LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door Chocomelk »

MAXIEM schreef:Chocomelk

Dat is het punt niet! In feite rij je onverzekerd rond als de verzekeraar er achter komt dat je medicijnen gebruikt met een gele sticker er op.

Maxiem.
Ja dat heb ik meegekregen Maxiem maar dan klopt de sticker
toch niet wat op het doosje met medicijnen staat.
Klopt toch ook niet met wat je hier leest dat een bedrijfsarts gewoon
maar verwacht dat je gaat auto rijden !?

MAXIEM

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Chocomelk

Dat er veel niet klopt terzake is duidelijk. Naar mijn mening komt dat, omdat de handhaver niet over een "tool" beschikt, zoals dat bij alcohol wel het geval is. Overigens heb ik enkele weken geleden gelezen, dat er wel gewerkt wordt aan een instrument dat het gebruik van bepaalde medicijnen kan vaststellen/opsporen.

Maxiem.
Laatst gewijzigd door MAXIEM op 09 apr 2012 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Al zou er al vast maar een duidelijke sticker op het doosje
van het medicijn komen te staan met verboden auto te rijden, toch ?

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door nevermind »

MAXIEM schreef:Chocomelk

Dat er veel niet klopt terzake is duidelijk. Naar mijn mening komt dat, omdat de handhaver niet over een "tool" beschikt, zoals dat bij alcohol wel het geval is. Overigens heb ik enkele weken geleden gelezen, dat er wel gewerkt wordt aan een instrument dat het gebruik van bepaalde medicijnen kan vaststellen/opsporen.

Maxiem.

Er is een tool om het gebruik van verdovende middelen op te sporen, dan denk ik , dat het ook zoiets voor medicatie geeft.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ik geef hierbij alleen mijn mening.

ik gebruik heel wat medicatie,al is het nu wat minder als een half jaar geleden.
mij kan je van alles geven en ik wordt nog niet suf...nergens van..
op elk doosje wat ik heb zit een gele stickers..idd 2 gele is een rode,dat betekend verboden te rijden...
wat men ook vaak vergeet is dat je niet verzekerd bent!! dus mocht je een aanrijding krijgen en het is jou schuld en ze komen er achter,dan kan je alles betalen! maar dan ook alles ook.

dat geld trouwens ook als je al met een gebroken teen gaat rijden of je hand in het verband,maar dat terzijde...

ik heb voor mezelf zoiets,ik rij niet! waarom niet,je zal toch even niet lekker worden,kan iedereen overkomen maar met medicatie weet je het nooit.
daarbij zal ik het mezelf nooit maar dan ook nooit vergeven als ik een ongeluk door mijn schuld veroorzaakt en dat wil ik niet op mijn geweten hebben!

daarbij komt ook dat het met de rug,nek en schouder al wat lastiger is met kijken en draaien...handrem aantrekken en de arm vliegt eruit,dus ik doe het gewoon niet! simpel.

er kan zoveel op het doosje staan,maar de verantwoordelijkheid ligt ook bij jezelf vind ik persoonlijk...en wat ik zeg lees u voorwaarden eens door van de verzekering.

ik laat me dus overal een rijden als de prinses op de erwt :lol:
mijn man zegt altijd nou koning waar kan ik je heen brengen :lol:

ik zeg wel,als we de auto hebben dan kan ik het niet laten om even een rondje op het industrie terrein te rijden want ik wil ook even het gevoel hebben en houden.
maar daar kan niet zoveel gebeuren op het tijdstip dat ik het doe...
ook zeg ik er wel bij,mocht iemand een hartaanval krijgen of weet ik wat ja dan spring ik in de auto...maar dat is een ander verhaal...
hoe veel pijn ik ook heb....

dus het ieder voor zich ,maar kijk wel naar de consequenties

en idd ze gaan ook onderzoeken doen net als blazen maar dan op verboden middelen...
en ze zien het aan je pupillen...simpel

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Het is inderdaad vooral een zaak van verantwoordelijkheid nemen, voor jezelf en voor je mede-weggebruikers. Dit geldt niet alleen voor medicijngebruik maar ook voor allerlei aandoeningen die mensen kunnen hebben / krijgen en geen melding van maken omdat ze bang zijn dat dan hun rijbewijs ongeldig wordt verklaard. Je zal maar aangereden worden door iemand waarvan achteraf blijkt dat die in zijn conditie niet had mogen deelnemen aan het verkeer. Verzekering keert niet uit en jij als slachtoffer hebt het nakijken want in de meeste gevallen kun je de schade dan niet verhalen.
Ik wil niet dat mij dit overkomt en ook niet op mijn geweten hebben dat ik het een ander aandoe. Het is net als alcohol in het verkeer, niet erg als je BEB (bewust even beschonken) bent maar ga dan niet achter het stuur.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ja idd en weet je ik vind het knap hoor,
maar ik snap het niet dat sommige die bv maar 1 arm hebben in een aangepaste auto mogen rijden..
de raarste dingen worden verzonnen om zo iemand toch te kunnen laten rijden...
ben blij voor die mensen maar toch.....
in elk geval ik doe het niet....

Sijts1979
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 apr 2012 06:53

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door Sijts1979 »

ADHDers moeten om de zoveel jaar een rijtest http://www.psyq.nl/programma/adhd-bij-v ... 0en%20ADHD doen om te kijken of ze nog wel bevoegd zijn om te rijden. Dit kost "ons" (ik ben een ADHDer, maar zonder rijbewijs) iedere keer heel veel geld. Nu zie ik dat ADHD medicijnen "maar"categorie 1 zijn, de laagste categorie! Als je dan ff nadenkt dan is het allemaal behoorlijk oneerlijk....!

Liesas
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 nov 2009 00:47

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door Liesas »

Prima om medicijngebruikrisico’s weer onder de aandacht te brengen in uw TVprogramma van 9 april jl.

Er wordt wel vergeleken met alcohol maar wat m.i. evenveel aandacht zou moeten krijgen is het risico van de combinatie van alcohol en medicijnen. Net zoals niet alle medicijnen gelijktijdig gebruikt kunnen worden geldt dat ook voor alcohol en medicijnen. Op 13 december 1977 werd ik van mijn fiets geschept werd door een automobilist die onder invloed was van alcohol én medicijnen (kalmeringsmiddelen). Ik was 24 jaar, had net Hbo-opleiding afgerond, werkte fulltime en zou nog een studie daarnaast gaan doen. Door dat ongeluk raakte ik in coma en heb ik door ernstig hersenletsel niet meer kunnen werken, raakte ik grotendeels mijn zelfstandig kunnen functioneren kwijt, word ik sindsdien dagelijks geconfronteerd met de opgelopen beperkingen.

In uw programma heeft u het alleen over 70 doden, maar er zijn ook veel (zwaar-)gewonden wier leven voorgoed beïnvloed wordt door beperkingen, opgelopen door een verkeersongeluk waarbij alcohol en/of medicijnengebruik een rol speelde.

Het is weliswaar de verantwoording van de apotheker om voldoende bekendheid te geven aan risico's, maar nog meer van de gebruiker die risico's serieus te nemen. Met etiketten geven ze wel risico’s aan, maar je moet opzoeken wat zo’n stikker betekent. Ik kan dat wel op internet, maar veel mensen hebben niet dat gemak, of zijn daartoe niet (meer) in staat. Omroepen zouden ook een voorbeeld kunnen geven door in programma’s geen alcohol te schenken.
Te vinden op apotheek.nl:
Bijv. over Temazepam (o.a. in geval van slapeloosheid)
Tips voor als u de volgende dag gaat autorijden:
Rijd niet als u zich suf voelt. Bijvoorbeeld als u: zich moeilijk kunt concentreren, trager reageert, met moeite wakker kunt blijven of als u zich niet herinnert langs welke route u bent gereden.
Drink geen alcohol als u gaat rijden. Alcohol versterkt de eventueel nog aanwezige versuffende bijwerking van dit middel in belangrijke mate.
Rijd niet langer dan één uur achter elkaar, ook al voelt u zich goed.
Rijd niet ’s nachts of bij slecht weer.
Alcohol drinken?
Beperk het gebruik van alcohol en drink het liever niet. Door dit medicijn reageert u veel sterker op alcohol dan u gewend bent. Bovendien versterkt alcohol de bijwerkingen van dit
Een wijntje bij het eten, een glas champagne om iets te vieren. Alcohol drinken heeft voor veel mensen iets gezelligs en feestelijks. Maar wat gebeurt er eigenlijk in je lichaam als je alchol drinkt? En hoe beïnvloedt alcohol de werking van medicijnen?
Effecten
Iedereen die wel eens alcohol heeft gedronken, kent het gevoel dat drank geeft: je voelt je licht in je hoofd, wordt vrolijker en gaat meer praten. Wat doet alcohol in het lichaam?
Alcohol komt via de slokdarm, de maag en de dunne darm in het bloed. Via het bloed verspreidt het zich over het hele lichaam. Het kan dan ook in het hele lichaam effect hebben. Hoe sterk deze effecten zijn, verschilt per persoon en per situatie, afhankelijk van leeftijd, geslacht, lichaamsgewicht, conditie en of de persoon heeft gegeten.

De lever zorgt ervoor dat alcohol weer uit het lichaam weggehaald wordt. Dit kost tijd: met 1 glas drank is de lever 1-1.5 uur bezig. Als u 's avond veel hebt gedronken, kunt u dus de volgende ochtend nog dronken zijn (aantal gedronken glazen x 1.5 uur). De afbraaktijd kunt u niet verkorten. Een kop zwarte koffie of even een frisse neus te halen, geven misschien een fitter gevoel, maar er zit nog evenveel alcohol in uw bloed.
De belangrijkste effecten die optreden bij normaal alcoholgebruik zijn de volgende.
Verdoving
Verdoving van de hersenen is één van de belangrijkste effecten van alcohol.. …Maar ook vermindert uw geheugen, kunt u zich moeilijker concentreren en gaat u minder goed zien. Hoe meer u drinkt, hoe heviger deze effecten zijn.
Als een man meer dan 2 glazen drinkt, gaan zijn reactie- en concentratievermogen achteruit. Bij een vrouw gebeurt dit al na ruim 1 glas. Autorijden is daarom verboden als u te veel alcohol heeft gedronken: de hoeveelheid alcohol in uw bloed mag niet meer dan 0.5 promille zijn. Dit percentage wordt bij de meeste mensen behaald na het drinken van ongeveer 2 glazen alcohol. Voor beginnende bestuurders (gedurende de eerste vijf jaar na het behalen van het rijbewijs) is autorijden verboden bij meer dan 0.2 promille alcohol in het bloed.

Medicijnen Bij sommige medicijnen vindt u op het etiket of in de bijsluiter een waarschuwing voor het gebruik in combinatie met alcohol. Hoe beïnvloeden alcohol en medicijnen elkaars werking?
• Medicijnen kunnen de afbraak van alcohol vertragen. Hierdoor blijft een giftig afbraakproduct van alcohol langer in het lichaam. Dit kan onaangename effecten

• geven, zoals een warm en rood gezicht, misselijkheid, hoofdpijn, daling van de bloeddruk, duizeligheid en hartkloppingen.
• Alcohol kan de afbraak van sommige medicijnen vertragen, waardoor deze langer in het lichaam blijven. Dat kan hetzelfde effect hebben als een overdosering van dat medicijn.
• Alcohol kan de afbraak van sommige medicijnen versnellen. Daardoor kunnen deze medicijnen minder goed werken.
• Alcohol kan de werking en bijwerking van sommige medicijnen versterken.
Waarschuwingsstickers
De apotheek waarschuwt u op verschillende manieren voor het gebruik van alcohol in combinatie met medicijnen.
• Een gele sticker op de verpakking met de tekst 'Dit geneesmiddel kan uw reactievermogen verminderen'. Als u alcohol gebruikt in combinatie met zo`n middel zal uw reactievermogen nog slechter worden. Het is daarom voor uw veiligheid en die van anderen niet verstandig alcohol te drinken als u zo'n medicijn gebruikt.
• Een etiket met de tekst 'Gebruik geen alcohol bij dit middel'. Als u bij deze medicijnen alcohol drinkt, kunt u last krijgen van onaangename effecten, zoals een warm en rood gezicht, misselijkheid, hoofdpijn, daling van de bloeddruk en hartkloppingen.
• Een etiket met de tekst 'Pas op met alcohol'. Als u bij deze medicijnen alcohol drinkt, zullen bepaalde effecten van het medicijn versterkt worden. Gebruikt u bijvoorbeeld een middel waar u suf van wordt, zoals een kalmeringsmiddel, dan zult u door alcohol te drinken extra suf worden. Als u aan het verkeer wilt deelnemen of andere activiteiten wilt ondernemen waarbij u goed moet opletten, is de combinatie van zo`n medicijn met alcohol dus af te raden.
• Een etiket met de tekst 'Pas op met alcohol in verband met maagklachten'. Bepaalde medicijnen hebben als bijwerking dat zij het maagslijmvlies irriteren. Alcohol versterkt deze bijwerking, waardoor u eerder last krijgt van uw maag.
medicijn, zoals sufheid en een verminderde coördinatie.
Bron: apotheek.nl

MAXIEM

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door MAXIEM »

rozemarijntje

Op zo'n man moet je heel zuinig zijn!!!

Met collegiale groet, Maxiem.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@maxiem

oh maar dat ben ik zeer zeker!! :wink:

maar idd niet alle mannen zijn zo...

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door boef530 »

Vaak treden sufheid en zo meer op als met de medicijnen wordt gestart, dit is bij antidepressiva en de zogenoemde pam medicijnen zo. Na gewenning worden bijwerkingen als sufheid minder tenminste als het om lichte varianten gaat. In de uitzending werd niet ingegaan op ons aloude hoestdrankje, een collega had er laatst een en die bevatte maar liefst 30% alcohol, ze werd met de aangeraden dosis steeds vrolijker.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Sijts1979 schreef:ADHDers moeten om de zoveel jaar een rijtest http://www.psyq.nl/programma/adhd-bij-v ... 0en%20ADHD doen om te kijken of ze nog wel bevoegd zijn om te rijden. Dit kost "ons" (ik ben een ADHDer, maar zonder rijbewijs) iedere keer heel veel geld. Nu zie ik dat ADHD medicijnen "maar"categorie 1 zijn, de laagste categorie! Als je dan ff nadenkt dan is het allemaal behoorlijk oneerlijk....!
Sorry, maar ik zie niet in hoe dat oneerlijk is.
Iemand die met 'maar' 2 borrels op achter het stuur gaat zitten reageert toch minder snel als iemand die geen alcohol op heeft.
Waarom direct aan 'jezelf' denken, denk ook eens aan de slachtoffers die mogelijk bij een auto-ongeluk betrokken raken, terwijl zij niet eens medicijnen moeten slikken!
Die hebben de keuze niet.
Het lijkt mij niet meer als normaal dat een ieder die medicijnen slikt met grote gele stickers, dat die zijn verantwoordelijkheid voor een ander en zichzelf neemt.
Ik zou er niet over peinzen om achter het stuur van een auto te stappen met alle troep die ik slik.
Zelfs al had ik een rijbewijs, ik zou het niet doen!

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door VioletPrue »

boef530 schreef:Vaak treden sufheid en zo meer op als met de medicijnen wordt gestart, dit is bij antidepressiva en de zogenoemde pam medicijnen zo. Na gewenning worden bijwerkingen als sufheid minder tenminste als het om lichte varianten gaat.
Lichter wil niet zeggen dat het weg is.
Je blijft dus suffer dan je nuchter zou zijn en dus moet je geen auto willen rijden!
boef530 schreef:In de uitzending werd niet ingegaan op ons aloude hoestdrankje, een collega had er laatst een en die bevatte maar liefst 30% alcohol, ze werd met de aangeraden dosis steeds vrolijker.
En dat is weer eigen verantwoordelijkheid, net als de stickers.
Ik dacht zo'n beetje iedereen wel wist dat er alcohol in hoestdrank zit, daarom mag je gewone hoestdrank ook niet aan een klein kind geven....

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zou er zelfs in andere omstandigheden niet over peinzen om achter het stuur te kruipen. Van de zomer en in de herfst was ik erg snel duizelig, had last van evenwichtsstoornissen. En ja, als het dan 's avonds ook nog eens flink waait, dan neem je toch wel een bepaald risico als je dan evengoed achter het stuur kruipt.

Als iedereen nou gewoon eens zijn verantwoordelijkheid zou nemen, dan zouden al dit soort discussies niet nodig zijn.

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door boef530 »

Je kunt wel stellen dat iedereen weet dat er in hoestdrank alcohol zit maar er is niemand die na inname de auto laat staan.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door ciske »

Chocomelk schreef:Al zou er al vast maar een duidelijke sticker op het doosje
van het medicijn komen te staan met verboden auto te rijden, toch ?

Als het goed is , krijg je dan een rode sticker.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door VioletPrue »

boef530 schreef:Je kunt wel stellen dat iedereen weet dat er in hoestdrank alcohol zit maar er is niemand die na inname de auto laat staan.
Nee klopt, en als ze er liters van wegklokken zijn dat dus ******.....
Net als iemand die na het innemen van iets als diazepam of xanax gaat rijden, da's ook een eikel...
Mits ze van die homeopatische troep gebruiken waar geen alcohol in zit of een normale dosis nemen.
Laatst gewijzigd door VioletPrue op 10 apr 2012 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door Emmy75 »

boef530 schreef:Je kunt wel stellen dat iedereen weet dat er in hoestdrank alcohol zit maar er is niemand die na inname de auto laat staan.
Iemand moet ook wel heel veel hoestdrank innemen wil deze qua promillage over de toegestane hoeveelheid gaan. Een normale dosis hoestdrank is ongeveer een eetlepel. De hoeveelheid alcohol daarin is te verwaarlozen. Anders zouden we ook na het eten van een likeurbonbon niet meer mogen rijden.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Medicijngebruik en verkeersveiligheid

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

kijk hoestdrank denk ik nog??mmmm...dat is een insluiper,
maar de rest,idd je eigen verantwoordelijkheid,maar heel veel mensen kennen die grens niet.
ik kan me er dood aan ergeren aan alcohol in het verkeer!! waarom ?omdat meestal iemand de pineut is die er niks aan kan doen en degene die gedronken heeft of onder invloed is..er goed vanaf komt,aan alle kanten,hoogste geval,rijbewijs tijdelijk kwijt, flinke boete(waar het slachtoffer geen fluit aan heeft!)en vrolijk gaan we weer verder...en dat geld dus ook voor medicatie gebruik.
en ik vind een zwak gegeven om te zeggen ja maaaar in de bijsluiter staat....niks ervan het is verboden simpel...

Gesloten