LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Cito-toets

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Cito-toets

Ongelezen bericht door Radar »

Radar krijgt diverse signalen binnen dat het voorgezet onderwijs het advies van de Cito-toets als leidend gebruikt bij het aannamebeleid van leerlingen. Elke school mag namelijk zijn eigen aannamebeleid bepalen. Het advies van de basisschool, waar de leerling acht jaar lang op heeft gezeten, wordt zo minder belangrijk. Kan dit zomaar of moet het basisschooladvies weer centraal komen te staan?



Maandag 7 januari in Radar, om 20.30 uur bij de TROS op Nederland 1.

timmermanzw
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jan 2013 15:28

Re: Cito-toets

Ongelezen bericht door timmermanzw »

volgens mij heeft die hele cito toets geen enkele zin , wie bepaald er nou eigenlijk naar welke school je gaat? toen ik die cito toets deed kwam er uit dat ik naar een mavo toe kon gaan , maar op die mavo wilde ze mij ten eerste niet hebben omdat ik daar niet goed genoeg voor was , bij de cito konden ze er toen der tijd niet eens achterkomen dat ik niet zo goed kan leren verder was het zo dat ik helemaal niet naar de mavo toe wilde , ik wilde een vak leren , uiteindelijk heb ik dat ook gedaan , ondanks alle protesten die ik van alle kanten kreeg , zelf van mijn eigen ouders . ik heb altijd een ontzettende hekel aan school gehad dus toen ik 16 was en de kans had om te gaan werken heb ik die kans met bijde handen aangegrepen .

Agamemnon
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jan 2013 15:25

Re: Cito-toets

Ongelezen bericht door Agamemnon »

Alweer langere tijd geleden voelde onze jongste dochter zich niet -al-te-lekker- tijdens de CITO-toets. In die tijd had zij veel last van Asthma.
Maar goed, het schoolhoofd had ons al eerder het advies HAVO gegeven, dus we maakten ons niet al te veel zorgen. De uitslag van de toets verwees naar het LBO en het schoolhoofd veranderde plots van mening. Eigenwijs als we zijn ( we zijn beiden universitair afgestudeerd) haar toch maar bij de HAVO aangemeld. Om een lang verhaal kort te maken, zij heeft nu een universitaire titel psychologie en rondde tevens de HBO opleiding SPH af.
Hieruit moge blijken, dat de CITO toets en de daaraan verbonden adviezen niet (altijd) zaligmakend zijn.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Cito-toets

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Tja, mijn cito gaf LBO aan en dat ben ik ook gaan doen. Want ik toonde zo weinig initiatief, wilde niet werken. Nooit geleerd, huiswerk had ik zelden af en in mijn examenjaar 3 maanden thuis gezeten wegens ziekte, maar wel slagen met allemaal 7-ens. Nu heb ik een MBO-4 diploma op zak. Ook zonder leren gehaald trouwens, 1 avond per week aanwezig zijn in de klas was voldoende. :lol: Dat ik te goed kon leren en daarom geen interesse toonde, zagen ze over het hoofd. Dus nee, Cito toets mag van mij zo worden afgeschaft. Kijk naar het kind, neem hoogstens een serieuze IQ test af om te voorkomen dat kinderen onder of boven hun kunnen gaan leren.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Cito-toets

Ongelezen bericht door bprosman »

Hieruit moge blijken, dat de CITO toets en de daaraan verbonden adviezen niet (altijd) zaligmakend zijn
Adviezen zijn als het goed is ook niet gebaseerd op één (de laatste) CITO toets. Hier in Den Bosch ken ik meerdere middelbare scholen die daarom het advies nog steeds zwaarder laten wegen dan de CITO (eind)score.

atilburgs
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jan 2013 20:49

Re: Cito-toets

Ongelezen bericht door atilburgs »

Ik werd mavo ingeschat vroeger en heb nu een HBO diploma. Mede leerlingen die op havo/wvo leerlingen ingeschat werden zijn op MBO niveau geeindigd.
Niet te vroeg oordelen over capaciteiten van kinderen. Zorg dat laatbloeiers gewoon door kunnen groeien. Een test is een moment opname en zegt niets over de capaciteit van een leerling. Het kan toch niet zo zijn dat je toekomst bepaald wordt op 12 jarige leeftijd. Laat een kiond kind zijn en stimuleer ze maar ontneem ze niet de kans om door te groeien.

Slingertouw
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:00

Re: Cito-toets

Ongelezen bericht door Slingertouw »

TROS Radar schreef:Radar krijgt diverse signalen binnen dat het voorgezet onderwijs het advies van de Cito-toets als leidend gebruikt bij het aannamebeleid van leerlingen. Elke school mag namelijk zijn eigen aannamebeleid bepalen. Het advies van de basisschool, waar de leerling acht jaar lang op heeft gezeten, wordt zo minder belangrijk. Kan dit zomaar of moet het basisschooladvies weer centraal komen te staan?



Maandag 7 januari in Radar, om 20.30 uur bij de TROS op Nederland 1.
In Friesland wordt dit schooljaar gewerkt met de Friese Plaatsingswijzer. Er wordt gekeken naar de vaardigheidscores van het LVS Cito van groep 6 tm groep 8. Rekenen/Wiskunde en Begrijpend lezen zijn vakken die het zwaarst wegen. Verder wordt er gekeken naar spelling en technisch lezen. De eindcito is op deze manier een controlemiddel geworden. Leerkrachten po en vo zijn enthousiast! Op http://www.frieseplaatsingswijzer.nl is meer informatie te vinden.

Jeanverbeek
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:13

Re: Cito-toets

Ongelezen bericht door Jeanverbeek »

Hallo,

Naar aanleiding van de uitzending over Cito-toets.

Op de basisschool van mijn kleinkinderen, krijgen de kinderen al vanaf groep 0 (dus kleuterklas) ciro-toetsen.
Waarom niet van alle testen gedurende de basisschool een gemiddelde nemen, en deze toevoegen aan de landelijke toets.
Dit moet met de computer geen probleem zijn.

Op deze manier worden de perstaties gedurende de gehele basisschool meegenomen.

Met groeten

jean Verbeek

MariaJ
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jan 2013 22:03

Re: Cito-toets

Ongelezen bericht door MariaJ »

Heel goed dat hier nu eens aandacht aan wordt besteed! Wij hebben ook ervaren dat er niet op het advies van de basisschool werd afgegaan, maar dat uitsluitend de Cito score beslissend was. Er wordt te weinig rekening met het kind gehouden; de scores van de school zijn erg belangrijk. Als ouder sta je machteloos. Goed dat straks een school gekozen kan worden en pas daarna de uitslag van de Cito bekend wordt; helaas voor ons te laat.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Cito-toets

Ongelezen bericht door bprosman »

Op de basisschool van mijn kleinkinderen, krijgen de kinderen al vanaf groep 0 (dus kleuterklas) ciro-toetsen.
Scholen hebben een LVS (Leerling Volg Systeem) dat is weliswaar geen CITO maar geeft wel een beeld van de prestaties gedurende de hele schoolperiode.

irmaDJK2012
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2013 22:12

Re: Cito-toets

Ongelezen bericht door irmaDJK2012 »

Belachelijk, maar niet verwonderlijk dat steeds meer scholen de CITO-toets als leidend gebruiken in hun aannamebeleid: als scholen financieel afgerekend worden op hun slagingspercentages, gaan ze potentieel minder 'succesvolle' kinderen weren. Allereerst: de onderwijsinspectie leeft onterecht in de illussie dat men met slagingspercentages de kwaliteit van een school meet. Bovendien: onderwijs zou toch meer moet zijn dan alleen een leerfabriek waarin continu prestaties, en competitie centraal staan. Op deze manier geven wij als boodschap dat kinderen er vooral toe doen als zij prestaties leveren en onze verwachtingen waarmaken. Bovendien stimuleren we nog meer het individualisme en onderlinge concurrentie (continu worden kinderen qua schoolprestaties vergeleken met cijfers/benchmarks van anderen). De vele pestincidenten op scholen laten zien dat er op een ander vlak nog een groot braakliggend terrein is. Dus als een ministerie zo nodig de kwaliteit van scholen wil monitoren, laat zij dan voortaan ook kijken naar de wijze waarop de school de gemeenschapszin en solidariteit bevordert en pestgedrag tegengaat. Het lijkt mij dat juist dat hetgeen is waar de (huidige en toekomstige) samenleving vooral behoefte aan heeft. Dat zou nog eens een 'succesvolle' samenleving worden.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Cito-toets

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Een cito-toets is een moment opname.
Zit het kind op dat moment niet lekker in zijn/haar vel zal het minder scoren etc etc etc.
Ik vind dat er wel een toets moet worden afgenomen MAAR er MOET ook naar de
andere schoolresultaten gekeken worden.

MariaJ
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jan 2013 22:03

Re: Cito-toets

Ongelezen bericht door MariaJ »

Chocomelk schreef:Een cito-toets is een moment opname.
Zit het kind op dat moment niet lekker in zijn/haar vel zal het minder scoren etc etc etc.
Ik vind dat er wel een toets moet worden afgenomen MAAR er MOET ook naar de
andere schoolresultaten gekeken worden.
Helemaal mee eens! Ons kind ging na het advies aantoonbaar beter presteren; werd zekerder van zichzelf. Heb de toetsen meegenomen naar het gesprek op het voortgezet onderwijs, maar de toetsen wilden ze niet zien; de Cito score was beslissend.

kraaienest
Berichten: 83
Lid geworden op: 11 mei 2011 23:49

Re: Cito-toets

Ongelezen bericht door kraaienest »

Ik kon vroeger na de lagere school volgens het advies naar de ambachtschool gaan terwijl ik 2 linkse handen heb, het werd de MULO en daarna de HBS eind resultaat ik heb een Academische titel behaald.
Wat is ons onderwijs achterhaald toch. Rekenen en taalvaardigheden zijn bedroevend.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Cito-toets

Ongelezen bericht door Wim2007 »

irmaDJK2012 schreef:Belachelijk, maar niet verwonderlijk dat steeds meer scholen de CITO-toets als leidend gebruiken in hun aannamebeleid: als scholen financieel afgerekend worden op hun slagingspercentages, gaan ze potentieel minder 'succesvolle' kinderen weren.
En waarom zouden talentrijke kinderen de dupe moeten worden van ouders van kinderen met minder talent die een onrealistisch beeld hebben over de mogelijkheden van hun kind? Er is geen enkele reden waarom talentrijke leerlingen afgeremd zouden moeten worden omdat zoiets 'sociaal wenselijk' zou zijn.
irmaDJK2012 schreef:Bovendien: onderwijs zou toch meer moet zijn dan alleen een leerfabriek waarin continu prestaties, en competitie centraal staan. Op deze manier geven wij als boodschap dat kinderen er vooral toe doen als zij prestaties leveren en onze verwachtingen waarmaken.Bovendien stimuleren we nog meer het individualisme en onderlinge concurrentie (continu worden kind
eren qua schoolprestaties vergeleken met cijfers/benchmarks van anderen).
Er is helemaal niets mis met die boodschap. Wie goede prestaties levert en concurrerend is, zal het goed doen in de samenleving. Er is geen enkele reden om te doen alsof dat niet het geval is. Een kwantitatieve benadering is de meest objectieve methode om iemands prestaties te meten. Er zou daarom in scholen permanent sprake moeten zijn van toetsing. Als het kind de druk van het toetsen niet aankan, heeft het ook niets te zoeken in bv op de HAVO of het VWO. Komt een leerling uiteindelijk terecht op het HBO of in het WO, dan zal het ook voorbereid moeten zijn op een situatie van permanent moeten presteren en getoetst kunnen worden.
irmaDJK2012 schreef:Dus als een ministerie zo nodig de kwaliteit van scholen wil monitoren, laat zij dan voortaan ook kijken naar de wijze waarop de school de gemeenschapszin en solidariteit bevordert en pestgedrag tegengaat. Het lijkt mij dat juist dat hetgeen is waar de (huidige en toekomstige) samenleving vooral behoefte aan heeft. Dat zou nog eens een 'succesvolle' samenleving worden.
Gemeenschapszin en 'solidariteit' (zoals u het omschrijft) leidt uiteindelijk tot onderpresteren van talentrijke leerlingen. Vooral ook omdat de 'solidariteit' zal zijn gebaseerd op opgedrongen 'solidariteit'. Het is onbegrijpelijk dat u, zoals velen, feitelijk ontkent dat er niveauverschillen zijn tussen leerlingen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Cito-toets

Ongelezen bericht door crazyme »

Zolang het voortgezet onderwijs wordt afgerekend op basis van het aantal geslaagden zullen zij de instroom kwalitatief filteren.

MariaJ
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jan 2013 22:03

Re: Cito-toets

Ongelezen bericht door MariaJ »

En waarom zouden talentrijke kinderen de dupe moeten worden van ouders van kinderen met minder talent die een onrealistisch beeld hebben over de mogelijkheden van hun kind? Er is geen enkele reden waarom talentrijke leerlingen afgeremd zouden moeten worden omdat zoiets 'sociaal wenselijk' zou zijn.

U gaat ervan uit dat de Cito score een realistisch beeld zou geven over de mogelijkheden van een kind. Het basisschool advies zou leidend moeten zijn; zij hebben de kinderen immers 8 jaar meegemaakt.

Er is helemaal niets mis met die boodschap. Wie goede prestaties levert en concurrerend is, zal het goed doen in de samenleving. Er is geen enkele reden om te doen alsof dat niet het geval is. Een kwantitatieve benadering is de meest objectieve methode om iemands prestaties te meten. Er zou daarom in scholen permanent sprake moeten zijn van toetsing. Als het kind de druk van het toetsen niet aankan, heeft het ook niets te zoeken in bv op de HAVO of het VWO. Komt een leerling uiteindelijk terecht op het HBO of in het WO, dan zal het ook voorbereid moeten zijn op een situatie van permanent moeten presteren en getoetst kunnen worden.

Met deze uitspraak legt u precies de vinger op de zere plek. De prestaties staan centraal; dit legt druk op de scholen, op de ouders die immers het beste voor hun kind willen en op de kinderen. Het is belangrijk dat de kinderen opgeleid worden tot sociale, tevreden mensen die de kans krijgen om een beroep uit te uitoefenen waar zij zich gelukkig bij voelen. Dan zullen zij vanzelf beter presteren, gedreven door motivatie.

irmaDJK2012
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2013 22:12

Re: Cito-toets

Ongelezen bericht door irmaDJK2012 »

Helemaal eens met je,MariaJ

irmaDJK2012
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2013 22:12

Re: Cito-toets

Ongelezen bericht door irmaDJK2012 »

[
Laatst gewijzigd door irmaDJK2012 op 08 jan 2013 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.

irmaDJK2012
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2013 22:12

Re: Cito-toets

Ongelezen bericht door irmaDJK2012 »

irmaDJK2012 schreef:
Wim2007 schreef:
irmaDJK2012 schreef:Belachelijk, maar niet verwonderlijk dat steeds meer scholen de CITO-toets als leidend gebruiken in hun aannamebeleid: als scholen financieel afgerekend worden op hun slagingspercentages, gaan ze potentieel minder 'succesvolle' kinderen weren.
En waarom zouden talentrijke kinderen de dupe moeten worden van ouders van kinderen met minder talent die een onrealistisch beeld hebben over de mogelijkheden van hun kind? Er is geen enkele reden waarom talentrijke leerlingen afgeremd zouden moeten worden omdat zoiets 'sociaal wenselijk' zou zijn.
irmaDJK2012 schreef:Bovendien: onderwijs zou toch meer moet zijn dan alleen een leerfabriek waarin continu prestaties, en competitie centraal staan. Op deze manier geven wij als boodschap dat kinderen er vooral toe doen als zij prestaties leveren en onze verwachtingen waarmaken.Bovendien stimuleren we nog meer het individualisme en onderlinge concurrentie (continu worden kind
eren qua schoolprestaties vergeleken met cijfers/benchmarks van anderen).
Er is helemaal niets mis met die boodschap. Wie goede prestaties levert en concurrerend is, zal het goed doen in de samenleving. Er is geen enkele reden om te doen alsof dat niet het geval is. Een kwantitatieve benadering is de meest objectieve methode om iemands prestaties te meten. Er zou daarom in scholen permanent sprake moeten zijn van toetsing. Als het kind de druk van het toetsen niet aankan, heeft het ook niets te zoeken in bv op de HAVO of het VWO. Komt een leerling uiteindelijk terecht op het HBO of in het WO, dan zal het ook voorbereid moeten zijn op een situatie van permanent moeten presteren en getoetst kunnen worden.
irmaDJK2012 schreef:Dus als een ministerie zo nodig de kwaliteit van scholen wil monitoren, laat zij dan voortaan ook kijken naar de wijze waarop de school de gemeenschapszin en solidariteit bevordert en pestgedrag tegengaat. Het lijkt mij dat juist dat hetgeen is waar de (huidige en toekomstige) samenleving vooral behoefte aan heeft. Dat zou nog eens een 'succesvolle' samenleving worden.
Gemeenschapszin en 'solidariteit' (zoals u het omschrijft) leidt uiteindelijk tot onderpresteren van talentrijke leerlingen. Vooral ook omdat de 'solidariteit' zal zijn gebaseerd op opgedrongen 'solidariteit'. Het is onbegrijpelijk dat u, zoals velen, feitelijk ontkent dat er niveauverschillen zijn tussen leerlingen.
IrmaDJK schreef: Wat ben ik blij met uw reactie. U illustreert exact wat het probleem is. De cito-score is een momentopname en zegt namelijk vrij weinig over talent. Citotoetsen (en IQ-testen trouwens ook) zijn goed trainbaar,vooral gericht op verbale intelligentie en zijn bovendien slechte voorspellers voor een succesvol arbeidsleven.Tegenwoordig zijn vele (vooral hoger opgeleide) ouders hun kinderen suf aan het laten trainen om er maar voor te zorgen dat hun kind goed uit de cito-toets komt en op een goed onderwijsniveau uitkomen. Kortom: iedereen maakt elkaar gek met die volstrekt doorgeslagen meetbaarheid van dingen. Ik zou daarom niet weten hoe u aan de gedachte komt dat uw 'talentvolle' kinderen juist zonder Cito-toets de dupe worden van in uw ogen 'mindertalentvolle leerlingen'. Laten we gewoon weer de ervaring en kennis van basisscholen en leerkrachten centraal stellen die de kinderen 8 jaar hebben meegemaakt. Zij kijken veel verder dan scores en benchmarks.
Irma DJK schreef: In uw tweede opmerking illustreert u exact de huidige dominante norm/visie in onze maatschappij: prestaties leveren en succes. En succes krijg je als het je lukt om in de onderlinge competitie aan de top te komen. Als je dat bereikt doe je het goed in de samenleving. En dat is precies mijn bezwaar: dit is wel een heel beperkte visie op 'het goed doen in de samenleving'. Ik vind dat iemand het goed doet in de samenleving als deze niet alleen kijkt naar je eigen persoonlijke (succes)doelen maar een goede bijdrage levert aan een leefbare gemeenschap door oog te hebben voor anderen. Juist dat aspect is onderbelicht in de samenleving en niet meetbaar met welke toets dan ook.
IrmaDJK schreef: Wat een volsterkte onzin dat gemeenschapszin en solidariteit leiden tot onderpresteren van leerlingen. Er is nog nooit een mens minder geworden van normaal sociaal gedrag. Het tegenovergestelde is het geval: de continue focus op prestaties en competitie leiden tot meer en meer individualisme en daardoor tot minder sociaal gedrag. Alleen al de wijze waarop u over anderen die minder 'presteren' praat bewijst dit al. Realiseer u wel dat u kinderen hiermee een heel beperkt denkkader meegeeft. Tot slot ontken ik nergens dat leerlingen verschillen in leercapaciteiten en dat vind ik ook helemaal geen probleem. Het probleem is de grote prestatiedruk en de vele metingen die ook nog eens ten koste gaan van de intrinsieke motivatie van kinderen & scholen (kinderen leren voor voor cijfers, scholen focussen op slagingsprecentages en citoscores). Laat iedereen vooral datgene doen waar die goed in is en plezier in heeft en niet te snel oordelen over anderen. Overigens 'presteer' ik goed in het bedrijfsleven evenals mijn kinderen op school, voor zover dat belangrijk is voor een goede bijdrage aan de maatschappij

Gesloten