LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vis

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
trosje007
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 nov 2008 15:55

Re: Vis

Ongelezen bericht door trosje007 »

Kijk maar eens naar die Japanners, die eten bakken met vis, meer dan ieder ander land, en die worden stokoud! En dan zeggen ze dat vis zo giftig is.....?

Wataru
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 nov 2008 01:18

Re: Vis

Ongelezen bericht door Wataru »

Ik denk dat het tijd wordt dat de Radar-redactie met een verklaring komt op dit forum anders wel op de website.

janpieterdegraaf
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 nov 2008 18:42

Re: Vis

Ongelezen bericht door janpieterdegraaf »

Zeer slechte uitzending ze lieten de mensen die er meer verstand van hebben dan die 'wetenschappers' niet eens uit praten.
Ik vind dat de Tros deze uitzending moet Rectificeren!!

Joepie37depoepie
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 nov 2008 21:26

Re: Vis

Ongelezen bericht door Joepie37depoepie »

Volgens Radar heeft het innemen van visoliecapsules totaal geen zin. Ik kan vertellen dat mijn zoontje van 6 jaar er heel veel baat heeft bij de visoliecapsules van El Mare. Laat Radar het product maar eens goed onderzoeken en mensen in de studio uitnodigen die het gebruiken of kinderen die er veel baat bij hebben, maar die zijn er niet geweest. Ik vind het dan ook een waardeloze uitzending :evil: :evil:

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Vis

Ongelezen bericht door Robjee »

Volgens Radar heeft het innemen van visoliecapsules totaal geen zin.
Die conclusie heeft Radar niet getrokken volgens mij.
Ik kan vertellen dat mijn zoontje van 6 jaar er heel veel baat heeft bij de visoliecapsules van El Mare.
Zoals ik al eerder heb aangegeven zijn er nadelen aan het eten van vis verbonden. Het is niet juist om dat te ontkennen. Deze nadelen moeten dan ook goed in de gaten worden gehouden en zo mogelijk worden beperkt.
Daarnaast zijn er ook voordelen verbonden aan het eten van vis. Deze voordelen zijn het best onderbouwd voor hart- en vaatziekten en dan met name bij fatale hartziekten.
Overtuigende wetenschappelijke onderbouwingen voor andere gezondheidsclaims (onder andere ADHD bij kinderen) van vis(vetzuren) zijn er niet. Als ik mij niet vergis is dit ook in de uitzending gezegd.
De claim die El Mare maakt: "el Mare voor kinderen verbetert de concentratie en het geheugen helpt bij drukke en onrustige kinderen vanaf 4 jaar" kan dan ook niet overtuigend worden aangetoond.
Naar ik verwacht zal deze claim dan ook niet goedgekeurd worden door de Europese Commissie.
Bovendien bevat het supplement ook de vitamines A, D en E en het omega 6 vetzuur LA waardoor het niet verantwoord is conclusies te trekken over het effect van de visvetzuren.

pa4urk
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 nov 2008 21:51

Re: Vis

Ongelezen bericht door pa4urk »

De groene jongens en meisjes van Greenpeace en consorten beginnen steeds meer op drammerige kleine kinderen te lijken wanneer ze tegengewerkt worden of een keer bakzeil moeten halen. Dat gebeurde bijvoorbeeld enkele maanden terug met het storten van rotsblokken op de visbestekken in de Noordzee. Toen de publieke opinie zich nu eens een keer tégen de milieufreaks keerde (logisch na deze onbezonnen en ook nog eens levensgevaarlijke actie), besloten ze het maar eens op een andere maar net zo afkeerwekkende manier te proberen getuige het programma Tros Radar van afgelopen maandagavond.
Radar had één of andere groene professor (Dos Winkel, een fotograaf en fysiotherapeut…) van stal gehaald die als zogenaamde deskundige meende maar eens even fel van leer te moeten trekken tegen het algemeen bekende en wetenschappelijk onderbouwde feit dat (wilde) vis gezond is. Dit in tegenstelling tot een vissoort als tilapia waarvan onlangs uit Amerikaans onderzoek bekend werd dat het eten van een hamburger of bacon beter is. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het voer wat deze kweekvis in Derde Wereldlanden te eten krijgt…
Het verhaal van de heer Winkel werd onderbouwd met filmpjes met als bronvermelding ‘Greepeace’ dus was het niet moeilijk te raden uit welke hoek de wind vandaag waaide.
In het programma werd door deze ‘deskundige’ aandacht besteed aan de zeeën die binnen afzienbare tijd ‘leeggevist’ zouden zijn en aan kweek- en wilde vis zodat het net leek of er maar één zee en twee soorten vis op deze aarde zijn. Naast vissoorten die het heel goed doen, zijn er inderdaad ook bedreigde vissoorten maar laat dan ook beide duidelijk en eerlijk naar voren komen in je verhaal en ga niet op eenzijdige wijze zonder degelijk onderzoek af op een Viswijzer van Stichting De Noordzee.
Het slecht onderbouwde verhaal van Radar vertelde de argeloze kijker verder dat vis vol zit met gevaarlijke PCB’s, dioxine en andere troep waar vooral zwangere vrouwen maar beter af kunnen blijven. Programmamaakster Antoinette Hertsenberg zat braaf mee te knikken met de professor maar dat is niet verwonderlijk: mevrouw Hertsenberg staat al jaren bekend als de vleesgeworden vegetariër die hoogstwaarschijnlijk dus ook wel geen vis zal eten. Ze liet verder voorkomen zich goed in de stof te hebben verdiept, getuige de wijsneuzige en arrogante manier waarop ze aan de èchte deskundigen van het Productschap Vis en het Voedingscentrum liet weten wat een picogram is. Voor alle duidelijkheid, een picogram is een miljoenste van een miljoenste gram mevrouw Hertsenberg…
Gelukkig lieten de beide mannen zich geen moment overbluffen en uit het veld slaan, maar konden wanneer ze even de kans tot spreken kregen met goed onderbouwde cijfers de aanvallen op eenvoudige wijze pareren. Hopelijk hebben ook de kijkers dit goed aangevoeld, want anders zijn dergelijke pretentieuze tv-programma’s levensgevaarlijk!

vdschoor
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 nov 2008 16:42

Re: Vis

Ongelezen bericht door vdschoor »

Uw uitzending rondom VIS.
Is er ook een (eind)conclusie mogelijk.
Nationaal resp internationaal ?
Tot nu toe weet niemand hoe te handelen !
Al met al hoogst onbevredigend !

arie plugge
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2008 22:35

Re: Vis

Ongelezen bericht door arie plugge »

goede dag
ik heb zelf een vishandel er word gevraagd of ik giftige paling heb ze zei dat hoorde ik bij radar en kankerverwekkend wat willen jullie nu vertellen aan de mensen er zal voldoende eten zijn in deze wereld maar niet gegeten kunnen worden????ik vind dat er een uitzending moet worden besteed met goede voorlichting naar de mensen toe het volk dus met goede voorlichting en niet het gooien met van alles en nog wat om het ongedaan maken dat mensen ooit nog vis eten ophet moment is vis het enigste gezonde produt wat er gegeten kan worden en het gezonds ik eet het grootste gedeelte van de week vis mijn hele familie is oud geworden door het eten van vis zorg dat er een rectevicatie komt over dit progamma want negativer dan deze uitzending kan niet

niekie28
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 nov 2008 19:16

Re: Vis

Ongelezen bericht door niekie28 »

ik vind zo en zo dat het geheel niet eerljk is op deze manier want veel fabrikanten persen hun visole uit de resten die overblijven ( o.a. flinndal) en daar is helemaal niks over gezegd.

het blijft een feit dat vis of visolie gezond is desondanks de giftige stoffen die er in zitten.

en als je dan een onderwerp aan gaat dan wel eerlijk laat mensen uitpraten !!!!en had mensen die er baat bij hebben ook aan het woord gelaten.

dj-yuroon
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 nov 2008 01:15

Re: Vis

Ongelezen bericht door dj-yuroon »

Wat een onwetenschappelijke argumentatie wordt er hier gehanteerd. Ik ben nieuw op dit forum dus hou het even simpel, maar -het is in ieder geval zo dat de onderzoeken naar visolie zeer recent zijn. Ongeloofljk dat een fotograaf??? het verhaal vertelt ipv een ecte wetenschapper. Hij zegt bv dat je net zo goed algen kunt eten, omdat het lichaam zelf de vetzuurketens EPA en DHA aanmaakt hieruit. Maar het probleem is dat het vermogen van het lichaam om dit om te zetten niet bij iedereen voloende is. Dit is erfelijk, en ligt aan de basis van hersenafwijkingen zoals ADHD (u ken het waarschijnlijk als gedragsstoornis maar laat u niets wijsmaken, het is ook een afwijking in de hersenen) , Borderline, Giles-de la Tourettte, Autisme etccc. Iedereen vind het blijkbaar wel normaal om vlees te eten dat vol zit met rotzooi, friet of ander gefrituurd voedsel dat veel PAK's bevat etccc. Ja de zee is vervuild en dat is jammer, maar dieselpaprika's? bespoten groente en fruit? ga zo maar door ... Er is op dit moment géen enkele nederlandse wetenschapper die volledig op de hoogte is van het meest recente onderzoek dat de afgelopen jaren is gedaan. Iemand gehoord van hersenstructuren die veranderen (notabene bij volwassenen) door gebruik van 2-3 gram epa/dha per dag ??

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Vis

Ongelezen bericht door Radar »

Via onze website kunt u de reactie lezen van Dos Winkel.

http://www.trosradar.nl/index.php?id=ui ... emUid=1295

Deze staat onderaan het artikel.

lien99
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 nov 2008 13:17

Re: Vis

Ongelezen bericht door lien99 »

Ben erg verbaasd over de negatieve reacties over Radar uitzending 'Vis'.

Iemand die belangeloos waarschuwd over de visstand en ook nog eens alternatieven aanbiedt èn jaren (ivm zijn werk als onderwaterfotograaf) echt ziet wat er onder water gebeurd wordt gezien als iemand die geen objectieve kijk zou hebben op het probleem wat zich rond en in de oceanen afspeeld.

Naar wie kennelijk wel geluisterd wordt zijn twee 'heren' die er wel degelijk belang bij hebben dat er te grote hoeveelheden vis wordt verkocht. (ja ook de "stichting" voedingscentrum, deze wordt namelijk gefinancierd door de Nederlandse overheid).
Vage uitroepen als 'Amerikaans onderzoek heeft uitgewezen dat' verteld helemaal niets. Welk Amerikaans onderzoek en door wie is deze gefinancierd en welke Amerikaanse onderzoeken zijn niet aan de kant gelegd omdat deze een begreiging zou kunnen vormen voor een miljoenen industrie?

Zelf zie ik twee 'heren' die willen dat ik maar klakkeloos gif zit in te nemen en er alles maar ook alles aan doen om de waarheid niet aan het licht te doen komen want dan valt een miljoenen industrie in duigen. Terecht, de heren zijn hiervoor ook aangenomen en wat maakt het nou uit? Over +/- 50 jaar komt de waarheid echt wel eens naar boven hoor en daar hoeven zij zich dan niet meer druk over te maken want dan zijn zij allang met hun riante pensioen en wie zal hen dan nog aansprakelijk stellen over hun uitspraken?

Wie is er nou geloofwaardiger: iemand die eigenlijk alleen maar een waarschuwing geeft over de gezondheid van de mens en dier òf mensen die de hete adem van een industrietak in de nek hebben zitten?

HansjeJ
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 nov 2008 16:55

Re: Vis

Ongelezen bericht door HansjeJ »

Leuk hoor, een reactie van Dos Winkel, maar de voornaamste kritiek op de uitzending gold de eenzijdige benadering en de zeer tendentieuze wijze waarop een vermeend probleem door de strot van de kijker werd geduwd. Ik neem de heer Winkel niets kwalijk, ook hij heeft recht op een mening. Ik vind echter nog steeds dat de Tros (en met name presentatrice Antoinette Hertsenberg) de onwetende kijker (waaronder ik) veel meer tegemoet had moeten komen met objectieve berichtgeving. Daar is een consumentenprogramma namelijk voor!
De reactie van Dos Winkel voegt niets toe aan wat we al konden horen in de uitzending en bevestigt daarmee de vooringenomenheid van de makers.
Ik heb me inmiddels laten informeren door het Voedingscentrum en het Productschap Vis, waar ik vele malen wijzer van ben geworden dan van het journalistieke abominabele programma Radar. Mijn advies aan andere forum leden na deze informatie: eet lekker 2x per week vis, want de gezondheids voordelen wegen ruim op tegen de mogelijke nadelen. Eet smakelijk!

jitze
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 nov 2008 16:22

Re: Vis

Ongelezen bericht door jitze »

In zijn reactie heeft Dos Winkel het alsmaar over het leegvissen van de zee. Waarschijnlijk is hij niet op de hoogte van alle duurzaamheidsstappen die de vissers de afgelopen tijd hebben gemaakt. Misschien zou Radar daar eens aandacht aan moeten besteden... oh nee... dat doen ze niet, want ze zijn vriendjes met Greenpeace (de enige milieuclub die niet eens het lef heeft om de discussies met vissers aan te gaan, maar alleen maar zinloze en gevaarlijke acties uithalen zoals het dumpen van stenen in zee) Ik vind het sneu dat een sector die zoveel sprongen voorwaarts heeft gemaakt de dupe is van de slechte journalistiek van Radar. En ik vind het ook raar dat de Radar-redactie nog steeds niet heeft gereageerd. Of zou ze daar het lef niet voor hebben?

pa4urk
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 nov 2008 21:51

Re: Vis

Ongelezen bericht door pa4urk »

Door de reactie van de heer Winkel begin ik te neigen naar een geheel andere conclusie: hij is niet zo onafhankelijk als hij zich voordoet. Door steeds maar te hameren op die algen en daarbij te vertellen dat ze gekweekt worden èn dat er ook nog van alles over te vinden is op internet krijg ik de indruk dat Winkel voor zijn verhaal betaald wordt door een algenkweker (en door Greenpeace). Ik ben tweeëntwintig jaar Noordzeevisser geweest dus meen ik te mogen stellen minstens zo deskundig te zijn als de heer Winkel. De scholstand is de laatste jaren nog niet zo goed geweest, de tongstand wordt steeds beter evenals die van andere vissooorten en de zee is nog nooit zo schoon geweest als de afgelopen jaren. En dat zijn dingen die mijn oud-collega's iedere week tegenkomen op zee. En verder: ik eet al tientallen jaren iedere week twee, soms driemaal vis en ik ben nog steeds niet dood of ziek.

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Vis

Ongelezen bericht door Robjee »

Hij zegt bv dat je net zo goed algen kunt eten, omdat het lichaam zelf de vetzuurketens EPA en DHA aanmaakt hieruit. Maar het probleem is dat het vermogen van het lichaam om dit om te zetten niet bij iedereen voloende is.
Het probleem van het omzetten van alfa linoleenzuur (ALA) in de visvetzuren EPA en DHA is niet van toepassing bij algen. Algen bevatten al EPA en DHA en is geen bron van ALA.
De conversie van ALA naar EPA en DHA gebeurt niet erg efficiënt. Wel is er verschil tussen de geslachten te vinden (1). De conversie van ALA naar EPA is bij mannen circa 4% en die naar DHA circa 6% (2). Vrouwen laten hogere percentages zien van respectievelijk 21 en 9% (3). Waarschijnlijk zijn oestrogenen daarvoor verantwoordelijk (3, 4). Het is daardoor waarschijnlijk dat bij vrouwen na de menopauze (gemiddeld ± 52 jaar) de efficiëntie van deze conversie afneemt.
Iemand gehoord van hersenstructuren die veranderen (notabene bij volwassenen) door gebruik van 2-3 gram epa/dha per dag ??
Nee, daar heb ik nog niet van gehoord. Kun je een verwijzing geven naar dat onderzoek?


1) Burdge G. Alpha-linolenic acid metabolism in men and women: nutritional and biological implications. Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2004;7(2):137-144.
2) Brenna JT. Efficiency of conversion of alpha-linolenic acid to long chain n-3 fatty acids in man. Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2002 Mar;(2):127-32.
3) Burdge GC, Wootton SA. Conversion of alpha-linolenic acid to eicosapentaenoic, docosapentaenoic and docosahexaenoic acids in young women. Br J Nutr. 2002;88(4):411-420.
4) Giltay EJ, Gooren LJ, Toorians AW, Katan MB, Zock PL. Docosahexaenoic acid concentrations are higher in women than in men because of estrogenic effects. Am J Clin Nutr. 2004;80(5):1167-1174.

http://www.voorlichtingmvo.nl/gfx/file/ ... tzuren.pdf (figuur 2, omzettingschema van omega 3 vetzuren)

doornloosroosje
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 mei 2008 17:42

Re: Vis

Ongelezen bericht door doornloosroosje »

Zelfs voor iemand die er best wel een beetje verstand van had[zoals ik] ,was dit een chaotische uitzending.
Dus ik meen dat de alom geuite kritiek op z'n plaats was.
Twee dingen heb ik geleerd
1; De weerstand tegen Greenpeace lijkt groter dan ik had gedacht.
2; Het is helemaal niet zo zeker dat je door het eten van veel noten of lijnzaadolie aan je essentiele vetzuren komt.
Twee dingen wil ik nog opmerken.
1; In alle olie zitten in potentie de gewraakte giffen,door het feit dat het vetoplosbare giffen zijn,dus denk niet dat je ze kunt omzeilen door algenolie te nemen.
2; vooral mw Herzenberg's reactie op het palingverhaal vond ik stuitend.
Die man zei het toch heel duidelijk ; Er mag in paling 12 pg zitten omdat de kans dat je een paling met dat gehalte binnenkrijgt heel klein is en alleen een binnenvisser die alleen z'n eigen paling eet zou hier in gevaar kunnen komen. Maar ja daar gaat de overheid niet over.
Wil je zeker weten dat je een relatief schone paling eet. Neem er dan één met een haakje in z'n bek die komen uit Ierland. Ik doe het toch liever zonder paling[grote opoffering] vanwege het feit dat alle jonge palinkjes [glasaal] uit de riviermondingen in europa worden gevist,hetzij om als visvoer te dienen,hetzij om te worden opgekweekt tot paling. Je zal maar helemaal uit de Sargassozee zijn komen zwemmen en dan hier ineen keer opgeslokt worden. Slecht voor het na-geslacht. Gelukkig vind ik makreel ook lekker en een harinkje gaat er ook wel in.

kharmd
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 nov 2008 19:01

Re: Vis

Ongelezen bericht door kharmd »

Ik heb artristisch en gebruikte medicijnen en mijn dokter zei dat ik mijn hele leven die medicijnen zou moeten blijven gebruiken.
Een goede vriend van mij zei goed 3 jaar geleden dat hij voor gewrichts pijnen en daar visolie voor gebruikte.
Ik gebruik nu ook al goed 3 jaar dagelijks visolie en gebruik geen medicijnen meer en bij mijn halfjaarlijkse bloed controle kunnen zo ook geen aanwijzingen meer vinden in mijn bloed.

pengelen
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 apr 2008 23:08

Re: Vis

Ongelezen bericht door pengelen »

............
Laatst gewijzigd door pengelen op 13 nov 2008 13:37, 7 keer totaal gewijzigd.

Herman B
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 nov 2008 00:42

Re: Vis

Ongelezen bericht door Herman B »

Wat een but uitzending, ik keek altijd graag naar Radar, dit programma neemt het normaal op voor de burger, die door individuen of bedrijven worden opgelicht.

echter nu is het een uitzending die mevrouw Hertsenberg samen met haar miljoenen euro’s gesponsorde milieu vrindjes heeft gemaakt om mensen die vlees/vis eten eens flink een schuldgevoel aan te praten.

Dat er tonnen overheidsgeld in een campagne over “eet meer vis” wordt gestoken is het belangrijkste item in deze uitzending, laat mij raden wat de volgende uitzending van Radar is “het schip in Rotterdam” deze kost 200 miljoen!!!!! Of??? Nee fout, er zijn geen dieren in dit schip dus voor mevrouw Hertsenberg namens de Tros geen uitzending waardig.
Reden voor mij het lidmaatschap van de Tros op te zeggen (dd. 10-11-2008)
Gr.
Herman

Gesloten