LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OV-chipkaart

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Radar »

Vanaf 1 januari 2009 wordt de strippenkaart afgeschaft en is iedere Nederlander aangewezen op de OV-chipkaart. Maar of dat nou zo'n verbetering is? Uit het experiment dat reeds in Rotterdam loopt blijkt dat de OV-chipkaart voor veel frustratie zorgt. Maandag in de uitzending!

Rosenkavalier
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 sep 2007 17:34

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Rosenkavalier »

Ik vind het raar dat wij het hier nog niet hebben. In London heb je dit al lang (Oyster card) en het is ideaal.

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Ach, alle nieuwigheid wordt door mensen met scepsis ontvangen. Oeh, chipkaart, oeh electronica, eng, onhandig, moeilijk, vreselijk. Ik snap het niet! Ik wil het niet snappen! Ik kan het niet snappen! Ik wil het niet kunnen snappen! Ik kan het niet willen snappen!

Dat zei men ooit ook van de pinpas

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Dirkie »

Vanaf 1 januari 2009 wordt de strippenkaart afgeschaft en is iedere Nederlander aangewezen op de OV-chipkaart
De term 'aangewezen' klinkt al bij voorbaat negatief
Maar of dat nou zo'n verbetering is?
En alweer negatief
Uit het experiment dat reeds in Rotterdam loopt blijkt dat de OV-chipkaart voor veel frustratie zorgt
Experiment? Volgens mij gaat het in Rotterdam intussen om proefbedrijf. En vanwege (oa. technische) problemen is dit verlengd. Ik reis dagelijks in Rotterdam met de metro en Chipkaart en bij mij zorgt het niet voor frustraties. Eindelijk geen geklooi meer met strippenkaarten. Dat vouwen ervan (hoeveel zones zijn het ook alweer en om hoeveel strippen gaat het dan) is gewoon een drama. Vooral als mensen dat breeduit gaan doen voor de stempel automaat, zodat er niemand meer doorkan (over frustratie gesproken!. Nee, dan de ov-chipkaart. Even voor de lezer houden en lopen maar! Veel simpeler!.

pa0mir
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 jan 2007 22:49

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door pa0mir »

Ja, het probleem is dat er eerst gezegd wordt dat het kostenneutraal moet zijn, de mensen gaan niet meer betalen. Maar als puntje bij paaltje komt blijkt het volgende zich voor te doen:
1. Even snel heen en weer voor een boodschap met dezelfde stempel, binnen de geldigheidsduur kan niet meer
2. Overstapduur sterk ingeperkt, zodat je regelmatig meerdere keren het zogenaamde starttarief moet dokken
3. In veel gevallen betaal je een hoger tarief met de OV chipkaart
4. Samen reizen (met korting 65+) gaat niet, je hebt een persoonlijke kaart nodig.
5. Je moet goed opletten bij het uitstappen, anders wordt je het hoogste tarief in rekening gebracht.

Kortom, de strippenkaart kende zo zijn problemen, maar loste wel het probleem van een volle portefeuille (meerrittenkaartjes voor alle verschillende trajecten die je regelmatig gebruikte) op, maar de OV-chipkaart is levert een hogere kostprijs op voor meer ongemak, terwijl de mogelijkheid er wel was bij keuze voor een goede tarievenstructuur, bij voorbeeld afschaffen van het starttarief; ook nu vinden men het onnatuurlijk dat je twee strippen moet gebruiken als je in dezelfde zone blijft. Daarnaast zou het hanteren van een uniform "kilometer"tarief de zaken eenvoudiger maken.

maureen is hier
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 okt 2007 13:30

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door maureen is hier »

Iedereen die ervaring heeft met de OV-chipkaart weet dat de klachten serieus zijn. Poortjes die weigeren in te checken, poortjes die weigeren uit te checken (en de klant betaalt daarvoor!), poortjes die dichtslaan terwijl je er doorheen loopt, poortjes die helemaal niet opengaan, reisgezelschappen van 4 personen die allemaal exact dezelfde reis maken, maar bij wie allemaal een ander bedrag aan reistegoed wordt afgeboekt en vooral de RET die klachten wegmoffelt.

Vanaf maart klaag ik al bij de RET: ik heb diverse keren gemaild, ik heb het webformulier ingestuurd, ik heb een brief gestuurd, ik heb gebeld, ik heb de klachtencoördinator aangeschreven, maar niemand reageert. De RET speelt mooi weer, maar de klanten weten wel beter. De RET liegt gewoon dat ze geen (of weinig) klachten ontvangen, met directeur Peters voorop. Maar 'heer' Peters, wanneer gaat u mijn mail van maart beantwoorden? En naamloze, adresloze en telefoonnummerloze klachtencoördinator, wanneer gaat u eens mijn brief van 27 april beantwoorden? Uit het feit dat de RET wel op de bijlage van de brief in kwestie reageerde blijkt immers onomstotelijk dat u mijn klacht heeft ontvangen en daar nu al bijna 6 maanden niets mee doet. Kijk, ik snap natuurlijk wel dat u helemaal geen klachten wenst te ontvangen, anders stonden uw contactgegevens immers wel op de RET-site vermeld. En mevrouw Connie Poppe? U zegde mij op op 22 juni toe één en ander te zullen uitzoeken en contact met mij op te nemen? Gaat dat nog voor kerstmis lukken, denkt u?

Bonkje
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 nov 2006 19:13

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Bonkje »

Ik heb er inprincipe geen probleem mee, maar soms als ik wil uit-chekken st aat er; probleem met uit-chekken, probeer opnieuw.
Wanneer ik dat doe staat er; u bent al uitgechekct.

Dit mag van mij dus wel verandert worden.


Het schijnt ook zo te wezen; dat je niet meerzo als met de strippenkaart 1 uur de tijd hebt om ergens heen en weer te reizen met 2 of 3 strippen.

maureen is hier
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 okt 2007 13:30

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door maureen is hier »

Ik heb er inprincipe geen probleem mee, maar soms als ik wil uit-chekken st aat er; probleem met uit-chekken, probeer opnieuw.
Wanneer ik dat doe staat er; u bent al uitgechekct.
Dit mag van mij dus wel verandert worden.


Dit moet zelfs veranderd worden, want mensen die niet op een abonnement reizen betalen door deze fout in de apparatuur keer op keer dubbel, wat de RET ook heel goed weet.

Het schijnt ook zo te wezen; dat je niet meerzo als met de strippenkaart 1 uur de tijd hebt om ergens heen en weer te reizen met 2 of 3 strippen.

Sterker nog, dat is zo :( . Waar mensen nu op één keer stempelen heen en weer kunnen, betalen ze met de OV-chipkaart twee keer. En oh wee als je over moet stappen naar een vervoermiddel dat nog niet met de OV-chipkaart werkt, dan betaal je eerst met de chip, vervolgens met de strippenkaart en voor de terugweg hetzelfde. Dan betaal je dus vier keer.

gerans49
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 jul 2005 09:33

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door gerans49 »

Hoewel niet in Rotterdam wonend maar wel een chipkaart van rotterdam is mijn ervaring niet veel anders dan bij de andere mensen die hebben gereageerd:
Mijn ervaringen zijn minder gunstig.
Je betaalt vaak dubbel omdat je meerdere keren het starttarief betaalt wanneer je moet overstappen.
De geldigheidsduur is een wassen neus omdat je binnen de normale geldigheidsduur niet meer kan reizen en je dus dubbel betaalt.
Ik heb de indruk dat het zeker 10% duurder is.
Wanneer je met kinderen/kleinkinderen reist kan het niet op dezelfde kaart.
Geen duidelijke aanwijzingen hoe te handelen wanneer je binnen de tijdzone reist en vaak zoals gezegd moet je toch opnieuw het starttarief betalen.
Overstappen op de tram vanaf de metro lukte nog niet. Dus ook hier dubbel betalen.

yumyum
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 okt 2007 19:31

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door yumyum »

Ook mijn vrouw en ik hebben al div. keren problemen gehad met het uitchecken, van de laatste keer begin aug. wachten wij altijd nog op een restitutie van bij elkaar 16€.
Op 20 sept. een brief gehad dat het geld zo spoedig mogelijk over gemaakt zal worden (?).
Als het zovaak fout gaat, en het duurt zo lang kan de RET aardig wat rente trekken.
Dus hier moet ook nog het een en ander gebeuren voor 1 jan. 2009!

uppes
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 okt 2007 19:47

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door uppes »

De OV-chipkaart is mijns inziens gedoemd te mislukken!

Ons gezin heeft vanaf maart 2007 voor iedereen een persoonlijke kaart aangeschaft.
Even gebruikt en vervolgens toch maar weer de strippenkaart gekocht en gebruikt!!!

- Hij is nu al duurder dan de strippenkaart. Als je iets wil verkopen zorg je voor een AANBIEDING.

- Er gaat ook regelmatig wat mis met in- en uit-checken.
Houdt in dat er per fout 4 euro wordt afgeboekt en indien je middels een formulier moet aantonen dat jij het NIET verkeert hebt gedaan. Wordt de fout geaccepteerd duurt het erg lang voordat je het afgeboekte geld terug krijgt.

- Opladen kan alleen bij oplaadpunten.
Als je niet bij een oplaadpunt woont( bijv je reist met de bus) en kun met een lege OV-chipkaart NIET reizen!
(Een nog duurder kaartje bij de chauffeur kopen en eerst reizen naar een oplaadpunt)
Waarom niet op te laden middels internetbankieren?

Al met al zou de OV-chipkaart kunnen werken, maar dan moet wel verder gedacht worden!
De normale chipknip is gedoemd te verdwijnen. De OV-chipkaart dus ook!
Maak de OV-chipkaart compleet. Maak gebruik van alle reeds bestaande bank/giro mogelijkheden. Thuis bankieren is aantrekkelijk en veilig. Maak het reizen NIET duurder.
Alleen dan lijkt het mij het interessant genoeg de OV-chipkaart aan te schaffen!!

Maar ja boven genoemde lijkt zo makkelijk en moet mijns inziens ook kunnen, doch het gebeurt niet.

Jammer dat er, zelfs nadat genoemde klachten tijdens de proefperiode in Rotterdam kenbaar werden er niemand met een oplossing wil komen!!!!

DriverG
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 nov 2006 14:14

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door DriverG »

Ik ben zelf werkzaam als buschauffeur bij Connexxion......en de mensen moeten zich niet gek laten maken door de RET..............die zijn namelijk een beetje VEEL eigenwijs met hun ov chip gebeuren NU al in te voeren......want bij ons op CB KAN je nog niet verder met dat ding, en moet je bij ons soms twee keer voor dezelfde zone betalen.....dus je reinste OPLICHTERIJ..en daarom adviseren wij iedereen gewoon de strippenkaart te blijven gebruiken.........de RET KAN EN MAG je niet weigeren......want het is een GELDIG vervoerbewijs endan hebben ze ook een VERVOERPLICHT !!!!........en mogen je pas weigeren als het LANDELIJK ingevoerd is....
MASSAAL de strippenkaart blijven gebruiken.............en tot dat het landelijk ingevoerd is..............DIKKE VINGER voor de RET

htx
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 okt 2007 22:14

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door htx »

Al enige tijd wordt in de media gesproken over het aantrekkelijk maken van openbaar vervoer, dus ook qua prijs, in verband met de vermindering van het aantal files. Dan moet er dus niet een duurder systeem worden voorgesteld, zoals de OV Chipkaart.

Bovendien vraag ik me af hoe het zal gaan met de duizenden toeristen die jaarlijks NL ook met openbaar vervoer bezoeken en die geen rekening in NL bezitten om de chipkaart op te laden. Wordt dan ook het oplaadmenu in b.v. het Engels aangeboden? Voor de bedenkers zeker iets om goed over na te denken. :roll: :?:

cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door cybertomaat »

Al enige tijd wordt in de media gesproken over het aantrekkelijk maken van openbaar vervoer, dus ook qua prijs, in verband met de vermindering van het aantal files. Dan moet er dus niet een duurder systeem worden voorgesteld, zoals de OV Chipkaart.
Naar aanleiding van de uitzending en deze opmerking van htx
heb ik ook nog wel een opmerking.
In de uitzending kwam ter sprake dat de invoering van de OV ShitCard
een reizigersdaling van +/- 7 procent betekend...
en dat OV bedrijven die 7 procent verlies doorberekenen in de prijs.

2 opmerkingen hierover ... de minst belangerijke eerst :

Die 7 procent mensen die nu wel van het OV gebruik maken
en dat straks niet meer kunnen / willen ...
is er gedegen onderzoek gedaan naar wie/wat voor een mensen dat zijn
of is dat gewoon natte vinger werk ???
Het zou MIJ niks verbazen als dat VEELAL zwartrijders zijn. :wink:

Nu het belangerijke deel :

HOE HAALT ONZE OVERHEID HET IN HET "ZIEKE HOOFD" OM MEE TE WERKEN AAN EEN SYSTEEM
WAARVAN AL VOOR INVOERING BEKEND IS
DAT HET NIET MEER MENSEN MAAR ZELFS MINDER MENSEN ...
ZELFS MINDER GOEDKOOP MET HET OV LAAT REIZEN ??????

En om nog eens terug te komen op dat zwartrijden ...
Hoe gaan ze dat straks controleren dan ???
je kan aan de buitenkant van dat chipcardgeval niet zien waar en waneer
je bent ingestapt ... en men gaat er van uit dat niemand in metro,
trein, tram of bus niet heeft betaald toch ...
anders was je (in principe) nl niet door het poortje gekomen.

Staat dat "zogenaamd" WATERDICHTE systeem er dus niet ook een beetje ter vervanging van de aloude "CONTROLLEUR" ???

Je ziet ze tegenwoordig (iig hier in Amsterdam) al niet zo vaak meer...
(en geef ze eens ongelijk met al die agressie tegenwoordig :( )
zou mij niks verbazen als ze straks helemaal worden afgeschaft.

>cybertje<

Jeroen324
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 okt 2007 11:07

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Jeroen324 »

Ik heb een anonieme OV chipkaart maar gebruik deze niet meer. Een enkele reis naar mijn werk kost 1,36 voor 3 strippen. Terwijl ik met de OV chipkaart maar liefst 1,67 kwijt ben. Een besparing van ruim 30 cent per rit, ofwel 60 cent per dag dus door de OV-chipkaart niet te gebruiken!

Een ander nadeel is de korte overstaptijd van 35 minuten. Soms moet ik s'avonds tot een uur wachten op de bus als ik deze net mis. Dan wordt het instaptarief dus weer in rekening gebracht.

Ik snap het nut niet van de OV chipkaart. Het is erg duur en onhandig. De invoering kost ook veel geld. Zwartrijden kan veel goedkoper aangepakt worden door de inzet van controleurs die juist meer geld opleveren (boetes) dan dat ze kosten (loon).

ham1934
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 sep 2007 14:52

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door ham1934 »

Ik heb inmiddels ook gezien hoe een poortje zonder chipkaart geopend kan worden. Op een halte in Capelle a/d IJssel werden de poortjes met een flinke trap door de schooljeugd geopend.

Verder werd er gezegd dat er geen problemen waren met de datum en tijd die aangegeven werd. De haltes Binnenhof en Graskruid hadden er regelmatig problemen mee. Bij het ophalen van een formulier voor teruggave werd dit door een medewerker bevestigd.

Nu met het gratis vervoer hebben wij geen problemen. Dus gratis openbaar vervoer voor iedereen.

cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door cybertomaat »

gratis OV ... goed (en heeel oud) idee :wink:

"grappig" trouwens dat de discussie rond de OV shitcard al vanaf
begin 2005 gevoerd word op dit forum en dat TROS RADAR
zowel hier op internet als op TV daar niet ff naar verwijst.

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php ... sc&start=0

Vandaar dat ik het dus maar ff doe :wink:

>cybertje<

steefje1982
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 nov 2005 03:40

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door steefje1982 »

Met de Ov chipkaart ben ik ipv 1,34 euro per rit nu 1,62 euro kwijt. Dit is 28 eurocent duurder!!!!

Dit vind ik onacceptabel!

Het traject is Rotterdam centraal - Kaatsbaan Rotterdam Zuid

De reactie van de RET,

ja meneer, sommige ritten komen nu eenmaal duurder uit, problemen mee? leg het bij de ministers...

En bedankt!

Reinhard B
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 okt 2007 20:04

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Reinhard B »

Toeristen? Kaart vergeten?

Het valt mij op dat er uitsluitend gediscussiëerd wordt – ook in de uitzending – over fouten in de werking van het systeem en praktische problemen voor mensen die de OV-chipcard al hebben!
Na enige tijd zal het systeem best min of meer foutloos werken, dat geloof ik wel; en die prijsverschillen zijn ook maar randbezwaren.
De fundamentele bezwaren komen totaal niet aan de orde, terwijl die naar mijn mening veel zwaarwegender moeten zijn.
* Wat moet iemand die éénmalig of tijdelijk met het openbaar vervoer wil reizen?
Denk aan een autoforens wiens auto een dag voor een beurt in de garage staat, of denk aan toeristen! (Op dit forum ook genoemd door htx op 15 Okt 2007 21:28.) Die mensen moeten dus een OV-chipcard aanschaffen. Hoeveel tijd gaat daar overheen? (Dat kon ik uit de uitzending niet opmaken.) Het is altijd zo geweest, zowel in Nederland als in de hele wereld, dat als je een portemonnee bij je hebt, je mee kunt reizen. En dat moet zo blijven, vind ik. Ik zie gebeuren dat ik straks niet mee kan, omdat ik niet zoveel tijd van tevoren zo’n chipcard heb aangevraagd.
* Hoe krijg je je kaart weer leeg?
Denk weer aan de toerist. Bij het begin van de rit wordt er vier euro afgeschreven als borg en aan het einde van de rit wordt de ritprijs verrekend met de borg. Er blijft dus altijd geld op de kaart staan!
* Wat doe je als je je kaart vergeet?
Je bent haastig in een kwartier naar het station gefietst om nog net de trein te kunnen halen, en daar ontdek je dat je je kaart bent vergeten. Wat dan? Kan ik dan een tijdelijke kaart krijgen? Of moet ik gewoon heen en weer naar huis fietsen (minstens een half uur kwijt) en op school of werk zeggen: Sorry, ik kon niet met de trein mee.
Natuurlijk kun je je portemonnee ook vergeten, maar ten eerste is die kans veel kleiner, want een portemonnee hebben de meeste mensen altijd bij zich, en ten tweede kun je dan altijd nog geld van iemand lenen. Mag je ook meereizen op de OV-chipcard van je medescholier of collega?

Dit zijn drie fundamentele bezwaren van het systeem, waarom naar mijn mening het niet ingevoerd zou mogen worden; althans niet zonder dat het alternatief van gewoon geld blijft bestaan.

keesvanaalsburg
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 okt 2007 21:56

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door keesvanaalsburg »

Voor toeristen en reizigers die weinig van het OV-gebruik maken, is er een wegwerpkaart. Je kunt dus ook enkele reizen, metroritten enz enz aanschaffen. Er zijn zeker klachten die gegrond zijn, maar bij bepaalde klachten denk ik "is het de reiziger zelf niet". Zo zijn er bijv reizigers die ik al enkele meters voor de halte zie uitchecken, en dan klagen dat de ovchipkaartlezer niet de juiste halte aangeeft.

Gesloten