LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie bij Apple

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

alfatrion schreef:Desondanks merk je op dat wanneer een fabrikant niet 15 jaar garant zal staan indien hij product verkoopt met een verwachte levensduur van 15 jaar.
Zucht..... :cry:

Je kunt niet van alle producten in een productgroep één termijn aanduiden.
Dat is echt appels en peren met elkaar vergelijken.

Die termijn waar jij het over hebt is een algemene termijn die per productgroep bepaald is (wasmachines x jaar, stofzuiger x jaar enz.)

Dat iemand 6 jaar met een computer doet, wilt nog niet zeggen dat de verkopende partij gedurende die periode garant moet staan voor de goede werking.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door seconds-out »

Zo...
Even 38 pagina s samenvatten> Apple houdt zich niet aan de wet EN BBCS begrijpt de wet niet.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door crazyme »

seconds-out schreef:Zo...
Even 38 pagina s samenvatten> Apple houdt zich niet aan de wet EN BBCS begrijpt de wet niet.
En waarom dan niet ? :wink:

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door adSolvendum »

BBCS schreef:
adSolvendum schreef:Doet een fabrikant of verkoper dmv. het aanbieden van een garantie nu een mededeling in de zin van 7:17 lid 2 BW / 7:18 lid 1 BW, ja of nee?
De fabrikant of verkoper doet met de garantieperiode uitspraak over de duurzaamheid. Oftewel, hoelang men de goede werking garandeert.
Ook goed.
Verklaar dan eens hoe een verkoper door een duurdere garantie met een langere periode naast de 'standaard'-garantie aan te bieden de duurzaamheid daarmee verhoogt, oftewel, zoals u stelt, de periode waarin de goede werking wordt gegarandeerd verlengt? En nu dit een uitspraak mbt. de duurzaamheid betreft zo u stelt, er twee duurzaamheden voor dezelfde zaak mogelijk zijn welke de koper dan mag verwachten? Mag de koper de verwachting gewekt door de langere garantie periode koesteren, ook als schaft de koper deze langere garantie periode niet aan?
En kunt u de antwoorden op de bovengestelde vragen toelichten?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

adSolvendum schreef:
BBCS schreef:
adSolvendum schreef:Doet een fabrikant of verkoper dmv. het aanbieden van een garantie nu een mededeling in de zin van 7:17 lid 2 BW / 7:18 lid 1 BW, ja of nee?
De fabrikant of verkoper doet met de garantieperiode uitspraak over de duurzaamheid. Oftewel, hoelang men de goede werking garandeert.
Ook goed.
Verklaar dan eens hoe een verkoper door een duurdere garantie met een langere periode naast de 'standaard'-garantie aan te bieden de duurzaamheid daarmee verhoogt, oftewel, zoals u stelt, de periode waarin de goede werking wordt gegarandeerd verlengt? En nu dit een uitspraak mbt. de duurzaamheid betreft zo u stelt, er twee duurzaamheden voor dezelfde zaak mogelijk zijn welke de koper dan mag verwachten? Mag de koper de verwachting gewekt door de langere garantie periode koesteren, ook als schaft de koper deze langere garantie periode niet aan?
En kunt u de antwoorden op de bovengestelde vragen toelichten?

Ten eerste stelt men de verwachte levensduur of de verwachting gebaseerd op één getal: x jaar probleemloos functioneren voor de gehele productgroep: wasmachine x jaar, computer x jaar enz.

Op de vraag die jij stelt dient men het antwoord van de fabrikanten te geven: er bestaat geen x jaar probleemloos gebruik enz.
De koper betaalt voor de koop een x tijd geen risico. Men kan een x tijd risico afkopen.
Dus een product waar maar 1 jaar garantie op zit, is goedkoper dan een product waar standaard 3 jaar garantie op zit.
Mensen kiezen in het algemeen voor een product waar maar 1 jaar garantie op zit, omdat die goedkoper is.
Men kan dan extra garantie afkopen. Die prijs die men extra betaalt zit vaak in verkoopprijs bij producten waar 3 jaar garantie op zit.

Dat is het antwoord van de fabrikanten op jouw vraag.

Mijn persoonlijke mening: dat gezeik over steeds maar goedkoper moeten moet maar eens afgelopen zijn.
Mensen moeten niet zeuren dat als op een product meer garantie zit, dat die ook duurder is.
Wel het huis voor een paar ton verbouwen, maar als er een nieuwe computer moet komen, gaat men lopen zeuren en zaniken dat het allemaal veel te duur is.
Het zijn niet de mensen die het niet breed hebben, het zijn juist de mensen die bulken van het geld.

Mensen die het niet breed hebben, kiezen vaak een degelijke computer, waarbij kwaliteit zeer belangrijk is.
Mensen die veel te besteden hebben, willen heel vaak een computer van €250,- en verwachten wel de kwaliteit en duurzaamheid als van een computer van €1500,- met de dezelfde configuratie.

Wil je een goede accuboormachine voor zwaar werk, ga dan niet de goedkoopste accuboomachine kopen en als die kapot is lopen te zaniken dat men de verwachting had van een dure machine.

En zo is het met alles.

Veel mensen zijn zo geobsedeerd door de lage aanschafprijs, dat de kwaliteit van ondergeschikt belang is.

Wat echt opvalt is dat mensen die een echte kwaltiteitsproduct gekocht hebben niet vaak mopperen en klagen. Het zijn juist vaak mensen die prullaria kopen en lopen te klagen dat de kwaliteit en duurzaamheid niet is wat ze ervan verwachten.

Koop je prullaria voor een zeer goedkope prijs, kun je ook dito kwaliteit en duurzaamheid verwachten.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door crazyme »

seconds-out schreef:
crazyme schreef:
seconds-out schreef:Zo...
Even 38 pagina s samenvatten> Apple houdt zich niet aan de wet EN BBCS begrijpt de wet niet.
En waarom dan niet ? :wink:
Om dat uit te leggen kost WEER 38 pagina s... :mrgreen: Daar beginnen we dus niet aan.
Nog 1 dingetje dan> BBCS is de enige in Nederland met zo n afwijkende (lees domme) mening.
Om een afwijkende mening dom te noemen lijkt mij de sfeer op een discussieforum niet bevorderen. Zonder afwijkende meningen geen discussie toch ?

Daarbij was enige tijd geleden een nederlander die de griekse wantoestanden had voorspeld. Alleen omdat zijn mening afweek van de heersende mening werd hij niet gehoord.....

Een afwijkende mening is niet per definitie fout.

Sterker nog, het laat je algemeen aanvaarde meningen herbeschouwen, en dat is soms best zinvol.

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door adSolvendum »

BBCS,

Eerst stelt u
BBCS schreef:De fabrikant of verkoper doet met de garantieperiode uitspraak over de duurzaamheid. Oftewel, hoelang men de goede werking garandeert.
Vervolgens vraag ik ondermeer welke verwachting qua de door u genoemde duurzaamheid de koper dan mag koesteren wanneer een verkoper / fabrikant twee garanties van verschillende duren aanbiedt, en de koper de goedkoopste kiest. Uw antwoord geeft te kennen dat de garantie welke de koper kiest indicatie geeft mbt. tot de duurzaamheid, terwijl u zojuist ook nog beweerde dat een aangeboden garantie een uitspraak over de duurzaamheid daarstelt. Uit uw antwoord valt op te maken dat enkel de garantie waar de koper voor betaald bepalend is voor de eigenschap duurzaamheid, en wat de koper daarvan mag verwachten, ook al bestaat de mogelijkheid een garantie te kopen welke een langer durende duurzaamheid indiceert.
U gaat daarmee volledig voorbij aan de wet, zoals gewoonlijk.
Dit nog los van het feit dat een garantieovereenkomst geen mededeling kan betreffen als bedoeld in 7:17 lid 2 BW / 7:18 lid 1 BW, daar de garantie doorgaans een aanbod betreft, en acceptatie daarvan een overeenkomst oplevert, welke los staat van de koopovereenkomst waar het conformiteitsbeginsel betrekking op heeft, maar overigens wel zelf weer onder het conformiteitsbeginsel valt.
In gevallen van garanties welke niet tot een separate overeenkomst leiden kan een dergelijke garantie ook geen mededeling daarstellen als bedoeld in 7:17 lid 2 BW / 7:18 lid 1 BW, simpelweg daar de garantievoorwaarden buiten de duur pas bekend zullen zijn na de koop, en de duur alleen nietszeggend is over wat de garantie dan afdekt.

Uw gedram over accutolletjes miskent het bestaan van de aard van de zaak in de wet.
Met uw constante verwijzen naar de uitspraken van de fabrikant / verkoper poogt u de eigenschappen welke voor een normaal gebruik nodig zijn en waarvan de aanwezigheid niet betwijfeld hoeft te worden te verdoezelen.
Uw geraaskal over levensduurtabellen raakt kant nog wal, enkel u heeft het er over, en dat het gebruik hiervan toch zo verfoeilijk is, doch u bent nog niet in staat gebleken met een voorbeeld op de proppen te komen waarbij een rechter een levenstabel toepast.
Uw idee dat een vermelding van het een of ander ergens op een website van een fabrikant een mededling vormt als bedoeld in 7:17 lid 2 BW / 7:18 lid 1 BW is bespottelijk, u verplicht hiermee kopers tot recherche op het internet, wat onmogelijk is voor bepaalde mensen, althans niet van ze verwacht mag worden (zoals bejaarden, streng gereformeerden, digibeten, en mensen die gewoon niets met het internet hebben).
En zo kan ik er nog wel een stuk of wat noemen, maar ik heb er geen zin in.
Het valt kort samen te vatten als volgt:
U heeft geen flauw idee waar u het over heeft, en dit laat u keer op keer zien.
Uw flaters dermate veelvuldig neerzetten als absolute waarheid kan m.i. enkel tot 3 conclusies leiden, ofwel u spoort niet helemaal (men zou kunnen denken aan cognitieve dissonantie, compulsief handelen, schizofrenie), ofwel u probeert op dit consumentenforum bewust consumenten op het verkeerde been te zetten aangaande garantie kwesties, ofwel een combinatie van beide.

En crazyme, geeft u dan eens aan waar de afwijkende mening van BBCS mbt. de wet en haar werking correct is? Neem zelf eens stelling, wat is uw mening? Of beperkt die zich tot het feit dat afwijkende meningen wel eens correct zouden kunnen zijn?
In dat geval, in theorie heeft u gelijk, in dit praktijkgeval echter niet.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

@adSolvendum:

Je vroeg aan mij wat mijn antwoord was op de vragen van de wetgeving, met daarnaast wat de fabrikanten zelf aangeven.

En dat antwoord heb je gekregen.

Dat het antwoord van de fabrikanten zelf je niet aanstaat, kan ik niets aan doen.
Het is echt het antwoord die in de wandelgangen bij de fabrikanten worden geuit (en ook naar alle waarschijnlijkheid ook niet op internet te vinden zijn).

Fabrikanten geven inderdaad in de media x aan en geven in de wandelgangen y aan.
Zowel x als y heb ik aangegeven.

Inhoudelijk wil ik daar verder niet op ingaan.

Daarnaast heb ik mijn eigen mening in de posting (klik) gegeven.

Daarmee moet je het doen.

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door adSolvendum »

BBCS,
U geeft aan inmiddels niet enkel nog als jurist, zij het zelfgestudeerd en hobbymatig, en zoals herhaaldelijk door u aangegeven doch nooit gestaafd voor vele echte juristen, te spreken, maar nu ook al voor 'de fabrikanten'.
Kennelijk vertoeft u geregeld in de wandelgangen van 'de fabrikanten', of beschikt u mogelijk over informatie waar wij normale stervelingen niet over kunnen / mogen beschikken, nu u weet wat alles in die wandelgangen besproken wordt.
Wellicht is het een optie grootheidswaanzin aan het eerder genoemde rijtje mogelijke psychische stoornissen toe te voegen, zeker verder gezien in het licht van het door u bij meerdere gelegenheden als idioot en dergelijken bestempelen van rechters en wetgever.
Zulks nog los van het feit dat u het kennelijk als rechtvaardig ondervindt wanneer het conformiteitsbeginsel wordt uitgelegd naar de handelsgarantie wanneer hier sprake van kan zijn, en derhalve het hele conformiteitsbeginsel, als wetgeving gemaakt teneinde aan de wens van de wetgever tot consumentenbescherming invulling te geven, het bestaansrecht ontzegt in een dergelijk geval, ofwel in de praktijk altijd.

Dit zal u dan wel weer gaan ontkennen, maar och, zoals reeds eerder aangegeven en gebleken, de meeste mensen op dit forum kunnen toch wel lezen, en er bestaat toch wel een zeer omvangrijke hoeveelheid postings van uw hand, alleen al in dit topic, waarmee u wat u dan zal ontkennen nu juist bevestigt.

U overschat zichzelf overigens wanneer u aangeeft te denken dat uw antwoorden, ook al verwoordt u daarmee in uw belevingswereld nu de antwoorden van 'de fabrikanten', mij niet aanstaan.
Integendeel, ik ondervind ze als uiterst vermakelijk en onderhoudend, ik schijt dan ook regelmatig bijna mijn broek vol van het lachen om zoveel kolder en oeverloos geblaat.

Maar het is u gegund, hoor, en goede zaken toegewenst met uw onderneming welke u hier op dit forum zo fantastisch op de kaart weet te zetten waar het uw gedachtenwokkels aangaat mbt. de wettelijke rechten van de consument, in de zin van ontkenning van het bestaan, al gebruik makend van verbloemende bewoordingen en vertwistte redenaties.

Gelukkig lezen we op dit forum zo nu en dan nog wel eens gevallen hoe het ook kan, zeg maar het tegenovergestelde van hoe het volgens u zou moeten zijn, maar niet is.

Ik draag het stokje weer eventje over, ik denk dat 100 pagina's in deze schertsvertoning toch wel haalbaar moeten zijn.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

BBCS schreef:
MAXIEM schreef:@@@

Het is bij nader inzien wel zo, dat mijn integrale oplossing van een minimale beschermingstermijn van 2 jaar met een omgekeerde bewijslast, wel tot hogere prijzen kan leiden. Maar dat moeten we dan als consumenten maar voor lief nemen. T'is in elk geval wel een optie die verbale zelfbevredigingen op de diverse fora zal voorkomen.

Maxiem.
Dat zijn in ieder geval wel de geluiden die ik ook vanuit de juridische wereld gehoord heb. Wat betekent dat de huidige Nederlandse regels opgeheven worden en die periode van 2 jaar voor de non-conformiteit wordt overgenomen.
Ja welke jurist was dat dan? De 2 jaar is al overgenomen, want onderdeel van de Nederlandse wet.

De link die je legt is bewezen onjuist. Er zijn 26 mycom winkels. Mycom kan dus prima concurreren met andere computershops, terwijl mycom standaard 3 jaar garantie biedt daar waar anderen al moeilijk doen over 1 jaar (zoals de apple store). Kia biedt 7 jaar garantie. Toch is een kia niet duurder dan een ander merk met slechts 2 jaar garantie.

Een verkoper moet gewoon goede spullen leveren. De prijs wordt vaker opgestuwd door extra opties, brand name (=marketing kosten terug verdienen), design, etc.
Als ik een notebook koop met de eis dat die een bluetooth functie op heeft zitten en volgens de verkoper heeft die notebook dat ook, met daarbij 1 jaar garantie. Als na 1,5 jaar de harde schijf crashed, is de notebook conform de koopovereenkomst en heb ik geen recht op kosteloze reparatie of vervanging.
Als na 1,5 jaar ik gebruik wil maken van de bluetooth en die functie zit niet op de notebook, kan ik ook na 1,5 jaar van de verkopende partij verlangen dat die kosteloos ervoor zorgt dat ik toch die bluetooth functie krijg.
Je praat echt onzin. Het consumentengoed voldoet o.a. niet aan de de verkoopovereenkomst als het niet voldoet aan wat je er normalitair van mag verwachten. Het gaat niet alleen over dat het de prestaties en functies moet bezitten die geadverteerd / overeengekomen zijn. Het conformiteitsbeginsel gaat veel verder dan dat. Of je het leuk vindt of niet.
Over de verwachte levensduur. Er zijn diverse forumgebruikers die aan mij vroegen wat nu als de verkopende partij die verwachte levensduur niet opgeeft.
Als de verkopende partij niet aangeeft wat de garantieperiode is, maar wel de verwachte levensduur, dan is dat rechtsgeldig.
Als de verkopende partij niet aangeeft wat de verwachte levensduur is, maar wel de garantieperiode aangeeft, is dat rechtsgeldig.
Alleen als de verkopende partij of fabrikant niet aangeven wat de garantieperiode of de verwachte levensduur is, mag dan van de gemiddelde levensduur worden uitgegaan.
Dit is echt de grootste onzin die er bestaat. U gaat hiermee voorbij aan alle garanties die de wet stelt, de bescherming van de zwakste partij en het feit dat de wet stelt dat de rechten zoals vastgelegd in boek 7 bw nooit kunnen worden ingeperkt door de leverancier / fabrikant.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

BBCS schreef:@adSolvendum:

Je vroeg aan mij wat mijn antwoord was op de vragen van de wetgeving, met daarnaast wat de fabrikanten zelf aangeven.
Daarmee moet je het doen.
Nope, hij vroeg je hoe het kan dat de eigenschap levensduur van een product opeens omhoog gaat door de aanschaf van extra garantie. Ofwel als ik een apple care pack koop voor 2 jaar extra fabrieksgarantie, gaat de laptop dan opeens 2 jaar langer mee?

Volgens jouw is de fabrieksgarantie toch een uiting van de levensduur van een product.

Dus geef maar eens antwoord op die vraag!

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

olaf79 schreef:
BBCS schreef:@adSolvendum:

Je vroeg aan mij wat mijn antwoord was op de vragen van de wetgeving, met daarnaast wat de fabrikanten zelf aangeven.
Daarmee moet je het doen.
Nope, hij vroeg je hoe het kan dat de eigenschap levensduur van een product opeens omhoog gaat door de aanschaf van extra garantie. Ofwel als ik een apple care pack koop voor 2 jaar extra fabrieksgarantie, gaat de laptop dan opeens 2 jaar langer mee?

Volgens jouw is de fabrieksgarantie toch een uiting van de levensduur van een product.

Dus geef maar eens antwoord op die vraag!
Kun je begrijpend lezen?

Waarom doe je dat dan niet?

Je moet niet tegen mij lopen zaniken dat de fabrikanten 2 versies aangeven.
En ga vooral niet tegen mij zaniken dat die zaken tegenstrijdig met elkaar zijn.

Ga zelf naar de fabrikanten toe en ga tegen hen lopen te zaniken en tegen de schenen schoppen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

olaf79 schreef:
BBCS schreef:
MAXIEM schreef:@@@

Het is bij nader inzien wel zo, dat mijn integrale oplossing van een minimale beschermingstermijn van 2 jaar met een omgekeerde bewijslast, wel tot hogere prijzen kan leiden. Maar dat moeten we dan als consumenten maar voor lief nemen. T'is in elk geval wel een optie die verbale zelfbevredigingen op de diverse fora zal voorkomen.

Maxiem.
Dat zijn in ieder geval wel de geluiden die ik ook vanuit de juridische wereld gehoord heb. Wat betekent dat de huidige Nederlandse regels opgeheven worden en die periode van 2 jaar voor de non-conformiteit wordt overgenomen.
Ja welke jurist was dat dan? De 2 jaar is al overgenomen, want onderdeel van de Nederlandse wet.
Je begrijpt er ook werkelijk niets van!

Wat Maxiem en ik bedoelen, is dat de winkelier standaard 2 jaar garantie geven en de rest van de Nederlandse wetgeving qua non-conformiteit aan de kant wordt geschoven en die maximaal op 2 jaar stellen.
Dan verkrijgt men 2 periodes:
- Een verjaringstermijn van 2 jaar voor de aansprakelijkheid van de non-conformiteit van de winkelier
- Een standaard minimale garantieperiode van 2 jaar.

Dat is nu volgens de wetgeving niet het geval.
Wat nu van toepassing is:
- Een niet bepaalde verjaringstermijn voor de aansprakelijkheid van de non-conformiteit van de winkelier
- Geen standaard minimale garantieperiode. De winkelier mag zelf bepalen of hij garantie geeft, hoelang deze garantieperiode is en tegen welke condities. De winkelier is niet verplicht om een garantie te verstrekken.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

BBCS schreef:Wat Maxiem en ik bedoelen, is dat de winkelier standaard 2 jaar garantie geven en de rest van de Nederlandse wetgeving qua non-conformiteit aan de kant wordt geschoven en die maximaal op 2 jaar stellen.
Dan verkrijgt men 2 periodes:
- Een verjaringstermijn van 2 jaar voor de aansprakelijkheid van de non-conformiteit van de winkelier
- Een standaard minimale garantieperiode van 2 jaar.

Dat is nu volgens de wetgeving niet het geval.
Wat nu van toepassing is:
- Een niet bepaalde verjaringstermijn voor de aansprakelijkheid van de non-conformiteit van de winkelier
- Geen standaard minimale garantieperiode. De winkelier mag zelf bepalen of hij garantie geeft, hoelang deze garantieperiode is en tegen welke condities. De winkelier is niet verplicht om een garantie te verstrekken.
Zoals jij het schets is het absoluut niet. De minimum garantie periode is er namelijk al en deze is 2 jaar volgens europees recht.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

olaf79 schreef:
BBCS schreef:Wat Maxiem en ik bedoelen, is dat de winkelier standaard 2 jaar garantie geven en de rest van de Nederlandse wetgeving qua non-conformiteit aan de kant wordt geschoven en die maximaal op 2 jaar stellen.
Dan verkrijgt men 2 periodes:
- Een verjaringstermijn van 2 jaar voor de aansprakelijkheid van de non-conformiteit van de winkelier
- Een standaard minimale garantieperiode van 2 jaar.

Dat is nu volgens de wetgeving niet het geval.
Wat nu van toepassing is:
- Een niet bepaalde verjaringstermijn voor de aansprakelijkheid van de non-conformiteit van de winkelier
- Geen standaard minimale garantieperiode. De winkelier mag zelf bepalen of hij garantie geeft, hoelang deze garantieperiode is en tegen welke condities. De winkelier is niet verplicht om een garantie te verstrekken.
Zoals jij het schets is het absoluut niet. De minimum garantie periode is er namelijk al en deze is 2 jaar volgens europees recht.
Dus jij wilt keihard beweren dat een winkelier die maar 1 jaar garantie geeft vet in overtreding is?
En een winkelier die geen garantie geeft dan?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

BBCS schreef:
olaf79 schreef:
BBCS schreef:@adSolvendum:

Je vroeg aan mij wat mijn antwoord was op de vragen van de wetgeving, met daarnaast wat de fabrikanten zelf aangeven.
Daarmee moet je het doen.
Nope, hij vroeg je hoe het kan dat de eigenschap levensduur van een product opeens omhoog gaat door de aanschaf van extra garantie. Ofwel als ik een apple care pack koop voor 2 jaar extra fabrieksgarantie, gaat de laptop dan opeens 2 jaar langer mee?

Volgens jouw is de fabrieksgarantie toch een uiting van de levensduur van een product.

Dus geef maar eens antwoord op die vraag!
Kun je begrijpend lezen?

Waarom doe je dat dan niet?

Je moet niet tegen mij lopen zaniken dat de fabrikanten 2 versies aangeven.
En ga vooral niet tegen mij zaniken dat die zaken tegenstrijdig met elkaar zijn.

Ga zelf naar de fabrikanten toe en ga tegen hen lopen te zaniken en tegen de schenen schoppen.
Geef nu eens gewoon antwoord op de vraag. Het is jouw stelling dus jij moet hem antwoorden.
Jouw stelling was, de levensduur blijkt uit de garantieperiode die de fabrikanten geven. JOUW WOORDEN. Dus mijn vraag is nu: Gaat de levensduur opeens omhoog met 2 jaar door de aanschaf van een kartonnen doosje met een blaadje erin waarop staat 2 jaar extra garantie?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

olaf79 schreef: Geef nu eens gewoon antwoord op de vraag. Het is jouw stelling dus jij moet hem antwoorden.
Jouw stelling was, de levensduur blijkt uit de garantieperiode die de fabrikanten geven. JOUW WOORDEN. Dus mijn vraag is nu: Gaat de levensduur opeens omhoog met 2 jaar door de aanschaf van een kartonnen doosje met een blaadje erin waarop staat 2 jaar extra garantie?
Lees aub terug, daar staat het antwoord.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

BBCS schreef:Dus jij wilt keihard beweren dat een winkelier die maar 1 jaar garantie geeft vet in overtreding is?
En een winkelier die geen garantie geeft dan?
In princiepe wel. Uiteraard ga jij nu tegensputteren...

Ja er zijn uitzonderingen. Als de schuld bij de koper ligt bijvoorbeeld of als een consumenten product van nature niet lang meegaat. Over die uitzonderingen hebben we het al tig keer gehad. Dat heet de aard van het product.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

BBCS schreef:
olaf79 schreef: Geef nu eens gewoon antwoord op de vraag. Het is jouw stelling dus jij moet hem antwoorden.
Jouw stelling was, de levensduur blijkt uit de garantieperiode die de fabrikanten geven. JOUW WOORDEN. Dus mijn vraag is nu: Gaat de levensduur opeens omhoog met 2 jaar door de aanschaf van een kartonnen doosje met een blaadje erin waarop staat 2 jaar extra garantie?
Lees aub terug, daar staat het antwoord.
Het is mogelijk dat ik je antwoord in de eindeloze brei van postings heb gemist, dus verlicht mij. Herhaal je antwoord. Dat is copy paste actie die je zeer goed beheerst!

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

olaf79 schreef:
BBCS schreef:Dus jij wilt keihard beweren dat een winkelier die maar 1 jaar garantie geeft vet in overtreding is?
En een winkelier die geen garantie geeft dan?
In princiepe wel. Uiteraard ga jij nu tegensputteren...

Ja er zijn uitzonderingen. Als de schuld bij de koper ligt bijvoorbeeld of als een consumenten product van nature niet lang meegaat. Over die uitzonderingen hebben we het al tig keer gehad. Dat heet de aard van het product.
En daar ga je de fout in.

En daarom heb ik ook zo'n hekel aan de term "wettelijke garantie".

Jouw bewoording is dat de term wettelijke garantie betekent dat de verkopende partij garant moet staan voor de goede werking gedurende de x tijd (waarborg).
En daarom is volgens jou de winkelier ook verplicht om minimaal 2 jaar handelsgarantie te verstrekken.

Jij neemt de term "wettelijke garantie" letterlijk, terwijl die term helemaal niet over garantie gaat. Het gaat over de wettelijke bescherming.

Voor mij is het duidelijk dat ik jou helaas niet serieus kan nemen.
Als het het verschil al niet kent tussen wettelijke garantie en handelsgarantie........

Gesloten