LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Broodtest

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Broodtest

Ongelezen bericht door Radar »

De kruidenier is tegenwoordig de warme bakker. Want de meeste Nederlanders kopen hun brood in de supermarkt. Maar in welke winkel haal je nu het beste bammetje? Radar test volkorenbrood van de supermarkt.

Maandag 17 januari in Radar, 20:30 uur op Nederland 1

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Broodtest

Ongelezen bericht door witte angora »

Het beste brood haal je bij de bakker, en nergens anders. :wink:

bachanaal
Berichten: 145
Lid geworden op: 24 jan 2006 16:15

Re: Broodtest

Ongelezen bericht door bachanaal »

zowel de warme bakker als de supermarkt krijgt het brood voorgebakken aangeleverd en hoeft het alleen nog af te bakken. daardoor is er nog maar heel weinig verschil in kwaliteit en smaak. wel zijn de prijzen een groot verschil. bij de super is dat de helft van de warme bakker. meestal koop ik bij de warme bakker maar als ik af en toe bij de super (super coop) koop proef en zie ik weinig verschil, maar voel het wel in de beurs.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Broodtest

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Bammetje?!?

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Broodtest

Ongelezen bericht door bianca82 »

das rotterdams voor boterham ;)

ik ben benieuwd.. mn vriend maakt half producten voor brood voor diverse warme bakkers en een grote supermarktketen is kijken hoe hoog hun brood komt :P

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Broodtest

Ongelezen bericht door VioletPrue »

bianca82 schreef:das rotterdams voor boterham ;)
Tja, ik krijg nogal jeuk van dat woord.
Ik zie een volwassen vent in overhemd en stropdas achter zijn bureau zitten en dan roepen 'Zooooo, even een bammetje!!!'. :lol:

willemwriter
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 aug 2004 11:19

Re: Broodtest

Ongelezen bericht door willemwriter »

Er zit wel degelijk verschil in brood van supermarkten en dat van de warme bakkers die ook zelf bakken. Het laatste brood is smakelijker, luchtiger met minder vet, en ook langer en beter houdbaar, waar je fabrieksbrood al na een dag aan de eenden kunt voeren. Maar ja, kwaliteit in dit land wordt vooral aan de prijs beoordeeld, en velen beginnen al 'lekker' te stotteren voor ze een hap hebben genomen, dus dan weet je het wel.

Hartenheer

Re: Broodtest

Ongelezen bericht door Hartenheer »

willemwriter schreef:Er zit wel degelijk verschil in brood van supermarkten en dat van de warme bakkers die ook zelf bakken. Het laatste brood is smakelijker, luchtiger met minder vet, en ook langer en beter houdbaar, waar je fabrieksbrood al na een dag aan de eenden kunt voeren. Maar ja, kwaliteit in dit land wordt vooral aan de prijs beoordeeld, en velen beginnen al 'lekker' te stotteren voor ze een hap hebben genomen, dus dan weet je het wel.
Sluit me hier helemaal bij aan.
Vooral het gedeelte houdbaar. Het brood van de supermarkt is na 2 dagen niet meer te eten, je kan het weggooien.
Denk dat je dan nog duurder uit komt dan je brood bij de warme bakker haalt.

Brood van de warme bakker kan je zelf nog invriezen, en is daarna nog smakelijk.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Broodtest

Ongelezen bericht door witte angora »

Er zit wel degelijk verschil in brood van supermarkten en dat van de warme bakkers die ook zelf bakken.
Dat klopt wel. Ik heb normaal gesproken brood van de bakker, maar vorige week, omdat het in de aanbieding was, 4 van die 'luxe' broden van de Appie gehaald. Dat van de bakker is toch echt stukken lekkerder. Na de eerste hap Appiebrood kreeg ik de neiging het hele spul in de container te gooien.

Pareltje31
Berichten: 420
Lid geworden op: 19 nov 2010 11:34

Re: Broodtest

Ongelezen bericht door Pareltje31 »

het brood dat ik haal bij een supermarkt is 10x lekkerder dan die van de bakker. Ik eet altijd waldkorn en die vind ik nergens zo lekker

marcogroningen
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 jan 2011 20:26

Re: Broodtest

Ongelezen bericht door marcogroningen »

Het gaat mij niet om de lekkerste maar de goedkoopste. Je went er vanzelf aan. Als ik moet kiezen tussen een brood van de aldi van 55 cent of 1 van de bakker van 3 euro dan weet ik het wel.

GloriusWorld
Berichten: 232
Lid geworden op: 25 mei 2010 08:50

Re: Broodtest

Ongelezen bericht door GloriusWorld »

Die van de Aldi gaat nog wel,brood van de lidl is niet te eten, net een grote plakkerige meel wat in je mond blijft hangen. Je wilt toch lekker eten neem ik aan? toch niet omdat je moét eten?
Ik betaal liever wat meer voor een brood met wat ik wel lekker vind dan dat je brood niet lekker is.
Het is ons trouwens opgevallen dat het brood eerder uitgedroogd is laatste jaar,net als of je 1 dag later al uitgedroogd brood zit te eten. Het lijkt soms of ze er iets in stoppen dat de consument sneller oud brood proeft, zodat ze sneller nieuw brood halen, daarom zijn zij overgegaan op zelf broodbakken.

Hmm wat ruikt dat lekker vers brood op zondag, geur hangt lekker door het hele huis mee, ja de broodbakmachine draait overuren,( voor 10 euro van marktplaats nieuwe broodmachine) 2, 5 kg broodmeel nog geen 4 euro van prima merk ( soezie) kost nog geen 1euro voor een vers boerenbrood.(500 gr brood)
smakelijk eten, kan geen fabrieksbrood tegenop.

ans c
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jan 2011 13:41

Re: Broodtest

Ongelezen bericht door ans c »

omdat ik overgevoelig ben voor bonen en peulvruchten kan ik in geen supermarkt meer goed brood vinden, overal zit bonenmeel, sojameel of lupinenmeel in omdat het goekoper is dan tarwe. ook bij veel bakkers is dat al het geval, gelukkig een bakker gevonden die nog met tarwe bakt en dat brood is echt heel erg lekker. ans c

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Broodtest

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat sommig brood minder snel oud wordt, heeft vooral te maken met de extra toevoegingen die ze doen. Brood van een bakker die 'ouderwets' brood zou bakken, zonder toevoegingen, zou na een dag al heel oud zijn. Wel eens zelf brood gebakken en dat een dag bewaard?

Als het brood van jou bakker langer houdbaar zou zijn dan supermarktbrood, heeft dat vooral te maken met de toevoegingen die in de mix zitten die de bakker gebruikt. (En die soms niet afwijkt van de mix van bepaalde supermarkt broden.)

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Broodtest

Ongelezen bericht door bianca82 »

kweenie schreef: (En die soms niet afwijkt van de mix van bepaalde supermarkt broden.)
heel vaak is dat zelfs het geval want veel mixen komen van diverse broodverbeter fabrieken die ze zowel aan warme bakkers als aan supermarkten verkopen. (zie eerste post van mij)

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Broodtest

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ik eet uitsluitend brood van de bakker. Dat supermarktbrood vind ik niet te eten. Harde broodjes vind ik bij C1000 en Appie wel lekker.

Ineke 15
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jan 2011 14:26

Re: Broodtest

Ongelezen bericht door Ineke 15 »

Mijn brood koop ik bij de echte warme Bakker, ik moet er wel
een eindje voor fietsen, terwijl de Supermarkt om de hoek is.
Maar het brood van de echte warme Bakker, gaat de vriezer
in,en als ik het er uithaal,is het net zo vers als,net gekocht
brood.

Nee Supermarktbrood,(moet ook uitkijken met mijn geld)
is uit de vriezer niet te eten,en omdat ik regelmatig brooddagen
heb,eet ik brood van de echte warme Bakker.

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Broodtest

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

ook ik vind brood van de bakker lekkerder (de bakker waar ik wel eens kom bakt zelf) Toch koop ik het meeste brood in de supermarkt. Gaat niet zozeer om de kosten maar meer over het feit dat de bakker om 6 uur dicht gaat en dan ben ik nog aan het werk. Supermarkten hier (randstad) gaan pas om 20.00 dicht.

Trudy

ErikH
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 nov 2006 01:39

Re: Broodtest

Ongelezen bericht door ErikH »

Wel een erg beperkte test, zijn er maar 5 soorten volkoren in omloop in Nederland?!
Volgens mij is er al verschil tussen een volkorenbrood van een Super de Boer in Maastricht en een van een Super de Boer in Groningen, laat staan tussen dat van al de verschillende warme bakkers. Een beetje uitgebreidere test zou het onderwerp meer recht doen, zó duur hoeft dat toch niet te zijn :?:
Het lijkt erop, alsof Radar snel even wil scoren, wel erg gemakzuchtig :!:

Hemina
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 feb 2008 19:18

Re: Broodtest

Ongelezen bericht door Hemina »

Hallo,

nee, ook ik ben een liefhebber van brood van de warme bakker. Behalve dan het brood van Deen, dat is echt prima en zeker niet duur.

Gesloten