LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurtoeslag terugbetalen bij overlijden partner

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
honda98
Berichten: 93
Lid geworden op: 07 mei 2005 08:33

Re: Huurtoeslag terugbetalen bij overlijden partner

Ongelezen bericht door honda98 »

hier bij wil ik reageren op het ver haal van species8472
volgens hem is de burger zelf verant woordelijk ! ja dat zeggen bij de belasting dienst ! weet je waar voor om onder hun fouten uit te komen ! en het op de burger ver halen ! ik vind dit rond uit schandalig ! om mensen zo te duperen ! als ik deze ver halen lees van gedupeerden gaan mijn haren al over eind staan !
nee de belasting dienst is niet in staat om de huur en zorg toeslag uit te betalen ! ze maken de ene na de andere fout !
ik vind dat de regering is op zoek moet gaan naar een andere instelling !
laat het ministeri van vrom het maar weer doen ! net als vroeger dan weet de burger waar hij of zij aan toe is !
het is niet voor niets dat amtenaren bij de burger laag aan geschreven staan ! :roll:
ik was nog vergeten te vermelden dat RADAR de belasting dienst had uit genodigt om in de uit zending te komen ! maar dat deet men niet !
nee ze willen niet voor hun knoei werk uit komen !
dat was wel te ver wachten van ze ! :roll:
Laatst gewijzigd door honda98 op 31 mar 2011 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.

bertusvang
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:19

Re: Huurtoeslag terugbetalen bij overlijden partner

Ongelezen bericht door bertusvang »

Bedankt voor het vermelden van de site.
Je kan hier rustig terug lezen wat de belastingdienst doet en waar geen rekening mee wordt gehouden.

De opbouw van de aow van overledene en partner bestaat uit x maandelijkse aow uitkeringen en éénmalige vakantie uitkeringen(met opbouw uit jaar ervoor) . Met de gehanteerde berekening delen door x maal 12 wordt het herleide jaarinkomen onevenredig hoog.
En pensioen opbouw.

In het AOW jaarinkomen van nabestaande zit een hogere AOW uitkering verwerkt omdat zij in de maanden na overlijden alleenstaande AOW is gaan ontvangen. Stijging van inkomen met 20%. En het nabestaande pensioen 70% pensioen overledene.
De berekening voldoet dan niet aan de awir Artikel 8. toetsinkomen. Lid 3. b. het belastbaarloon dat in de periode van partnerschap is genoten tijdsevenredig herleid naar een jaarloon. Hierbij wordt alleen nabestaande pensioen niet meegerekend.

Tot slot wordt er in de berekening vaak geen rekening meer gehouden met aftrekposten ziekte kosten en bijzonder uitgaven.
Beter zou zijn als de AOW berekent wordt met de gegevens van de SVB deze zijn correct en voorkomt boven genoemde fouten.

In 2009 is in de tweede kamer al gesproken over de huurtoeslag hierbij werd vermeld dat er sprake kan zijn van kleine inschattingfouten waar door mensen € 500 of meer moeten terug betalen.

Mensen worden onvoldoende ingelicht.
Mensen krijgen van de SVB elk half jaar een overzicht van het bedrag wat zij aan AOW gaan ontvangen. Helaas wordt hier bij niet het vakantiegeld genoemd. Dit werkt fouten bij het van te voren aanvragen van huurtoeslag in de hand.

Op de site toeslagen.nl wordt niet ( duidelijk) aangeven ik ben het niet tegen gekomen wat de maximale hoogte van het inkomen mag zijn om in aanmerking te kunnen komen voor huurtoeslag.
Verder kan je een proef berekening doen wanneer je b.v. onder de grens zit heb je recht op huurtoeslag. Een vermelding van het maximale inkomen waarbij je recht hebt op huurtoeslag en wanneer je er maar € 1 boven zit en de huurtoeslag vervalt zal mensen voorzichtiger maken.
Dit kan een bedrag zijn van ruim € 1600 hoogste huur en hoogste inkomen wat recht geeft op huurtoeslag.
En nogmaals € 1 er boven alles terug betalen.

roolfie
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mar 2011 15:56

Re: Huurtoeslag terugbetalen bij overlijden partner

Ongelezen bericht door roolfie »

Het kan nog gekker met de toeslagen!

Plotseling overleed de echtgenoot (sportleraar) van onze dochter in mei 2008. Zij bleef achter met haar gehandicapte zoontje van 4 en haar dochtertje van 2 jaar. Het bestuur van één van de de organisaties waarvoor hij werkte zette alles op alles om haar te ondersteunen in het voortzetten van de bedrijfsvoering en overdracht van de organisatie datzelfde jaar.
Wij (ouders, vriendinnen en zussen) hielpen en helpen haar op velerlei fronten nog steeds om haar leven met haar kinderen weer op de rails te krijgen.

Gelukkig is er een ANW uitkering voor haar en haar kinderen. Een bedrag uitgekeerd over drie jaar voor de overdracht van de organisatie hielp haar onder andere om financieel niet in al te grote problemen te komen ook omdat het financiële resultaat van het tijdelijk voortzetten van de organisatie negatief was.

Vervolgens paste de belastingdienst de wettelijke regels toe met als resultaat:
- een herleid jaarbedrag dat 3x zo hoog uitviel als haar echtgenoot ooit had
verdiend!
- dat circa de helft van de kindertoeslag moest worden terugbetaald!
- dat de zorgtoeslag in zijn geheel moest worden terugbetaald!
- dat een persoonlijk gesprek met een deskundige van het belastingkantoor geen
uitsluitsel gaf!
- dat de bezwaren werden afgewezen!
- dat in een tel.gesprek met de secretaris van de eerste kamercommissie,
deze aangaf dat het zin had e.e.a schriftelijk voor te leggen aan de eerste
kamercommissie: Resultaat niet ontvankelijk!

Naar aanleiding van de Radar berichtgeving maar weer aan de slag gegaan.

Met vriendelijke groet,

F.M. Andeweg

M.Mariandel
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 apr 2011 21:00

Re: Huurtoeslag terugbetalen bij overlijden partner

Ongelezen bericht door M.Mariandel »

naar aanleiding van de uitzending heb ik een soortgelijke ervaring, want
het is niet alleen met huurtoeslag, maar alle toeslagen. Zodra er een partner overlijdt, begint de ellende.ook al geef je iets door, dan weten ze daar toch niet wat ze er mee moeten. want ze werken[denken ]kunnen ze niet van het ene jaar naar het andere. wij hadden gevraagd om ons geen kindgebondenbuget te geven, omdat wij mogelijk net boven de norm zaten. we krijgen het toch en het laat zich raden. oke, terug betalen. 12 juni 2010 overlijdt mijn man. moet ik voor hem de rest van het jaar voor de zorgverzekeringswet blijven betalen, maar ontvang het hele jaar helemaal geen zorgtoeslag. eind dec. 2010 vallen er brieven binne. dat het maandbedrag van de door mij nog te betalen vordering verlaagd worden, omdat mijn inkomen niet toereikend zou zijn om tebetalen. waar bemoeien ze zich mee. ik blijf gewoon betalen zo als altijd en het laat zich raden, de ene vordering over de andere. 1 april moeten de aangiftes binnen zijn ook die voor de erfbelasting, prima. ontvang ik 22 maart een brief, die gedateerd is op 4 april, dat mijn aangifte nog niet binnen is. ik hou wel van een 1 april grap, maar dit is smakeloos. hier staat ook een boete op van 4920 euro. omdat ik zeker wist dat de aangifte weg was bellen en ja hoor dit doen wij standaard, bla bla bla. een paar uur later werd ik terug gebeld dat mijn aangifte 24 maart ontvangen was en de brief als niet verzonden moest beschouwen. wat kost het om al die dreigbrieven standaard klaar te hebben liggen, en de onrust die het veroorzaakt, want als je moet betalen, zijn ze er als de kippen bij.maar andersom. stop met toeslagen geven als het niet nodig is en hou op met al die regeltjes gooi heel het belastingstelsel op de schop en maak het voor iedereen een echt makkelijker. mariandel de weert.

Polvo
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mar 2012 21:21

Re: Huurtoeslag terugbetalen bij overlijden partner

Ongelezen bericht door Polvo »

We zijn nu een Jaar verder, volgens mij is er nog niks veranderd.
Het zou wel even binnen 3 maanden geregeld worden, mooi niet dus.
De verantwoordelijke minister kijkt nog steeds fluitend de andere kant op.

Gesloten