LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie bij Apple

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
shop1
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2011 18:02

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door shop1 »

WillemV
Keutel intrekken ?
Ik heb hier inmiddels al 2x mijn excuus gemaakt, omdat ik fout zat.

Kopspeld.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

Aunibel schreef:
puma73 schreef:ook een minister kan een wet(je) maken.
Zijn dat geen leden van de Tweede Kamer dan? :?
Precies!

Ik schreef ook:
De wet wordt gemaakt door leden van de tweede kamer. (verder ga ik er niet op in)

Aunibel
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 mei 2011 14:31

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door Aunibel »

shop1 schreef:
Aunibel schreef:
puma73 schreef:ook een minister kan een wet(je) maken.
Zijn dat geen leden van de Tweede Kamer dan? :?
Inderdaad.
Aha, dus u bent van mening dat een minister geen ''lid'' is van de Tweede Kamer? :?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

WillemV schreef:
shop1 schreef:U leest mijn context niet, het ging over een wet en niet over consumenten recht.
Helaas u begrijpt dit betoog niet.
Dat is dan off-topic en bovendien flauwekul wat je nu schrijft. Goed lezen, je quote iemand die het wel over het consumentenrecht heeft. Niet je keutel intrekken nu. Dat is zó kinderachtig.
Het consumentenrecht maakt deel uit van de wet, en staat in zijn geheel in wetboek 7.

shop1
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2011 18:02

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door shop1 »

BBCS schreef:
WillemV schreef:
shop1 schreef:U leest mijn context niet, het ging over een wet en niet over consumenten recht.
Helaas u begrijpt dit betoog niet.
Dat is dan off-topic en bovendien flauwekul wat je nu schrijft. Goed lezen, je quote iemand die het wel over het consumentenrecht heeft. Niet je keutel intrekken nu. Dat is zó kinderachtig.
Het consumentenrecht maakt deel uit van de wet, en staat in zijn geheel in wetboek 7.
Heeft dit nog zin ?

Aunibel
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 mei 2011 14:31

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door Aunibel »

shop1 schreef:Heeft dit nog zin ?
Nee; maar ik heb het verlossende antwoord. Beiden partijen hebben gelijk. Het is namelijk maar net wat voor rechter je treft. Het verschil zit hem in de rechter die zwart/wit de regels op volgt en de rechter die zijn eigen ''aanvulling'' er aan geeft. Het was wellicht 10 jaar geleden zo dat de garantie termijn echt is verlopen. Maar tegenwoordig neigt de rechter veel meer naar het beschermen van de consument. Een van de missies van Europa. Lees de jurisprudentie van nu en 5/10 jaar geleden er maar op na.

shop1
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2011 18:02

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door shop1 »

Aunibel schreef: Aha, dus u bent van mening dat een minister geen ''lid'' is van de Tweede Kamer? :?
???
Even terug lezen en dan juist quoten
Dat voorbeeld gaf ik al, over donner met zijn ID kaart
Dat is (nog) een minister.

Aunibel
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 mei 2011 14:31

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door Aunibel »

puma73 schreef:
De wet wordt gemaakt door leden van de tweede kamer. (verder ga ik er niet op in)
Wat zou je denken van een cursus staatsrecht bbcs, ook een minister kan een wet(je) maken.

je geeft nu wel blijk van erg veel onkunde
Ehm, een minister is duidelijk lid van de Tweede Kamer dus volgens mij bent u de draad een beetje kwijt.

shop1
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2011 18:02

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door shop1 »

Aunibel schreef:
shop1 schreef:Heeft dit nog zin ?
Nee; maar ik heb het verlossende antwoord. Beiden partijen hebben gelijk. Het is namelijk maar net wat voor rechter je treft. Het verschil zit hem in de rechter die zwart/wit de regels op volgt en de rechter die zijn eigen ''aanvulling'' er aan geeft. Het was wellicht 10 jaar geleden zo dat de garantie termijn echt is verlopen. Maar tegenwoordig neigt de rechter veel meer naar het beschermen van de consument. Een van de missies van Europa. Lees de jurisprudentie van nu en 5/10 jaar geleden er maar op na.
Leuk,
dit schreef ik ook al op bladzijde 3 of 4.
Toe viel het hele forum over mij heen.
Dat is het stukje over "volgens de letter vd wet etc etc."

shop1
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2011 18:02

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door shop1 »

Aunibel schreef:
puma73 schreef:
De wet wordt gemaakt door leden van de tweede kamer. (verder ga ik er niet op in)
Wat zou je denken van een cursus staatsrecht bbcs, ook een minister kan een wet(je) maken.

je geeft nu wel blijk van erg veel onkunde
Ehm, een minister is duidelijk lid van de Tweede Kamer dus volgens mij bent u de draad een beetje kwijt.
Dat voorbeeld gaf ik al, over minister PH donner en zijn ID kaart spoed wetje

Aunibel
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 mei 2011 14:31

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door Aunibel »

shop1 schreef:Leuk,
dit schreef ik ook al op bladzijde 3 of 4.
Toe viel het hele forum over mij heen.
Dat is het stukje over "volgens de letter vd wet etc etc."
Geen idee, ik ben niet tot 20 pagina's terug gaan lezen :mrgreen:

Aunibel
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 mei 2011 14:31

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door Aunibel »

shop1 schreef:Dat voorbeeld gaf ik al, over minister PH donner en zijn ID kaart spoed wetje
Ik snap u niet helemaal meer. Uit uw reactie komt voort dat BBCS onkunde heeft want dat niet alleen leden van de Tweede Kamer een wet kunnen maken maar ook een minister.

Mijn antwoord was daarop dat een minister toch een lid van de Tweede Kamer is? En wat dat betreft BBCS zijn opmerking klopt?

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door alfatrion »

Aunibel schreef:
puma73 schreef:ook een minister kan een wet(je) maken.
Zijn dat geen leden van de Tweede Kamer dan? :?
Nee een minister maakt onderdeel uit van de regering. De tweede kamer moet de regering controleren. Wetgeving wordt doorgaans geschreven door de regering. Zij hebben op de ministeries hiervoor ambtenaren rond lopen. Deze wetgeving moet dan vervolgens goed gekeurd worden door de eerste en tweede kamer.

Aunibel
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 mei 2011 14:31

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door Aunibel »

alfatrion schreef:Nee een minister maakt onderdeel uit van de regering. De tweede kamer moet de regering controleren. Wetgeving wordt doorgaans geschreven door de regering. Zij hebben op de ministeries hiervoor ambtenaren rond lopen. Deze wetgeving moet dan vervolgens goed gekeurd worden door de eerste en tweede kamer.
... Wellicht is het handig dat u Wikipedia er op na slaat.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

Aunibel schreef:
shop1 schreef:Dat voorbeeld gaf ik al, over minister PH donner en zijn ID kaart spoed wetje
Ik snap u niet helemaal meer. Uit uw reactie komt voort dat BBCS onkunde heeft want dat niet alleen leden van de Tweede Kamer een wet kunnen maken maar ook een minister.

Mijn antwoord was daarop dat een minister toch een lid van de Tweede Kamer is? En wat dat betreft BBCS zijn opmerking klopt?
Dat was ook mijn strekking van het verhaal.

Aangezien de consumentenbond de mening heeft dat een computer 5 jaar probleemloos mee moet gaan, worden daar rechten aan ontleent.
Als ik aangeef dat die mening geen recht is, krijg ik het verwijt dat ik het consumentenrecht niet ken.

Hoe dan ook, dat een computer 5 jaar probleemloos mee moet gaan, kan noch de rechter, noch de consumentenautoriteit en noch de consumentenorganisaties bepalen.
Aangezien de wetgever in artikel 17 en 18 bepaald heeft dat de uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers bindend zijn, dienen daar rechten aan ontleent te worden.
En wat de mening van de rechters, consumentenautoriteit of consumentenorganisaties zijn, doet er totaal niet toe.
Het enige wat de bovenstaande personen/organisaties kunnen doen is de uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers bij problemen toetsen of zij wel aan hun beloftes houden die zij gedaan hebben.
Het verschil zit hem in de rechter die zwart/wit de regels op volgt en de rechter die zijn eigen ''aanvulling'' er aan geeft. Het was wellicht 10 jaar geleden zo dat de garantie termijn echt is verlopen. Maar tegenwoordig neigt de rechter veel meer naar het beschermen van de consument.
De rechter kan helemaal niet zijn eigen aanvulling geven.

Als een rechter zegt dat de consument recht op minimaal 2 jaar garantie heeft, zit hij daarmee fout, omdat de wetgever dat helemaal niet bepaald heeft.
Ook de Europese Richtlijn heeft dat niet bepaald.

Sterker nog: een ondernemer kan een dergelijke rechter wraken, omdat die partijdig is.

Waar menige ondernemer wel op wordt afgestraft is het feit dat nogal wat ondernemers totaal onvoorbereid naar een rechtszaak gaan en zijn argumentering onvoldoende onderbouwd.
Vaak zegt een ondernemer dat hij garantie gegeven heeft van 1 jaar, maar niet aangegeven heeft wat precies die garantie inhoud.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door alfatrion »

Aunibel schreef:... Wellicht is het handig dat u Wikipedia er op na slaat.
Het is zinvoller als jij dat doet.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door dhc »

De rechter kan helemaal niet zijn eigen aanvulling geven.
Mijn hemel...geen verstand van consumentenrecht en al helemaal geen verstand van staatsinrichting/recht in het algemeen.

Een rechter is onafhankelijk en wordt voor het leven benoemd.
Rechter kan zeer zeker wel een eigen invulling geven. Een rechter kan een wet ongeldig verklaren, er jurisprudentie op loslaten, enz.

Mooi hè, die trias politica.

Oja...een wet is pas een wet na publicatie in de Staatscourant...was onze electraboer even selectief vergeten te melden...

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door puma73 »

Aunibel schreef:
alfatrion schreef:Nee een minister maakt onderdeel uit van de regering. De tweede kamer moet de regering controleren. Wetgeving wordt doorgaans geschreven door de regering. Zij hebben op de ministeries hiervoor ambtenaren rond lopen. Deze wetgeving moet dan vervolgens goed gekeurd worden door de eerste en tweede kamer.
... Wellicht is het handig dat u Wikipedia er op na slaat.
Een cursusje staatsrecht lijkt me ook voor aunibel nodig, ook die begint onzin uit te kramen.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door dhc »

Sterker nog: een ondernemer kan een dergelijke rechter wraken, omdat die partijdig is
nou....in je dromen....

Stel je voor: ik moet voorkomen omdat ik te hard heb gereden. OvJ komt met strafeis en rechter veroordeelt mij overeenkomstig de eis.
Ik wraak de rechter omdat ik vind dat hij partijdig is, rechter kiest nl partij voor de OvJ...

Hoor ik daar een politicus "knettergek" roepen?

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door alfatrion »

BBCS,

Een verklaring van een voorverkoper maakt geen onderdeel uit van de koopovereenkomst tussen verkoper en koper, wanneer deze verklaring de koper niet heeft bereikt.

De wetgever heeft in artikel 7:17 BW opgeschreven dat de aard van de zaak mede bepaald wat een koper conform de overeenkomst mag verwachten. En dat de aard van de zaak mede betekent dat een product dezelfde kwaliteit en prestaties moet bieden als soort gelijke producten.

Dus je koop een laptop, laptops gaan doorgaans een jaar of zes mee, dus mag de koper van een laptop verwachten dat deze laptop ook zes jaar meegaat.

Gesloten