LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vochtige kruipruimte

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
sjoerd53
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 mar 2009 13:09

Re: Vochtige kruipruimte

Ongelezen bericht door sjoerd53 »

Hallo,

Ik heb zojuist de uitzending van de kruipruimtes gezien en wil daar graag op reageren.
Wij hadden veel last van vocht. Om het grondwater voldoende laag te houden, hebben we een pomp. In het hal zat aardig wat schimmel op de deuren.
In het kader van een project hier in Groningen hebben wij drowa chips onder de vloer laten brengen. In de hal is het een stuk beter geworden, tot zover tevreden dus.

Nieuwsgierig geworden door de uitzending, heb ik zojuist de kruipruimte geinspecteerd en gezien dat ondanks de ventilatie aan de noordkant de muur op dit moment nog steeds vochtig is.

Toch valt het me tegen. Door de voorlichter en door de epa-meneer was ook warmte isolatie beloofd. In uw uitzending wordt ook die suggestie gedaan, maar dat klopt niet.

We hebben het over twee effecten: vocht isolatie en warmte isolatie.
Wat de chips (en ook de schelpen of de oranje folie, mits sluitend aangebracht) doen is vochtisolatie.

Helaas is ons huis nadat er drie jaar geleden een laag van 30cm chips was aangebracht nog steeds een koud huis. De chips blijken totaal niet warmte te isoleren. Ik vindt dan ook dat ik hier verkeerd ben voorgelicht.

Omdat ik niet kreeg wat ik wou, ben ik gaan nadenken waar de denkfout zat. Mijn natuurkundige achtergrond kwam daarbij goed van pas:
Het principe van stilstaande lucht wordt genoemd in de uitzending en daar gaat het om: stilstaande lucht is de beste isolator die er is, een factor 3 beter zelfs dan polystyreen. als je de wilt dat de kruipruimte ook temperatuur isolerend werkt en je kiest om chips de lucht stilstaand te houden, moet je de HELE kruipruimte (van onder naar boven) vol met chips stoppen, tot aan de onderkant van de vloer dus. In ons geval zou er drie keer zoveel chips in moeten en had ik vanochtend een stuk touw mee moeten nemen bij de inspectie om de uitgang weer terug te vinden. De kosten waren nu al ruim €1000
Die 30cm op de bodem is alleen voldoende voor de vochtisolatie. Het fungeert dus 'slechts' als een soort bodemafsluiter. Helaas verwarmen wij nog steeds de kruipruimte.

Voor de schelpen geldt hetzelfde en zelfs erger, want schelpen geleiden de warmte veel beter dan de polystyreen chips, waardoor de vloer nog kouder aan zal voelen, als je de kruipruimte in zijn geheel vult.

Sjoerd Tilkema

pennypenny
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 aug 2008 19:20

Re: Vochtige kruipruimte

Ongelezen bericht door pennypenny »

ik begrijp dan ook niet dat ze niet hebben laten zien dat PUR spuitschuim welke tegen de onderkant van de vloer gespoten wordt een betere oplossing zou zijn. Daar deze laag van 6-8cm dik totaal geen vocht doorlaat en dus het huis droog houdt en tevens isolerend werkt. Het mes snijdt aan 2 kanten zou ik zeggen. Kom op Vereniging Eigen Huis zou ik zo zeggen geef hier eens advies over. Ze hadden zich toch wel eens wat beter mogen voorbereiden en of uitgebreider laten voorlichten over deze mogelijkheid. Zou tenminste graag hun mening hierover gehoord hebben. Nu heb je geld uitgegeven om alleen je bodem min of meer te isoleren. Lijkt me geen beste investering.

pennypenny
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 aug 2008 19:20

Re: Vochtige kruipruimte

Ongelezen bericht door pennypenny »

uhhhh snap jij deze Nederlandse vertaling?.............

pennypenny
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 aug 2008 19:20

Re: Vochtige kruipruimte

Ongelezen bericht door pennypenny »

Willem van Telgen: uhhhhh snap jij de Nederlandse vertaling hiervan!!!!!!!!!

marieke2407

Re: Vochtige kruipruimte

Ongelezen bericht door marieke2407 »

pennypenny

ik weet niet of je mij bedoeld met ned vertaling?
maar als je wat meer stukjes van mij lees dat weet je dat ik moeilijk kan typen...
maar ik weet..het niet.
en ik heb het goedje wat ze opgepoten hebben niet betaald en er zijn aardig wat vrije sector huizen meegedaan,ik heb niks betaald,ja zit in de huur en ik heb geen last meer dus...

waarom altijd zo aanvallen tegen iedereen dat snap ik niet...
we zijn er toch om mensen te helpen en raad te geven....
die hebben ze hier gedaan....ben je bouwkundige of weet ik wat?

groetjes marieke

tommie56
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2009 20:57

Re: Vochtige kruipruimte

Ongelezen bericht door tommie56 »

ik heb mijn kruipruimte voorzien van thermochips en heb de ventilatiegaten
dichtgemaakt. dit zorgt voor een dichte luchtisolatie wat merkbaar is als je het luik opendoet er hangt een warme lucht boven de schelpen
Het ligt er nu 5 jaar in en de balken heb ik meerdere keren gecontroleerd en zie geen schimmels of vochtplekken ,onder de chips is de grond koud maar niet nat
ik kan alleen maar zeggen dat ik erg tevreden ben over thermochips
toen betaalde ik 350 euro voor 4,5 m3 dat was voor een vloer van 6meter
bij 4 en een laag van 40 cm geloof ik

anton52
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 mar 2009 09:39

Re: Vochtige kruipruimte

Ongelezen bericht door anton52 »

Sjoerd53 is net als de meeste anderen aanvankelijk zeer tevreden over de piepschuim chipjes onder zijn vloer als het gaat om de vermindering van het vocht. Maar na 3 jaar praktijkervaring komt hij tot de conclusie dat het met de warmteïsolatie die was beloofd iets niet klopt. l Uit een onderzoek van SenterNovem bleek al dat bodemisolatie beduidend minder energie zal besparen dan vloerisolatie. In de winter heeft het zelfs een averechts effect op de vloertemperatuur omdat de kruipruimte dan sterk afkoelt via de koude funderingsmuren en door ventilatie met koude buitenlucht. De isolatie op de bodem zit dan simpelweg aan de verkeerde kant. Dit rapport kan worden gedownload van www.vloerisolatie.org “.
In de uizending niets dan positiefs over de piepschuim chipjes, ofschoon de laag in de door Radar bezochte woning minder was, dan verwacht, (15 – 20 cm ipv 30). Dit is mogelijk een structureel probleem getuige de bijdrage aan dit Forum geplaatst op 18 Mrt 2009 19:10 door os. Hij beklaagt zich erover dat hij 20% minder heeft gekregen dan hem was aangeboden en dat hij het deel dat niet was geleverd wel moet betalen.
Laatst gewijzigd door anton52 op 29 mar 2009 22:05, 2 keer totaal gewijzigd.

anton52
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 mar 2009 09:39

Re: Vochtige kruipruimte

Ongelezen bericht door anton52 »

Ik vindt het wel een beetje vreemd dat Pennypenny zich gisteravond nog aan het oriënteren was en nu na een dag is veranderd in een vervent voorstander van PUR-spuiten. Hij/zij weet kennelijk niet dat PUR-schuim helemaal niet past in het topic van dit Forum. Praktijkmensen weten dat kruipruimtes die met PUR zijn ondergespoten juist behoren tot de meest vochtige kruipruimtes van Nederland. Daar komt bij dat we met PUR-spuiten toekomstige generaties opzadelen met een gigantisch chemisch afvalprobleem, wanneer de woningen gesloopt gaan worden. Dan moet al het PUR weer gescheiden worden van de vloer, de funderingsmuren en de leidingen en ophangbeugels in de kruipruimtes. Men kan de redactie misschien verwijten dat ze bouwfysisch de zaak niet tot op de bodem hebben uitgezocht, maar ze zullen toch niet zomaar voorbijgaan aan de duurzaamheid van de oplossingen die ze propageren.

pennypenny
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 aug 2008 19:20

Re: Vochtige kruipruimte

Ongelezen bericht door pennypenny »

Marieke: als je goed leest heb ik voor mijn antwoord de naam Willem van Telgen vermeld. Dus... het is niet aan jou gericht.

pennypenny
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 aug 2008 19:20

Re: Vochtige kruipruimte

Ongelezen bericht door pennypenny »

Anton52: Inderdaad ik ben me nog steeds aan het orienteren op PUR schuim tegen de begane grondvloer. Wat betreft de volgende generaties die we opschepen met een milieuprobleem, ik heb momenteel last van een vochtig huis (dat lijkt me voor mij momenteel een milieuprobleem) door een vochtige kruipruimte, vandaar dat ik voor mezelf een oplossing zoek en dat kon weleens zijn dat ik daarvoor PUR schuim laat spuiten tegen de begane grond vloer. Dan mag wat mij betreft de kruipruimte zo vochtig zijn als maar kan, maar dan is mijn huis tenminste droog. Bovendien, dat deze generatie met asbestplaten op z'n dak zit opgezadeld, daar maakte toch ook niemand zich erg druk over.

sjoerd53
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 mar 2009 13:09

Re: Vochtige kruipruimte

Ongelezen bericht door sjoerd53 »

Inderdaad, gelukkig is de hal wel droger.
Inderdaad snijdt het mes bij die PUR spuitschuimoplossing van twee kanten, maar ik vindt het milieuprobleem dat het geeft respecteren. Er zijn wat dat betreft betere methodes. Ik zal het morgen eens uit zoeken hoe het ook al weer precies zit met warmteweerstanden en/of geleidingscoeffiecienten van de diverse materialen.
Zou typisch iets voor de Vereniging Eigen Huis moeten zijn.

marieke2407

Re: Vochtige kruipruimte

Ongelezen bericht door marieke2407 »

penny mijn excusses dan :oops:
ja ik had niks te vertellen het werd gewoon gedaan,idd hier in de wijk is toen een giga fout gemaakt.
de grond was nog niet bouwrijp,te korte hijpalen ipv 15 13 meter en weet ik het allemaal,de rioolering was verkeerd er vielen egewoon gaten!!! in de weg...de tuinen verzakken waar je bij staat...ook al hebbenze het 10 jaar terug weer opnieuw gedaan,nu reeds worden alle tuinen gedaan en weer gaan alle wegen in de wijk open...

maar ik moet zeggen er staat nooit!!!!!!!!!!!! meer water in de ruimte!
niet vochtig! niet muf...dus ja??
wij hebben eerlijk gezegd niks te klagen,
ik heb dit neergezet omdat het niet genoemd werd,daarom heb ik het maar neergezet,ik dacht huh wij hebben iets heel anders...
ja het millieuprobleem.dat weet ik ook niet hoor....
ik denk dat er overal wel haken en ogen aan zitten...
trouwens we hadden niks te vertellen ja of je krijgt een zeiknat huis of dat spul nou kom maar op ..huppa...

ik weet niet hoe het precies heet,het ziet er uit als beton ,maar je kan het zo weghakken als het moet,die man zei toen beton purschuim??

penny en idd als je met een vochtig huis zit daar word je niet vrolijk van!

de ventilatie gaten zijn wel open hoor! we hebben er zat!!
voor 3 en achter 3...
mijn man kijkt elke keer ff ,maar het ziet er goed uit,eens in de zoveel tijd..

groetjes en nogmaals ory penny..

marieke

anton52
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 mar 2009 09:39

Re: Vochtige kruipruimte

Ongelezen bericht door anton52 »

Pennypenny: als je besluit PUR te laten spuiten, heb ik drie tips voor je. 2 voor je bestwil en 1 voor het milieu.
1. Laat ze de buitenfunderingen niet onderspuiten. Dat versterkt de koudebrug met vloer/binnenmuur. Aan de ene kant kost je dat extra energie, omdat de radiatoren vaak tegen de buitengevel zijn geplaatst. Aan de andere kant worden de randen kouder en daardoor vochtiger. Meer info over dit bouwfysische aspect vindt je op www.vloerisolatie.org . Omdat ze veel minder materiaal verbruiken, en m² hoeven te doen, wordt de klus goedkoper. Een goede tip lijkt me; meer besparen tegen lagere kosten.
2. Daarnaast adviseer ik een dikkere laag toe te passen. Immers hoe beter de isolatiewaarde, hoe warmer de vloer en hoe hoger de besparing. De R=2,5 die je zou krijgen met 6 cm is een laboratoriumwaarde. Dwz deze waarde geldt alleen net nadat het is opgebracht en de laag minimaal 6 cm dik is. Het gas waarmee is gespoten, wordt verdrongen door gewone lucht, waardoor de isolatiewaarde achteruitgaat. Ik zou daarom minstens het dubbele laten spuiten.
3. Je zou ze kunnen vragen leidingen niet of zo weinig mogelijk onder te purren. Met een stukje plastic kunnen ze de leidingen makkelijk vrijhouden van de PUR. Dat scheelt later een hoop gedoe. Voorkomen is beter dan genezen nietwaar?

vvoorn
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mar 2009 10:31

Re: Vochtige kruipruimte

Ongelezen bericht door vvoorn »

Ik heb constant 20 cm water onder de vloer,heb geen vochtproblemen ,het stinkt niet onder de vloer.Het is helder water ,toch pomp ik het regematig weg. Is dit eigelijk schadelijk voor de fundering?

pennypenny
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 aug 2008 19:20

Re: Vochtige kruipruimte

Ongelezen bericht door pennypenny »

Anton52: Ik wil je bij deze bedanken voor de goede tips over de PUR schuimisolatie tegen de onderkant van de vloer.

55frans
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mar 2009 13:21

Re: Vochtige kruipruimte

Ongelezen bericht door 55frans »

als ik de uitzending van Radar moet geloven dan is isolatie van de vloer in de kruipruimte zeer de moeite waard. in dit forum komen diverse emoties naar voren van niet de moeite waard tot waardevol.
Op internet gezocht en ook daar verschillende meningen m.n. de koude brug komt daar weer naar voren.
Kan/moet ik nu de conclusie trekken dat het beter is om er niet aan te beginnen en maar een week lekker op vakantie te gaan of zijn er wel onderbouwde resultaten die zonder tegenstrijdigheden naar voren worden gebracht en die ook nog betaalbaar zijn?
Kijk zelf b.v. Drowa chips storten zou ik in 4 jaar terug verdienen als ik dat laat doen duurt het 12 jaar. Mijn vraag daarbij is dan weer waar is dit op gebaseerd als er geen winst te halen is?
Wat is betaalbaar voor zo,n 50 m2,, de kelder staat regelmatig onder water, en is ook zelf te doen?
Ik hoop overigens dat Radar nog op de uitzending terug komt om alle onduidelijkheden uit de wereld te helpen.

anton52
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 mar 2009 09:39

Re: Vochtige kruipruimte

Ongelezen bericht door anton52 »

55frans: Het beeld dat Radar 16 maart heeft geschetst klopt niet. Het isoleren van de bodem van de kruipruimte heeft een averechts effect in de winter en zal beduidend minder energie besparen. Daarvoor had ik al vóór de uizending gewaarschuwd onder verwijzing naar onderzoeksrapporten die te downloaden zijn van www.vloerisolatie.org . Na de uitzending heeft deze Stichting Belangenbehartiging Vloerisolatie Nederland (SBVN) infraroodfoto’s laten maken en op hun site geplaatst. Ik zelf vindt deze foto’s verbluffend. Ze laten overduidelijk zien waarom bij bodemisolatie de isolatielaag aan de verkeerde kant van de kruipruimte zit. De buitenfunderingsmuren blijken nog zeer koud waardoor ze voortdurend warmte aan de kruipruimte ontrekken. Omdat de bodem is geïsoleerd, kan deze warmte alleen maar uit de vloer gehaald worden. De begane grondvloer komt daardoor in de winter maar langzaam op temperatuur, er moet flink worden gestookt om hem een beetje warm te krijgen en na het terugzetten van de thermostaat verliest hij weer snel zijn warmte. Sjoerd53 heeft het nu 3 jaar onder zijn huis en is teleurgesteld. Hij voelt zich verkeerd voorgelicht, net als vele anderen wanneer ze er later achterkomen dat bodemisolatie wel helpt tegen het vocht maar dat de beloofde vloerisolatie niet werkt. De twijfel duurt vaak lang, want meestal is de bodemisolatie geadviseerd door personen en/of instanties die ze deskundig achten en/of vertrouwen, zoals Tros Radar. De uitzending van 16 maart heeft de vraag naar bodemisolatie enorm gestimuleerd. Leuk voor de bodemisolatiebedrijven die het item hebben aangezwengeld, maar minder leuk voor de consument en het milieu.

U hoopt dat Radar op dit onderwerp terugkomt.
In de uitzending werd dit wel aangekondigd.
Het is te hopen, dat de redactie dit keer wel tot de bodem zal gaan.
Laatst gewijzigd door anton52 op 29 mar 2009 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Fimkevan der veen
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mar 2009 10:20

Re: Vochtige kruipruimte

Ongelezen bericht door Fimkevan der veen »

Wij hadden schimmel plekken in hoeken van de kamer, ook achter de meubels. In de gang was altijd een muffe stank, vooral in de meterkast.
In de kruipruimte staat in de winter 20 cm water.
3 jaar geleden hebben we deze laten isoleren met een laag van 30cm DroCom chips.
De Muffe lucht is verdwenen, de schimmelplekken in de woning zijn weg.
zelfs de vloer voelt warmer aan.
Het energie verbruik moet ik nog eens na rekenen, maar dit moet vast minder zijn met een warmere vloer.
Conclusie; ik ben heel tevreden (50m2 koste mij 900 euro)

sjoerd53
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 mar 2009 13:09

Re: Vochtige kruipruimte

Ongelezen bericht door sjoerd53 »

Fimke van der veen, fijn dat het zoveel beter is geworden, dat u tevreden bent. Jullie beginsituatie (ons huis is in 1981 gebouwd) is dezelfde als bij mij geweest en ik zelf  ben ook nog steeds heel tevreden over de vochtwering van de polystyreen chipjes onder mijn vloer.
Ik ben echter niet tevreden over de warmte-isolatie. Door de infraroodfoto’s die op www.vloerisolatie.org zijn geplaatst, raakte ik er van overtuigd dat bij bodemisolatie de isolatielaag aan de verkeerde kant van de kruipruimte zit. 
Intussen heb ik meegewerkt aan een experiment van de firma Tonzon. Zij hebben bij mij onder de stenenvloer ergens een Thermoskussen aangebracht. Op de infraroodfoto van de bovenkant van de vloer is duidelijk te zien waar dit kussen is aangebracht, hoewel de warmte door de plavuizen, onderlaag en de stenenvloer makkelijk zijwaarts wegvloeit naar die delen waar geen kussens hangen. Nu twijfel ik helemaal niet meer: bodemisolatie is geen vloerisolatie. Het werkt thermisch misschien wel goed wanneer de schuimpjes tegen de onderkant van de vloer aankomen (als je wilt inspecteren, dan wel een touw meenemen, zodat je niet verdwaald) en er niet geventileerd wordt, maar op de bodem van een geventileerde kruipruimte omgeven door koude funderingsmuren werkt het gewoon niet.

marieke2407

Re: Vochtige kruipruimte

Ongelezen bericht door marieke2407 »

hoi
ik kom nog even terug om mijn schuimlaag zeg maar.
iemand opperde niet helemaal tegen de randen...dat is bij mij ook niet gedaan..ik denk dat de laag iets van 30 cm dik is...alleen de leidingen liggen er nog boven die liggen net onder de vloer dat is mooi,ik heb ook gratis vloerverwarming zeg maar :D
maar toen de rioolering afbrak..ja helemaal...ik heb nog mzzl laten we het zo zeggen ik het het al gezegd in een stukje hiervoor de huizen zakken,mijn huis minimaal maar na 10 jaar ,ging ik iets ruiken,ja hoor afgebroken van binnen naar buiten...de riolering moesten ze wel wat weghakken en dat gaf een stof in huis.dat wil je niet weten en een lucht..maar dat was van wat anders :oops:
afijn opgelost,mijn is niet broodmager en kan nognaar de andere kant van het huis kruipen al gaat het moeizaam maar het lukt,dus ze hebben het denk ik goed gedaan,nooit mee nat,geen schimmel,niks,geen koude vloer....
ik ben hier wel blij mee...waarom lieten ze dit niet zien bij radar..is het zo slecht?

marieke 2407...geweoon een vraag hoor?

Gesloten