LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] HDMI-kabels

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: HDMI-kabels

Ongelezen bericht door pbarendse »

Fijn te horen Overveer! Alleen een beetje verdacht dat je eerste bericht al meteen een link bevat naar een winkel. Dit riekt toch wel een beetje naar spam vermomd als reactie...

wielen
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 dec 2011 10:07
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: HDMI-kabels

Ongelezen bericht door wielen »

Als je een korte hdmi kabel nodig van maximaal zo`n 3 a 5 meter, dan is een goedkope hdmi kabel net zo goed als een duurdere hdmi kabel. Het verschil zit hem vaak in de materialen die zijn gebruikt. Sluit je de hdmi kabel aan en raak je hem daarna nooit meer aan, verstopt achter je tv kast, dan is een goedkope hdmi kabel prima.

Gebruik je de hdmi kabel om bijvoorbeeld je laptop aan te sluiten en je deze dagelijks erin en er weer uit haalt, dan heb je kans dat de hdmi connector op een gegeven moment het begeeft.
Bij een wat duurdere hdmi kabel van bijvoorbeeld het merk HQ de Super Silver Serie (nog steeds een kabel van onder de 20 euro) is de kans minimaal dat de hdmi plug los gaat zitten of afbreekt.

De kwaliteit van een hdmi kabel gaat vooral meetellen zodra je een hdmi kabel vanaf zo`n 7.5 meter gaat gebruiken en dan ligt het er ook nog aan wat voor een hdmi bron je eraan hangt.

In de praktijk blijkt dat game consoles, media tanks, media streamers, laptops, pc`s en iPads, nogal eens problemen ondervinden om het hdmi signaal goed en sterk door te geven (stroombesparing, denk aan de iPad of Laptop), waardoor je dus met een lange hdmi kabel problemen kunt ondervinden en een slecht of geen signaal krijgt.
Dan gaat de kwaliteit wel meetellen van de hdmi kabel. Wij raden in zulke gevallen dan ook meestal een 1.4 hdmi kabel aan omdat deze een grotere bandbreedte heeft dan een 1.3 hdmi kabel, waardoor je een langere afstand kunt overbruggen dan met een 1.3 hdmi kabel.

Nog even wat globale info en een vraag die wij vaak krijgen.

Vraag: Werkt een hdmi 1.4 kabel wel met mijn hdmi apparaat?
Antwoord: HDMI 1.4 kabels zijn backwards compatible, dit houd in dat een hdmi 1.4 kabel met elk hdmi apparaat samen werkt ook al ondersteund deze maar hdmi 1.2 of hdmi 1.3.

DennisVRiel
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 dec 2011 22:00

Re: HDMI-kabels

Ongelezen bericht door DennisVRiel »

Klopt als een bus mensen!! De goedkopere HDMI kabels zijn gewoon net zo goed als de duurdere. Bij elke webwinkel kan je gewoon goede hdmi kabels halen, is allemaal goed genoeg voor particulieren. Pas bij industriele toepassingen of bij extreem veel apparatuur moet je aan beter afgeschermde kabels gaan denken, maar online heb ik er genoeg met dubbele of driedubbele afscherming gezien dus ik ben helemaal overtuigd. Heb gekeken bij kabeltje, allekabels, kabelaanbieding, hdmi kabelshop en electro online en zo'n aanbod vind je toch niet in de winkel?! Bovendien betaal ik online voor een hoge kwaliteitskabel nog geen 20 euro waar ik voor deze in de winkel zeker 80 euro zou moeten betalen, voor een standaardkabel is de verhouding ongeveer 4 euro / 15 euro, dus ik laat me in ieder geval niet meer voor de gek houden. Na deze uitzending op internet gezien te hebben, is dit beeld alleen maar bevestigd. Bedankt Radar!

killythebid
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 nov 2008 13:45
Locatie: utrecht

Re: HDMI-kabels

Ongelezen bericht door killythebid »

Nou mensen heb de hdmi kabel van action (oranje uiteinde)een tijdje in gebruik ,nu blijkt dat ie ook snel kapot gaat heb een samsung bleu-Ray daar viel steeds de verbinding naar de tv uit heb toen weer een ander kabel van action gebruikt na vrij wel korte tijd dezelfde probleem ,ik heb nu een hele tijd een betere kabel er tussen (allekabels.nl voor 0.75 cent) maar toch spotgoed koop die werkt super en nog geen trammalantos gehad :wink:

I'll be back!
Berichten: 197
Lid geworden op: 30 mar 2012 02:29

Re: HDMI-kabels

Ongelezen bericht door I'll be back! »

Voor korte afstanden maakt het in principe geen verschil.
Voor lange afstanden is het anders.

m1mi.dan0s
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jan 2010 14:39
Contacteer:

Re: HDMI-kabels

Ongelezen bericht door m1mi.dan0s »

Ik zou graag een vervolg van dit topic zien, nu HDMI 1.4 steeds meer de standaard aan het worden is.

HDMI 1.4 voorziet immers in ARC en ethernet en andere extra's die 1.3 nog niet had. Meer functies, betekent logischerwijs ook dat er meer risico op storing is. Is dit zo? Ik kan er niets over vinden op internet.

Alle vergelijkingen die ik op google vind gaan nog over de 1.3 "oude" standaard.

Gesloten