LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rood staan

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
discovery60
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 dec 2009 12:55

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door discovery60 »

Ik heb een WIA uitkering van 800 euro in de maand en moet daar mijn gezin van mijzelf met twee kinderen van onderhouden en ik sta nooit! rood.
Het is ook een kwestie, zoals eerder gezegd, de tering naar de nering zetten.
Ik wil gewoon geen schulden, dat loop je met dit inkomen nooit meer in.
Ook al is dit vaak zwaar en moeilijk, ik ben blij en ook wel trots dat het me toch elke keer weer lukt.

ste_ven
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jan 2011 13:32

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door ste_ven »

met verbazing het gebazel over de tarieven van bijv. ABN AMRO aanschouwt. de feiten kloppen niet en heeft m.i. Radar zich wederom schuldig gemaakt aan onndoige stennismakerij.

bijv.
Waarom vermeldt ABN AMRO een jaarlijks kostenpercentage van maximaal 20,3%?
Vanaf 11 juni 2010 geldt Europese wetgeving (Richtlijn Consumentenkrediet). Deze richtlijn stelt dat alle kosten van een krediet of roodstand aan de klant zichtbaar moet worden gemaakt in het jaarlijks kosten percentage. Het kostenpercentage bestaat onder meer uit de kosten van een betaalrekening en betaalpas. Bij kleinere limieten (tot 2.500) zijn die betaalrekeningkosten relatief hoog, daarom is het jaarlijks kostenpercentage voor kleinere limieten relatief flink hoger.
Dit kostenpercentage betaalt de klant overigens niet. Het is alleen maar om de kosten van alle Europese banken transparant en vergelijkbaar te maken.
Informatie over rente en kosten van rood staan kun je gewoon vinden op de website van ABN AMRO.

Opletten en aan de kaak stellen = ja
Onnodig kweken van verkeerde sfeer jegens bijv. banken = nee

Hartenheer

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door Hartenheer »

discovery60 schreef:Ik heb een WIA uitkering van 800 euro in de maand en moet daar mijn gezin van mijzelf met twee kinderen van onderhouden en ik sta nooit! rood.
Het is ook een kwestie, zoals eerder gezegd, de tering naar de nering zetten.
Ik wil gewoon geen schulden, dat loop je met dit inkomen nooit meer in.
Ook al is dit vaak zwaar en moeilijk, ik ben blij en ook wel trots dat het me toch elke keer weer lukt.
Helemaal mee eens. In principe sta ik ook nooit rood, maar soms komen er aanslagen die hoger zijn dan verwacht.

Tja dan moet je wel, ook al is het tegen je principe.

Klaas58
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jan 2011 21:22

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door Klaas58 »

In de uizending werd gezegd dat eind november 2010 voor 9½ miljard werd rood gestaan. We hebben in Nederland ruim 6 miljoen huishoudens, en een kwart, 1½ miljoen dus, zou rood staan. Dat betekent dus 9½ miljard gedeeld door 1½ miljoen, is ruim € 6000 per huishouden!
Ik kan me niet voorstellen dat je überhaupt zoveel mag rood staan, een netto maandinkomen is toch ongeveer het maximum. En als dit wel het gemiddelde is, betekent het dat ongeveer de helft misschien nog meer rood staat.
Zit er niet ergens een rekenfoutje in de uitzending? Als dat zo is mag dat wel snel gecorrigeerd worden, want de politiek begint vandaag ook al vragen te stellen, staatssecretaris Frans Weekers van Financiën (kan die niet zo'n rekensommetje maken?) heeft vandaag in de Tweede Kamer al gereageerd.
Het zou lullig zijn als dan blijkt dat het niet klopt.....

asussie
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 okt 2010 00:55

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door asussie »

Ja en, een huishouden bestaat uit meerdere personen, dus de berekeningen van jou kloppen volgens mij niet!!!!!!

jellievrolijk
Berichten: 83
Lid geworden op: 26 sep 2007 14:44

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door jellievrolijk »

Hans Cnossen schreef:Als je rond kunt komen met de teller voortdurend op -1000, moet je ook rond kunnen komen met de teller op 0. En als je incidenteel een hogere uitgave hebt, dan moet je zorgen dat je wat buffer hebt in de vorm van een spaarrekening of iets meer op je lopende rekening.

Of -1000 of 0 je ondergrens is, je hebt altijd een ondergrens. Het is verstandiger die op 0 te houden, want dat kost je geen rente.

Omdat je met een krediet door kunt pinnen tot beneden 0 euro, doen heel veel mensen dat ook.

Ik ben er van overtuigd dat als rood staan verboden zou worden, zouden minder mensen in de financiële penarie zitten.

En die banken maar lachen, want die verdienen héél wat aan al die rekeningen die in de min staan.
Pik u er even uit hoor. Niet persoonlijk bedoeld. Ik "leef" op dit moment met een volwassen dochter van iets van 1010 euro per maand. Voordat u begint over allerlei rijkmakende toeslagen kost de ziektekostenverzekering ex zorgtoeslag: 110 euro en huur minus toeslag 230. Is er 670 over. Gas, water en electra zijn 152 euro. 518 euro over. Verzekeringen, kabel en internet: 121 euro. 397 euro over. Dan krijg je nog kosten voor andere uitgaven, eigen risico ziekte, reiskosten, enz. Dan mag je toch redelijk blij zijn met 250 euro voor boodschappen en kleding. Ik weet niet of u onlangs nog de prijzen in de supermarkt heeft gecheckt, maar dat bestaat dus niet, niemand kan dat.

mrbaantjer
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jan 2011 21:46

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door mrbaantjer »

jellievrolijk schreef:
Hans Cnossen schreef:Als je rond kunt komen met de teller voortdurend op -1000, moet je ook rond kunnen komen met de teller op 0.
Pik u er even uit hoor. Niet persoonlijk bedoeld. Ik "leef" op dit moment met een volwassen dochter van iets van 1010 euro per maand. Voordat u begint over allerlei rijkmakende toeslagen kost de ziektekostenverzekering ex zorgtoeslag: 110 euro en huur minus toeslag 230. Is er 670 over. Gas, water en electra zijn 152 euro. 518 euro over. Verzekeringen, kabel en internet: 121 euro. 397 euro over. Dan krijg je nog kosten voor andere uitgaven, eigen risico ziekte, reiskosten, enz. Dan mag je toch redelijk blij zijn met 250 euro voor boodschappen en kleding. Ik weet niet of u onlangs nog de prijzen in de supermarkt heeft gecheckt, maar dat bestaat dus niet, niemand kan dat.
Ik ben het helemaal eens met de heer Cnossen(MSX? :D ) en helaas begrijpt u zijn boodschap(en soortgelijke van mij) niet goed. Vanzelfsprekend zal het voor u moeilijk zijn, maar de kern is als u wel overweg kan met 1000 euro rood staan, dan kunt u ook wennen aan 0 euro rood staan. In het laatste geval kan het voorkomen dat u ook eens 1000 euro in de plus staat. In dat geval moet u zich niet rijk rekenen door extra geld uit te geven, want dan bent u terug bij af.
Ik denk dat veel mensen hun geld tot de laatste cent willen uitgeven en niet slim genoeg zijn om te sparen. Een kleine tegenslag maakt ze afhankelijk van een lening.

flits75
Berichten: 53
Lid geworden op: 15 sep 2010 19:43

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door flits75 »

Hallo,
Ik moet eerlijk zeggen, dubbeltje op z'n kant, van SBS geloof ik, leek mij in eerste instantie een interessant programma. Maar na het eens gezien te hebben liep ik drie dagen met open mond........Stellen met 5000 euro netto in de maand plus een vette schuld door nonchalance??? Als je een baan hebt die zo veel oplevert, dan ben je toch ook slim genoeg om het rendement te beheren??? niet dus. Sorry dik onzin programma, er zijn genoeg huishoudens die serieus een dubbeltje op z'n kant hebben. Zo blijkt ook weer uit verschillende reacties op deze topic. Ik probeer niet rood te staan, helaas lukt het niet altijd.

jellievrolijk
Berichten: 83
Lid geworden op: 26 sep 2007 14:44

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door jellievrolijk »

@mrbaantjer
Op zich ben ik het ook wel met de heer Cnossen eens. Maar de laagste inkomens hebben helemaal geen speelruimte. Er hoeft maar iets te gebeuren qua onvoorziene omstandigheden en dan schiet je in het rood. Reserve is er niet om het weer in te halen.
Maar ik snap het verhaal wel hoor.

jellievrolijk
Berichten: 83
Lid geworden op: 26 sep 2007 14:44

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door jellievrolijk »

flits75 schreef:Hallo,
Ik moet eerlijk zeggen, dubbeltje op z'n kant, van SBS geloof ik, leek mij in eerste instantie een interessant programma. Maar na het eens gezien te hebben liep ik drie dagen met open mond........Stellen met 5000 euro netto in de maand plus een vette schuld door nonchalance??? Als je een baan hebt die zo veel oplevert, dan ben je toch ook slim genoeg om het rendement te beheren??? niet dus. Sorry dik onzin programma, er zijn genoeg huishoudens die serieus een dubbeltje op z'n kant hebben. Zo blijkt ook weer uit verschillende reacties op deze topic. Ik probeer niet rood te staan, helaas lukt het niet altijd.
Helemaal gelijk, kijk dat ook wel eens. Slaat nergens op. Ik denk dat ze het niet aandurven met mensen die veel minder hebben. Kennelijk kunnen ze dat niet oplossen.

mrbaantjer
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jan 2011 21:46

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door mrbaantjer »

flits75 schreef:.. Als je een baan hebt die zo veel oplevert, dan ben je toch ook slim genoeg om het rendement te beheren??? niet dus.
Helaas zegt hoogte van het inkomen weinig over intelligentie en verstandig met geld omgaan :D
Ach ik denk dat in onze consumptie maatschappij mensen elkaar veelal gek maken om maar te kopen en te showen en dat slaat eigenlijk nergens op. Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd, toch?

Bouwkeet
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 sep 2009 12:36

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door Bouwkeet »

TROS Radar schreef:1 op de 4 huishoudens staat regelmatig rood. Bijna niemand weet hoeveel rente de banken rekenen voor rood staan op een betaalrekening. Dit blijkt een zeer kostbare zaak te zijn. De communicatie hierover naar de klant is vaak niet helder.
Hoe kun je de kosten van rood staan verlagen?
Ik wil mijn marge van 500 euro rood staan verlagen. Dit kan ik in Mijn ING bij instellingen niet voor elkaar krijgen. Daarom heb ik deze brief geschreven:
Geachte Klantenservice,,

Ondergetekende verzoekt u mijn bedrag dat ik rood mag staan te verlagen tot €250,-. Wat via de persoonlijke instellingen op de internetste van ING niet mogelijk is, wil ik via deze route bovenstaand verzoek realiseren. Met deze optie riskeer ik aanmerkelijk minder schulden aan de bank. Ongemerkt loopt de rekening door de diverse verplichte incasso’s leeg.

In afwachting van uw antwoord, teken ik, hoogachtend,

evdbeek99
Berichten: 420
Lid geworden op: 06 jul 2007 20:36

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

Ik wil mijn marge van 500 euro rood staan verlagen. Dit kan ik in Mijn ING bij instellingen niet voor elkaar krijgen. Daarom heb ik deze brief geschreven:
Geachte Klantenservice,,

Ondergetekende verzoekt u mijn bedrag dat ik rood mag staan te verlagen tot €250,-. Wat via de persoonlijke instellingen op de internetste van ING niet mogelijk is, wil ik via deze route bovenstaand verzoek realiseren. Met deze optie riskeer ik aanmerkelijk minder schulden aan de bank. Ongemerkt loopt de rekening door de diverse verplichte incasso’s leeg.

In afwachting van uw antwoord, teken ik, hoogachtend,
De bank biedt een product aan rood stand. Deze tarieven zijn gebonden aan een aantal staffels. Naar mijn mening is daar niets mis mee. Je zou hoogstens kunnen kunnen verzoeken om het aantal staffels uit te breiden. Maar hoe lager de afgesproken roodstand hoe hoger het rente percentage.

In jouw geval zou ik gewoon zeggen zeg die roodstand op.
Laatst gewijzigd door evdbeek99 op 20 jan 2011 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.

inekevanvliet
Berichten: 295
Lid geworden op: 14 sep 2008 23:29

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door inekevanvliet »

dat kan dus wel met internet bankieren
als je alles opent
dan zie je op je betaalrekening staan bij overzicht betaalrekeningen:
Kredietlimiet (euro) 0,00 Aanvragen
daar kan je het bedrag verhogen of verlagen

jacs
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 feb 2011 09:53

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door jacs »

Wij hebben geregeld dat we niet rood mogen staan, da's wel zo veilig.
Maar nu doet zich een vreemd fenomeen voor.
Wij betalen een hypotheek. Die wordt automatisch afgeschreven, daar hebben we een machtiging voor getekend in het verleden mét de restrictie dat er niet voor de 26ste van de maand wordt afgeschreven (ivm met het te ontvangen salaris op die dag). Dit is jaren goed gegaan. Tot een tijd geleden. De hypotheekmaatschappij heeft het lef steeds vroeger af te gaan schrijven. Daardoor staan wij ongewild steeds enkele dagen in het rood, wat ons dus creditrente kost.
Bij navraag bij de maatschappij kregen wij het volgende te horen: meneer wij schrijven altijd de voorlaatste werkdag af... want wij moeten de hypotheek de laatste werkdag binnen hebben en in weekenden werken banken niet.
In december en nu ook weer in februari is dat dus goed fout gegaan. de maatschappij schrijft vóór de 26ste af en wij zitten met de schade.
Op de vraag of zij onze creditrente dan schadeloos willen stellen werd schamper gelachen.
Maar wij hebben toch een machtiging getekend die hun pas toestemming geeft om ná de 26ste van de maand te incasseren?
Mogen zij dan eerder afschrijven? Ik vindt dit van hoogmoed getuigen en niet correct.

p.de graaf
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jul 2011 14:47

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door p.de graaf »

gelukkig heb ik die periode lang geleden af kunnen sluiten. ik sta niet meer rood maar kan me de ellende die het met zich meebrengt nog goed voor de geest halen.

Akarrenman
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mei 2011 14:11
Locatie: Berkel & Rodenrijs

Re: Rood staan

Ongelezen bericht door Akarrenman »

Rood staan, is naar mijn mening een overbodige uitvlucht.
Je kunt immers niet uitgeven want je niet hebt, dus indien mensen iedere maand rood staan, zal men toch zijn of haar huishoudboekje moeten aanpassen.

Rood staan, naar mijn mening is water dragen naar de zee. Wat heeft het voor zin? Je moet het toch direct weer inleveren indien je geld binnen komt, en dus ga je weer in het Rood. Dat herhaald zich en zo komen mensen verder in de schulden!

Niet doen dus, leren uitkomen met datgene wat je hebt, en geen uitvluchten zoeken.

Gesloten