LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tussenpersoon

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Tussenpersoon

Ongelezen bericht door Radar »

In 2009 moet een nieuwe wet zorgen voor duidelijkheid over hoeveel u aan een tussenpersoon betaalt. Is die nieuwe wet toereikend genoeg? En hoeveel blijft er aan de strijkstok hangen van de tussenpersoon, bij het afsluiten van een hypotheek?

Uitzending: maandag 24 november 2008, 20.30 uur
Herhaling: woensdag 26 november 2008, 15.25 uur

Sailors
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 okt 2008 12:10

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door Sailors »

De meeste tussenpersonen kun je gerust afschoffelen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ze daar zijn voor het financiele welzijn van hun patient sorry client. De klanten worden altijd de dupe omdat tussenpersonen en de firma's waarvoor ze werken de klant laten bloeden. Bij wet zouden tussenpersonen eigenlijk verboden moeten worden. Kan er ook nooit een spelletje gespeeld worden wie nu de oplichter was. Ik heb net zelf een akelige ervaring gemaakt met een tussenpersoon. Geld was prima aangelegd voor de toekomst en het gestorte bedrag was garantie kon nooit onder die grens zakken. Zakt er dus wel door maar tussenpersoon zegt dat hij dus geen verkeerde info gegeven heeft en nooit gesproken heeft van een garantiekapitaal . Het blijven brutale honden.

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Je vergeet geloof ik dat heel veel geldverstrekkers zelf (om kosten te besparen) geen verkoop kanaal hebben en je dus alleen via een tussenpersoon een hypotheek bij deze geldverstrekkers kunt krijgen.

en als je rechtstreeks naar een bank gaat betaaal je zeker niks!

omdat jij een slechte ervaring hebt gehad zijn alle tussenpersonen plotseling oplichters?

Ik hoop dat in 2009 ook banken en verekeraars openheid van zake moeten geven hoeveel zij verdienen aan een hypotheek.

maar dan nog voor niets gaat de zon op!

Robbenme
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 sep 2008 23:31

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door Robbenme »

De tendens zal steeds meer worden dat tussenpersonen de provisie zullen delen met de personen die een hypotheek sluiten. Toch is dit mij inziens een tussenoplossing. De oorsprong van het probleem zit toch hoofdzakelijk bij de banken die de tussenpersonen met hoge provisies willen overhalen om juist hun producten te verkopen. Zelf kom ik uit Nieuw-Amsterdam in Drenthe en zelfs in dit dorp maakt het hypothekenkantoor reclame met "provisie terug".
De banken zouden een standaard tarief moeten rekenen voor de verkoop van hun producten zodat deze niet verleid worden een "iets minder passend" product te adviseren.
Ook vergeet men in het algemeen de zorgplicht die de tussenpersoon heeft; je moet hem immers gedurende de periode dat de hypotheek loopt kosteloos kunnen benaderen betreffende de lopende hypotheek.

bluwy
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 nov 2008 23:15

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door bluwy »

De duidelijkheid werkt natuurlijk twee kanten op "mevrouw Hetzeberger" De gemiddelde klant heeft namelijk geen idee hoeveel werk het verzorgen van ee complete hypotheek vergt. Ik kan u zeggen dat dit tussen de 15 en 20 uur is. Daarnaast wil de klant, aangespoord door diverse instanties eerst uitgebreid gratis geholpen worden. Men vergeet alleen dat tijdens deze "gratis" gesprekken de klant ook graag een bakje koffie wil, niet in het donker en in de kou wil zitten en door een deskundige en gediplomeerde adviseur geholpen wil worden. Als er dan op een gemiddelde hypotheek zo'n € 3000 verdiend wordt, waar de heer Bos ook bijna wekelijks iets vanaf weet te halen, begrijpt u dat een eerlijke adviseur die hard voor zijn centen moet werken het gezeur over zijn branche en de verdiensten meer dan zat is.
Met vriendelijke groet,
Eric

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door loesje 2 »

En als dat provisie systeem dan zo slecht is, waarom dan niet bij de banken en verzekeraars gaan klagen, die dit systeem immers in stand willen houden. Zo kunnen ze hun eigen kosten nog een beetje wegpoetsen.

Uurtje factuurtje kan best maar dan is het "gratis" bij 5 adviseurs uren om de tafel zitten en soms wel 10 :shock: offertes aanvragen bij verschillende kantoren gauw afgelopen!

Ik vind het altijd zo kortzichtig als er een rekenvoorbeeld komt van een hypotheek waaraan een adviseur dan misschien 3000 euro heeft verdient, maar daar staat dan wel tegenover dat hij die week misschien wel 20 mensen heeft geinformeerd over een hypotheek en het kopen van een huis, terwijl deze mensen op dat moment nog geen hypotheek bij hem afsluiten en hij daaraan dus ook niets verdient.

Je kan wel uitrekenen dat een adviseur aan een hypotheek 3000 euro verdient, maar het gaat er ook om hoeveel hypotheken hij per jaar verkoopt en hoeveel uur hij per jaar besteed aan advies waar niets voor wordt betaald.

vipuser
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 aug 2008 08:53

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door vipuser »

Ook ik ken nu de slechte kant van een tussenpersoon , valse beloftes , vervalsing van formulieren , en tot slot ook nog eens 5 verzekeringen afsluiten , terwijl ik aan had gegeven dat al een bestaande verzekering had, en dat deze gewoon meegenomen kon naar mijn nieuwe hypotheek, Door dit alles is de schade al opgelopen tot 40,000,- en mogelijk loopt deze nog verder op , ik heb hem en de bank aansprakelijk gesteld , adviseur wijst alles van de hand en zegt dat hij conform de regels heeft gewerkt, hij stuurt mijn advocaat echter niet de papieren die waarin staat dat dit met ons is besproken { kan die ook niet sturen want die hebben we nooit gehad} laat staan getekend. De bank zelf bied mij eerst een bedrag van 18,000,- aan , maar als ik aangeef dat er ook nog schade is die ik ook graag vergoed zie , trekken ze ineens zich terug en zeggen dat ze niks meer voor me kunnen doen .
Dit is mijn derde en tevens ook laatste woning die ik gekocht heb .
Wat hier gebeurt is heeft het totale vertrouwen in tussenpersonen geschaad, ben al bijna een jaar aan het procederen en ze wijzen alles af , ondanks bandopnames van de gesprekken die ik met ze had , voor mij zijn het allemaal zakkevullers.

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Ben wel benieuwd welke bank dit is en was de tussenpersoon zelfstandig of in loondienst bij de bank?

Joost Schoonwater
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 nov 2008 09:22

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door Joost Schoonwater »

Is het niet zo dat er gewoon betaald moet worden voor het werk dat gedaan wordt door een adviseur?

"hoeveel blijft er aan de strijkstok hangen" is typisch de Tros radar-achtige wijze van stennismakerij.

Hoeveel blijft er bij de Tros aan de strijkstok hangen als publieke omproep met het uitzenden van dit item??

Over transparantie gesproken.

Andre112
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 nov 2008 09:39

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door Andre112 »

Mevrouw Hertzenberg zou eens een grote meid moeten zijn en de zaak eens van 2 kanten moeten belichten.

Laat eens zien wat een goede tussenpersoon allemaal doet voor zijn/ haar klanten!!!

Stel dat er op een gemiddelde hypotheek € 3000,-- provisie zit, zijn dat dan verdiensten of is dat omzet?

Mevrouw Hertzenberg als u het nou zo goed voor heeft met uw kijkers maak dan eens een objectief programma, en belicht beide zijden van de zaak. En laat nou eens een andere tussenpersoon aan het woord in plaats van Independer, of beter nog belicht eens wat de inkomsten zijn van Independer.nl.

Maar dat zult u niet doen want dan komt aan het licht dat u uw kijkers een beetje bedonderd.

Dirko
Berichten: 115
Lid geworden op: 03 apr 2007 16:23

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door Dirko »

Sorry maar ik word echt kotsziek van heel dit gedoe. Alles om de tussenpersoon maar onderuit te halen. Denken mensen nou echt dat al de provisie in de zak van de tussenpersoon gaat. Moet daar het personeel, het gebouw, de verzekeringen, gas water licht, opleidingen, marketing enz niet van betaald worden.

En is er uberhaupt door radar wel enig inzicht in hoeveel tijd in hoeveel tijd er in een goed advies gaat zitten. Zoals eerder gezegd gaat dat niet eens lukken met 15 tot 20 uur met alles erbij.

En dat mevrouw Hertzenberg de boel maar opstoken met haar salaris van enkele tonnen dat betaald wordt uit gemeenschapsgeld. Daar moet eens een item overgemaakt worden, de oplichtster!!!!!!!!!!!!!!!

erikL
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 nov 2008 12:25

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door erikL »

Transparantie inzake verdiensten van tussenpersonen wordt wettelijk verplicht. In plaats van te spartelen zou de branche zich beter kunnen toeleggen op een helder en acceptabel verdienmodel. Was daar trouwens vorig jaar niet een spotje over van Hypolive of zo?

PatrickT
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 nov 2008 12:44

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door PatrickT »

Uiteraard ben ik het programma Radar graag ter wille als de redactie mij voor het programma zou willen uitnodigen. Wij hebben onze volledig transparante en onafhankelijke adviesmethodiek de afgelopen maanden in de praktijk getest, met een bijzonder goed resultaat. Momenteel stellen wij ons adviesmodel ter beschikking aan de markt. Hiertoe heeft Hypolife haar model ondergebracht in een aparte trainingsorganisatie, zodat kantoren onder begeleiding de noodzakelijke omslag verantwoord kunnen maken.
Met vriendelijke groet, Patrick Tiel, Hypolife BV

Dirko
Berichten: 115
Lid geworden op: 03 apr 2007 16:23

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door Dirko »

volgens mij is dit topic niet bedoeld voor reklame te maken. Zie twee bovenstaande reacties. Wel een beetje erg doorzichtig, leg het er nog dikker bovenop zou ik zeggen Erik L en Patrick T.

steenhuis
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 nov 2008 13:09

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door steenhuis »

Mevrouw Hetzeberger: wat verdient u per mnd. Bruto en wat moet u er dan allemaal van betalen. Een goede adviseur, die voldoende tijd besteed aan zijn klanten heeft ongeveer een BRUTO inkomen van 150.000,- per jaar. Daar moet hij dan zijn Assistente + ALLE kosten voor een zelfstandige van betalen. Ook moet u vermelden dat wij 70% provisie ineens krijgen uitgekeerd (2011 50%) en de rest wordt uitgesmeerd over of de resterende looptijd of over 5 jaar. Daarnaast moeten wij onze zorgplicht 'financieel' invullen en onze Studiepunten jaarlijks behalen met een Permanente Educatie. Als je al met al jaarlijks quite draait mag je al blij zijn. Het nationale tussenpersonenbestand is al gereduceerd de laatste 5 jaren van 18.000 naar 8.500,- vanwege aangescherpte eisen en kosten. Moeten dan de banken alleen overblijven voor onafhankelijk advies aan de consument.....? Ik wens u net zo veel wijsheid en integriteit toe zoals ik met mijn klanten omga!!

PatrickT
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 nov 2008 12:44

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door PatrickT »

Beste Dirko, u noemt het doorzichtig en reclame. Mijn intentie is alleen maar een einde maken aan een discussie die de branche onnodig schade toebrengt. Voor uw geruststelling, als erikl mij zou kennen dan had hij mijn bedrijfsnaam wel goed gespeld. Om die reden ben ik het programma Radar graag ter wille als de redactie mij voor het programma zou willen uitnodigen. Wij hebben onze volledig transparante en onafhankelijke adviesmethodiek het afgelopen jaar in de praktijk getest, met een bijzonder goed resultaat. Het is het enige niet conflicterende businessmodel van Nederland; clienten betalen voor advies, begeleiding en krijgen alle provisies (afsluitprovisie, bonusprovisie en doorlopende provisie) die in financiele producten verborgen zitten volledig gegarandeerd terug. Daarmee hebben we dus van iedere bank en verzekeraar een netto product. De client ontvangt dus gratis de producten van banken en verzekeraars. Momenteel stellen wij ons adviesmodel ter beschikking aan de markt. Hiertoe heeft Hypolife haar model ondergebracht in een aparte trainingsorganisatie, zodat kantoren onder begeleiding de noodzakelijke omslag verantwoord kunnen maken. Met vriendelijke groet, Patrick Tiel, Hypolife BV

G. Kuijper
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 nov 2008 13:43

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door G. Kuijper »

Ik begrijp heel goed dat standorganisaties zoals de NVA en NBvA niet aan een uitnodiging van Radar gehoor geven na het lezen van zo'n tendentieuze en suggestieve aankondiging.

Het zou Radar sieren zich eens te verdiepen wat er werkelijk aan de strijkstok blijft hangen bij een hypotheekadvies bij de bank, of bij het open van een spaarrekening bij een van de "grootbanken". (Wedden dat dit door de ondoorzichtige transparantie niet lukt ?) Radar, toon eens wat karakter en ga deze uitdaging eens aan, of worden jullie door voorgenoemden gesponserd ?

Mijn tussenpersoon is ingeschreven bij de AFM, behaalt diploma's , haalt verplichte permanente educatiepunten.
De kans dat iemand een assurantiediploma heeft is wellicht minder dan 0,005%, en radar maar stimulieren: verzekeren is niet nodig of kan je vooral zelf ??

Dirko
Berichten: 115
Lid geworden op: 03 apr 2007 16:23

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door Dirko »

@PatrickT
Ik vraag me dan af patrick hoe je dat doet met terugboekrisico van provisies. Ga je die dan later ook weer terughalen bij de klant?
Overigens lijkt uurtarief mij prima maar dan moet er wel duidelijkheid zijn over allerlei zaken zoals dat terugboekrisico. Ik denk dat met een uurtarief we qua inkomen veel beter af zijn. Maar het shoppen voor de consument houdt dan wel op.

En er mag toch gewoon geld verdiend worden of ben ik nou gek. Ik denk dat er in heel wat beroepen met een stuk minder verantwoordelijkheid en afhankelijkheid van de economie veel meer verdiend wordt dan een tussenpersoon.

PatrickT
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 nov 2008 12:44

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door PatrickT »

Beste Dirko, je hoeft niets terug te halen bij de client. Ik zou je graag alles willen uitleggen hoe het businessmodel werkt maar doe ik dat nu hier dan zou ik dit forum teveel belasten. Helaas heb ik niet uw mail adres. Indien u meer hiervan wilt weten neem dan even contact op via [email protected]. Als Dirko een pseudoniem is verwijs daar dan even naar in uw e-mailtje. Groet Patrick Tiel.

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Nou Patrick volgens mij ben je echt niet de enige die op deze manier werkt, er zijn meer bedrijven die werken op basis vann een uurtarief en zo transparant dat jullie op je site de hoogte van jullie uurtarief noemen, zijn jullie ook weer niet.

Ik vind trouwens dat banken en verzekeraars moeten komen met netto produkten, want waarom eerst de klant afsluitprovisie laten betalen dat dan vervolgens uit betalen aan de TP en de Tp die dit vervolgens weer terug betaald aan de klant, lijkt me allemaal wat omslachtig.

Gesloten