LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CO2 compensatie

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5512
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

CO2 compensatie

Ongelezen bericht door Radar »

Het klimaat is hot. Veel bedrijven springen in op de rage en je kunt tegenwoordig overal de uitstoot van CO2 compenseren. Maar is hier eigenlijk geen sprake van handel in gebakken lucht? En hoeveel geld blijft er eigenlijk aan de strijkstok hangen? Kijk maandag naar de uitzending.

sbruli
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 apr 2007 20:29

Re: CO2 compensatie

Ongelezen bericht door sbruli »

Dit is al jaren zo, maar als je in dit land laat blijken dat het niet zo is word je mond gesnoerd. Ze plukken je kaal onder het mom van CO2, maar de natuur regelt zich zelf al eeuwen zo. Er blijft wel degelijk heel veel aan die bekende stok hangen en niemand doet er wat tegen!

s.van der veen
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 sep 2007 21:37

Re: CO2 compensatie

Ongelezen bericht door s.van der veen »

Gebakken lucht is het zowiezo maar over de vliegmaatschappijen
hoor je ze niet nou ja ,ze maken de vliegtuigmotoren natuurlijk
wel een beetje beter maar ik heb me eens laten vertellen dat
een zo'n start met een passagiersvliegtuig meer vervuild dan
40000 auto's in het verkeer want het bewijs laten ze achter.
Kijk maar naar een mooie zomerse dag als er geen geen wolkje
aan de lucht is en zo'n joekel komt over ,t'sjonge wat een prut
stoot die even uit en de mensen maar denken dat het condens
is ,an me hoela dat is vervuilde gebakken lucht!!!!!!!

Zozo
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 mei 2007 19:35

Re: CO2 compensatie

Ongelezen bericht door Zozo »

Wat lang niet bij iedereen bekend is, maar je mag altijd! per 1 januari overstappen van de ene naar de andere zorgverzekeraar, voor de Basisverzekering geldt geen medische selectie en er zijn zorgverzekeraars (zoals bv. De Friesland) die voor de meeste aanvullende verzekeringen geen selectie hanteren. Zorg alleen dat je "oude"maatschappij op tijd (meestal schriftelijk) opgezegd is! Dus problemen met je oude maatschappij? Stap over!

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: CO2 compensatie

Ongelezen bericht door D1RK »

Krijgen LPG3 inbouw bij nieuw afgeleverde nu korting, want die zijn schoner dan Benzine versie meestal, vooral de Gasinjectie, dus vloeibaar gas inspuiters....

Dus zouden we een lagere belasting op nieuwe auto's krijgen, vooral die minder schoon zijn en moeten betalen?

jdegroot
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mar 2007 22:04

Re: CO2 compensatie

Ongelezen bericht door jdegroot »

Gebakken lucht ZEKER is het dat , die alleen ons aller bankrekening doet krimpen, ze verzinnen maar wat als het maar een hot-item wordt waaraan veel geld verdiend kan worden, ik geloof er niet in, klimaatveranderingen als dat al zo is,is de gewoonste zaak van de wereld, ijstijden hebben we hier ook gehad tenslotte, zonder auto's die waren er toen nog niet, dit jaar was een heel gewoon jaar, nou hoor je niemand meer.Ze kunnen het weer bij het KNMI nog geen 2 dagen van te voren voorspellen hoe weten ze dan dat over 50 jaar Nederland wel half onder water zal staan vanwege de ijskappen die smelten, die zitten notabene voor 90% onder water. Ook het verhaal over zure regen, de bomen in de bossen gaan dood ,( ja dennen die dicht op elkaar staan krijgen geen licht genoeg en worden bruin, logisch toch) ook weer door de auto's, en het is NERGENS GROENER als langs de Autobahn,Je kunt je zo gek laten maken als je wil, ik doe er niet aan mee.Ik leef gewoon mijn eigen leven,

ceeskens
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 nov 2007 13:57

Re: CO2 compensatie

Ongelezen bericht door ceeskens »

het is zeker dat er vervuild wordt maar dan moeten we wel bij de feiten blijven en zeker geen onzin uitkramen zoals condens strepen in de zomer.
Weleens stil gestaan bij een vulkaan uitbarsting, weleens gehoord wat de uitstoot aan CO2 van de oceanen is, het is weer de tijd voor een verandering in klimaat zoals we er zoveel gehad hebben, uiteindelijk zal de natuur weer tot balans komen of dat nu voordelig of nadelig is voor de mensheid, het gaat niet om de Homo Sapiens, het gaat om een veel groter geheel waar wij toevallig deel van uitmaken.

theakemna
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 jun 2005 16:06

Re: CO2 compensatie

Ongelezen bericht door theakemna »

Het is zeker gebakken lucht!!! Daar zijn we inmiddels wel achter:
We hebben in de Kop van Noord-Holland geen of heel weinig openbaar vervoer en klagen daar al tijden over. Er zijn onlangs handtekeningen aangeboden aan de Provincie Noord-Holland, de Hoofdredacteur van het Noord-Hollands dagblad heeft gepleit voor openbaar vervoer voor zijn clienten(krant staat vol met klachten). Men heeft een lijst met 5000 handtekeningen (en dat is nog maar het topje van de ijsberg) aangeboden namens mensen uit Noord-Holland, maar er wordt alleen maar geergerd gereageerd door de gedeputeerde en dus vindt hij het kennelijk niet van betekenis???
Dit wordt in de provincie Noord-Holland ook nog door Groenlinks behandeld, zodat voor mij zeker is dat het gebakken lucht is!!!
We moeten meer belasting betalen voor de "vervuilende"auto, de brandstof wordt steeds hoger in prijs en belasting, maar het openbaar vervoer wordt alsmaar schraler. In sommige dorpen zit men echt letterlijk opgesloeten en kan geen kant op!!!!!!

SkelteVanAysma
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 nov 2007 14:28

Re: CO2 compensatie

Ongelezen bericht door SkelteVanAysma »

Het is onbegrijpelijk dat zoveel mensen in dit land niet doorhebben dat we geregeerd worden door de milieu maffia.
Het enige doel is om de burger zo veel mogelijk geld uit de zak te kloppen; dit door de verkondiging dat uitstoot van CO2 het milieu belast.
Dit gebeurt door theorieën tot waarheden en feiten te verkondigen.
Het moet maar eens uit zijn. We slikken niet alles meer.
Tussen haakjes hoort u nog wel eens iets over "het hot item uit de tachtiger en negentiger jaren uit de vorige eeuw", de zogenaamde schadelijke invloed van zure regen?

k.duck
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 okt 2005 12:30

Re: CO2 compensatie

Ongelezen bericht door k.duck »

co2 compensatie door bomen te planten in het buitenland
maar waarom eigenlijk in het buitenland

als we nu eens bij verkeersciculatiepleinen i.p.v. eindelose grasvelden bomen planten, dan staan ze op de plaats waar ze nodig zijn

bijkomend voordeel is dat ze niet door de plaatselijke bevolking voor kookvuurtjes worden gekapt ron 010

ograbo5
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mei 2007 13:11

Re: CO2 compensatie

Ongelezen bericht door ograbo5 »

De natuur hersteld alles. De staat denkt alleen aan auto's. Kassa, dan kan men weer geld beuren. Vulkanen en veen branden in Indonesie, daar heeft men niet over. Nederland loopt ook altijd voorop met maatregelen. Ik word kotsmisselijk van alle verhalen over Co2.

KeesStok
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 nov 2007 16:37

Re: CO2 compensatie

Ongelezen bericht door KeesStok »

Met mijn GreenCard van VISA spaar ik CO2-Credits!! Maar .... wie laat mij zien wat en hoeveel of is dit ook gebakken lucht? :roll: :?:

Willembaardse
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 okt 2006 20:22

Re: CO2 compensatie

Ongelezen bericht door Willembaardse »

Van de natuur winnen we het niet, maar ga nou niet de Nederlanders uitkleden omdat zij CO2 scheppen, dan zijn er nog wel een paar dingen op te noemen. Steek wat minder bossen in de brand, ga even kijken in het Oostblok en in Polen waar ze maar wat aanrotzooien. Wij kunnen iet met openbaar vervoer, want dat is niette betalen en vaak niet aanwezig. Als er iets niet goed gaat, moet je niet meteen belasting gaan heffen, de leaseauto's blijven evengoed rijden hoor, wordt bij de prijs van de consumpties opgeteld. De AOWer, ja die komt op de fiets terecht, want blablabla etc, die moet de prijsverhogingen betalen die de leaserijders veroorzaken en de intocht van de andere opvreters.

CasparW
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 nov 2007 21:15

Re: CO2 compensatie

Ongelezen bericht door CasparW »

Toch betaal ik liever wat kosten voor het planten van bomen dan belasting op benzine. Daarnaast zie ik leiver bos dan een fabriek.

weetnubeter
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 okt 2007 20:13

Re: CO2 compensatie

Ongelezen bericht door weetnubeter »

Heb net de uitzending zitten kijken waarin het item over CO2-compensatie ter sprake kwam, en heb me vreselijk kwaad gemaakt over de wijze waarop zulke initiatieven worden afgeschoten, en overigens niet alleen door Radar, die dit waarschijnlijk ook alleen maar doet in navolging van de berichtgeving in de andere media.

Het is zo gemakkelijk om zulke acties te bekritiseren en te zeggen dat het geen moer helpt, maar ik wil wel eens weten of deze mensen zelf betere ideeen hebben en zou die dan graag willen horen. Ik geloof ook niet dat het eerlijk is om van deze bedrijven te verwachten dat ze het wereldwijde CO2 probleem eventjes oplossen. Zoals iedereen weet is ontbossing op grote schaal wel degelijk ook een probleem en als hier op deze manier ook wat aan gedaan wordt lijkt me dat prima. De kritiek dat de aangeplante bomen jong zijn en dus niet erg effectief in het opnemen van CO2, is enerzijds discutabel aangezien bomen juist tijdens de groei veel CO2 opnemen, anderzijds vind ik het een nogal flauwe opmerking, alsof je de groeifase over kunt slaan en meteen volwassen bomen kunt planten. Verder ben ik van mening dat het er absoluut niet toe doet dat er op het schuldgevoel van mensen wordt ingespeeld. Het moet ergens vandaan komen en of nu het schuldgevoel, het verantwoordelijkheidsgevoel of welk ander gevoel dan ook wordt aangesproken doet niet ter zake.

Even voor alle duidelijkheid: ik zeg niet dat CO2-compensatie heilig is of de oplossing voor het broeikaseffect is, en als er inderdaad 50%-75% "aan de strijkstok blijft hangen" lijkt me dit ook (te) veel. Maar ik krijg toch erg het idee dat de critici van compensatie liever zouden zien dat er niet gecompenseerd wordt, is dat dan de bedoeling!? Uiteindelijk is het beste uiteraard als er helemaal niet gereden of gevlogen (lees: vervuild) wordt maar omdat iedereen weet dat dit NOOIT gaat gebeuren lijkt me compensatie geen slecht idee totdat er een meer structurele oplossing is. Ondertussen zou iedereen zichzelf elke keer af moeten vragen of dat ritje met de auto of die vlucht werkelijk noodzakelijk is: voorkomen is beter dan genezen!!

Overigens is zure regen nog steeds aan de orde, alleen is het een ander soort zure regen die minder schadelijk is voor flora en fauna. Deze verbetering is te danken aan onderzoek, verkregen kennis en maatregelen tegen de uitstoot van zwaveldioxide die oa vrijkomt bij de verbranding van steenkool. Dat is ook gelijk de reden dat je er niet veel meer over hoort maar het was wel degelijk schadelijk!!!

AnvdH
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2007 07:58

Re: CO2 compensatie

Ongelezen bericht door AnvdH »

Hallo,
Erg jammer dat radar dit onderwerp zo bevooroordeeld, en eenzijdig belicht!
Er kwamen mensen aan het woord die geen kennis van bosbouw hebben en van de internationale regels die hieromtrent gelden; wanneer een bos wordt aangeplant, is het namelijk zo dat dit bos DUURZAAM BEHEERD wordt, en dus blijft staan. Dit gebeurt niet alleen door wet- en regelgeving, maar ook omdat arme bevolkingsgroepe AFHANKELIJK zijn van bos, en wanneer zij een bos kunnen gaan beheren, is dit voor hun een nieuwe inkomstenbron, die zij graag willen behouden.
Het aanplanten van bossen heeft dus wel zin, naast de ontwikkeling van duurzame energie, niet alleen om CO2 op te slaan, maar ook omdat de bosbouw een nieuwe inkomstenbron vormt.
Ten slotte, over het bedrag dat voor een groot gedeelte blijft hangen aan de strijkstok: geld heeft een andere waarde in verschillende continenten. Het aanplanten van bossen gebeurt vaak in ontwikkelingslanden; de vergelijking in percentages die werd gegeven in de uitzending klopt dus niet.
Daarnaast is dit gewoon wat het kost. Als ik een brood koop, zitten daar ook de kosten van verkoop, receptontwikkeling, transport, enz enz bij. Alleen omdat het zo'n gangbaar produkt is, zijn die kosten natuurlijk minimaal geworden. Dit is wat het kost.
Complimenten aan de twee mensen van de bosaanplant organisaties, die werden overspoeld met deze onzin!
MVG

sieward
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 apr 2006 09:35

Re: CO2 compensatie

Ongelezen bericht door sieward »

Ik heb de uitzending niet kunnen zien, maar ben wel ermee eens, dat compensatie niet de oplossing van het CO2 probleem kan zijn, anderzijds is het wel een bewijs van goede wil en kan dit wellicht toch bijdragen. Het is daarom niet juist indien men volledig negatief er tegenoverstaat. Voorkomen en beperken blijft beter dan genezen.

Maar mensen laten we reëel zijn. Global warming, gat in de ozonlaag, zure regen vervuilde rivieren en oceanen, ontbossing, uitsterven van diersoorten, ontstaan van nieuwe ziekten, mestproblemen en andere milieuproblemen kennen maar een echte oorzaak, welk niemand op dit moment nog aandurft.

Dit probleem waar ik het over heb veroorzaakt ook de woningmarktproblemen, de file/parkeerproblemen, de wereldarmoede, de het basis voor het terrorisme en kan in de toekomst voor nog meer problemen zorgen, zoals voedseltekorten, locale vergrijzing, milieurampen, opraken van grondstoffen zoals olie en gas, agressie en als het echt erg wordt ook kannibalisme.

Ik bedoel het feit dat de wereldbevolking explosief aan het groeien is en om de 40 jaar verdubbeld. We zitten nu op 6,7 Miljard? kijk maar hoe hard het gaat:

http://www.xs4all.nl/~pduinker/Probleme ... bevolking/

Zeg nou niet dit heeft er niets mee te maken. Het is namelijk de oorzaak van het probleem.

5min-uten
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2007 12:37

Re: CO2 compensatie

Ongelezen bericht door 5min-uten »

Ik ben benieuwd wanneer bekend wordt dat regenwouden verbrand worden om ruimte te creëren voor het aanplanten van “compensatie” bomen.

Kun je niet beter dit geld uitgeven aan arme boeren die overal ter wereld regenwouden verbranden, zodat deze mensen daarmee ophouden omdat hun een ander perspectief om te leven geboden wordt.

Uiteindelijk is dit een probleem dat gaat over arm en rijk en eerlijk delen.

dennmans
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2007 13:28

Re: CO2 compensatie

Ongelezen bericht door dennmans »

Wat heb ik genoten van de Radar uitzending en vooral de reacties op dit forum over CO2 compensatie. Het herplanten van bomen en compenseren van CO2 uitstoot is, zoals iedere echte Hollander weet, complete onzin. Het is natuurlijk niet zo dat je zomaar vrijelijk uit kan geven zonder daarvoor gestraft te worden. Vroeger hadden we nog predikanten en kerken die ons eraan herinnerde hoe belangrijk het is zuinig te zijn - nu zijn daarvoor de media in de plaats gekomen. Je hebt gezondigd en nu moet je je schuldig voelen! En nee, we zijn hier niet Katholiek: een boompje planten of een schietgebedje ga je het niet mee redden.

Het is leuk dat hier een discussie ontstaat, maar de uitkomst van de discussie stond al vast voor hij begon. Het is zelfs nog erger - Radar houdt vol dat de wetenschap, hier in de vorm van professor Reijnders, ook beweert dat bomen planten niet helpt. Dit is niet een wetenschappelijke discussie maar een filosofische: een Hollander mag niet geloven dat het gerechtvaardigd is grote uitgaven te doen, zonder daarvoor gestraft te worden.

Laat ik het anders stellen: wat is dan het alternatief? Niks doen? De omgehakte bomen gewoon laten rotten? Met minder verbruik ga je het niet halen, nul uitstoot betekend NIET verbruiken, niet minder. Dus de oplossing is: blijven verbruiken, hele moeilijke oplossingen zoeken, en je vooral heel erg schuldig voelen.

O ja, ik zie ook nog dat de buitenlander en de minder bedeelde de revu passeren. Deze discussie is echt Nederland in het klein.

karinderover
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 nov 2007 16:57

Re: CO2 compensatie

Ongelezen bericht door karinderover »

Ik vond het schandalig hoe deze mensen aangepakt werden,dan kun je beter ALLE goede doelen organisatie´s aanpakken, die doen precies hetzelfde, ook daar koop je een schuldgevoel af en ook daar blijft erg veel aan de strijkstok hangen. Starten met extra bomen is voor iedereen goed, voor ons maar zeker voor de mensen daar, Spoelen ze de volgende keer niet meer weg als er een stevig buitje valt.

Gesloten