LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De zorgplicht van banken

Discussieer hier over de documentaire Radar Extra: De Schuldvraag.
16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: De zorgplicht van banken

Ongelezen bericht door 16again »

kuklos schreef:@16again, sorry, maar dat zijn smoesjes. Als de burger het niet snapt moet hij het product niet kopen. Zo simpel ligt het.
Volgens mij is het product hypotheek toch wat ingewikkelder dan je doet voorkomen. Hypotheek is amper leverbaar zonder bijgaand advies.

Je hamert maar op verantwoording burger, voor overige oorzaken (zie geweldige bijdrage Peter Timmerman67) lijk je blind.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: De zorgplicht van banken

Ongelezen bericht door kuklos »

16again schreef:Volgens mij is het product hypotheek toch wat ingewikkelder dan je doet voorkomen. Hypotheek is amper leverbaar zonder bijgaand advies.
Daar verschillen we sterk over van mening. Ik vind dat iedereen die ooit een huis wil kopen zich eerst eens goed moet inlezen. Zorgen dat je weet wat een hypotheek is, welke vormen er zijn, wat de consequenties zijn, wat er mis kan gaan enzovoorts. Vervolgens zelf gaan rekenen. Wat is het inkomen, wat zijn de maandelijkse lasten enzovoorts.
Pas daarna kijken naar een huis en een hypotheek gaan aanvragen. Maar dat doet de gemiddelde burger niet. Die gaat pas nadenken als hij een bod heeft gedaan op een huis.
16again schreef:Je hamert maar op verantwoording burger, voor overige oorzaken (zie geweldige bijdrage Peter Timmerman67) lijk je blind.
Lijk. Ik ben het niet, maar alles is begonnen met de burger die zo nodig een hypotheek moest en er niets van snapte. De banken hebben zacht gezegd grote fouten gemaakt, zeer grote fouten. Maar het is begonnen bij de burger. En Tros Radar zegt daar niets over.

ceesos
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 dec 2009 15:46

Re: De zorgplicht van banken

Ongelezen bericht door ceesos »

Ik vraag mij wel af wat zijn naast de schulden ook de bezittingen zijn van de baby (pensioenfondsen!!)?

De staat leent weer aan "wankelende" banken en krijgt weliswaar het geld weer terug. Doch de banken leggen een rekening toch uiteindelijk weer neer bij de burger.

Banken zouden niet met spaargeld "de boer op mogen gaan". Zij hebben bewezen dit niet te kunnen.

M.i. een goed programma doch hoe nu verder? Wat moet worden gevraagd aan de politiek, gezien de harde lessen.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: De zorgplicht van banken

Ongelezen bericht door kuklos »

ceesos schreef:Banken zouden niet met spaargeld "de boer op mogen gaan". Zij hebben bewezen dit niet te kunnen.
Geweldig toch dat vage geroep en die ondoordachte opmerkingen.

Wat bedoel je met de boer op gaan? En waarom zou een bank nog spaargeld accepteren als ze er niks mee mogen doen?

Peter Timmerman67
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 dec 2013 00:06

Re: De zorgplicht van banken

Ongelezen bericht door Peter Timmerman67 »

RADAR had behalve over de banken ook wat meer research moeten doen naar de rol van tussenpersonen. Juist die beroepsgroep heeft jarenlang goud verdiend met het verkopen van steeds hogere hypotheken, waarbij ze werden betaald via onzichtbare provisiestructuren. Het is niet voor niets dat nu een verbod op provisies is ingegaan en dat deze makelaars aan hun particuliere klanten moeten laten zien wie hun betaalt, wat en waarvoor. Ik ben er erg voor dat mensen hun eigen verantwoordelijkheid moeten nemen, maar hypotheken zijn complexer geworden dan vroeger en met name de combinatie van de hypotheek en de fiscaliteit is voor een leek meestal een brug te ver. Dus zoek je een "onafhankelijk intermediair". Alleen was die zelden echt onafhankelijk en was zijn verdienste meer gebaseerd op de vraag welk hypotheekproduct hij je verkocht dan of dat hypotheekproduct echt aansluit op jouw leencapaciteit.

Waar het fout gaat is dan ook dat de zorgplicht ook in deze discussie steeds wordt gezocht bij de uiteindelijke leningverstrekker (de bank dus),maar dat nu juist het klantcontact en het hypotheekadvies meestal van de kant van de tussenpersoon is gekomen en veel mensen niet eens wisten hoe het spel werd gespeeld door deze makelaars & tussenpersonen. Er is nog veel te weinig onderzoek gedaan naar de mate waarin banken & verzekeraars wisten - of hadden moeten weten - dat tussenpersonen te agressieve leningen adviseerden. Ook hier kun je achteraf vaststellen dat politiek en toezichthouders hebben liggen slapen (en ook consumentenorganisaties ben ik bang....).

ceesos
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 dec 2009 15:46

Re: De zorgplicht van banken

Ongelezen bericht door ceesos »

Het zou beter zijn om de banken op te splitsen in retailbanken en zakenbanken. De spaarder zou hierdoor met zijn spaargeld veel minder risico lopen.

SalmaAzizi
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:52

Re: De zorgplicht van banken

Ongelezen bericht door SalmaAzizi »

Theo66 schreef:Begin jaren 80, kon men een top hypotheek krijgen, wat betekende dat naast het inkomen van de kostwinnaar, 5 jaar het inkomen van de partner meegenomen mocht worden in de hypotheek. Ik zag toen gebeuren dat de huizen circa 25.000 gulden duurder werden ( het bedrag wat de partner veelal binnen 5 jaar kon aflossen). Anders gezegd de huizen werden duurder omdat men meer kon lenen, niet omdat de huizenprijzen stegen. Banken konden op deze wijze hogere hypotheken verstrekken, dus meer winst maken. Dit was echter niet genoeg. De volgende stap was, dat het inkomen van de partner volledig mocht worden meegeteld bij de hypotheek. Ik zag de huizen tussen de 50.000 en 100.000 gulden in prijs stijgen.
Dit was voor de banken nog niet genoeg. De volgende stap was een gedeeltelijke aflossingsvrije hypotheek. De huizenprijzen stegen opnieuw. De volgende stap was en volledig aflossingsvrije hypotheek. De bubbel staat op barsten. De laatste stap, ouders kunnen bij springen.
De laatste melkkoe is gemolken, de bubbel barst.
Ik zelf heb in 1986 een huis gekocht (op basis van een inkomen), waarvoor ik de kosten-koper bij elkaar had gespaard, dit om in geval van werkeloosheid het huis zonder (teveel) restschuld weer te kunnen verkopen. Ik had een annuïteiten hypotheek van 30 jaar. Bovenstaande bubbel zag ik in de jaren 90 ontstaan, waardoor ik toen de hypotheeklengte heb terug gebracht naar en looptijd van 26 jaar, zodat ik zo snel mogelijk van de hebzucht van de bank verlost zou zijn.
Samengevat:
1) banken blijven ontkennen dat zij de kern van het probleem zijn.
2) je kon dit zien aankomen, mijn hoogste opleidingsniveau is mbo.
3) we hadden de ergste prijsstijgingen politiek kunnen voorkomen, als politici de hypotheekrente aftrek eind jaren 90, begin jaren 00 hadden mogen beperken (was toen echter politieke zelfmoord om het maar aan te tippen).
4) het toezicht van de Nederlandse Bank heeft volledig gefaald (zoals trouwens nog steeds gebeurt door elk ambtelijk toezicht).
5) banken zijn geen steek veranderd. Blijven bijvoorbeeld nog steeds beloningen toekennen/verdedigen terwijl juist daar het probleem zit. Beloningen hebben bijgedragen tot de crisis. Maar banken blijven de medewerkers uit de pre-crisis onmisbare medewerkers vinden, die behouden moeten worden ( ******** zou ik zeggen).
Het is waar dat de Nederlandse Bank heeft gefaald op gebied van toezicht en het zorgen van de burgers. Echter is het wel zo dat het de consumenten waren die steeds meer wilden. De consumenten wilden leningen, zonder de risico's afgewogen te hebben. Hierdoor hebben ze niet kunnen zien wat het voor gevolgen zou kunnen hebben als de bubbel zou knappen en het helemaal mis zou gaan.
Als de bank ze dan de lening niet zou verstrekken dan zouden ze het wel ergens anders halen.
Vandaar dat het niet alleen de banken zijn die alle schuld moeten krijgen en voor alles moeten opdraaien, ze hebben foute keuze's gemaakt maar dat geldt ook voor de burgers.

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: De zorgplicht van banken

Ongelezen bericht door AnoNylz »

Het enige waar de banken voor zorgen is hun eigen bonus en wie betaald die??? Ow en ze zorgen er ook voor dat je niet mag bepalen wat je met je geld mag doen.

Gesloten