LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pensioenen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Pensioenen

Ongelezen bericht door Radar »

Wij laten we zien dat het huidige pensioensysteem, waarbij de jongeren betalen voor de ouderen, tot grote problemen kan leiden. Daarnaast is het pensioen voor veel mensen een ondoorzichtige materie. Hoeveel heb je nu precies opgebouwd en wat zijn je aanspraken over 20 tot 30 jaar waard?

Maandag 9 mei in Radar, 20.30 uur, op Nederland 1

martin.lemair
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mei 2011 18:00

Re: Pensioenen

Ongelezen bericht door martin.lemair »

Meer uitleg over het pensioenstelsel zal nodig zijn om de discussie van solidair zijn met de jongeren of niet te onderbouwen.
Ik zeg met 40 jaar betaald te hebben aan mijn pensioen, afblijven! Mag ik recht hebben waarvoor ik heb betaald.

Tevens is het zeer vreemd, dat men nu pas met criteria komt van;
- Huidige generatie wordt veel ouder.
- Teveel ouderen met pensioen i.v.m. de nog werkende c.q. jongeren die dit zouden moeten opbrengen.
- Enz.

Of deze gegevens niet 20 jaar geleden bekend waren? Iedereen heeft dit toch zien aankomen en had met toentertijd maatregelen moeten nemen en niet als nu verbaasd doen, van kijk nu eens.
Een brede maatschappelijke discussie die interessant is op feitenmateriaal, maar toch heel vreemd overkomt van dit is nieuw en we moeten nu opeens de pensioen maar gaan afknijpen.

Ook zou de discussie gevoerd moeten worden over het huidige AOW stelsel. Waarom geen breder c.q. hoger staatspensioen, uitgaande van het aantal opgebouwde jaren pensioenbetaling en gekoppeld aan je salaris over die werkzame jaren. Geen discussie over rendementen, want het is de staat die het beheert en geen wilde beleggingen in verkeerde producten.
Klein deel zou persoonlijk mogen en/of moeten naar gelang behoefte van de individu en gezinssamenstelling. Mogelijk ook te regelen via de werkgever (C.A.O.) als extra bovenop het staatspensioen.

Nu heeft een ieder een pensioenvoorziening collectief, persoonlijk of op welke wijze dan ook geregeld, die niet allemaal dezelfde rendementen geven en oneerlijk is aan het einde van de rit. M.a.w. de persoonlijke inbreng is per individu gelijk aan premie als bij iedereen over de hele periode, maar de uitkering c.q. opbrengst is totaal verschillende, vanwege collectief pensioenfonds of als C-polis of ZZP ‘er die bij een verzekeringsmaatschappij zitten, waarbij deze lekker afromen voor eigen gewin.
Hier komt ook nog bij, dat een collectieffonds wellicht wel indexeert per jaar over de nog resterende jaren te leven en een C-polis of lijfrente eenmaal op 65 jarige leeftijd wordt vastgelegd en nooit meer omhoog gaat.
Uitkomsten zijn totaal verschillend en afhankelijk van waar heb je gewerkt, in welke industrie tak en was er een C.A.O. of zat jij bij de bank en is de regeling met een gouden rand.
Bij het solliciteren naar een nieuwe baan, vraag je wel naar je pensioenvoorziening, maar niet echt inhoudelijk. Ben je noodgedwongen aangewezen op een zelf te regelen voorziening, kom je aan het einde aan de beurt met de mindere netto uitbetaling pensioen. Dat heb pas in de gaten als het te laat is en pensioengerechtigde leeftijd voor de deur staat.

Persoonlijk heb ik 50 jaar gewerkt en dat is niets bijzonders. Begin jaren enorm weinig verdient in jaren 1960 en verder, mag ik dan nu wel verwachten dat ik en mijn partner een normaal inkomen mag behouden a.u.b. Door niet indexeren van mijn pensioenlijfrente polissen, mijn pensioenfonds, A.O.W. wordt ik toch al gepakt op dit moment en de komende jaren, dus inleveren doe je zo ie zo al.
En dan ook nog eens extra inleveren, door mindering op je huidige uitkering, nee dank u.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Pensioenen

Ongelezen bericht door crazyme »

TROS Radar schreef:Wij laten we zien dat het huidige pensioensysteem, waarbij de jongeren betalen voor de ouderen, tot grote problemen kan leiden. Daarnaast is het pensioen voor veel mensen een ondoorzichtige materie. Hoeveel heb je nu precies opgebouwd en wat zijn je aanspraken over 20 tot 30 jaar waard?

Maandag 9 mei in Radar, 20.30 uur, op Nederland 1
Hebben jullie ook antwoorden/voorstellen of stellen jullie -gemakshalve- alleen maar iets aan kaak ?

Joost J
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2011 15:16

Re: Pensioenen

Ongelezen bericht door Joost J »

Ik begrijp het hele verhaal niet.Dat de jongeren betalen voor de ouderen, je krijgt pensioen naar wat er is opgebouwd.Als je weinig opbouwt zal je ook minder pensioen krijgen.Ik betaalde in 1980 ongeveer 6procent premie,dat is nu ongeveer 3,5 procent.Dit om reden dat de werkgever meebetaalt aan de pensioen opbouw.Die moeten dus ontzien worden en de gepensioneerde kan het gelach betalen.Er is wel ruimte om de vennootschapsbelasting te verlagen, maar niet om de AOW aan de prijsstijgingen aan te passen.Dit is de laatste 3 jaar niet gebeurd, alles onder het mom dat er anders niets overblijft voor de volgende generatie.Als ik op ga noemen wat onze generatie allemaal heeft moeten doen.OP Zaterdag werken naar de avondschool je dienstplicht vervullen, en zo kan ik nog wel even doorgaan.Bij je schoonmoeder op zolder inwonen bijvoorbeeld.Groet Joost

mollieleo
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mei 2011 15:37

Re: Pensioenen

Ongelezen bericht door mollieleo »

Wij laten we zien dat het huidige pensioensysteem, waarbij de jongeren betalen voor de ouderen, tot grote problemen kan leiden.

Ik ben het met deze stelling totaal niet eens. Gedurende mijn werkzame leven (heb nu pensioen) heb ik via het ABP premiebetaald (en ook mijn werkgever). Met dat opgebouwde pensioen moet ik het nu doen (afgezien van de huidige indexatie kwestie).
Jongeren van nu hoeven dus niet voor mijn pensioen op te draaien.

Ik hoop dat u deze foute stelling vanavond niet herhaald want dan voel ik mij echt beledigd.

Nogmaals: het zijn mijn eigen zuur verdiende premies waar ik het nu van moet hebben en niet van de inleg van de jongeren.

Dat de pensioenfondsen er een zooitje van hebben gemaakt en met een rijkelijk salaris eventueel met bonus achteroverleunend slecht gepresteerd hebben met mijn inleg is een ander verhaal. Dat schandaal mag ook wel aan de kaak worden gesteld.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Pensioenen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Gedurende mijn werkzame leven (heb nu pensioen) heb ik via het ABP premiebetaald (en ook mijn werkgever). Met dat opgebouwde pensioen moet ik het nu doen (afgezien van de huidige indexatie kwestie).
Jongeren van nu hoeven dus niet voor mijn pensioen op te draaien.
Dan pleit ik er ook voor dat u alleen uw zelf ingelegde premie ( en dat van uw werkgever ) krijgt uitbetaald... Dat lijkt me niet meer dan eerlijk ( aangezien dat hetgene is dat u heeft ingelegd )..

Dat is een stuk minder dan u nu krijgt.. maar blijkbaar is dat eerlijk...
Lijkt me een goede deal ...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Pensioenen

Ongelezen bericht door kweenie »

mollieleo schreef: Nogmaals: het zijn mijn eigen zuur verdiende premies waar ik het nu van moet hebben en niet van de inleg van de jongeren.
Niet helemaal. Bij de meeste pensioenregelingen wordt voor jongeren en voor ouderen een zelfde percentage van de pensioengrondslag aan premie betaald en levert dat een zelfde opbouw op. Maar de premies van ouderen kunnen veel minder lang renderen van de premies van jongeren. Jongeren betalen zo dus te veel en ouderen betalen te weinig. Stel dat iemand van 30 zijn premies apart zou zetten, dan zouden die gedurende zijn pensioen misschien wel 6 keer zo veel zijn gegroeid. Dus 1000 apart zetten levert tijdens het pensioen een kapitaal van 6000 op. Terwijl de premies voor iemand die bijna met pensioen gaat nog niet de helft kunnen groeien tijdens de uitkering.

Gemiddeld zouden de premies misschien 3 keer zo veel groeien over een hele carriere gezien, zodat iemand die jong is eigenlijk twee keer te veel betaalt en iemand die ouder is misschien maar de helft van de benodigde premie betaalt. Als je je hele leven bij het pensioenfonds blijft, dan compenseren de te hoge en te lage premies elkaar wel en betaal je in totaal natuurlijk wel net zoveel als voor je eigen pensioen nodig is. Maar omdat mensen tegenwoordig veel meer van werk wisselen dan vroeger, en dan dus ook vaak van pensioenfonds wisselen, 'sponsoren' jongeren wel degelijk de ouderen.

Wat deze systematiek versterkt is dat een verhoging van de uitbetaling tot een hele grote vermindering van de toekomstige aanspraken van jongeren kan leiden. Als het pensioen van iemand van 65 bijvoorbeeld níet met 1 euro wordt verhoogd, dan levert dat zoveel geld op dat het toekomstige pensioen van iemand van 30 in de toekomst bijvoorbeeld 6 euro hoger kan worden. Op het moment dat er twijfels zijn of er geïndexeerd kan worden of niet, betekent het (tijdelijk) niet indexeren nú dus dat er een heleboel extra ruimte komt en de dekkingsgraad een stuk rooskleuriger eruit komt te zien, wat goed is voor de veiligheid voor de toekomstige pensioenen. En andersom natuurlijk. Er is dan dus een vrij groot spanningsveld tussen ouderen en jongeren. Ouderen (en zeker gepensioneerden) zijn natuurlijk gebaat bij een zo hoog mogelijke indexatie, terwijl jongeren meer gebaat zijn bij een hogere dekkingsgraad, wat meer toekomstige lucht geeft. Die zouden op dit moment prima een tijdje zonder indexatie kunnen, zolang de extra ruimte er voor zorgt dat die indexaties in de toekomst extra hard weer ingehaald kunnen worden.

mollieleo
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mei 2011 15:37

Re: Pensioenen

Ongelezen bericht door mollieleo »

Angel 1978:

Ik heb dus bijna 40 jaar pensioen betaald en het hangt er natuurlijk maar vanaf hoe oud ik kan worden om te bepalen wie er schade heeft ( of geluk).

Overigens mag niet vergeten worden dat de rijksoverheid in de jaren negentig van de vorige eeuw (toen het ABP nog een overheidsinstelling was) een greep in de kas van het ABP heeft gedaan wat op dit moment volgens een schatting een bedrag was van € 30 miljard is geweest. Met dat bedrag erbij zou de dekkingsgraad van het ABP voldoende zijn om zowel mij als de toekomstige deelnemers ruimschoots van pensioen te kunnen voorzien. Deze diefstal wordt voor het gemak ook vaak vergeten (en metname alle opvolgende regeringen doen natuurlijk alsf ze gek zijn en kijken liever de andere kant op).

johanna1349
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2011 16:11

Re: Pensioenen

Ongelezen bericht door johanna1349 »

Toen ik in de twintig was, was het vanzelfsprekend dat er pensioen van je salaris werd afgehouden. Daar had ik toch mijn bedenkingen over.
Ik zei toen tegen mijn vader: Pa, ik kan zelf wel voor mijn pensioen zorgen daar heb ik de overheid niet voor nodig. Ja kind, als dat zou kunnen weet ik zeker dat je later niets te kort komt. Hij zei verder: Als jij met pensioen gaat is er geen cent meer over, alles zal opgeslokt worden door de overheid en de grootverdieners. :evil: Het enige wat je kan doen, indien je later wilt gaan genieten van een kapitaaltje, is een huis of een appartement kopen. Zorg wel dat je die rond je zestigste verkoopt. Pas dan kan je genieten zowel van je kapitaaltje als van je pensioen die, als jij 65 bent, wel stukken lager zal liggen.
2009 de crisistijd. Alles is maar tijdelijk in het leven. De tand des tijds knaagt!
Hoog tijd om na 33 jaar mijn appartement te gaan verkopen.
In de wijk waar ik woon, was ik al vier jaar ingeschreven voor nieuwbouw, seniorappartementen. Ik wist precies waar ik wilde wonen.
Yes, de huur appartement is mij toegewezen. Stress, dubbele kosten. :x
Gelukkig heb ik een betalingsregeling kunnen treffen omtrent de huur.
Ondanks alle zorgen, wist ik maar al de goed dat ik de juiste keuze had gedaan.
Nadat ik een week was verhuisd, was er een koper voor mijn appartement.
Het was geen hoofdprijs, maar een rijk gevoel omarmde mij. :mrgreen:
Nu ben ik bijna 62, nog drie jaar te gaan naar mijn lager pensioen.
Pap, dank je wel voor je advies! Ik geniet nu van de vruchten des levens!!!! :lol: :P
Samsara

langlief
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jun 2010 13:44

Re: Pensioenen

Ongelezen bericht door langlief »

Ik hoop dat het in de uitzending duidelijk wordt gemaakt hoe de AOW wordt opgebouwd (omslagstelsel) en hoe daarnaast voor een aanvullend pensioen wordt gespaard.
Ik kom veel g-oh tegen waaruit blijkt dat de kennis daarover ontbreekt.

robbert61
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 jan 2009 18:42

Re: Pensioenen

Ongelezen bericht door robbert61 »

Hoe komen jullie er bij dat de jongeren betalen voor de oudere.
Ik ben begonnen met betaln toen ik begon te werken en dus werd er gespaard.
Voor mijn en van mijn eigen geld.

Het is misschien iets anders de AOW die kan je misschien anders zien.
Maar niet met met mijn pesioen waar er ook een deel van die grote kantoren en gebouwen die er staan ook een gedeelte van mijn is dus er is geld genoeg.
Als je al die gebouwen zouden verkopen is er ineens veel geld vrij gekomen.

AStuijt
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2011 19:29

Re: Pensioenen

Ongelezen bericht door AStuijt »

Uw stelling is onjuist. Ik ken eigenlijk geen enkel fonds waarvan al kan worden gezegd dat de jongeren opbrengen voor de ouderen. In een aantal fondsen profiteren juist de jongeren van de enorme opbrengsten van het fonds, terwijl hun eigen inleg maar net is gestart! Grofweg kan je zeggen dat het gespaarde vermogen juist na het zestigste jaar de hoogste bijdrage levert aan zowel individuele verzekerde als aan de solidariteitsfunctie van het fonds als geheel! Geen jongere zou individueel zo'n pensioen KUNNEN opbouwen buiten de collectiviteit van het pensioenfonds!

ffontijn
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:47

Re: Pensioenen

Ongelezen bericht door ffontijn »

Dat een deel van de door jongeren betaalde pensioenpremie gebruikt wordt voor de pensioenen van ouderen is ook anders te zien. De huidige ouderen hebben namelijk vroeger op hun beurt ook voor de ouderen betaald. Dus ook te veel. Het huidige pensioenstelsel betekent dat IEDEREEN per jaar 2 of 2,25% pensioen opbouwt. Omdat jongeren een veel langere beleggingshorizon hebben tot hun 65 of 66 jaar levert deze premie meer op dan de premie van een oudere die nog maar kort 'te gaan heeft'. Daar is niets mis mee en werkt prima zolang je niet naar een ander stelsel gaat. Er is dus GEEN SPRAKE van subsidie van jongeren voor ouderen!!!
Ook geen subsidie van lager naar hogere inkomens want er is sprake van een MIDDELLOON pensioen. Je pensioenhoogte is dus voor IEDEREEN gelijk aan het gemiddeld verdiend salaris. De getoonde berekening is MISLEIDEND!!
Laatst gewijzigd door ffontijn op 09 mei 2011 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Mo Goedhart
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jan 2011 21:29

Re: Pensioenen

Ongelezen bericht door Mo Goedhart »

Mensen met lagere inkomens hebben een lagere levensverwachting. Per definitie betalen die mensen verhoudingsgewijs ook meer pensioenpremie voor de hogere inkomens die langer leven. Toch?

Marcel_K
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2011 20:56

Re: Pensioenen

Ongelezen bericht door Marcel_K »

Even terzijde, hoogleraar Verbon houdt er een bijzondere rekenmethode op na: de pensioenopbrengst van de receptioniste is volgens hem

Code: Selecteer alles

€ 189.000
€ 110.000
--------- +
€ 299.880
=========

Ibis
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2011 21:07

Re: Pensioenen

Ongelezen bericht door Ibis »

Eerlijk of niet: Toen ik begon te werken, mocht ik nog niets voor mijn pensioen apart zetten, omdat ik te jong was. Daarna mocht ik lange tijd als uitzendkracht lange tijd ook niets opbouwen. Nu werk ik, 25 jaar later, als ambtenaar en zit ik verplicht bij het ABP. Hier mag ik naar verwachting nog minstens 20 jaar verder afdragen. Welke keus heb je dan om het pensioen zeker te stellen?

Mike_P
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mei 2011 21:15

Re: Pensioenen

Ongelezen bericht door Mike_P »

Of jongeren wel of niet voor ouderen betalen ben ik te onwetend voor. Argumenten hier, maar ook in de uitzending, zijn allemaal in mijn ogen best plausibel. Ik zal hierover vverder geen mening ventileren.
Wat ik wel kwalijk vind is dat er tijdens de uitzending "geadverteerd" wordt met de website mijnpensioenoverzicht.
Als ik naar deze website wil gaan, is hij uit de lucht. Dit kan gebeuren.
Echter dat de melding aangeeft dat door technische redenen de website niet bereikbaar is tot maandag 9 mei 7 uur 's ochtends, vind ik op zijn zachtst gezegd een blunder.

Robert21
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2011 21:02

Re: Pensioenen

Ongelezen bericht door Robert21 »

Los van de pensioenrekenmethodieken, zou ik nog wel een issue aan de kaak willen stellen. Het heeft te maken met de Overbruggingsuitkering (vervroegde uittreding)van PGGM.

Mijn moeder is minder gaan werken. Ze werkt in de zorg en automatisch aangesloten bij het pensioenfonds Zorg en Welzijn van PGGM.

In de voorwaarden van PGGM is opgenomen dat als een deelnemer gebruik maakt van de overbruggingsuitkering uit dienst gaat. Dit is mooi omschreven als je er van rond kan komen. Dat kan mijn moeder financiel gezien niet. Ze heeft wel besloten om hier gebruik van te maken, maar daarnaast blijft ze wel nog 2 dagen werken. (dus formeel weer opnieuw in dienst getreden van dezelfde werkgever) Met in haar achterhoofd 2 dingen; Het sociale aspect en de centjes uiteraard.

Nu wil het feit dat PGGM enerzijds een bedrag per maand overmaakt, maar ook nog steeds pensioenpremie, totaan 65 jaar, blijft inhouden via de werkgever.
Vreemd? Ja nogal... Stel dat mijn moeder gebruik maakt van de OBU, maar nu niet meer doorwerkt totaan haar 65'ste..Dan betaalt ze deze pensioenpremie, die overigens niet vanaf 65 leidt tot een hoger pensioen leidt, niet! Vreemd? Ja zeker! Eigenlijk schandalig. Ze ontvangt een doorwerkbonus van de overheid, maar die weegt in geen redelijkheid op tegen de premie die ze nu doorbetaald, maar niet terugziet in haar pensioen. Stel dat mijn moeder in een andere branche gaat werken, die is aangesloten bij een ander pensioenfonds, krijgt ze wel pensioenopbouw over die resterende 5 jaar totaan 65. totaal kost dit geintje zomaar 6000,- EUR in de portemonee van iemand die het niet zo breed heeft. Schandalig!

Een vorm van ongelijke behandeling als je het mij vraagt... Ik hoop dat PGGM dit leest en zich achter de oren krabt.
Zijn er nog meer van dit soort verhalen?

Gr,
Robert
Laatst gewijzigd door Robert21 op 09 mei 2011 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Mike_P
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mei 2011 21:15

Re: Pensioenen

Ongelezen bericht door Mike_P »

Beste Ibis,

Je zou eens kunnen denken om naast je pensioen een extra spaarregeling te treffen om zo eventuele pensioengaten te vullen en, mocht je het redden (wat ik van harte hoop), er ook goed van kan genieten.

Hier zijn diverse producten voor beschikbaar. Praat eens met een onafhankelijke financieel adviseur.

arjan1980
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2011 21:12

Re: Pensioenen

Ongelezen bericht door arjan1980 »

Heerlijk, krijgen we nog meer discussies! Verzekerde regelingen kennen deze solidariteitsproblemen niet. Hierbij gaat de discussie met de werkgevers juist weer over de hoogte van de premie die betaald moet worden en dan met name voor oudere medewerkers!!

Dankzij de solidariteit en bijbehorende doorsneepremie is de pensioenlast voor iedere medewerker even hoog bij een pensioenfonds.
Indien de premie leeftijdsafhankelijk gesteld gaat worden zal een werkgever minder behoefte hebben om een oudere medewerker aan te nemen. De pensioenpremie is voor een oude medewerker namelijk hoger dan voor een jonge medewerker en in het kader van gelijke behandeling is de bijdrage van de werknemers ongeacht de leeftijd een vast percentage van de pensioengrondslag; gevolg: de werkgever heeft een aanzienlijk hogere pensioenlast voor de oude medewerker!! premieverschil voor de werkgever tussen een oude en jonge medewerker kan hierdoor met gemak factor 10 zijn... over solidariteit gesproken...

Dankzij alle woekerpolis-ellende en het mede daaruit voortvloeiende provisieverbod dat eraan zit te komen per 2013 kunnen wij als adviseur weer heerlijk uurtjes schrijven en raad eens wie die mag betalen... inderdaad, wederom de werkgever en doordat het niet vanuit provisie betaald kan worden, betaald ie het volledig, in plaats van samen met de medewerker.

Gesloten