LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vaatwas tabletten.

Hier kan je jouw vragen over het Testpanel kwijt.
Rebella
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 dec 2006 12:35

Vaatwas tabletten.

Ongelezen bericht door Rebella »

Ik had al eerder per mail gereageerd niet wetende dat het ook per forum kon. :oops:

Onlangs zag ik de vaatwastablet test uitgevoerd worden.
Waar ik stomverbaasd over was, was het volgende:

Alles werd in de machine gedaan, tabletje er in, even wachten, klaar!

- Waren de borden afgeschraapt van te voren?
- Hoe werd de machine ingeladen?
- Welk programma werd er gebruikt?
- Op welke temperatuur?

Ik weet zeker dat deze factoren wel degelijk meewerken aan het resultaat van de schone(re) vaat.

Dus het eindresultaat vond ik absoluut niet betrouwbaar.
Waarom werden deze dingen over het hoofd gezien?

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Vaatwas tabletten.

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Waarom komt hierop geen antwoord? Ben zeer benieuwd!

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Vaatwas tabletten.

Ongelezen bericht door D1RK »

Ik ga er vanuit dat met dezelfde machine op dezelfde manier word getest....

Zelf heb ik nu Aldi, Lidl en Action getest, dus merkloos, en op 50 graden was alles schoon, en dat ene vuile bord, was verkeerd geplaatst!

Als ik de borden niet leeg maak zit het filter vol, dus geen probleem.

Poeder kun je zelf doseren en voor oude machines zijn tabletten soms te klein, die gebruiken meer water, dus de zeep word dunner..

Bij mijn Bosch gebruik ik vaak poeder voor schone glazen, dan kan ik minder geven, en als erg vuil iets meer!

Tussen normale tabletten, enkele of 5 dubbele, met streepjes, ik zie geen verschil, maar dat alles in een hoeft niet!
Ik heb zacht water, dus krijg teveel en mijn broer heeft hard water, dus tekort!

Het zout staat dus lager bij mij, en als je jodium vrij zout gebruik, 15 cent per kilo,(plastic zakjes Salina Dordrecht) dus niets speciaal, werkt ook goed, dus dat speciale zout in grote korrrels is onzin!
Zelf gebruik ik dit al ruim 20 jaar, dus als het niet kan had ik al problemen moeten hebben en meerdere gebruiken het goedkope zout nu ook, dus het kan, mits geen jodium!(JOZO)

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Vaatwas tabletten.

Ongelezen bericht door bot321 »

Het zout staat dus lager bij mij, en als je jodium vrij zout gebruik, 15 cent per kilo,(plastic zakjes Salina Dordrecht) dus niets speciaal, werkt ook goed, dus dat speciale zout in grote korrrels is onzin!
Zelf gebruik ik dit al ruim 20 jaar, dus als het niet kan had ik al problemen moeten hebben en meerdere gebruiken het goedkope zout nu ook, dus het kan, mits geen jodium!(JOZO
Die grote korrels zorgen ervoor dat er voldoende
water bij het zout komt om pekelwater te krijgen
voor het regenereren.Lukt met fijn zout niet.
Gaat ook niet ten koste van de machine maar heeft
invloed op het laatste spoel-droogprogram.
Probeer maar met grote korrels je glaswerk ziet
er dan beter uit.

marinepik
Berichten: 179
Lid geworden op: 13 dec 2005 18:37

Re: Vaatwas tabletten.

Ongelezen bericht door marinepik »

Indien men een vaatwasmachine volgens voorschriften belaad hoeft men bij een 50 graden afwas echt geen dure wastabletten te gebruiken.
Neem gewoon de afwas tabletten van de Aldi, Lidl of bv Trekpleister, Die zijn een stuk goedkoper en werken gegarandeerd even goed.
Bij zg 3,4 of 5 in een tabletten kan men het reg zout en het naspoelmiddel in principe achterwege laten maar ik beveel aan dat men dit toch gebruikt als het water erg hard + 16DH is. Stel de machine dan zodanig in dat het minste van dat spul wordt gebruikt.
Theo

Toolboy

Re: Vaatwas tabletten.

Ongelezen bericht door Toolboy »

Edoch.
Gebruik dan een half blokje.
Want ook die goedkope blokjes bevatten zeep/vet en dat koekt aan in de waterhuishouding van uw vaatwasser.

T

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Vaatwas tabletten.

Ongelezen bericht door bot321 »

Heb dit al eens meer aangegeven.
Laatst spoelbeurt vaatwasser is eigenlijk het
droogprogram.Gebeurd op 90 gr.
Dus valt wel mee met die zeepresten.

Toolboy

Re: Vaatwas tabletten.

Ongelezen bericht door Toolboy »

Hey bot321 alles kits.

Yep je hebt gelijk .
Maar de vaatwasser gaat pas drogen als het water weg is.
Wat niet warmer was dan 50c.
Wekelijks komen wij verstoppingen door vet tegen in vaatwassers.
Wat vooral door de blokjes komt.
Labirinten vervangen is kostbaar hoor.

T

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Vaatwas tabletten.

Ongelezen bericht door bot321 »

Hai Tooltje alles kits hoor.
Niet helemaal waar wat je zegt.
De laatste spoel-glansbeurt gaat op
ongeveer 90 gr. door de hitte gaat hij
drogen.Doe hem maar eens meteen open als
hij het hele program afgewerkt heeft en zeg dan
nog maar eens dat het 50 graden is.
Stoom slaat er bijna uit.Begrijp ook niet wat je
met labirinten bedoeld.Zit nml niet in een vaatwasser.
Gaat gewoon via pomp en sproeiarmen.Alleen de goedkopere
hebben een verwarmings element die zie je zitten,de duurdere hebben een
boiller.

Toolboy

Re: Vaatwas tabletten.

Ongelezen bericht door Toolboy »

Beste bot.Fijn dat alles okay is

Aan beide zijkanten zit een labirint waar het water doorgaat.
Achter het rvs.
Voor dat de vaatwasser gaat verwarmen wordt er eerst gespoeld met lauw water en daarna gaat er pas verwarmd worden.
Doordat er altijd een beetje water achterblijft zie je tijdens het droog proces stoom.
Als ik wist hoe ik hier een foto moest plaatsen had ik het gedaan.

Groet T

rugzak
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jun 2007 08:37

Re: Vaatwas tabletten.

Ongelezen bericht door rugzak »

Wel eens vergeten een blokje wasmiddel in te doen ??
De vaat was toch gewoon schoon.
Tegenwoordig doen we een half blok erin en de vaat is gewoon schoon.
Bij hele lichte vervuiling doen we ook wel eens een paar druppeltjes afwasmiddel uit de fles erin.
Inplaats van spoelglansmiddel gebruiken we al jaten natuurazijn.
Veel goedkoper als spoelglansmiddel en ook anti kalk.
En om de machine eens in de zoveel tijd optimaal te reinigen gieten we er wel eens een scheutje bleekwater in.
Een duur vaatwasmachine reinigings tablet hebben we nog nooit gebruikt.
De vaatwasser draait al 16 jaar dus schadelijk zal het wel niet zijn.

Marijke77
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 aug 2005 16:39

Re: Vaatwas tabletten.

Ongelezen bericht door Marijke77 »

Niet alleen de afwasblokjes zorgen voor een schone afwas maar ook de vaatwasser zelf heeft effect op een wel of niet schone vaat. Ok het regelmatig reinigen van de vaatwasser heeft hierop effect. Ook ik heb weleens vegeten om de verpakking van het blokje te halen en op de goede temperatuur wordt het toch schoon.

Helicon
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 dec 2005 20:48

Re: Vaatwas tabletten.

Ongelezen bericht door Helicon »

Onze ervaring met tabletten van de Aldi en Lidl zijn dat we sneller last hebben van glascorrosie.
Ook de duurste merktabletten veroorzaken dat, maar op een veel later moment. Om deze reden gebruiken naast de goedkoopste merktabletten toch de minimale dosering glansmiddel van de Lidl en voor een beter reinigingsresultaat toch het zout, eveneens van de Lidl.
Die paar centen extra zetten geen zoden aan de dijk en levert als winst op dat je het glaswerk minder snel hoeft te vervangen.
En de aardappelresten? Die spoelen we altijd eerst uit de pan, want anders zit de hele vaat onder de ruwe aanslag.

Met chloormiddelen zou ik oppassen bij "roestvrij" staal. Alleen speciale RVS soorten (o.a 316L) zijn bestand tegen de zogenaamde pitting corrosie veroorzaakt door chloor! Bij vaatwassers weet ik het niet, maar sommige verwarmingselementen worden uit RVS vervaardigd. Bij een hoge temperatuur gaat de aantasting ook nog eens factoren sneller!

marinepik
Berichten: 179
Lid geworden op: 13 dec 2005 18:37

Re: Vaatwas tabletten.

Ongelezen bericht door marinepik »

Volgens tests van de Consumentenbond wordt glaswerk aangetast door alle merken afwastabletten, ook indien dit wordt tegengesproken op de diverse verpakkingen.
Om dit te voorkomen wordt aangeraden om uw dure glazen gewoon met de hand af te wassen en niet in de vaatwasser!
Theo

Helicon
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 dec 2005 20:48

Re: Vaatwas tabletten.

Ongelezen bericht door Helicon »

Marinepik, ik ben het helemaal met je eens en mijn ervaringen kloppen dus met het onderzoek van de Consumentenbond. De duurdere en beschilderde (bier)glazen wassen we altijd met de hand. Ook het huis-tuin-en-keuken glaswerk doen we voor een opknapbeurt zo af en toe met de hand, maar voor de rest.... het gemak van de vaatwasser en de wetenschap dat je na een jaar je glazen weg kunt gooien omdat ze niet meer toonbaar zijn, zeker niet aan gasten.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vaatwas tabletten.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik gebruik al 3 jaar de allesineen tabletten van de ALDI (merk Una) of Dirk (merk Trent). Die tabletten werden jaren geleden best getest door de Consumentenbond en kosten € 3,99 euro voor 60 stuks. Dit zijn dezelfde tabletten uit dezelfde fabriek (Dalli, o.a. maker van het welbekende merk Klok).

Ik snap niet waarom mensen meer betalen voor slechtere tabletten. Als je een doos Calgonit o.i.d koopt dan betaal je mee (een paar euro per doos!) aan die ultra-irritante reclames op TV van deze merken!


De hele test van de Consumentenbond staat hier (helemaal onderaan):

http://www.jouwkeuken.nl/image_nieuws/t ... assers.pdf

Gesloten