LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitvaartverzekeringen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Uitvaartverzekeringen

Ongelezen bericht door Radar »

Veel mensen denken hun uitvaart goed verzekerd te hebben. Toch moeten nabestaanden vaak in de buidel tasten omdat ze worden geconfronteerd met extra kosten van een begrafenis of crematie. TROS Radar duikt in de uitvaartbranche. Hoe nuttig is zo'n verzekering en krijgt u wat u verwacht?

U ziet het maandag in Radar, 20.30 uur, Ned1

Uitvaartadviseur
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 nov 2008 08:55

Re: Uitvaartverzekeringen

Ongelezen bericht door Uitvaartadviseur »

Met een uitvaartverzekering krijgen de nabestaanden het basispakket zoals vermeld in de polis, dit is meestal voldoende voor een 'standaard uitvaart'. Maar wat heel veel mensen niet goed weten is dat met een grotere advertentie, meer rouwkaarten en andere specifieke wensen de uitvaart duurder uit kan vallen. Dit is soms ook het geval bij het langer huren van de aula, er komt dan een bedrag voor extra uurloon van de dragers of de rouwauto's overheen. Ook het kiezen van een eigen uitvaartverzorger kan voor meer kosten zorgen. Op zich zijn particuliere uitvaartverzorgers niet duurder, vaak zijn ze juist ook per onderdeel of per uur in te huren en geven ze vooraf gespecificeerde offertes. Maar in een uitvaartpolis van een grote verzekeraar staat letterlijk dat het kiezen van een eigen uitvaartverzorger duurder uit kan vallen omdat er dan bijv. geen gebruik gemaakt kan worden van de 'inkoopkorting'....

Probleem is ook nog dat de nabestaanden het niet altijd eens zijn onderling en er dan na de uitvaart ruzie ontstaat over wie dan die extra kosten moet gaan betalen als er geen erfenis of spaargeld over is. Juridisch gezien is dit wel duidelijk in de wet vastgelegd maar in de praktijk is het voor veel mensen nog niet zo duidelijk! Vooraf goed informeren naar de extra kosten, dus ook bij een uitvaartverzekering is mijn advies!!! Men wil tegenwoordig graag een persoonlijke uitvaart. Bezuinigen hoeft niet, maar de polis eerst goed doorlezen, dan keuzes maken en vooraf een begroting/offerte vragen wel!

een onafhankelijk uitvaartadviseur, Claudia

katjesdrop
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 nov 2008 11:30

Re: Uitvaartverzekeringen

Ongelezen bericht door katjesdrop »

Ik heb het zelf meegemaakt toen mijn vriend plotseling kwam te overlijden. Hij had bij de grote uitvaartverzekeraar uit Apeldoorn een zogenaamde natura verzekering afgesloten en daarin stond duidelijk vermeld wat wel en wat niet vergoed werd.
Ik moest wel bijbetalen voor bepaalde kosten, zoals de kosten voor het graf, maar dat is toch ook logisch.
In de ene gemeente is een graf eenmaal vele malen duurder dan in de andere gemeente, daarvoor hadden wij ook een aanvullende verzekering voor afgesloten.

Uiteraard moet je rekening houden met extra dingen die de kosten kunnen overschreiden, zoals een dure advertentie in een groot landelijk dagblad of een hele speciale kist, maar onze adviseur van Monuta had dat destijds keurig vooraf gemeld en daar ben ik haar nog steeds dankbaar voor.
Hoe het bij andere verzekeraars gaat weet ik niet zeker, maar toen wij ons destijds orienteerden bij anderen kwamen wij bij de anderen ook met vergelijkbare adviezen, dus vraag ik mij af of het ook ligt aan het niet goed lezen van de polisvoorwaarden of slecht advies als er achteraf onduidelijkheid is en uiteraard kan ruzie in de familie ook een belangrijke oorzaak zijn. Daarom heb ik ook mijn wensen voor mijn eigen uitvaart al vastgelegd en mocht ik ooit overlijden dan weet de uitvaartverzorger direkt wat mijn wensen zijn geweest en hebben mijn nambestaanden dat te respecteren en dat valt allemaal binnen de verzekering die ik heb dus wat kosten betreft hebben ze later geen zorgen.

Portals-Vergelijken.nl
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 nov 2008 10:46

Re: Uitvaartverzekeringen

Ongelezen bericht door Portals-Vergelijken.nl »

Uitvaartverzekeringen zijn voor de meeste consumenten moeilijk te vergelijken. Het begint al bij de keuze natura, geld of een combinatie hiervan. De laagste premie is wel duidelijk, maar hoe lang moet je vervolgens betalen.

Welke voorwaarden zijn van belang en worden uw wensen goed ingevuld? Daar heb je gelukkig door heel Nederland persoonlijke adviseurs voor die in belang van de klant handelen.

Ga naar http://www.uitvaartverzekeringenvergelijken.nl/ om te zien of uw nabestaanden waar voor uw geld krijgen en maak gebruik van de aangesloten adviseurs.

Wij zorgen voor de software om de dienstverlening tussen consumenten en tussenpersonen met gebruik van internet te optimaliseren.

http://www.Portals-Vergelijken.nl

janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

Re: Uitvaartverzekeringen

Ongelezen bericht door janfreak »

Ik ben van mening dat men uitvaarten doelbewust veel duurder maakt dan nodig is. Waarom gebruikt men niet een fraaie kist waarin een gewone vurenhouten kist in kan. Dan kan die steeds weer gebruikt worden, behalve dat is het ook nog eens zonde zo'n mooie kist te verbranden of in de grond te stoppen. En ook schrik je je soms rot van de prijs die je voor een plak cake moet betalen, ik hoorde laatst 2 euro per plak. Dat noem ik wel het vel over de oren halen.

p.v.kouteren
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2008 16:18

Re: Uitvaartverzekeringen

Ongelezen bericht door p.v.kouteren »

In 2004 is mijn vader overleden en gecremeerd. Hij was niet verzekerd en toen waren de kosten al € 7000,00.
Belachelijk hoog vind ik. Zoalsde prijzen voor een plakje cake en een kopje koffie. (samen ongeveer € 6,00) Hier koop je bij de warme bakker een roombotercake voor en in de super een pond koffie. Hoezo duur?? Das nog niet alles als je de rekening ziet. Het ophalen thuis van de overledene, het inpakken in een speciale hoes, het wassen en aankleden, het opbaren, het kisten en ga zo maar door, ja dan kom je aan een zeer hoog bedrag. Ik vind het belachelijk volgens mij kan zeker voor 40% minder.

Depremievergelijker.nl
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2008 16:19

Re: Uitvaartverzekeringen

Ongelezen bericht door Depremievergelijker.nl »

Het is inderdaad waar, dat de kosten voor een uitvaart vaak erg hoog zijn. Niet iedereen zal mij dit in dank afnemen, maar het lijkt soms een nogal schimmige business. Het lijkt wel of je je nooit hoog genoeg kunt verzekeren; er moet achteraf, zo hoor ik van veel klanten, toch vaak weer geld bij.Ik ben assurantieadviseur en vergelijk op http://www.Depremievergelijker.nl/ premies voor allerlei particuliere verzekeringen. Zo niet voor uitvaartverzekeringen, hoewel ook daar de premies van geval tot geval inderdaad stevig kunnen verschillen. De uitvaartverzekering is voor mij echter geen hoofdaktiviteit en ik besloot om onze zaken te bundelen bij een maatschappij, in mijn geval Monuta. Dat is in ieder geval een oude en bovenal gerespecteerde maatschappij. Hoewel de maandpremies wat hoger kunnen uitvallen, is het voordeel wel, dat je daar niet levenslang behoeft te betalen. De totale investering kan dan wel eens fors hoger uitvallen.

Ook deze verzekeraar echter, biedt "kant en klare" pakketten aan (zogenaamde naturaverzekeringen) maar ook uitvaartverzekeringen in geld. De nabestaanden kunnen dan een uitvaartverzorger inschakelen en met het beschikbare bedrag goede afspraken maken. Ik heb zelf de ervaring dat zo'n verzekering in geld, mits een voldoende hoog bedrag verzekerd wordt, voor een "normale" uitvaart tot veel minder teleurstellingen leidt. Ik ga daarbij meestal uit van Euro 7.500,- en adviseer mijn klanten niemand van het verzekerde bedrag op de verzekering op de hoogte stellen. Daar wordt dan immers nogal eens "naar toe gerekend" als u begrijpt wat ik bedoel.

Met name Van klanten die een naturapakket hadden, valt op dat het juist die groep is, die later nog (hoge nota's kregen omdat er nog van alles en nog wat bij kwam; hoe uitgebreid sommige naturapakketten ook zijn......
Laatst gewijzigd door Depremievergelijker.nl op 10 nov 2008 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.

nemad
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mei 2007 15:41

Re: Uitvaartverzekeringen

Ongelezen bericht door nemad »

Heb bij Momente mori een uitvaartverzekering af gesloten
Die na 30 jaar premie vrij was.
Maar na 31 jaar kwamen ze en zeiden dat je voor dat geld niet begraven kon worden . Wij zijn niet verzekerd voor een geld bedrag
En telkens zeggen ze "Je bent voor dat bedrag verzekerd
Nu is het overgegaan naar AEGON , maar die zijn ook al geweest maar ik verander mijn polis niet

boshut
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 jun 2007 15:52

Re: Uitvaartverzekeringen

Ongelezen bericht door boshut »

Ik hoop dat vanavond in ieder geval de schandalige truc van Yarden, voorheen o.m. AVVL nog even de revue passeert. Bij Radar genoegzaam bekend, alhoewel de reactie zeer teluerstellend was, toen het speelde.Als er iets onder het hoofdstuk : Krijg je waar voor je geld hoort, is het die eerdere omschakeling wel.Dat maakt me nog verdrietiger dan het onderwerp zelf!!!
Dus, redactie, toon dat begrip en haal het in godsnaam aan, vanavond!!!
Mijn naam is bekend vanuit min adres, , mag genoemd worden

Succes, ik ben benieuwd!!!

kieneBart
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2008 19:27

Re: Uitvaartverzekeringen

Ongelezen bericht door kieneBart »

Ik werk zelf bij een gemeente, afdeling burgerzaken(en wens daarom anoniem te blijven ivm mijn baan) de grootste kostenpost is bij een begrafenis toch vaak de kosten voor het koopgraf en dat is in de ene gemeente nu eenmaal veel meer dan de andere gemeente.

In Noord Nederland is het minder dan 1000 euro, maar in de randstad soms vele duizenden en soms zelfs meer dan 10000 euro.
Als er instanties zijn die de kosten zouden kunnen reduceren dan zijn het de gemeentes wel.
Als je als nabestaanden niets met de uitvaart te maken wilt hebben financieel moet je gewoon niet als opdrachtgever tekenen, de uitvaartondernemer zal zich dan tot of een notaris of sociale dienst wenden voor de kosten, let wel de kosten zal de gemeente wel verhalen op de nalatenschap, maar dat is natuurlijk logisch. Probleem is wel dat je ook geen enkele inspraak hebt in hoe de uitvaart eruit komt te zien, dus zou ik deze optie niet zelf prefereren.

Wat de verzekering betreft:
wij zien vaak bij de mensen waarbij de uitkering geweigerd is en waar de nabestaanden bijzondere bijstand aanvragen, dat er bewust een ernstige ziekte verzwegen is zoals kanker of aids en dan zal een verzekeraar niet uitkeren. Dat is ook logisch, want stel als je de verzekering vergelijkt met een huis of auto verzekering dan zal een verzekering ook niet uitkeren als het huis al in de brand staat bij de afsluiting van de brandverzekering of de waarde van de auto uitkeren als je al tegen de boom gereden bent.
De opmerking over de kosten van cake en koffie kan ik bij de bijzondere bijstand duidelijk over zijn, dat moet de familie zelf betalen, een gemeente zal hieraan nooit meebetalen. De kosten die een uitvaartondernemer berekend die ik zie zijn meestal vergelijkbaar met de gewone horeca, vaak zelfs iets lager.
Laatst gewijzigd door kieneBart op 10 nov 2008 20:02, 3 keer totaal gewijzigd.

schreuderbert
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2008 19:29

Re: Uitvaartverzekeringen

Ongelezen bericht door schreuderbert »

Mijn ouders zijn hun hele leven verzekerd geweest voor hun uitvaart. Ook NVVL (yarden). Naar aanleiding van de uitvaart van mijn vader moet ik helaas zeggen dat ik geen waar voor hun geld heb gekregen. In de brief die ik destijds heb geschreven heb ik me beklaagd over de chaos in het rouwcentrum, de volgauto die te laat was, de moeilijke bereikbaarheid van de begrafenis ondernemer, de extra kosten voor de zaterdag, de gebrekkige begeleiding van de onervaren begrafenisondernemer, enz. Het verzekerde bedrag was zo'n 2000 euro en we moesten uiteindelijk een 1700 euro bijbetalen

m.herman
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2008 19:52

Re: Uitvaartverzekeringen

Ongelezen bericht door m.herman »

Mijn vrouw en ik hebben allebei een crematieverzekering indertijd afgesloten bij LPU in Maastricht. Inmiddels is deze overgenomen door Aegon en premievrij. Deze maatschappij heeft 2 jaar terug geprobeerd om onze naturapolis om te zetten in een verzekerd bedrag van € 3200,=. Wij hebben daartegen protest ingediend. Toen hebben we uiteindelijk toen dit niet ontvankelijk werd verklaard, onze rechtsbijstand hierop gezet en dat resulteerde uiteindelijk erin dat alles bij het oude bleef. Wij hebben dit zwart op wit gevraagd en Aegon heeft daar in toegestemd.

ans walraven
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 nov 2008 19:08

Re: Uitvaartverzekeringen

Ongelezen bericht door ans walraven »

L.S.
2 jaar geleden kwam er in de brievenbus van het verzorgings-huis waar mijn vader woonde een aanbieding van het UZET.
Mijn vader toen 93 was niet verzekerd voor zijn uitvaart dus ik sloot dit gelijk af. Kosten 2.785 euro. Een jaar later overleed hij en de uitvaart was sober maar goed. Het enige wat er bijkwam waren broodjes omdat de crematieplechtigheid rond het middaguur plaatsvond. Geen slechte ervaring dus.

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Uitvaartverzekeringen

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Ik vind sinds het overlijden van mijn schoonvader het maar een schimmig zaakje. Je gaat nu eenmaal niet shoppen voor een uitvaart, maar eigenlijk zou je er bv een kieskeurig voor moeten hebben.
Simpel houten kistje 1000 euro, bij de gamma ben voor die 6 plankjes nog geen 200 euro kwijt. Bosje rozen 120 euro.
Het rare vond ik al die ronde bedragen. Ophalen en ritje met auto 250 euro en ga zo maar door.
Mijn schoonpa was voor 2200 euro verzekerd helaas heeft mijn schoonmoeder dat tegen die ondernemer gezegd en dan passen ze de prijzen gewoon aan. Je hebt altijd te kort!

punjab
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 okt 2008 23:38

Re: Uitvaartverzekeringen

Ongelezen bericht door punjab »

Die uitvaart verzekeringen gaan inderdaad over lijken :(

mickeymouse79
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 nov 2008 21:10

Re: Uitvaartverzekeringen

Ongelezen bericht door mickeymouse79 »

mijn moeder had ook een uitvaartverzekering alles zou gedekt zijn.
tot ze komt te overlijden in 2000.
een maand nadat ze was overleden wou yarden even 7986,86 gulden vangen van mij en me zusjes.
ikzelf was net moeder en nog maar 20 mijn zusjes waren destijds 10 en 12.
na jaren lang vechten heb ik het bedrag toch moeten betalen.
ben er nu sinds een jaar vanaf.
ik was erbij dat mijn moeder vroeg of ook alles was gedekt als ze zou komen te overlijden.
het antwoord raad u al het was "ja mevrouw alles is dan gedekt".
nu 8 jaar later heeft mijn moeder ook nog geen grafsteen maar heb wel het bedrag moeten betalen.
de polis heb ik nog steeds in de schuur staan en vind het schandalig dat dit zo heeft kunnen gebeuren.
hierop heb ik besloten geen uitvaartverzekering af te sluiten maar het geld apart te zetten op een rekening zodat mijn kind niet hetzelfde hoeft mee te maken maar dat hij met een gerust hart afscheid kan nemen.
en dat deze oplichters bende geen misbruik kunnen maken van mijn afwezigheid. hoop dat mensen het beseffen dat een uitvaartverzekering nutteloos is.

Portals-Vergelijken.nl
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 nov 2008 10:46

Re: Uitvaartverzekeringen

Ongelezen bericht door Portals-Vergelijken.nl »

Tijdens de uitzending is het belang om na te gaan wat uw wensen zijn weer benadrukt. Vul dus om duidelijkheid te krijgen interactief de Uitvaartkostenmeter in op: http://www.uitvaartverzekeringenvergeli ... x.php?p=68 .

Rond daarna het bedrag voor de zekerheid naar boven af om vervolgens een vergelijking te maken tussen de verschillende verzekeraars op http://www.uitvaartverzekeringenvergeli ... x.php?p=69 en ontvang direct uw offerte per e-mail.

Heeft u nog vragen? Selecteer een adviseur op basis van de eerste vier cijfers van uw postcode en neem contact op (buiten kantooruren per e-mail).

http://www.portals-vergelijken.nl/

B.van Goor
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2008 21:20

Re: Uitvaartverzekeringen

Ongelezen bericht door B.van Goor »

Ik heb gekeken naar de uitzending over de uitvaartverzekering, en ik hoorde daar dat dhr van Yrden vertelde dat je ieder jaar een overzicht van je polis kreeg, ik heb deze tot op heden nog nooit gehad.

Groetjes Mw. B. van Goor.

paikema
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 sep 2008 10:51

Re: Uitvaartverzekeringen

Ongelezen bericht door paikema »

Ik heb de uitzending net gezien. Jammer dat er geen advies gegeven werd over een andere mogelijkheid dan een natura verzekering.
Ik sluit binnenkort een polis af (ben nu 39 en heb 3 kids dus lijkt het me zinvol) die een waarde vertegenwoordigd.
Bijvoorbeeld 6000 euro. Je betaald premie en bij overlijden krijg je gewoon het bedrag uitgekeerd waarna je zelf de rekening kan betalen.
Hoezo "ontzorgen" Kijk in je woonplaats naar een begrafenis ondernemer. Bel diegene op (of laat het de huisarts doen) en alles wordt geregeld. Daar heb je geen Yarden, monuta of dela voor nodig.
Ik denk maar zo "er is nog nooit één boven de grond blijven staan"
Tevens kan je op de site van de gemeente vaak vinden wat de kosten zijn van een graf en de daarbij horende grafkosten.
Overigens kan je ook bij deze partijen een koopsompolis afsluiten. een éénmalige storting voor een vast uit te keren bedrag. Het enige wat je in de gaten moet houden is wat een uitvaart ongeveer kost en of het bedrag wel toereikend is.
succes

pickup580
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 okt 2005 17:21

Re: Uitvaartverzekeringen

Ongelezen bericht door pickup580 »

Ik ben verzekerd vanaf mijn eerste levensjaar en werd door mijn ouders betaald tot ik 18 jaar was. Daarna nam ik de polis over.
Nu ben ik intusen 50 jaar en betaal nu € 3,90 per maand aan de verzekering.
Volgens mij ben ik onderverzekerd en heb laatst een update gevraagd aan mijn tussen persoon,maar niets meer terug gehoord.
Mijn partner maakt zich zorgen of ik niet onderzekerd ben en dat zij niet voor onvoorziene kosten komt te staan als het zover is.
Maar als ik al 50 jaar betaal dan heb je toch een reserve opgebouwd in die jaren?
Gaarne een reactie.

Gesloten