Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Hier kan je jouw vragen over het Testpanel kwijt.
markmark1974
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 mei 2018 20:26

Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Ongelezen bericht door markmark1974 »

Ik lees in de media dat de zendtijd van Radar en Kassa gehalveerd dreigt te worden. Radar forum heeft me zelfs een E-Mail gestuurd om een petitie te tekenen en smeekt dat ze mogen blijven.

Heel eerlijk gezegd : Ik vind het wel prima wanneer de zendtijd drastisch teruggeschroefd wordt. De presentators van zowel Radar als Kassa (en dus hun redactie) blinken in mijn ogen niet meer uit. Op TV mogen uitgenodigde gasten niet fatsoenlijk uitpraten en worden steeds in de rede gevallen en vaak 'gebashed'. De programma's zijn niet neutraal en representatief voor de hele Nederlandse bevolking. Veel onderwerpen zijn dan ook niet relevant voor 'heel' Nederland. De formule is, volgens mij, wel 'op' en dan moet je stoer zijn en ermee stoppen en wat nieuws bedenken.

Hoe denk jij hierover?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uiteraard is een programma nooit voor de hele Nederlandse bevolking.

Maar die twee programma’s samen en dan om de beurt, lijkt mij prima.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Ongelezen bericht door angel1978 »

Wat mij betreft is zelfs dat nog teveel.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik weet niet hoe ik hierover moet denken. Kassa keek ik sowieso al nooit, Radar eigenlijk zelden. Maar de tv staat hier ook maar hoogst zelden aan. Inhoudelijk kan ik er dus niets over zeggen.

Wel vind ik het positief dat dingen nu meer gestroomlijnd gaan worden. Geen idee wie er op zaterdagavond op een consumentenprogramma zitten te wachten. Maar ik kom dan ook uit de tijd van Mies Bouwman en Willem Ruis. Dat was spel en vermaak. Niks serieuzigs aan.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik vind het twee heel verschillende programma's. Gezien het verschil in benadering, vermoed ik dat ze verschillende publieksgroepen aanspreken. Beide halen vrijwel altijd uitstekende kijkcijfers. Van mij mogen beide dan ook het huidige aantal uitzendminuten houden.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens het forum van Kassa doet zij de presentatie zoals het haar opgedragen is.

J. Deltoer
Berichten: 3032
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik vond Felix Meurders authentieker. En wanneer komt Koning Klant weer terug?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die naam kan natuurlijk niet meer, zou nu Keizer Klant moeten heten.

markmark1974
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 mei 2018 20:26

Re: Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Ongelezen bericht door markmark1974 »

Ik zou meer diversiteit willen zien - het gaat zo vaak over hetzelfde. Ik kan niet vertellen hoe : maar daar heeft de redactie zelf vast slimme mensen voor om dat te onderzoeken.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Ongelezen bericht door Jablan »

markmark1974 schreef:
17 mei 2021 20:35
Heel eerlijk gezegd : Ik vind het wel prima wanneer de zendtijd drastisch teruggeschroefd wordt. De presentators van zowel Radar als Kassa (en dus hun redactie) blinken in mijn ogen niet meer uit. Op TV mogen uitgenodigde gasten niet fatsoenlijk uitpraten en worden steeds in de rede gevallen en vaak 'gebashed'. De programma's zijn niet neutraal en representatief voor de hele Nederlandse bevolking. Veel onderwerpen zijn dan ook niet relevant voor 'heel' Nederland. De formule is, volgens mij, wel 'op' en dan moet je stoer zijn en ermee stoppen en wat nieuws bedenken.
Hoe denk jij hierover?
1. NPO is niet helemaal eerlijk over de redenen. Naast de jacht op de jongere kijker, spelen de financiën een net zo grote rol en onder minister Slob is een volgende bezuinigingsronde via een omweg opgelegd. Als percentage van het BrutoBinnenlandsProduct zit Nederland met de NPO inmiddels onder het niveau van Moldavië en dat zie je ook terug in de programma's.
2. Wat is tegenwoordig nog representatief voor de hele bevolking? Afhankelijk van je leeftijd, opleiding, inkomen èn woonplaats zijn de verschillen steeds groter geworden. Wat in mijn, ons leven belangrijk is, is voor anderen een reden om weg te zappen (saai) of heel interessant (sensatie). Zeg het maar, wat is de definitie van representatief?
3. De formule 'Consumentenzaken' is belangrijk genoeg om overeind te houden. Ik zit in een positie, dat ik kan vergelijken en je kunt gerust van mij aannemen, dat programma's als Kassa en Radar (en hun voorgangers) belangrijk zijn om de rechten van iedereen te bewaken. In landen waar zulke programma's niet bestaan, gaan overheden en bedrijven veel brutaler met hun inwoners of klanten om. Eigenlijk is het belangrijkste aan Radar dit: durf vragen te stellen. Als de presentatrice een woordvoerder of directeur fileert, dan is dat spannende televisie (en minder saai dan Mariëlle Tweebeeke met Mark Rutte)

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het is juist harde noodzaak dat consumentenbelangen worden behartigd door de journalistiek. Want dat is Radar: een journalistiek programma. Een programma als Radar kan dan echt het verschil maken.

Denk aan de woekerpolisaffaire waar Radar jarenlang bovenop heeft gezeten. Dat zijn kwesties waarin veel consumenten enorm in hun persoonlijke belangen zijn geschaad maar door de macht van de tegenpartij geen kant op kunnen.

Ook de Woonbond dringt aan op het behoud van consumentenprogramma's op tv. Wat mij betreft terecht:

https://www.woonbond.nl/nieuws/woonbond ... rogramma’s
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 17 mei 2021 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Ongelezen bericht door mahadma »

Mijn voorstel: Vara kassa deleten, 100% vanwege de absoluut waardeloze en irritante manier van interviewen. Tenenkrommend. Om maar te zwijgen over de Belbus, toppunt van de bedrijven afzeiken. Als die zendtijd van Kassa nu eens naar de vakkundige presentatie van Radar zou gaan, TOP. Zal hierover best commentaar krijgen, maar dat moet dan maar.

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Jablan schreef:
17 mei 2021 21:55
1. NPO is niet helemaal eerlijk over de redenen. Naast de jacht op de jongere kijker, spelen de financiën een net zo grote rol en onder minister Slob is een volgende bezuinigingsronde via een omweg opgelegd. Als percentage van het BrutoBinnenlandsProduct zit Nederland met de NPO inmiddels onder het niveau van Moldavië en dat zie je ook terug in de programma's.
Als de NPO genoeg geld heeft voor producties als "Showcolade" dan zal het wel meevallen met de financiën, dergelijke programma kosten een vermogen. En dat percentage van het BBP slaat natuurlijk nergens op. Moldavie heeft een BBP van 11,97 miljard en Nederland 907 miljard.
Jablan schreef:
17 mei 2021 21:55
2. Wat is tegenwoordig nog representatief voor de hele bevolking? Afhankelijk van je leeftijd, opleiding, inkomen èn woonplaats zijn de verschillen steeds groter geworden. Wat in mijn, ons leven belangrijk is, is voor anderen een reden om weg te zappen (saai) of heel interessant (sensatie). Zeg het maar, wat is de definitie van representatief?
Goede vraag, er komen steeds meer ouderen en jongeren zijn niet echt bezig met lineaire televisie.
Jablan schreef:
17 mei 2021 21:55
3. De formule 'Consumentenzaken' is belangrijk genoeg om overeind te houden. Ik zit in een positie, dat ik kan vergelijken en je kunt gerust van mij aannemen, dat programma's als Kassa en Radar (en hun voorgangers) belangrijk zijn om de rechten van iedereen te bewaken. In landen waar zulke programma's niet bestaan, gaan overheden en bedrijven veel brutaler met hun inwoners of klanten om. Eigenlijk is het belangrijkste aan Radar dit: durf vragen te stellen. Als de presentatrice een woordvoerder of directeur fileert, dan is dat spannende televisie (en minder saai dan Mariëlle Tweebeeke met Mark Rutte)
Denk dat je de invloed van Tros Radar en Kassa bij bedrijven wat overschat, denk dat organisaties als de consumentenbond en onze vele geschillen commissies veel meer bijdragen. Neemt niet weg dat ik denk dat de NPO fout zit als ze zich meer willen richten op jongeren.

sake1987

Re: Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Ongelezen bericht door sake1987 »

Er wordt bij beide programma’s zo door gekauwd, wat in 5 minuten kan worden gezegd, doen ze een kwartier over. En dan wordt er weer een kamerlid bijgezet, die doodgelukkig is dat hij/zij ook eens op tv mag en maar praten.
En dan bij Kassa die vreselijk gespeelde Belbus.
Daarom kijk ik terug, dan kan ik door spoelen.

J. Deltoer
Berichten: 3032
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

markmark1974 schreef:
17 mei 2021 21:13
Ik zou meer diversiteit willen zien -
Bij het programma Opsporing Verzocht zie ik genoeg diversiteit. We moeten het ook niet overdrijven.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tja, en dan nemen ze bij Kassa een kamerlid die van toeten noch blazen weet, en beslist vragen gaat stellen. Maar jammer genoeg weten ze niet waar het over gaat.

En dan bij voortduring zielige consumenten ten tonele voeren, die blijkbaar niet kunnen lezen of rekenen.

Misschien zou dat eens een onderwerp kunnen zijn. Leer die consumenten rekenen en lezen op het niveau van de vijfde klas, ik weet het oude telling, lagere school. Krijgen ze wat meer inzicht.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Ongelezen bericht door D34M0N »

Rutte vindt beide programma's ongetwijfeld veel te lastig. Al die aandacht die Radar en Kassa gaven aan oa de toeslagenaffaire, de Ruttedoctrine, het uithollen van de sociale advocatuur en het falen van diverse milieumaatregelen is natuurlijk maar vervelend voor al zijn snode plannetjes. Hoe kan je de mondigheid van het volk nou beter verminderen dan door onafhankelijke journalistiek de nek om te draaien. Rutte dacht na de opkomst van Poetin en Erdogan ongetwijfeld: "Dat kan ik ook."
Laatst gewijzigd door Radar op 18 mei 2021 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ongepast taalgebruik verwijderd

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Ongelezen bericht door sylvesterb »

D34M0N schreef:
17 mei 2021 23:03
Rutte vindt beide programma's ongetwijfeld veel te lastig. Al die aandacht die Radar en Kassa gaven aan oa de toeslagenaffaire, de Ruttedoctrine, het uithollen van de sociale advocatuur en het falen van diverse milieumaatregelen is natuurlijk maar vervelend voor al zijn snode plannetjes. Hoe kan je de mondigheid van het volk nou beter verminderen dan door onafhankelijke journalistiek de nek om te draaien. Rutte dacht na de opkomst van Poetin en Erdogan ongetwijfeld: "Dat kan ik ook."
Tros Radar en Kassa zijn consumenten programma's ze behandelen nauwelijks tot geen politieke onderwerpen en ik kan geen enkel google resultaat vinden dat zij ooit de "Ruttedoctrine" hebben behandeld in hun uitzending.

Een dictator had dergelijke blunders zoals de toeslag affaire niet laten uitlekken en had een persoon als Omtzigt laten omleggen of echt een functie elders gegeven voordat hij de kans had het in de 2de kamer naar buiten te laten komen.

Je maakt jezelf nogal belachelijk met dit soort complotten naar buiten te strooien. Rutte is ondanks de toeslag affaire weer met zijn VVD als grootste partij naar voren gekomen, accepteer die uitslag gewoon.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Ongelezen bericht door D34M0N »

sylvesterb schreef:
18 mei 2021 00:03
Tros Radar en Kassa zijn consumenten programma's ze behandelen nauwelijks tot geen politieke onderwerpen en ik kan geen enkel google resultaat vinden dat zij ooit de "Ruttedoctrine" hebben behandeld in hun uitzending.
Kijk deze aflevering dan maar: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... op-de-wob/
In deze aflevering wordt het woord Ruttedoctrine genoemd. Ook wordt in deze uitzending uitgelegd dat sinds Rutte aan de macht is de overheid veel minder transparant is.
Een dictator had dergelijke blunders zoals de toeslag affaire niet laten uitlekken en had een persoon als Omtzigt laten omleggen of echt een functie elders gegeven voordat hij de kans had het in de 2de kamer naar buiten te laten komen.

Dictators die ooit op democratische manier aan de macht kwamen bouwden hun absolute macht stukje voor stukje op, zodat het in het begin niet teveel opvalt en zodra het wel opvalt het al te laat is.
Je maakt jezelf nogal belachelijk met dit soort complotten naar buiten te strooien. Rutte is ondanks de toeslag affaire weer met zijn VVD als grootste partij naar voren gekomen, accepteer die uitslag gewoon.
Ik strooi niet met complotten, de onderwerpen die ik noemde zijn allemaal aan bod geweest bij Radar en Kassa.
Dat de VVD zelfs bij de laatste verkiezingen weer de grootste partij is geworden is mij een groot raadsel, Rutte was iedere geloofwaardigheid jaren geleden al kwijt toen hij volop geld gaf aan het corrupte regime in Griekenland en daarbij beweerde dat de Grieken alles weer terug zouden betalen.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ophef over halveren zendtijd Radar en Kassa

Ongelezen bericht door 16again »

D34M0N schreef:
18 mei 2021 01:00
Dat de VVD zelfs bij de laatste verkiezingen weer de grootste partij is geworden is mij een groot raadsel,
De huizenbezitters zijn gegijzeld door hun hypotheekrente aftrek. Braaf wordt op VVD gestemd, als zijnde de partij die het beste dat belang verdedigt.
Het zijn vooral de banken die van die hypotheekrente aftrek profiteren.
D34M0N schreef:
18 mei 2021 01:00
... toen hij volop geld gaf aan het corrupte regime in Griekenland en daarbij beweerde dat de Grieken alles weer terug zouden betalen.
was dat CDA-er De Jager niet?

Gesloten