LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe wet dieren

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Nieuwe wet dieren

Ongelezen bericht door Radar »

Eindelijk ligt er een fatsoenlijk wetsvoorstel om het doorfokken van zieke dieren aan banden te leggen. Na jaren van aandacht voor de problemen van onder andere doorgefokte rashonden, mag er niet langer meer gefokt worden met dieren die erfelijke afwijkingen hebben. Dat lijkt goed nieuws, maar helaas geldt deze wet alleen voor professionele fokkers. Voor wat betreft de rashondenfokkers is dit maar 8% van het totale aantal. De overige 92% zijn hobbyfokkers, die buiten deze wet vallen. Dus rijst de vraag: is deze wet een wassen neus?

Maandag 27 mei om 20:30 in Radar, bij de TROS op Nederland 1

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Nieuwe wet dieren

Ongelezen bericht door tenormin »

Kan dan op voorhand al stellen dat dit een wassen neus wet zal worden. Als het alleen over de echte fokkers gaat. Heel stom van dit kabinet, (maar dat is geen uitzondering maar regel) dat men niet achter de broodfokkers, de in nacht en ontij aangeleverde hondjes uit de Oostbloklanden en de dubieuze advertenties op o.a. Marktplaats gaat. Daar schuilt de grootste ellende. Alweer het zoveelste onnozele, ondoordachte idee van de één of andere "grotbewoner".

Ezzz
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mei 2013 09:29

Re: Nieuwe wet dieren

Ongelezen bericht door Ezzz »

Ik ben zelf hobbyfokker die rashonden met stamboom fokt op kleine schaal volgens de strenge eisen van onze rasvereniging. Ik doe en laat er veel voor. Waarom worden de zogenaamde hobbyfokkers altijd aan gewezen als de schuldigen aan het fokken met 'zieke' honden? (En het is geen hobby dat fokken het is zo een beetje ons leven zelfs.)..
Wij selecteren en testen vaak jaarlijks, wij reizen voor een gezonde combinatie van de ouders, die een prima leven bij ons hebben. Kom maar kijken ze wonen gewoon in huis.

Asl er iemand zijn best doet om goed te fokken zijn juist wij het wel, wij zijn bewust bezig met het instand houden op gezonde wijze van ons ras.
Waarom ben ik, of zijn mijn honden, dan slecht?
Want zo voelt het wel.
Bij ons ras is door selectief fokken al 1 aandoening al bijna verdwenen, dat is enorme winst voor het welzijn.
Maar daar hoor je niemand over. Niet van spectaculair genoeg voor de pers heh...

Als sterkte inteelt een probleem is dan is er niks makkelijker dan dit te verbieden toch?

Waarom gelden de regels altijd voor stamboom honden, IEDEREEN die fokt moet met welzijn rekening houden. Voorbeeld: Als je een kruising herder hebt kan die ook HD krijgen, oogaandoeningen of doofheid komen OOK bij stamboomloze honden voor. Ik pleit voor redelijke regels voor iedere fokker, het kan nu met de chipverplichting. welzijn voor iedere hond.

Mijn stamboom teefjes mogen maar 5 nestjes krijgen (en dat krijgen ze niet eens) met bepaalde tijd er tussen en voor en na een bepaalde leeftijdsgren.

Honden zonder stamboom vallen onder geen enkele regel...over welzijn gesproken...die mogen iedere loopsheid gedekt...De meeste ellende bij honden komt niet van de echte fokker met hart voor de zaak maar van de fokker of verkoper die er (grotendeels) van leeft..Vraag het je dierenarts vraag het een oogarts...helaas worden daar door niemand cijfers van bij gehouden, waarom maken sommige groeperingen zich niet druk om? deze vermeederderaars, te lastig misschien?


Als we voor hondenwelzijn gaan dan voor ALLE honden. En hou op juist degene als schuldigen aan te wijzen die als enige met beleid fokken.

Paarden, varkens, duiven en koeien hebben worden ook met stamboom gefokt, zegt men dat ook dat die dan automatisch altijd gezond zouden moeten zijn?

Het gaat erom de goede fokker te kunnen herkennen en te belonen door daar een pup te kopen, en ook om niet te kopen bij een winkel of puppyfarm of gelegenheidsfokker van een 'ras' achtige die niets aan testen doet...

Misschien ook eens goed dit te lezen:
http://www.raadvanbeheer.nl/raad-van-be ... -lezingen/

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Nieuwe wet dieren

Ongelezen bericht door tenormin »

@ezzz, dan hoef jij je zeker niet aangesproken te voelen, hoor. Gaat eigenlijk om het feit dat men gewoon in de dierenwinkel zo'n schattig puppy kan kopen. Dat moet verboden worden; is het ook maar die gaan dan vrolijk "thuis" verder met malafide praktijken. Een hobby fokker zoals jij jezelf omschrijft klinkt me eerlijk genoeg in de oren. En mochten er liefhebbers zijn als je een nestje hebt mag men dat immers allemaal binnen, samen met de moederhond en de puppy's komen bekijken, neem ik aan? Of het schoon is en noem al die dingen maar op. Ook jij, als hobby fokker dan, zou ook de toekomstige koper goed moeten bekijken, is hij/zij wel capabel om jouw pup te mogen kopen. Het gevoel moet goed zijn. En de service, mocht het na aankoop gelijk fout gaan; daar moet je als hobby fokker ook achter staan; een dier blijft "handel" zoals je zelf ook weet; dus 6 maanden garantie moet je altijd geven. In ieder geval veel plezier met je hobby.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Nieuwe wet dieren

Ongelezen bericht door tenormin »

@ezzz, heeft u vanavond wel gekeken naar het Tros Radar item over o.a. hobby fokkers en anderen? Zo niet, dat even uitzending gemist bekijken bij de NIEUWE WET DIEREN.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Nieuwe wet dieren

Ongelezen bericht door ciske »

Waarom worden de zogenaamde hobbyfokkers altijd aan gewezen als de schuldigen aan het fokken met 'zieke' honden? (En het is geen hobby dat fokken het is zo een beetje ons leven zelfs.)..
Wat dacht je van het overschot aan honden dat er hier in NL is? Trouwens als het jullie leven is , dan is dat triest. Want dan leven jullie van de fok.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Nieuwe wet dieren

Ongelezen bericht door tenormin »

@ciske, fokken als hobby is geen dagtaak, hoor. Zo zijn er wel een paar hobby's te noemen die meer tijd vragen, naast het werk.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Nieuwe wet dieren

Ongelezen bericht door ciske »

tenormin schreef:@ciske, fokken als hobby is geen dagtaak, hoor. Zo zijn er wel een paar hobby's te noemen die meer tijd vragen, naast het werk.

Het is geen hobby , maar hun leven. Hoe wil jij zoiets dan noemen?

Trouwens er worden veel te veel honden gefokt.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Nieuwe wet dieren

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ezzz schreef:Ik ben zelf hobbyfokker die rashonden met stamboom fokt op kleine schaal volgens de strenge eisen van onze rasvereniging. Ik doe en laat er veel voor. Waarom worden de zogenaamde hobbyfokkers altijd aan gewezen als de schuldigen aan het fokken met 'zieke' honden? (En het is geen hobby dat fokken het is zo een beetje ons leven zelfs.)..
Wij selecteren en testen vaak jaarlijks, wij reizen voor een gezonde combinatie van de ouders, die een prima leven bij ons hebben. Kom maar kijken ze wonen gewoon in huis.

Asl er iemand zijn best doet om goed te fokken zijn juist wij het wel, wij zijn bewust bezig met het instand houden op gezonde wijze van ons ras.
Waarom ben ik, of zijn mijn honden, dan slecht?
Want zo voelt het wel.
Bij ons ras is door selectief fokken al 1 aandoening al bijna verdwenen, dat is enorme winst voor het welzijn.
Over welke aandoening heb je het hier over ?
Maar daar hoor je niemand over. Niet van spectaculair genoeg voor de pers heh...

Als sterkte inteelt een probleem is dan is er niks makkelijker dan dit te verbieden toch?

Waarom gelden de regels altijd voor stamboom honden, IEDEREEN die fokt moet met welzijn rekening houden. Voorbeeld: Als je een kruising herder hebt kan die ook HD krijgen, oogaandoeningen of doofheid komen OOK bij stamboomloze honden voor. Ik pleit voor redelijke regels voor iedere fokker, het kan nu met de chipverplichting. welzijn voor iedere hond.

Mijn stamboom teefjes mogen maar 5 nestjes krijgen (en dat krijgen ze niet eens) met bepaalde tijd er tussen en voor en na een bepaalde leeftijdsgren.
En dan durf jij jezelf een hobby-fokker te noemen !?

Honden zonder stamboom vallen onder geen enkele regel...over welzijn gesproken...die mogen iedere loopsheid gedekt...De meeste ellende bij honden komt niet van de echte fokker met hart voor de zaak maar van de fokker of verkoper die er (grotendeels) van leeft..Vraag het je dierenarts vraag het een oogarts...helaas worden daar door niemand cijfers van bij gehouden, waarom maken sommige groeperingen zich niet druk om? deze vermeederderaars, te lastig misschien?


Als we voor hondenwelzijn gaan dan voor ALLE honden. En hou op juist degene als schuldigen aan te wijzen die als enige met beleid fokken.
Er zijn helaas meer dan genoeg broodfokkers hier in Nederland.

Paarden, varkens, duiven en koeien hebben worden ook met stamboom gefokt, zegt men dat ook dat die dan automatisch altijd gezond zouden moeten zijn?

Het gaat erom de goede fokker te kunnen herkennen en te belonen door daar een pup te kopen, en ook om niet te kopen bij een winkel of puppyfarm of gelegenheidsfokker van een 'ras' achtige die niets aan testen doet...

Misschien ook eens goed dit te lezen:
http://www.raadvanbeheer.nl/raad-van-be ... -lezingen/

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Nieuwe wet dieren

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ik vind een hobby fokker dus,mijn fokker,waar mijn hummel vandaan komt.
1 x nestje om hondje keer mee te laten maken en voor de kinderen,met andere hond had ze het ook 1 xgedaab...
Daarna gestelleriseerd,heb dat gezien in pasoort,! Dus zeloog niet...sterker mail nog met die vrouw en staat datum gepland om moeder nu te laten stereliseren.dat norm ik hobby..

Vragen prijs voor hondje om kosten te dekken,eten,dierenarts enz...en dat is het..
Dat is hobby...vijf niet is fokken..gewoon fokken...

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Nieuwe wet dieren

Ongelezen bericht door Chocomelk »

rozemarijntje schreef:Ik vind een hobby fokker dus,mijn fokker,waar mijn hummel vandaan komt.
1 x nestje om hondje keer mee te laten maken en voor de kinderen,met andere hond had ze het ook 1 xgedaab...
Daarna gestelleriseerd,heb dat gezien in pasoort,! Dus zeloog niet...sterker mail nog met die vrouw en staat datum gepland om moeder nu te laten stereliseren.dat norm ik hobby..

Vragen prijs voor hondje om kosten te dekken,eten,dierenarts enz...en dat is het..
Dat is hobby...vijf niet is fokken..gewoon fokken...
Helemaal mee eens.

mij&pol
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jun 2013 13:55

Re: Nieuwe wet dieren

Ongelezen bericht door mij&pol »

Hallo Antoinette en Tros Radar!

De vorige keer dat je het over dit onderwerp had, kreeg ik al kromme tenen, maar deze keer demonstreer je echt je onkunde erover.
Begrijp me goed, ik heb reuze bewondering voor alle zaken die je aan durft te pakken, maar hier sla je de plank mis.
Als je praat over "professionele hondenfokkers" dan denken gewetensvolle hobbyfokkers aan boeren die honden als varkens houden op de slechtste manier, waarbij kwantiteit en opbrengst de leidende factoren zijn.
Als rashonden toch al gefokt worden door 92% van de fokkers, dan zou je er misschien eentje in je uitzending aan het woord kunnen laten?
Bijgaand een foto met de puppen uit een nest, dat ik vorig jaar gefokt heb.
Ze mankeren volgens mij allemaal wat aan hun koppie, want ze hebben als gekken gerend en gespeeld in het Amsterdamse Bos.
nestwandeling nest Charlie 1

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Nieuwe wet dieren

Ongelezen bericht door tenormin »

hallo mij & pol, je zit hier op het Forum van Tros Radar, je kan met je bericht het best een mail sturen naar de redactie van de TROS. Onderaan de pagina kan je contact opnemen met hen. Succes ermee.

Leuke foto, trouwens.

Gesloten