LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verhuisboete

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Verhuisboete

Ongelezen bericht door Radar »

Stel, je neemt je intrek in een nieuwe huurwoning, en dan blijkt opeens dat je tot 120 euro meer huur moet gaan betalen dan de vorige bewoner. Dat is de verhuisboete die dit kabinet voor huurders heeft ingevoerd. Per 1 oktober 2011 zijn de maximumhuren in regio's met woningnood fors verhoogd. Kan hier nog wat aan gedaan worden?

Maandag 27 februari in Radar, 20.30 uur bij de TROS op Nederland 1

bertbrugman
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 feb 2012 15:02

Re: Verhuisboete

Ongelezen bericht door bertbrugman »

Betreft de schaarstegebieden. Wordt gebruikt om het zogenaamde scheefwonen tegen te gaan . Wat doet het kabinet? 15 of 25 schaarstepunten extra opvoeren, zodat de maximale redelijke huur extra wordt verhoogd met 75 of 120 euro per maand. Dan huurders die een hoger inkomen hebben van 43.000,00 (peil 2010!) een extra verhoging doorvoeren van maximaal 5%! Het extra verhogen is alleen bedoelt om deze huurders mee te laten betalen aan de huurtoeslag van andere huurders. Want verhuurders moeten vanaf 2014 zelf een groot bedrag meebetalen aan de huurtoeslag. Het heeft dus niets te maken met schaarste of scheefwonen , maar om de andere huurders de strop aan te trekken tot zij zelf de huur niet meer kunnen betalen. Voorbeeld neem huur van netto 600.00 per maand . Verhoging b.v. 5 jaar 7%. Huur wordt dan 850.00. Een verhoging van maar liefst 250.00 per maand!!! Stel inkomen daalt in 2013 onder de 43000.00. Dan zal de huurder ondanks een veel lager inkomen nog 2 jaar lang een extra hoge huur moeten betalen!! Stel netto inkomen was 2100 wordt door ontslag 1700 netto per maand. Huurder heeft dan een netto huur ban 850.00! Dat is 50% van zijn inkomen! Dit moet echt gestopt worden.

Josephine V.
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 feb 2012 15:44

Re: Verhuisboete

Ongelezen bericht door Josephine V. »

Daar komt nog bij dat de punten voor veroudering afgeschaft zijn. Dus de huren voor oudere woningen zijn al opgeschroefd.
Gevolg voor Amsterdam: bejaarde mensen wonen al heel lang op de derde etage, grote woning. Zij willen wel graag naar beneden verhuizen, maar wel in hun eigen buurt blijven wonen. Bij woningruil (particuliere huisbazen) gaan beide partijen meer dan 1000 euro betalen. Geen recht op huursubsidie. Dus iedereen blijft zitten waar hij zit en verroert zich niet.

stofzuigertje

Re: Verhuisboete

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Wegens deze regel is woning ruil gedaald en blijven vooral ouderen in te grote huizen zitten waardoor jongeren die een gezin kregen in te kleine huizen jarenlang moeten wachten.

Alleen als ze uit coulance de oude prijs handhaven is er doorstroming mogelijk.
Ouderen willen vaak wel kleiner en goedkoper wonen en gezinnen ruimer maar alleen als de huidige huurprijs bleef staan.
Dus als je iets vind voor ruil, eerst coulance regeling op papier vragen.

pghonders
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jan 2012 13:20

Re: Verhuisboete

Ongelezen bericht door pghonders »

Maximaal 120 euro....?! Als ik om me heen kijk, zie ik veel grotere verschillen. Huizen in een afbraakwijk die opeens twee keer over de kop gaan voor nieuwe bewoners. Een huis waar ik hier wel zin in had is van 460,- naar meer dan 700,- euro gegaan. Wie aangewezen is op een sociale huurwoning zal nu moeten blijven zitten waar die zit. Erg naar voor nieuwe instroom; maar hopen dat Den Haag snel z'n verstand terug krijgt. Of de inkomens zo verhoogt dat 800 euro huur geen probleem is. Intussen blijf ik wel zitten in mijn veel te grote, veel te goedkope woning.

lutjet
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 feb 2010 15:33

Re: Verhuisboete

Ongelezen bericht door lutjet »

ja, dat de huurprijzen in de "schaarste-gebieden" extreem hoger uitvallen voor nieuwe huurders was me ook al opgevallen. Is trouwens wel aangekondigd destijds.

Ik had me jaren geleden op verzoek van mijn kinderen ingeschreven bij Woningnet in de provincie Utrecht, zodat ik wat dichter bij hen zou kunnen komen te wonen, als ik zou stoppen met werken. Ken de stad ook goed, omdat ik er net als mijn kinderen gestudeerd en gewoond heb, en voel me er thuis! Dan moet je natuurlijk eerst jaren wachttijd doormaken, en intussen las ik dus van de indeling van "schaarste-gebieden".

Ben daarom -precies zoals de bedoeling was van de overheid- uitgeweken naar andere provincies. Ik kom nu van deur tot deur 3/4 uur van mijn kinderen af te wonen ipv de huidige 2,5 uur, maar helaas niet dichterbij en jammer genoeg ook niet in de omgeving waar ik destijds heb gestudeerd (regio Utrecht). Dat zal wel wennen worden, ik ken mijn nieuwe omgeving niet zo goed, maar ik ben nog niet hoogbejaard, dus ach - dat zal allemaal wel loslopen.

Het voelt wel raar dat je dus wel "vrij" bent in je woonkeuze in Nederland, maar dat je door deze regelgeving niet de vrije keuze krijgt, om in de buurt van je kinderen en andere familieleden te gaan wonen!! Ik heb immers geen recht op huursubsidie als alleenstaande met een redelijk pensioen, maar kan ook nooit de huur van de vrije sector betalen voor een redelijke woonruimte. Een koopwoning was nooit een optie - als alleenstaand werkende ouder met studerende kinderen kreeg ik destijds immers zonder alimentatie ook niet zo makkelijk een geschikte hypotheek - geen bank wilde met mij in zee; de enige optie was een obscure beleggingshypotheek met een fors aflossingsvrij deel en die leek mij weer te riskant.....

De hele huizenmarkt zit in heel Nederland momenteel muurvast - mijn verhuurder kan mijn huidige woning niet verhuren want dient de woning te verkopen, en verkopen kunnen ze de woning ook niet want starters krijgen geen hypotheek.....

Ik heb te doen met iedereen in de schaarste-gebieden die veel meer klem gezet wordt dan ik door deze bureaucratisch niet doordachte regelgeving - het sociale aspect van de sociale woningbouw is hiermee volledig uitgehold, gelet op de in de uitzending genoemde wrange voorbeelden.

Verder kan ik mij er niet aan onttrekken wantrouwig te worden: wat is het belang van deze in de politieke zijlijn genomen beslissingen? Donner is alvast doorgeschoven naar de eerste kamer. Moest Nederland in de week gelegd worden voor een zogenaamde volgende bezuinigingsronde waarbij het huidige kabinet straks "noodgewongen, maar eensgezind" spoorslags en uiterst krachtdadig aan het werk gaat met een wijziging in het belastingstelsel en hiermee zichzelf op de borst kan kloppen met hun sociale houding? We zullen zien. Henk en Ingrid kunnen in ieder geval niet meer ten tonele gevoerd worden - die zijn al koppie onder.
Laatst gewijzigd door lutjet op 28 feb 2012 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.

dillewaard1
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 apr 2006 17:15

Re: Verhuisboete

Ongelezen bericht door dillewaard1 »

Ik ben een bestuurslid van een woongroep van ouderen in Beverwijk.
Het woningbedrijf waar wij onze huisjes[twee en een halve kamer] heeft van 1 huis de huur verhoogt van 414 euro naar 505 euro.2 weken is er opnieuw een huis leeg gekomen en de huur daarvan gaat van 414 euro naar 578 euro.
Dat is 35 %.Dit gaat de dood steek voor onze woongroep worden.Nooit kunnen wij 1 AOWer vragen om bij ons te komen wonen als 3 kwart van het inkomen op gaat aan huur.Dood en doodzonden.Hoe is dit in hemelsnaam te stoppen?

RobSt
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 feb 2012 00:23

Re: Verhuisboete

Ongelezen bericht door RobSt »

Perverse prikkel .

Meer nog dan Donner ziet de gemeente Amsterdam het gebied binnen de ringweg als schaarstegebied . Sterker : Men ziet het als een goudmijn !
De corporaties mogen hun gang gaan en aarzelen geen moment . Bijvoorbeeld : Woningen die opnieuw verhuurd worden , worden in sommige gevallen eerst opnieuw getaxeerd om zo voor nieuwe huurders een bijna verdubbelde huurprijs hard te kunnen maken . Ook de tactieken zoals die naar aanleiding van de huurharmonisatiewet zijn ontstaan zijn nu extra aantrekkelijk . Bijvoorbeeld het uitstellen van noodzakelijk onderhoud , waardoor bewoners op den duur vanzelf wel op de vlucht slaan . Als de huurder het toch volhoudt komt er dan uiteindelijk een aanbod tot renovatie waarbij het wordt voorgesteld dat dit alleen gerealiseerd kan worden als de bewoners het huis tijdelijk verlaten . Wie dat op kan brengen en weer terugkeert naar de woning vindt dan een woning waarvan behalve een likje verf en een nieuw keukenblokje niets meer gezegd kan worden dan dat het achterstallig onderhoud eindelijk heeft plaatsgevonden en dat de nieuwe huurprijs behoorlijk tegenvalt.
Donnerwetter!

eibertdraisma
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mar 2012 10:08

Re: Verhuisboete

Ongelezen bericht door eibertdraisma »

Dankzij Donnerpunten: arbeiderswoning Jordaan te huur voor €900!
Met behulp van de Donnerpunten tilt woningcorporatie Ymere vrijkomende arbeiderswoningen van ca 40m2 de Jordaan in de vrije sector. De woningen zijn in 1896 gebouwd om te voorzien in de behoefte aan fatsoenlijke en betaalbare huisvesting voor de snelgroeiende arbeidersbevolking in de volksbuurt Jordaan. Daar heersten erbarmelijke woontoestanden, braken geregeld volksopstanden en besmettelijke ziekten uit, die ook de wijken van de welgestelden bedreigden. De bouw van de woningen gaf de stoot tot de Woningwet en tot de ontwikkeling van de wereldwijd bewonderde sociale woningbouw in Nederland. Oorspronkelijk was de huur ƒ1,70 per week. In de stadsvernieuwingsjaren rond 1985 werden de woningen onder het bewind van Jan Schaefer gerenoveerd tegen een huur van zo'n ƒ200. In 2001 kregen de woningen de status van Rijksmonument. In 2008 werd Ymere de verhuurder en werd de huur met behulp van een omstreden 'monumenten-opslag' 30% verhoogd naar zo'n €320. En nu met behulp van de 25 Donnerpunten naar €900! Zo blijken ze eenvoudig onbereikbaar gemaakt te kunnen worden voor de laagste inkomens. Foto's: https://picasaweb.google.com/1095417360 ... 2673851826
Laatst gewijzigd door eibertdraisma op 13 mar 2012 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gaya
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mar 2012 10:59

Re: Verhuisboete

Ongelezen bericht door Gaya »

Wij wonen in een appartementen complex. Wij hebben 2 slaapkamers van ongeveer 3.5x4 m en 4x4 m een badkamer 3x3 en een woonkamer van 4x 7 m incl keuken op de 2e verdieping van het complex. Mijn beneden buren hebben exact zo'n indeling van huis als die van ons. Zij zijn 7 weken eerder te komen in het huis. Wij betalen 512 euro per maand en zij betalen 338 euro per maand. Het enige verschil is dat in onze huis voordat wij er kwamen te wonen een wietplantage heeft gezeten en dat de woning volledig opgeknapt moest worden omdat alles uitgeleeft was. Maar het lijkt mij dat die kosten voor de vorige bewoner is en niet voor ons. En wij hebben gewoon het gevoel dat wij ervoor opdraaien omdat wij zoveel meer betalen dan de beneden buren. Wie weet hoe wij dit kunnen laten uitzoeken?

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: Verhuisboete

Ongelezen bericht door berend12 »

Er is woningnood en tegelijkertijd gaan veel bouwbedrijven failliet. Dat moet er ergens een lichtje gaan branden of het is bewust beleid.
Van een partij die zegt een gezinspartij te zijn verwacht je dat ze het de mensen makkelijk maakt om een gezin te stichten maar het tegendeel is waar. De huren stijgen sneller dan ooit en een vaste baan is bijna niet meer te krijgen. Volgende keer dus kiezen voor een partij die redelijke huren wil i.p.v. huurders pesten.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Verhuisboete

Ongelezen bericht door JtC »

LET OP: Link in bovenstaande post niet klikken!

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Verhuisboete

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ik weet niet of ik het nou goed hebt wat je bedoelt?
maar je bedoelt een huur van zeshonderd euro??dan is 1% 6 euro...en 5% is 5x6 euro is 30 euro?geen 250?pmnd?

ik ben het er ook niet mee eens hoor,daar niet van ,maar dit is wel heel bizar wat je nu voorrekent?

tja zo werkt het hier nu eenmaal in ned,betalen voor anderen he...

nogmaals ben het er niet mee eens hoor

Barbara51
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mar 2012 17:50

Re: Verhuisboete

Ongelezen bericht door Barbara51 »

Het is toch niet normaal?
Heb ik een te gekke ruilwoning gevonden maar door die domme donner-wet kan ik dus helemaal niet ruilen.

Ik betaal nu kale huur 496 euro, de exacte nieuwe huur weet ik (nog) niet, wat ze me wel konden vertellen al is dat mijn woning na een ruil een vrije sector woning wordt.
Nu lees ik steeds dat de huur dan tot 120 euro omhoog kan gaan, maar als ik het verschil bij mij bereken is dat dus
minimaal 170 euro dat de huur omhoog gaat, ligt eraan wat de nieuwe huurprijs wordt.

Mag dit allemaal zomaar?????

Gesloten