LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Successierecht

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
larooy
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 mar 2007 12:02

Re: Successierecht

Ongelezen bericht door larooy »

De SP is tenminste nog sociaal te noemen wat betreft de successierechten.
Lees hier op hun website:
http://www.sp.nl/farshadbashir/nieuwsbe ... _euro.html

yvonne.cloosterman
Berichten: 0
Lid geworden op: 02 mar 2010 10:50

Re: Successierecht

Ongelezen bericht door yvonne.cloosterman »

Ik zit in de volgende situatie: mijn ex-man( vader van mijn kineren waarvan er een minderjarig is) is vorig jaar overleden.
Hij laat een huis (wat nog steeeds niet verkocht is)na met een resthypotheek van € 165.000,-. Nu moeten het belastingformulier gaan invullen (HELP) .
Van de belastingdienst vernam ik dat er over de erfenis die mijn dochters hebben ontvangen, ook successierechten betaald moeten worden. Ik vraag me af over welk jaar er dan gerekend gaat worden. Er staat immers nog een resthypotheek, waarvan de maandelijkse lasten (gelukkig) nog uit tegoeden van hem betaald kunnen worden. Of moet er pas betaald worden als de woning verkocht is? Hoe gaat het dan met de kosten die de woning nu nog meebrengt?
Ook vernam ik dat ik over de erfenis van mijn minderjarige dochter belasting zou moeten betalen.
Kan iemand hier mij iets meer over vertellen???

Henk64
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mar 2010 11:36

Re: Successierecht

Ongelezen bericht door Henk64 »

Ik probeer een nu een voorbeeld berekening te maken.
Wat mij echter niet helemaal duidelijk is in de genoemde voorbeelden, hierboven in het forum: als je een bestaand langstlevende testament NIET veranderd (en je zou bij overlijden van de eerste ouder dus erfbelasting moeten betalen voor de kinderen), hebben de kinderen dan opnieuw vrijstellingen als de langstlevende ouder later overlijdt? En zo niet:
Stel dat je bij de eerste erfrechtbelasting afrekening de 10% schijf nog niet hebt " opgebruikt" , mag je dan dit restant bij het overlijden van de 2e ouder alsnog " gebruiken"?
Ik hoor graag iets van mensen die er meer vanaf weten!

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: Successierecht

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

yvonne.cloosterman schreef:Ik zit in de volgende situatie: mijn ex-man( vader van mijn kineren waarvan er een minderjarig is) is vorig jaar overleden.
Hij laat een huis (wat nog steeeds niet verkocht is)na met een resthypotheek van € 165.000,-. Nu moeten het belastingformulier gaan invullen (HELP) .
Van de belastingdienst vernam ik dat er over de erfenis die mijn dochters hebben ontvangen, ook successierechten betaald moeten worden. Ik vraag me af over welk jaar er dan gerekend gaat worden. Er staat immers nog een resthypotheek, waarvan de maandelijkse lasten (gelukkig) nog uit tegoeden van hem betaald kunnen worden. Of moet er pas betaald worden als de woning verkocht is? Hoe gaat het dan met de kosten die de woning nu nog meebrengt?
Ook vernam ik dat ik over de erfenis van mijn minderjarige dochter belasting zou moeten betalen.
Kan iemand hier mij iets meer over vertellen???
Ik ga uit dat de kinderen enig erfgenaam zijn. JE ex man is in 2009 overleden. De tarieven van de succ wet uit 2009 zijn daarom van toepassing. Bij het doen van de aangifte Successie zijn de standen van zijn vermogen leidend op datum overlijden. De aangifte Successie moet in principe binnen 8 maanden na het overlijden worden ingediend, tenzij je uitstel vraagt. Hoe de aangifte moet worden ingevuld is afhankelijk van het bestaan van wel of geen testament.
Je praat over restschuld op de woning. Bedoel je hiermee dat bij het overlijden van je ex man een deel van de hypotheek is afgelost dmv een overlijdensrisicoverzekering? En zo ja bevatte deze een zogenoemde weduwe verklaring?.

De kinderen zijn erfgenaam en zij vallen daarom in tariefgroep 1 van de Sw uit 2009. Voor elk jaar dat het kind jonger is dan 23 geldt een vrijstelling van EUR 4.556. Het minderjarige kind heeft een vrijstelling van ten minste 10.323. Kinderen onder dan 22 jaar hebben een vrijstelling van EUR 10.23 mits de verkrijging niet meer is dan 27.309. Komt de verkrijging daar boven is er geen vrijstelling

Na het overlijden komen de bezittingen en schulden van je man in een onverdeelde boedel terecht. Dit betekent dat de erfgenamen dit moeten aangeven in hun aangifte IB. Voor minderjarige kinderen moet dit worden aangegeven in de aangifte van de wettelijk vertegenwoordiger (waarschijnlijk jij?)

De rente voor de hypotheek, welke betaald is na het overlijden van je ex man is niet aftrekbaar van de nalatenschap voor het bepalen van de hoogte van de successierechten. Elke euro rente die je betaalt uit het vermogen van je ex man is dus beclaimd met Successierecht. Of de rente aftrekbaar is van de IB is een ander verhaal. Indien jezelf in dit huis woont dan de rente onder voorwaarden worden afgetrokken. Wanneer er niemand woont dan is de rente niet aftrekbaar. De woning verhuist dan naar box 3.

Ik raad je aan om een deskundig belastingadviseur in te schakelen om de aangifte en de verdeling van de nalatenschap in goede banen te leiden. Belangrijk is om zsm van dat huis af te komen!

piet post
Berichten: 0
Lid geworden op: 02 mar 2010 11:56

Re: Successierecht

Ongelezen bericht door piet post »

Een simpele oplossing voor het niet moeten betalen van successierechten door kinderen wordt vergeten: kinderen kunnen de erfenis verwerpen. Dan wordt de overgebleven ouder automatisch enig erfgenaam en erven de kinderen niets, en hoeven dus ook geen successierechten te betalen. Dan hoeft de dure notaris niet ingeschakeld te worden! Als de familieverhoudingen goed zijn en eenvoudig (geen tweede huwelijk met kinderen en dergelijke) , een goedkope oplossing.
Piet

jmd1947
Berichten: 0
Lid geworden op: 02 mar 2010 12:33

Re: Successierecht

Ongelezen bericht door jmd1947 »

Ik kan de berekening van bas1975 als reactie op de Hr. Pinas niet helemaal volgen volgens mij zit er een rekenfoutje in.

Man overlijdt, zijn nalatenschap is de helft van het vermogen ofwel € 180.000,00. Vrouw is enig erfgenaam echter met een tweetrapsmaking. er is geen successierecht verschuldigd.

vrouw overlijdt, de € 180.000,00 die zij van de man heeft geerfd gaan naar de kinderen. Die € 180.000,00 worden fiscaal beschouwd als van de man geerfd, successierecht (er is een kind)

Haar eigen € 180.000,00 vererft ook, € 180.000 - € 19.000= € 161.000
10% van € 118.000 + 20% van (161.000-118.000)=16.100+ 8.600=
€ 24.700 en niet € 20.400. Dus totaal 2x € 24.700 =€ 49.400.

Is inderdaad goedkoper dan de € 56.600 (van Hr. Pinas) . De truk zit in de aftrek van 2x € 19.000.

Ik kan niet beoordelen wie er gelijk heeft.

Er zijn veel mensen die de belastingdienst de schuld geven maar vergeet niet
we hadden wel een LINKSE regering met Bos op financien. Dat soort lijkenpikkers kloppen alleen maar geld uit je zak



[/quote]

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: Successierecht

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

piet post schreef:Een simpele oplossing voor het niet moeten betalen van successierechten door kinderen wordt vergeten: kinderen kunnen de erfenis verwerpen. Dan wordt de overgebleven ouder automatisch enig erfgenaam en erven de kinderen niets, en hoeven dus ook geen successierechten te betalen. Dan hoeft de dure notaris niet ingeschakeld te worden! Als de familieverhoudingen goed zijn en eenvoudig (geen tweede huwelijk met kinderen en dergelijke) , een goedkope oplossing.
Piet
lees FF artikel 30 Sw voordat je deze uitspraken doet

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: Successierecht

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

jmd1947 schreef:Ik kan de berekening van bas1975 als reactie op de Hr. Pinas niet helemaal volgen volgens mij zit er een rekenfoutje in.

Man overlijdt, zijn nalatenschap is de helft van het vermogen ofwel € 180.000,00. Vrouw is enig erfgenaam echter met een tweetrapsmaking. er is geen successierecht verschuldigd.

vrouw overlijdt, de € 180.000,00 die zij van de man heeft geerfd gaan naar de kinderen. Die € 180.000,00 worden fiscaal beschouwd als van de man geerfd, successierecht (er is een kind)

Haar eigen € 180.000,00 vererft ook, € 180.000 - € 19.000= € 161.000
10% van € 118.000 + 20% van (161.000-118.000)=16.100+ 8.600=
€ 24.700 en niet € 20.400. Dus totaal 2x € 24.700 =€ 49.400.

Is inderdaad goedkoper dan de € 56.600 (van Hr. Pinas) . De truk zit in de aftrek van 2x € 19.000.

Ik kan niet beoordelen wie er gelijk heeft.

Er zijn veel mensen die de belastingdienst de schuld geven maar vergeet niet
we hadden wel een LINKSE regering met Bos op financien. Dat soort lijkenpikkers kloppen alleen maar geld uit je zak


[/quote]

Om te laten zien dat die tweetrapsmaking in dit voorbeeld verre van fiscaal optimaal is het volgende voorbeeld. Zelfde getallen, man heeft keuze combi testament. Vrouw kiest voor OBV met 6% samengesteld
Vrouw erft 90.000 plus krijgt 90.000 op grond van de obv. Vrouw moet aan kind schuldigerkennen 90.000. Bij vrouw wordt niets geheven. Bij kind (90.000-19.000) x 10% = 7.100
Vrouw overlijdt zeg 10 jaar later. Nalatenschap vrouw is als volgt te berekenen
Vermogen 360.000
Op gerente vordering kind 161.176
Nalatenschap vrouw 198.824
Vrijstelling 19.000
Te belasten 217.824
(10% x 118.000) + {9217.824-118.000) x20%}=31.1765
Totaal over twee overlijdens 31.765 plus 7.100= 38.865

Hoe meer tijd tussen beide overlijdens verstrekt hoe groter het voordeel. Uiteraard kun je dit niet weten, daarom is het keuze combi testament nu ook zo fijn. Dan kun je tijdens de verdeling van de nalatenschap bepalen welke keuze het beste is, met de dan geldende parameters.

mitrita
Berichten: 0
Lid geworden op: 02 mar 2010 14:15

Re: Successierecht

Ongelezen bericht door mitrita »

jmd1947 schreef:Er zijn veel mensen die de belastingdienst de schuld geven maar vergeet niet we hadden wel een LINKSE regering met Bos op financien. Dat soort lijkenpikkers kloppen alleen maar geld uit je zak
Lekker schelden op de linkse kerk, alleen..........
de grote man achter de laatste wijziging van de successiewet is Jan Kees de Jager, staatssecretaris en nu demissionair minister van Financiën.
Een CDA'er dus, Wouter Bos heeft er niets mee te maken.

Overigens lost de tweetrapsmaking alleen een liquiditeitsprobleem bij de langstlevende op, na overlijden van de langstlevende zal er in de meeste gevallen flink extra erfbelasting betaald moeten worden.

mitrita
Berichten: 0
Lid geworden op: 02 mar 2010 14:15

Re: Successierecht

Ongelezen bericht door mitrita »

Henk64 schreef: hebben de kinderen dan opnieuw vrijstellingen als de langstlevende ouder later overlijdt? En zo niet:
Stel dat je bij de eerste erfrechtbelasting afrekening de 10% schijf nog niet hebt " opgebruikt" , mag je dan dit restant bij het overlijden van de 2e ouder alsnog " gebruiken"?
Ik hoor graag iets van mensen die er meer vanaf weten!
Kinderen hebben een vrijstelling van € 19.000 in zowel de nalatenschap van hun vader als van hun moeder.
Beide verkijgingen worden apart beoordeeld, een niet benut deel van de 10% schijf kan niet worden doorgeschoven naar de verkrijging van de andere ouder.

mitrita
Berichten: 0
Lid geworden op: 02 mar 2010 14:15

Re: Successierecht

Ongelezen bericht door mitrita »

piet post schreef:Een simpele oplossing voor het niet moeten betalen van successierechten door kinderen wordt vergeten: kinderen kunnen de erfenis verwerpen. Dan wordt de overgebleven ouder automatisch enig erfgenaam en erven de kinderen niets, en hoeven dus ook geen successierechten te betalen. Dan hoeft de dure notaris niet ingeschakeld te worden!
Zoals Fiscaal Jurist ook al aangeeft kan verwerping niet leiden tot een lagere heffing van erfbelasting. Bij verwerping bij verwerping schuift het deel van de erfgenaam die verwerpt trouwens door naar de kleinkinderen, als die minderjarig zijn is verwerpen praktisch onmogelijk .

Een oplossing van de borreltafel, klinkt goed maar er klopt niets van.

hendrie1963
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 mar 2010 15:03

Re: Successierecht

Ongelezen bericht door hendrie1963 »

In dit land zijn er 2 soorten CRIMINELEN.
1 soort zit in de gevangenis.
De andere soort zit in Den Haag en bij de Nederlandse banken en niet te vergeten de verzekeraars.
Ik schaam me dood dat ik een Nederlander ben, het is tegenwoordig alleen nog maar graaien,graaien en nog eens graaien. Als ik ooit eens een grote prijs in een loterij win dan ben ik hier weg.
Ik ben SCHEITZIEK van dit land.

maug
Berichten: 0
Lid geworden op: 02 mar 2010 16:50

Re: Successierecht

Ongelezen bericht door maug »

Wat ik bij de nieuwe erfbelasting ingaande 1-1-2010 eveneens ergerlijk vind is dat de fiscus bij onroerend goed (huis) als belastbaar bedrag de woz waarde van het goed neemt.
Deze woz-waarde heeft als peildatum 1-1-2009. Nu is bekend en door het cbs recent bekend gemaakt, dat vooral in diverse gebieden van ons land de huizenprijzen wel tussen de 5 en 7% zijn gedaald. M.a.w. een huis van 200.000
in 2008 zal in 2010 tussen de 10 en 14 duizend euro minder opbrengen. Los hiervan wordt de erfgenaam ook nog eens geconfronteerd met het langer te koop staan van een leeg pand. (naar box 3)
Kortom. de fiscus vangt hier bij een 30% tarief 60.000 euro waarvan mogelijk
tussen de 3000 en 4200 euro ten onrechte bij een wel zeker lagere verkoopprijs.
Voor 1-1-2010 werd de waarde genomen op het moment van overlijden hetgeen mij de enige eerlijke optie lijkt.
Ik vind, eveneens velen met mij, de Jager in deze zeer sluw opererend.
Ook is het betreurenswaardig dat veel instanties, waaronder ook de Rabobank, nog steeds een akte van erfrecht eisen, ook al laat het notarieel testament niets aan duidelijkheid te wensen over. Notariskosten in mijn geval ruim 900 euro!!
Begrijpelijk dat het notariaat hier wijselijk een oorverdovende stilte in acht neemt.

mariamaar
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 aug 2009 14:45

Re: Successierecht

Ongelezen bericht door mariamaar »

Ik wil hier graag het volgende kwijt:

Na de uitzending van maandag jl. even onze testamenten nagekeken en ja hoor, ook de onze vertoonden het "mankement". (en dat terwijl we dachten er geen omkijken meer naar te hebben)
Bewuste testamenten lieten wij in 2002 bij de notaris opmaken. Vandaag hadden wij contact met dezelfde notaris en die wilde ze wel aanpassen tegen gereduceerd tarief: 496 euro. Of we direct een afspraak wilden maken? Nee bedankt, we kijken nog even verder.... en maar goed ook! Via internet een notaris gevonden die precies dezelfde service biedt, echter voor veel minder!! Hieronder het bericht dat wij ontvingen:

In verband met uw verzoek om prijsopgave voor het opmaken en passeren van twee testamenten bericht ik u dat de totale kosten bedragen € 218,00. Dat bedrag is inclusief BTW en inclusief registratierecht (€ 16,34) dat geheven wordt door het Centraal Testamenten Register waar de akten worden ingeschreven.

Indien u dat wenst sturen wij u de betreffende brochure per post voor algemene informatie.

Voorts is het mogelijk de bespreking en het passeren van de akten op één dagdeel te laten plaatsvinden. In dat laatste geval krijgt u door ons, terwijl de akten voor u gereed gemaakt worden in XXXXXXXX een kopje koffie aangeboden.

Zie ook onze site http://www.XXXXXXX.nl


Goed, we moeten er een eindje voor rijden, maar dat hebben we er graag voor over, vooral wanneer het een verschil van ruim 250 euro betreft! Lijkt er dus op dat sommige notarissen ook een slaatje proberen te slaan uit de uitzending van Tros Radar.

mitrita
Berichten: 0
Lid geworden op: 02 mar 2010 14:15

Re: Successierecht

Ongelezen bericht door mitrita »

De overschakeling naar de woz-waarde per 1 januari is juist een vooruitgang. Voor die tijd gold de vrije verkoopwaarde als grondslag voor de heffing. Ik denk dat (nog steeds) weinig mensen bereid zijn hun woning tegen woz-waarde te verkopen.

Ik snap dat € 218 een mooie prijs is voor een testament eb dat een enkele notaris daar klanten mee lokt, maar € 496 is overigens beslist geen abnormale prijs voor een testament en het werk wat er bij hoort.
Het Radar-testament is overigens niet zaligmakend en beslist niet voor iedereen het geschikte testament.
De belastingdienst is misschien nog wel met meest tevreden over de uitzending, want die int door de tweetrapsmakingen uiteindelijk vrijwel altijd veel meer erfbelasting dan bij de gebruikelijke wettelijke verdeling (waar je niet eens altijd een testament voor nodig hebt)
Laatst gewijzigd door mitrita op 02 mar 2010 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.

job1
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 sep 2005 19:25

Re: Successierecht

Ongelezen bericht door job1 »

Wie kan mij helpen met wat meer info:

Het z.g. tweetraps testament is dat al meerdere jaren mogelijk, zo ja hoe lang bestaat dit al?

Hoe kom je er achter dat een notaris het beste testament voor jouw situatie maakt, ik kan dit niet beoordelen?

Ik heb namelijk al een testament en kwam er enige jaren later achter dat het testament nog beter opgesteld had kunnen worden voor mijn persoonlijke situatie.(wetgeving was in die tijd niet veranderd)

mitrita
Berichten: 0
Lid geworden op: 02 mar 2010 14:15

Re: Successierecht

Ongelezen bericht door mitrita »

De tweetrapsmaking is geen nieuw fenomeen, want was al bij de Romeinen bekend en ook in Nederland al heel lang mogelijk.
Veel toegepast werd het niet vanwege de aan deze figuur verbonden formaliteiten en ook omdat het qua successierecht niet altijd het meest voordelige testament is.
Of het voor jou wel geschikt is?
Laat je huidige testament eens doorrekenen en zet het resultaat af tegen de heffing die de tweetrapsmaking met zich mee brengt.

Het doorrekenen van hun huidige testament is sowieso voor veel mensen een goede optie voor ze nu hals over kop nu dit nieuwe testament maken.
De erfbelasting blijkt in de praktijk namelijk vaak minder dan men op grond van dit soort uitzendingen verwacht.

job1
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 sep 2005 19:25

Re: Successierecht

Ongelezen bericht door job1 »

Dank voor de reactie.

Als dit al veel langer mogelijk was, heeft mijn notaris het "vergeten" te melden.
Dat bedoel ik dus wanneer weet je dat het testament goed is.

Ook las ik van een combi-testament.
Ook dat de kinderen de nalatenschap kunnen weigeren, er zou dan geen successie verschuldigd zijn.
Moeten de kinderen deze weigering dan mede ondertekenen in het nieuwe testament en krijgen ze dan nooit meer wat, ook als beide ouders zijn overleden?

mitrita
Berichten: 0
Lid geworden op: 02 mar 2010 14:15

Re: Successierecht

Ongelezen bericht door mitrita »

Het weigeren van de nalatenschap levert geen voordeel op, lees de reacties die hiervoor daarop al gegeven zijn.
Een combi-testament is een langstlevende-testament dat verschillende varianten geeft voor de afwikkeling van de nalatenschap die de langstlevende het recht geeft de nalatenschap fiscaal of praktisch op de meest voordelige wijze af te wikkelen. Die beoordeling hoeft dan pas gemaakt te worden na het overlijden van de 1e partner met de kennis die dan aanwezig.
Wat mij betreft voor de meeste mensen nog steeds een betere optie dan de tweetrapsmaking.

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: Successierecht

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

mariamaar schreef:Ik wil hier graag het volgende kwijt:

Na de uitzending van maandag jl. even onze testamenten nagekeken en ja hoor, ook de onze vertoonden het "mankement". (en dat terwijl we dachten er geen omkijken meer naar te hebben)
Bewuste testamenten lieten wij in 2002 bij de notaris opmaken. Vandaag hadden wij contact met dezelfde notaris en die wilde ze wel aanpassen tegen gereduceerd tarief: 496 euro. Of we direct een afspraak wilden maken? Nee bedankt, we kijken nog even verder.... en maar goed ook! Via internet een notaris gevonden die precies dezelfde service biedt, echter voor veel minder!! Hieronder het bericht dat wij ontvingen:

In verband met uw verzoek om prijsopgave voor het opmaken en passeren van twee testamenten bericht ik u dat de totale kosten bedragen € 218,00. Dat bedrag is inclusief BTW en inclusief registratierecht (€ 16,34) dat geheven wordt door het Centraal Testamenten Register waar de akten worden ingeschreven.

Indien u dat wenst sturen wij u de betreffende brochure per post voor algemene informatie.

Voorts is het mogelijk de bespreking en het passeren van de akten op één dagdeel te laten plaatsvinden. In dat laatste geval krijgt u door ons, terwijl de akten voor u gereed gemaakt worden in XXXXXXXX een kopje koffie aangeboden.

Zie ook onze site http://www.XXXXXXX.nl


Goed, we moeten er een eindje voor rijden, maar dat hebben we er graag voor over, vooral wanneer het een verschil van ruim 250 euro betreft! Lijkt er dus op dat sommige notarissen ook een slaatje proberen te slaan uit de uitzending van Tros Radar.
Pas hier mee op. Dit is meestal een loktarief. Zodra je iets aanvullends wil weten gaat de meter lopen. Als echt alles standaard is dan kijk op www.doehetzelfnotaris.nl, als je echt goedkoop wil zijn.

Vaak is goedkoop duurkoop, tenzij je tevreden bent met een keuze combi testament zonder fratsen.

Gesloten