zegel en later eraf gegaan en daarom nooit betaald...

Er komt steeds minder post en zo proberen ze de vele niet betalers toch te dwingen...
zonder naam afzender, zou ik geen boete voor verjaardagskaartje of zo betalen...

Ze moeten het dan retour sturen en vernietigen mag niet, postwet.....

Mucha

Re: Strafportokosten Postnl

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Strafportokosten Postnl

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Mucha schreef:Zo'n kaartje heb ik ook al eens ontvangen. (Een verkoper via Bol.com had veel te weinig gefrankeerd. En zonder afzender op de envelop verstuurd. Volgens de reviews op Bol.com bleek dat deze verkoper daar nogal een handje aan heeft.) Aangezien ik aan de verkoper gewoon porto had betaald, negeerde ik het kaartje. Je krijgt dan later nog een kaartje. Gewoon ook negeren, daarna hoor je er nooit meer iets van.
In dit geval kreeg TS alleen het kaartje, niet de envelop. Als je dan niet reageert hoor je er ook niet meer van, maar je krijgt ook je spullen niet.

Upstairs
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 mei 2009 16:35

Re: Strafportokosten Postnl

Ongelezen bericht door Upstairs »

Je hebt de brief al wel gekregen van PostNL. Dit staat ook op de tekst van de strafportokaart. Je kunt zelfs op internet kijken om welke brief het gaat. Er wordt namelijk een foto van gemaakt. CODE op de kaart. Het komt steeds vaker voor dat er geen of onvoldoende gefrankeerd wordt. Iemand zal toch de 'transport'kosten voor zijn rekening nemen. Dan maar verhaal halen bij de afzender.

Upstairs.

mh73

Re: Strafportokosten Postnl

Ongelezen bericht door mh73 »

Inderdaad, je krijgt het kaartje pas een aantal weken later. Het poststuk heb je dus allang verstuurd of ontvangen. Men probeert het op de verzender te verhalen, maar lukt dit niet dan krijgt de ontvanger de portokaart. Je kan de foto van het betreffende stuk opzoeken met de info op de kaart.

stofzuigertje

Re: Strafportokosten Postnl

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Gelukkig zijn mijn brieven 99% Email en die is gratis zonder strafport en nog sneller ook....

Ja, ze moeten wel iets doen maar zo jaag je de laatste zegel plakkers ook nog weg!

Gesloten