LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vervuilde kranen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Vervuilde kranen

Ongelezen bericht door Radar »

Nederland heeft zo ongeveer het schoonste drinkwater van Europa. Maar is dit drinkwater ook nog zo schoon als we het door een vervuilde kraan laten lopen? Radar kocht verschillende kranen en liet die testen. De uitslag was opzienbarend.

Maandag in Radar, 20:30 Ned1

jeroenchen
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mar 2008 22:23

Re: Vervuilde kranen

Ongelezen bericht door jeroenchen »

Hallo allemaal, als ik denk waar deze uitzending over gaat, zal het a.s. maandag gaan knallen. Ik heb een gelijke uitzending in Denemarken gezien en wat ik toen gezien heb is schandalig. Nederland en Denemarken hebben het schoonste drinkwater ter wereld. We gaan er dan niet vanuit dat de laatste schakel, de kraan, dit weer vervuild.

Na de Deense uitzending heb ik gezocht naar gezonde kranen en het blijkt dat ze nu ook in Nederland vertegenwoordigd zijn. groetjes en ben nieuwsgierig naar jullie reactie.

pjotr1948
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 feb 2008 19:23

Re: Vervuilde kranen

Ongelezen bericht door pjotr1948 »

Ik ben benieuwd op welke manier de kranen ons water vervuilen. Zelf heb ik ooit gehoord van iemand van de waterleidingmaatschappij dat het verstandig is om 's morgens en op anderre momenten dat de kraan langere tijd niet heeft gelopen, eerst de kraan een tijdje open te zetten om te zorgen dat het water dat langere tijd in de (koperen) waterleiding heeft stilgestaan weggestroomd is. In hoeverre is deze tip van waarde? M.a.w. wat is er waar van het gerucht dat het water dat gedurende een nacht of langer in een koperen waterleiding heeft stilgestaan is vervuild?

MJH
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mar 2008 20:59

Re: Vervuilde kranen

Ongelezen bericht door MJH »

Het gaat echt om die chinese bende.

Wel opvallend dat die Grohe kraan er ook nog slecht uitkomt... De overige duitse merken als Hansa en HansGrohe (lees degelijkheid) staan er toch bekend om uitstekende producten af te leveren.

jdek
Berichten: 91
Lid geworden op: 25 jun 2007 18:18

Re: Vervuilde kranen

Ongelezen bericht door jdek »

Naar aanleiding van het lood in kranen, ben ik begonnen mezelf af te vragen wat de loden leidingen vroeger met mijn hersenen en gestel heeft gedaan.

Tot ongeveer mijn 15 jaar heb ik in mijn jeugd dagelijks water uit loden leidingen gedronken.
De woning werd gehuurd van de gemeente Den Haag

Ook vraag ik me af wat dat lood dan nog meer heeft verwoest in mijn lichaam?
Laatst gewijzigd door jdek op 17 mar 2008 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vervuilde kranen

Ongelezen bericht door 16again »

Recent had ik hier een kraan die begon te lekken vlak bij het uitstroommondje. Eerst dacht ik dat te kunnen fiksen met vastdraaien ofzo, later bleek dat naast het schroefdraad de kraanhals gewoon doorgerot was waardoor lekkage ontstond.
Dit metaal is gewoon opgelost in getapt water.

Ook een leuke test:
Meet eens de hoeveelheid zware metalen in de eerste bak koffie die 's ochtends op je werk uit de koffieautomaat komt. Ik kan mij een onderzoek van TU Delft anno 1981 herinneren....

bas_aline
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:41

Re: Vervuilde kranen

Ongelezen bericht door bas_aline »

wij willen ook graag reageeren over nikkel in de kraanen
want wij hadden gehoord dat je uitslag op je handen kan hebben van nikkel allergie reactie dus, wij hebben een zoon en heeft ook allergie op zijn handen en willen vragen of andere mensen dat ook hebben of zien bij hun kinderen???

mmk
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mar 2008 22:16

Re: Vervuilde kranen

Ongelezen bericht door mmk »

Sinds ongeveer 1,5 á 2 jaar heb ik handeczeem.Nav de uitzending ,de datum waarop mijn nieuwe grohe keukenkraan is gekocht eens nagezocht.De kraan blijkt precies 2 jaar geleden te zijn geplaatst.Dit zet mij wel aan het denken.Voorlopig drink ik flessenwater.

jeske88
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:37

Re: Vervuilde kranen

Ongelezen bericht door jeske88 »

Zowel ik, als mijn dochter hebben eczeem op onze handen. Vraag me af waar het door komt? Sinds 2004 hebben we nieuwe kranen, en wel die het slechtst uit de test komen................. ****. Dus toch maar nieuwe kranen kopen of.....is dit weer het zoveelste gebral waarmee consumenten wat wordt aangepraat.

Je kunt niets meer eten of drinken zonder er ziek van te worden.

Als het echt zo erg is, dan gaan we nieuwe kranen aanschaffen.

jdek
Berichten: 91
Lid geworden op: 25 jun 2007 18:18

Re: Vervuilde kranen

Ongelezen bericht door jdek »

VERVANGEN LODEN WATERLEIDINGEN
We hebben in Nederland -gelukkig -drinkwater van
een zeer goede kwaliteit. Natuurlijk willen we dat zo houden. Daarom is het de bedoeling om vóór
2005 alle loden waterleidingen te ver vangen. Daaraan zullen de waterleidingbedrijven en het
ministerie van VROM hun steentje bijdragen. Maar ook bij u als huiseigenaar ligt een verantwoordelijkheid.
Tot alle loden waterleidingen vervangen zijn, geldt een waarschuwing tegen het aanmaken van (fles) voeding
voor zuigelingen van 0 tot 1 jaar met water uit deze leidingen. Voor oudere kinderen en volwassenen
levert lood in drinkwater geen risico's op.

Bovenstaand citaat staat op deze website
http://www.bertkoops.nl/01c25792d11111d ... index.HTML


Zoekt Trosradar nu spijkers op laag water, of is deze website flink aan het bagataliseren?

johan5027
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mar 2006 22:14

Re: Vervuilde kranen

Ongelezen bericht door johan5027 »

Prima uitzending 17-03-2008

Ik ben zelf loodgieter/installateur geweest gedurende ruim 40 jaar.
Dat in de kranen materialen gebruikt worden die giftig zijn,dat is nieuw.
Als blijkbaar iets goedgekeurd wordt, is dat een burocratische stempel zonder controle.

Maar elke nieuwe installatie van (vroeger)lood of nu van koper bevat veel restanten van koper, lood/tin (soldeer) soldeerpasta of vloeistof het duurt een hele tijd voor dat in de leidingen zich een beschermende laag kalk afzet die dat voorkomt .
Dus pas water drinken als er flink is gespoeld ,zelfs dan krijg je iets binnen.

Ik heb zelf een waterontharder Culligan (zonder zout) met half doorlatend membraam die laat alleen de watermoleculen door de rest gaat het riool in.

JoopW
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 okt 2006 14:01

Re: Vervuilde kranen

Ongelezen bericht door JoopW »

Er zal ongetwijfeld een zekere vorm van loodvervuiling door het
(verkeerde) materiaal van kranen ontstaan.
Ik vraag me wel af of de vele soldeerverbindingen (50% lood/50%
tin) vanaf de meter tot aan de kranen, al dan niet via een combiketel,
niet een grotere bron van vervuiling vormen.
Jammer dat Radar hier geen enkele aandacht aan heeft besteed!

jeroenchen
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mar 2008 22:23

Re: Vervuilde kranen

Ongelezen bericht door jeroenchen »

het berichtje van joop kan ik helemaal ondersteunen, de soldeernaden zijn ook van lood en dit brengt ook meer lood in het drinkwater.

jeske88
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:37

Re: Vervuilde kranen

Ongelezen bericht door jeske88 »

Alleen is die site niet te bereiken.

Wie heeft er meer info of een link naar het Deense onderzoek?

Groetjes,
Jeske

jeske88
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:37

Re: Vervuilde kranen

Ongelezen bericht door jeske88 »

www.dalro.nl is niet te bereiken bedoel ik.

JvdBos
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2008 13:35

Re: Vervuilde kranen

Ongelezen bericht door JvdBos »

Waar nog aan voorbij wordt gegaan zijn de andere afsluiters en kranen die in de installatie zitten en ook allemaal van messing zijn.
Ook die geven toch stoffen af?

Heeft het dan nut alleen een lood/nikkelvrije kraan te installeren, als de rest al vervuilend is?

bmw04
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2008 20:24

Re: Vervuilde kranen

Ongelezen bericht door bmw04 »

mijn dochter van 3 heeft een ontwikkelingsachterstand en eczeem, ze hebben geen idee hoe dat is gekomen. Ze heeft verschillende bloedonderzoeken en scans gehad maar nergens komt wat uit. Na de uitzending van gisteren ga ik bijna denken dat het door onze keukenkraan komt. Weet iemand hoe ik mijn keukenkraan kan laten testen?

205GTI
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2008 23:39

Re: Vervuilde kranen

Ongelezen bericht door 205GTI »

@jeske88:

Ik zie www.dalro.nl wel hoor.
Ze zullen na de uitzending wel wat teveel hits gehad hebben waardoor de website onbereikbaar was...

rei-ki
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2008 10:44

Re: Vervuilde kranen

Ongelezen bericht door rei-ki »

Na het lezen van dit bericht ben ik dus ook erg tevreden met mijn BRITA waterfilter! Ik drink erg graag water uit de kraan en hiermee blijft het dus ook gewoon schoon!

jeroenchen
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mar 2008 22:23

Re: Vervuilde kranen

Ongelezen bericht door jeroenchen »

www.dalro.nl is weer online. betreffende de filters is het een brrodje aap verhaal. het haalt welkalk eruit maar volgend experts grandjean blijven zware metalen in het water zitten. waarom risico lopen met slechte kranen.

Gesloten