LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onderhoudskosten graf

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Onderhoudskosten graf

Ongelezen bericht door Radar »

Radar duikt in de onderhoudskosten van een eigen gedenkteken.

Uit een onderzoek van Radar onder de 100 grootste gemeenten in Nederland blijkt dat er nog al veel verschillen naar voren komen, als het gaat de kosten die een gemeente rekent voor het schoonmaken van een grafsteen en de vraag of het verplicht is door de gemeente te laten schoonmaken.

De Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer spreekt zich uit, maandag in de uitzending.

Uitzending
Ma. 18 mei 2009 , Ned 1, 20.33 uur
Herhaling Di. 19 mei 2009, Ned 2, 14.15 uur

arnozegers
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mei 2009 16:21

Re: Onderhoudskosten graf

Ongelezen bericht door arnozegers »

De Nederlandse gemeenten kennende willen die overal geld uithalen.
Ja, zo triest is het in dit landje dat ik dat als Nederlander denk !

simply
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 apr 2006 21:31

Re: Onderhoudskosten graf

Ongelezen bericht door simply »

Dit is te belachelijk om over te speken oke als de gedenksteen helemaal nooit is schoongemaakt. En van een soort betonsteen gemaakt is,dan komt er bij of op de steen een papier van de betreffende gemeente om die binnen 1 jaar schoon te maken.
En gebeurt dat niet dan word de steen weg gehaald.
En helemaal als er geen familie meer is te achter halen,dan gaat de steen er ook af.

simply
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 apr 2006 21:31

Re: Onderhoudskosten graf

Ongelezen bericht door simply »

Dit is te belachelijk om over te speken oke als de gedenksteen helemaal nooit is schoongemaakt. En van een soort betonsteen gemaakt is,dan komt er bij of op de steen een papier van de betreffende gemeente om die binnen 1 jaar schoon te maken.
En gebeurt dat niet dan word de steen weg gehaald.
En helemaal als er geen familie meer is te achter halen,dan gaat de steen er ook af.

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Onderhoudskosten graf

Ongelezen bericht door mar42 »

:? :? :? een graf mag toch pas weg gehaald worden na 15 jaar mits het geen familiegraf is die blijft altijd bestaan.
En als je niet wil dat het schoon gemaakt word moet je dat toch zelf weten. Bij mijn moeder die een familiegraf heeft werd het schoonmaken door het kerhof zelf gedaan en moets hiervoor betaald worden en dat ging om een klein bedrag en hield alleen in dat de oude bloemen werden weggehaald maar verder niks.

Lijkt wel grafschennis op deze manier zoals de gemeente hiermee omgaat en echt bizar voor de nabestaande die de steen en het begraven zelf hebben betaald, maar buiten dat het verdriet wat de nabestaande al hebben met het verlies van de overledene komt dit dan ook nog eens bij net alsof je niet langer dan een jaar mag rouwen om de overledene, wie zijn zij dat zij dat kunnen bepalen. :twisted: :twisted:

johnverhoeven
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mei 2009 21:06

Re: Onderhoudskosten graf

Ongelezen bericht door johnverhoeven »

Ik heb uw uitzending inzake grafrechten met belangstelling gevolgd en niet alleen dat, maar ook met verbazing dat uw gast de heer Brenninckmeijer zich zo sterk uitspreekt! Ik heb namelijk op 3 september 2007 een geschil in deze bij de Ombudsman neergelegd en kreeg binnen een maand bericht dat de Ombudsman geen onderzoek mag instellen en dat ik me tot de gemeente moet wenden waar ik uiteraard al nul op rekest had gekregen met daarbijbehorend dwangbevel met invorderingsmaatregelen. Waarschijnlijk ben ik als individu niet belangrijk genoeg voor deze organisatie, maar als Tros Radar zich meld wordt wel de publiciteit gezocht!? Ben benieuwd naar overige reacties.

Met vriendelijke groet,

John Verhoeven

nelvanr
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 aug 2008 16:48

Re: Onderhoudskosten graf

Ongelezen bericht door nelvanr »

Ik vind dit ook een schandalig iets,mijn vader is al ruim 32 jaar geleden overleden en mijn moeder heeft 2 jaar gelden weer opnieuw grafrechten moeten betalen incl.onderhoudskosten.
Ik heb mij al die jaren al afgevraagd waarvoor ze dat moet betalen er wordt bij ons in alblasserdam weinig of niets gedaan aan het onderhoud,we hebben dat steeds zelf moeten doen,alleen is een keer in al die jaren zijn de letters opnieuw geverfd en daar moet je nog mee uitkijken als we de steen schoonmaken anders gaat de verf er nog af ook (goedkope rotzooi gebruikt dus)de steen zelf is NOG NOOIT schoongemaakt,ze zetten wel een berichtje in de krant dat er oude bloemen of kerststukjes weggehaald moeten worden,anders doen zij het en dan donderen ze alles weg vaas..mandjes enz enz.
Ik vind dat er eens naar gekeken moet worden en dat er meer mensen moeten gaan klagen bij de gemeentes over deze praktijken .

Obie
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 mar 2009 19:25

Re: Onderhoudskosten graf

Ongelezen bericht door Obie »

Hier is het nog gekker.
15 jaar geleden overleed mijn vader.
Mijn moeder kocht een dubbel graf en MOEST daarnaast voor 30 jaar voor het onderhoud van het graf betalen.
Maar het graf zelf wordt niet onderhouden, wel het kerkhof.
Het is zelfs zo dat door het onderhoud wat rond het graf wordt gedaan, het graf zelf onder het snoeihout en gemaaid gras komt te liggen waardoor we zelf meer werk hebben om het te onderhouden.
Toen ik hierop reageerde werd er gezegd dat er betaald werd voor het onderhoud van het kerkhof.
In de papieren staat echter dat dit voor het inderhoud van het graf is.
Nog vreemder is het dat de mensen die een kelder i.p.v een graf hebben gekocht niet voor dit onderhoud hoeven te betalen.
Een kelder ligt veel hoger in prijs dan een graf, maar met de 30 jaar onderhoudskosten er bij gerekend, kom je ongeveer op eenzelfde bedrag uit.
Wanneer dit bedrag voor het onderhoud van het kerkhof zou zijn, zou iedereen dat dan toch moeten betalen?

bubali39
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 apr 2011 00:24

Re: Onderhoudskosten graf

Ongelezen bericht door bubali39 »

Voor heel veel gemeenten, evenals voor uitvaartverzorgers en uitvaartverzekeringmaatschappijen geldt nog steeds ons authentiek Nederlands spreekwoord: "de een z'n dood is de ander zijn brood (lees: vette hap)

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Onderhoudskosten graf

Ongelezen bericht door pbarendse »

En alleen voor die dooddoener moest je dit topic, dat reeds lang begraven was, weer reanimeren? Strakke actie!

Gesloten